[AR] Wanneer beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Re: Wanneer beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:54

Ik heb je misschien verwisseld met een ander schimmel A-hengstje dat wel vervelend was doordat het alleen in de wei liep. Excuses hiervoor.

Zelf een 3-jarige die niet in handen is geweest en dus ook geen verkeerde dingen heeft geleerd kun je nog opvoeden, al zal het iets meer tijd vragen.

En al is het nu nog een doodsbraaf hengstje, er komt eigenlijk altijd het moment dat het zich zal gaan afvragen waar hij toe in staat is met zijn manlijkheid. Een hengst geeft altijd meer spanning en rompslomp in de omgang.
Op latere leeftijd castreren kan soms problemen geven omdat bepaald gedrag er dan al in zit en het een hele omslag is.
Daarom mijn advies, mits je er niet mee wilt fokken hem een keer te laten helpen.

Het excuus gebruiken dat een paard volledig gedomesticeerd is en daarom de mens nodig heeft is alleen een ondeugdelijke reden om hem zijn natuurlijke behoeften te onthouden.
Het staat nog erg dicht bij de natuur en een mens zal nooit helemaal de behoefte naar een kudde kunnen vervangen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 11:03

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, ik zal je hierin dus ook helemaal niet tegenspreken.

Misschien heb je je niet vergist met het schimmel A hengstje, want mijn pony heeft (een half jaar geleden) een periode gehad dat hij enorm aan het uittesten was hoever hij kon gaan. Maar zo te zien heb ik het toch vrij goed opgelost, want mijn pony is nu het braafste hengstje.

Ik ga waarschijnlijk niet écht lang wachten met castreren, maar ik zou graag zo lang mogelijk willen wachten. Als ik zie hoe mooi hij aan het worden is, zal hij dat beetje extra van een hengst er ook nog bij krijgen. Zeker als hij zo braaf blijft, wil ik nog even wachten met castreren.

Natuurlijk zal de mens de behoefte naar een kudde nooit kunnen vervangen. Maar ik denk wel dat de mens erg belangrijk is geworden in een paardenleven. Om het veulen al dan niet in een opfok te zetten, is en blijft de keuze van de eigenaar. Hierover discussiëren heeft dan ook weinig zin.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:30

BlackDevils schreef:
Het excuus gebruiken dat een paard volledig gedomesticeerd is en daarom de mens nodig heeft is alleen een ondeugdelijke reden om hem zijn natuurlijke behoeften te onthouden.
Het staat nog erg dicht bij de natuur en een mens zal nooit helemaal de behoefte naar een kudde kunnen vervangen.

mooi gezegd!

Zag iemand het advies geven om met 2 jaar te beginnen met longeren maar ik heb zelf altijd begrepen dat longeren een behoorlijke aanslag pleegt op de pezen en spieren in de benen dus dat lijkt me niet een bijzonder goed idee...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 13:12

BlackDevils schreef:

Ik gebruik het ook niet als excuus, maar ik vind het echt niet onbelangrijk dat een paard van kleinsaf aan veel contact heeft met de mens. Natuurlijk zijn er de natuurlijke behoeften, maar ik heb ook nooit gezegd dat die natuurlijke behoeften onthouden moeten worden hé...
Zoals ik in mijn vorige post al zei, kan de mens de behoefte naar een kudde nooit vervangen, maar de mens is toch erg belangrijk geworden in een paardenleven.

nathalie2302 schreef:
Zag iemand het advies geven om met 2 jaar te beginnen met longeren maar ik heb zelf altijd begrepen dat longeren een behoorlijke aanslag pleegt op de pezen en spieren in de benen dus dat lijkt me niet een bijzonder goed idee...

