[AR] hoofdstel uitdoen terwijl paard ingespannen staat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ecyoj

Re: hoofdstel uitdoen terwijl paard ingespannen staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:20

JoyCiej007 schreef:
ecyoj schreef:

nou sorry hoor. maar als je zoiets nog nooit gedaan hebt kwam het niet 1 2 3 in me op. en zal het nooit in me opkomen ook.
na het lezen van de andere berichten begrijp ik er wat van.

Je reageert in een topic op AR. Weet je er niets van af, zou ik gewoon gaan lezen als je het interessant vind, en dan misschien reageren.
Ik weet helemaal niets van westernrijden, ga ook niet ineens me mengen in een serieuze discussie over wat nou wel en niet 'mag en kan' binnen de westernsport.

het spijt me zeer als ik wat bij wil leren.
En uit het eerste bericht kn ik niet opmaken dat het om western ging.

Dus zal me terug trekken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 20:22

het gaat niet om western, het gaat om aangespannen rijden.
Dit forum heet namelijk aangespannen rijden

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:23

catalyst1 schreef:
Bij het westernrijden is het zeer gebruikelijk om na je reiningproef (wedstrijd) je hoofdstel af te doen en je bit te tonen.Veel paarden lopen dan ook zonder hoofdstel en enkel een los teugeltje om de nek op hun gemakje naar buiten.
Dat zie ik bij een dressuurproef nog niet gebeuren.
Het is dus denk ik net hoe je er tegen aan kijkt. Het blijft hoe dan ook altijd je eigen verantwoordelijkheid en ik denk dat iemand die zijn hoofdstel afdoet tijdens het mennen echt wel weet waar hij of zij mee bezig is. Het enige vraagteken zet ik bij de openbare weg. Dat is een plek waar je externe factoren niet in de hand hebt. De foto waar je op doelt heb ik ook gezien. Het was een moment opname. Heb je al gevraagt of ze daarna haar pony een halster omdeed?

Ja maar western ruiters hebben geen kar achter hun paard's rug zitten he Knipoog
maakt wel een groot verschil

Sorry even ontopic Knipoog

ik zou het zelf niet doen, of helemaal afzadelen/uitspannen (weet niet hoe je dat noemt als je ingespannen rijd) of dan maar een keertje met bit in drinken Knipoog als die aan de kletter gaat , oei dan heb je een probleem

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:24

ik vind het echt levensgevaarlijk! dan kunnen er de grootste ongelukken gebeure met zo'n kar erachter!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:35

Billy schreef:
JoyCiej007 schreef:
Daarbij dragen westernpaarden natuurlijk geen oogkleppen, en in de mensport is dit vaak/soms wel het geval.

da's het probleem juist, als de oogkleppen weg zijn omdat je het hoofdstel uit doet kan een paard schrikken van wat er achter hm hangt...

Dat was dus precies mijn punt, dat bedoelde ik ook met wat bovenstaande quote, vandaar dat ik het er juist zo neerzette.
Denk dat je mijn post verkeerd hebt geinterpreteerd Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:38

ecyoj schreef:
het spijt me zeer als ik wat bij wil leren.
En uit het eerste bericht kn ik niet opmaken dat het om western ging.

Dus zal me terug trekken

Jij hebt blijkbaar écht een probleem met lezen Lachen
Het was juist mijn punt dat het een topic op AR betreft waar jij reageert met 'wat is ingespannen staan'?.

Daarom haalde ik western er bij als voorbeeld, dat ik daar ook niet zomaar ga reageren in een serieuze discussie als ik uberhaupt er niets over weet.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:54

pff kan je misschien nu stoppen om alles te quoten. en tezeggen dat ik niet kan lezen of dat een ander iets ander niet goed snapt
Ik zeg toch dat ik me terug trek.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:57

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:59

Nooit doen, levensgevaarlijk!
Op een ander forum is er bijna iemand verongelukt doordat 1 of andere kwibus zijn paard het hoofdstel uitdeed, terwijl die nog voor de wagen stond.
Paard met wagen en al aan de kletter en iemand omvergereden.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:36

Ik zou om te laten drinken het hoofdstel niet uit doen, als de pony ingespannen staat, lijkt me erg vervelend als die aan de wandel gaat (om het maar even zacht uit te drukken Tong uitsteken).
Als ik terug kom van een ritje en ik wil gaan uitspannen dan doe ik vaak wel het hoofdstel als eerste af maar gelijk het halster er weer om, en er is altijd iemand die groomt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:38

Moderatoropmerking:
Ook niet-menners mogen aan deze discussie deelnemen, en kunnen er iets van opsteken. Er hoeft niet aanvallend naar deze mensen gereageerd zijn, ook deze zijn welkom op AR en hoeven niet weggebonjourd worden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:02

Neonlight schreef:
Ook niet-menners mogen aan deze discussie deelnemen, en kunnen er iets van opsteken. Er hoeft niet aanvallend naar deze mensen gereageerd zijn, ook deze zijn welkom op AR en hoeven niet weggebonjourd worden.
Sorry hoor, maar als ik soms zie welke tips en oplossingen door sommige mensen aangedragen worden in sommige topics dan hoop ik vaak toch dat dit niet al te serieus wordt genomen. Velen hebben er echt totaal geen verstand van en menen toch een oplossing aan te moeten dragen. Dit kan echt gevaarlijke situaties opleveren en dat lijkt mij niet de bedoeling. Knipoog
Natuurlijk is iedereen welkom maar als je er geen verstand van hebt, zeg dan niets...(dit is niet persoonlijk voor ecyoj bedoeld maar in het algemeen).

