Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
BlackDevils schreef:Het excuus gebruiken dat een paard volledig gedomesticeerd is en daarom de mens nodig heeft is alleen een ondeugdelijke reden om hem zijn natuurlijke behoeften te onthouden.
Het staat nog erg dicht bij de natuur en een mens zal nooit helemaal de behoefte naar een kudde kunnen vervangen.
BlackDevils schreef:Het excuus gebruiken dat een paard volledig gedomesticeerd is en daarom de mens nodig heeft is alleen een ondeugdelijke reden om hem zijn natuurlijke behoeften te onthouden.
Het staat nog erg dicht bij de natuur en een mens zal nooit helemaal de behoefte naar een kudde kunnen vervangen.
nathalie2302 schreef:Zag iemand het advies geven om met 2 jaar te beginnen met longeren maar ik heb zelf altijd begrepen dat longeren een behoorlijke aanslag pleegt op de pezen en spieren in de benen dus dat lijkt me niet een bijzonder goed idee...

sammykuh schreef:iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening maar mijn mening is begin met een 2 jarige lekker met voorwerk dubbel longe longeren goede stemhulpen aanleren. Ga lekker buiten wandelen met hem zodat hij veel in het verkeer ziet. ga met zijn 2,5 /3 beginnen met een sleepje erachter en pas als hij echt 3 is geworden een lichte kar erachter.
Zo heb ik het met mijn pony ook gedaan is nu 4 en doet het supper. Ben momenteel met een 3 jarige bezig om voor de sleep te zetten.
Ik vind dat je een pony eerst lekker 'veulen' moet laten en zeker tot zijn 2e jaar niet met werk moet belasten. Wij mogen officeel toch ook pas werken als we 14 zijn waren een pony dan al op zijn 10 jaar ?? (in mensen jaren gerekend he)
Laat hem lekker even uit spelen en begin eerst lekker met longeren en stemhulpen dit zijn toch de belangrijkste dingen die je nodig hebt als je met de kar gaat rijden.
Cowgirl schreef:sammykuh schreef:iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening maar mijn mening is begin met een 2 jarige lekker met voorwerk dubbel longe longeren goede stemhulpen aanleren. Ga lekker buiten wandelen met hem zodat hij veel in het verkeer ziet. ga met zijn 2,5 /3 beginnen met een sleepje erachter en pas als hij echt 3 is geworden een lichte kar erachter.
Zo heb ik het met mijn pony ook gedaan is nu 4 en doet het supper. Ben momenteel met een 3 jarige bezig om voor de sleep te zetten.
Ik vind dat je een pony eerst lekker 'veulen' moet laten en zeker tot zijn 2e jaar niet met werk moet belasten. Wij mogen officeel toch ook pas werken als we 14 zijn waren een pony dan al op zijn 10 jaar ?? (in mensen jaren gerekend he)
Laat hem lekker even uit spelen en begin eerst lekker met longeren en stemhulpen dit zijn toch de belangrijkste dingen die je nodig hebt als je met de kar gaat rijden.
Heb je dan een jaar nodig om de dubbele longe te leren. Ik deed het in 4 weken en dan hooguit 2 a 3x per week.
En als ik alles bij elkaar op tel zonder tussenpozes stond mijn paard binnen 6 weken voor de kar. Hij was toen 3, 5 bijna 4.
daarvoor heb ik hem licht onder het zadel gehad.
Paarden kunnen 30 jaar worden dus waarom gun je zo'n beessie dan niet ff de tijd om goed uit te groeien.
2 jarige zijn gewoon nog babies, die horen in de wei en niet voor een kar.
Cowgirl schreef:Paarden kunnen 30 jaar worden dus waarom gun je zo'n beessie dan niet ff de tijd om goed uit te groeien.
2 jarige zijn gewoon nog babies, die horen in de wei en niet voor een kar.
Af en toe gaan ze er wel uit, maar ieder paard hoort op een wei... Ook mijn pony gaat af en toe uit zijn wei. Al sinds ik hem heb, ga ik regelmatig met hem wandelen, borstel ik hem, oefen ik op voetjes geven en op de stemhulpen tijdens het wandelen,...nathalie2302 schreef:BlackDevils schreef:Het excuus gebruiken dat een paard volledig gedomesticeerd is en daarom de mens nodig heeft is alleen een ondeugdelijke reden om hem zijn natuurlijke behoeften te onthouden.
mooi gezegd!
Zag iemand het advies geven om met 2 jaar te beginnen met longeren maar ik heb zelf altijd begrepen dat longeren een behoorlijke aanslag pleegt op de pezen en spieren in de benen dus dat lijkt me niet een bijzonder goed idee...
)Citaat:Ik ga waarschijnlijk niet écht lang wachten met castreren, maar ik zou graag zo lang mogelijk willen wachten. Als ik zie hoe mooi hij aan het worden is, zal hij dat beetje extra van een hengst er ook nog bij krijgen. Zeker als hij zo braaf blijft, wil ik nog even wachten met castreren.
zoals ze bij mensen zeggen haha