Ik weet niet of het inderdaad zo bedoeld is, maar misschien bedoelde nicoleboogie om heel erg rustig aan te beginnen met het longeren(in een zo groot mogelijke cirkel) en de stemhulpen wat aanleren, hiermee bedoelt ze waarschijnlijk niet stap-galop, maar eerder stap-halt en stap-draf.
Longeren is inderdaad erg belastend voor de pezen en spieren, daarom wordt dit best ook tot een minimum beperkt(zeker op zulke jonge leeftijd). Ik heb mijn pony al eens een paar rondjes laten stappen, waarbij ik hem het commando gaf om halt te houden of eens een cirkel te draven. Ik heb dat nog maar 2 keer gedaan(met een maand tussentijd), maar ik ben ook niet van plan(voorlopig) om het vaker te gaan doen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 02:46

BD: ik bedoelde lange rechte stukken als in een paar honderd meter, niet een paar uur. Knipoog

Ik ben voorstander van het castreren van niet dekkende hengsten aan 2 à 2.5 jaar. Dat heeft het voordeel dat ze nog dat tikkeltje mooier worden, zonder onhandelbaar karakter te krijgen. Op drie jaar kan ook, maar dan loop je het risico dat het karakter er wel al in zit, en dat komt niet goed uit met de timing van het trainen op driejarige leeftijd. (beleren ohz en terug oppakken van het menwerk)

Groeten, SuSEQ

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 02:56

Als ik jou was zou ik lekker wachten tot dat die 3 jaar is, gun hem nog even lekker de tijd om door groeien. Des te meer plezier heb je straks van hem.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:32

sammykuh schreef:
iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening maar mijn mening is begin met een 2 jarige lekker met voorwerk dubbel longe longeren goede stemhulpen aanleren. Ga lekker buiten wandelen met hem zodat hij veel in het verkeer ziet. ga met zijn 2,5 /3 beginnen met een sleepje erachter en pas als hij echt 3 is geworden een lichte kar erachter.

Zo heb ik het met mijn pony ook gedaan is nu 4 en doet het supper. Ben momenteel met een 3 jarige bezig om voor de sleep te zetten.

Ik vind dat je een pony eerst lekker 'veulen' moet laten en zeker tot zijn 2e jaar niet met werk moet belasten. Wij mogen officeel toch ook pas werken als we 14 zijn waren een pony dan al op zijn 10 jaar ?? (in mensen jaren gerekend he Knipoog )

Laat hem lekker even uit spelen en begin eerst lekker met longeren en stemhulpen dit zijn toch de belangrijkste dingen die je nodig hebt als je met de kar gaat rijden.

Heb je dan een jaar nodig om de dubbele longe te leren. Ik deed het in 4 weken en dan hooguit 2 a 3x per week.
En als ik alles bij elkaar op tel zonder tussenpozes stond mijn paard binnen 6 weken voor de kar. Hij was toen 3, 5 bijna 4.
daarvoor heb ik hem licht onder het zadel gehad.

Paarden kunnen 30 jaar worden dus waarom gun je zo'n beessie dan niet ff de tijd om goed uit te groeien.

2 jarige zijn gewoon nog babies, die horen in de wei en niet voor een kar.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:10

Cowgirl schreef:
sammykuh schreef:
iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening maar mijn mening is begin met een 2 jarige lekker met voorwerk dubbel longe longeren goede stemhulpen aanleren. Ga lekker buiten wandelen met hem zodat hij veel in het verkeer ziet. ga met zijn 2,5 /3 beginnen met een sleepje erachter en pas als hij echt 3 is geworden een lichte kar erachter.

Zo heb ik het met mijn pony ook gedaan is nu 4 en doet het supper. Ben momenteel met een 3 jarige bezig om voor de sleep te zetten.

Ik vind dat je een pony eerst lekker 'veulen' moet laten en zeker tot zijn 2e jaar niet met werk moet belasten. Wij mogen officeel toch ook pas werken als we 14 zijn waren een pony dan al op zijn 10 jaar ?? (in mensen jaren gerekend he Knipoog )

Laat hem lekker even uit spelen en begin eerst lekker met longeren en stemhulpen dit zijn toch de belangrijkste dingen die je nodig hebt als je met de kar gaat rijden.

Heb je dan een jaar nodig om de dubbele longe te leren. Ik deed het in 4 weken en dan hooguit 2 a 3x per week.
En als ik alles bij elkaar op tel zonder tussenpozes stond mijn paard binnen 6 weken voor de kar. Hij was toen 3, 5 bijna 4.
daarvoor heb ik hem licht onder het zadel gehad.

Paarden kunnen 30 jaar worden dus waarom gun je zo'n beessie dan niet ff de tijd om goed uit te groeien.

nee hoor heb daar inderdaad maar een paar weken voor nodig Knipoog

Maar als je eens iets anders met je paard wilt doen dan freestyle, wandele, poetse kun je hem ook 2x per week 15 min longeren( bij 2,5 jaar dan he) zo kun je hem aan de longe de stemcomando´s goed leren.

Omdat ik een kleine pony heb waar ik niet op kan rijden longeer ik hem minimaal 2x per week een half uur rijd met de sulky en voor de marathon wagen.

ben momenteel een 3 jarige aan het leren. Staat hier nu 1,5 maand en kent het longeren goed van de week een bandje achter gehad vanaaf weer en als hij het goed doet over 2 weken (licht eraan hoe hij zich gedraagd) de kar erachter. (let erop dat het hier om een arabierx welsh gaat die van een verkeerd geluidje wat hij niet verwacht over de mik kan gaan en gaat staan rillen van bangheid. vandaar dat ik daar dan mijn tijd voor pak ook omdat hij nog jong is

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 16:55

Cowgirl schreef:

Wanneer heb ik gezegd dat ik hem de tijd niet geef om goed uit te groeien? Ik heb een topic geopend hé, ik ben niet met hem aan het werk gegaan Knipoog
Trouwens, ieder paard hoort op een wei te staan Clown Af en toe gaan ze er wel uit, maar ieder paard hoort op een wei... Ook mijn pony gaat af en toe uit zijn wei. Al sinds ik hem heb, ga ik regelmatig met hem wandelen, borstel ik hem, oefen ik op voetjes geven en op de stemhulpen tijdens het wandelen,...
Ik was me gewoon aan het afvragen wanneer het de beste leeftijd is om met een pony te beginnen om voor een kar te leren. Het is dus niet de bedoeling om hem morgen al voor een koetsje te zetten... Ik had ergens horen waaien dat je met een tweejarige al kon beginnen met het beleren voor een koetsje, dus wou ik hier eens horen wat jullie ervan vinden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:47

nathalie2302 schreef:
BlackDevils schreef:

mooi gezegd!

Met beide volledig eens. Blijkbaar zijn er nog steeds veel mensen die denken dat het longeren van een 2-jarige prima kan Slapen

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:11

normaal beginnen ze met opleiden op 3,5 jarige leeftijd voor de koets.
Verder moet je enkel de situatie bekijken, denk je dat een paardje dat licht gebouwd is een best zwaar gewicht te trekken heeft (of zelfs matig) zou ik wachten omdat de platen in de achterste nog niet volgroeit zijn. Is je pony licht gebouwd en je kunt garanderen dat hij licht trekt , (precieze gewicht weet ik niet) dan zou ik nog enkele jaren voornamelijk op de straat mennen of op een goed verende maar niet zware bosgrond.(zoals je zelf al aanhaald) Als je paard in twee span staat of zwaarder gebouwd is zodat het gewicht wat ze moeten trekken goed verdeeld wordt of goed afgemeten is met de zwaarte van het paard dan kan je wel al bij 3,5 beginnen.

edit: met opleiden bedoel ik daadwerkelijk een gewicht trekken (met menner)
(opleren is al het voorafgaande Knipoog )

Citaat:
Ik ga waarschijnlijk niet écht lang wachten met castreren, maar ik zou graag zo lang mogelijk willen wachten. Als ik zie hoe mooi hij aan het worden is, zal hij dat beetje extra van een hengst er ook nog bij krijgen. Zeker als hij zo braaf blijft, wil ik nog even wachten met castreren.

LET OP: (nog eens aangehaald) je hebt hier inderdaad een voordeel EN nadeel aan het hengst zijn ( langer laten blijven)

een hengst concentreert zich namelijk op de groei in BREEDTE dus het echt "mannelijk uitzien" een ruin daarentegen heeft die hormonen niet in zijn lijf, dus het lichaam krijgt niet meer deze signalen en gaat zich richten in het GROTER worden in lengte! Het ligt van paard naar paard (pony) hoe groot het verschil is, en of het zoveel te meer zou zijn, MAAR HET IS BEWEZEN EN GESCHREVEN!
let hierbij op! je pony is al mooi, wil je hem breedt, is het later ook een kwestie van training, wil je hem groot.. (of tenminste groter) ... laten we zeggen "een paard onder de kont stampen om hem te doen groeien lukt hier niet" Clown zoals ze bij mensen zeggen haha

(voor naslag werk: zie BIT (nr ?)bron: machteld van Dierendonck