Billy schreef:
da's het probleem juist, als de oogkleppen weg zijn omdat je het hoofdstel uit doet kan een paard schrikken van wat er achter hm hangt...
Ook een paard dat zonder kleppen gereden wordt mag je nooit voor de kar het bit uit de mond nemen.

_vivi_ schreef:
Als ik terug kom van een ritje en ik wil gaan uitspannen dan doe ik vaak wel het hoofdstel als eerste af maar gelijk het halster er weer om, en er is altijd iemand die groomt.
Ik mag toch wel hopen dat je eerst de kar er achter heen doet?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:10

@ Vivi; je hebt er dan wel een groom bij en 'komt terug van een rit', bent dan wel niet op wedstrijd of evenement, maar ook hier zou ik dat zéker niet doen. Ook op eigen terrein kunnen de paarden alsnog aan de haal gaan met de kar als het hoofdstel wordt afgedaan. Dan kun je nog zó snel zijn met het halster om doen, maar als je even nadenkt kan een paard binnen de seconde al geschrokken en 'gevlogen' zijn. Daarbij, ookal is het een shet, houd je er op zo'n moment ook niets aan wanneer je op de grond staat, je bent dan juist bezig met 'het halster om doen'.

-------------------------------------------------------------

Met uitspannen blijft bij mij dus het hoofdstel ook gewoon zitten, broek gaat los, strengen los en buitensingel. Als laatste de leidsels en reeds hiervoor maak ik alvast een extra halstertouw aan de bril van het bit vast, en gooi die over haar hals.

Dan gaat de kar er achter vandaan; pony kent dat al helemaal, ik pak haar dan vaak uit gemak bij de neusriem, ze weet dat ze dan slechts 1 a 2 pasjes voorwaarts moet zetten, terwijl ik het lamoen 'meehelp' uit de brancardbeugels te komen en rustig op de grond leg.

Pony vast, al het tuig eraf en zelfs dan doe ik het hoofdstel als allerlaatst van het tuig af. Waarom? Tsja, meer uit gewoonte, pony is ook gewend 'los' te staan met hoofdstel in en weet dat ze dan dus nog steeds niet mag eten of zich mag verplaatsen.
Hoofdstel om + bit in betekent voor haar 'werk', en ze heeft heel consequent geleert dat tijdens werk niet gegeten/rondgelopen mag worden.
Zodra ik het hoofdstel af neem, weet ze dat ze klaar is.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:20

JoyCiej007 schreef:
Met uitspannen blijft bij mij dus het hoofdstel ook gewoon zitten, broek gaat los, strengen los en buitensingel. Als laatste de leidsels en reeds hiervoor maak ik alvast een extra halstertouw aan de bril van het bit vast, en gooi die over haar hals.

Dan gaat de kar er achter vandaan; pony kent dat al helemaal, ik pak haar dan vaak uit gemak bij de neusriem, ze weet dat ze dan slechts 1 a 2 pasjes voorwaarts moet zetten, terwijl ik het lamoen 'meehelp' uit de brancardbeugels te komen en rustig op de grond leg.

Nu had ik van jou toch beter verwacht. Waarom de leidsels los voordat je de kar er achter heen doet??
Zet die pony toch vast en druk zelf die kar achteruit, dat is veel veiliger!
Als de pony maar even schrikt dan ben je te laat met het grijpen en gaat ie er alsnog met de kar vandoor die in de lichtogen blijft hangen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:25

Uit en inspannen kost maar een paar minuutjes bij elkaar als je er handigheid mee hebt, dus waarom het risico lopen??

@JoyCiej007: Wij leren de paarden helemaal stil staan totdat ze volledig zijn uitgespannen, zo leren ze totaal stilstaan totdat het halster erom zit, dan mogen ze pas (op commando) gaan lopen.

Broekriem, buitensingel, strengen, kar klein stukje naar achteren en lamoen laten zakken, dan van achter naar voren aftuigen.
en altijd de teugels vasthouden sowieso totdat de kar erachter vandaan is.
(onze strengen laten we aan de kar zitten en maken we vooraan los en steken we omhoog door de gaten voor de broekriem)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:34

BlackDevils schreef:
JoyCiej007 schreef:

Nu had ik van jou toch beter verwacht. Waarom de leidsels los voordat je de kar er achter heen doet??
Zet die pony toch vast en druk zelf die kar achteruit, dat is veel veiliger!
Als de pony maar even schrikt dan ben je te laat met het grijpen en gaat ie er alsnog met de kar vandoor die in de lichtogen blijft hangen.

Qua ruimte is het vaak niet realiseerbaar om pony met kar en al zó neer te zetten dat ze vast kan staan met kar achter haar als ik weer terug kom, dan kom ik vaak in de knup met een geparkeerde auto.
Zoals gezegd; reeds voordat ik de leidsels los maak, klik ik een halstertouw aan het bit. met het halstertouw in de hand leidsels los maken (van het bit), laat ik door de leidselogen zitten, pony naar voor en lamoen op de grond, pony vast en leidsels uit de leidselogen.

Geef toe, niet helemaal 100% correct, maar in zoverre wel veilig.
Daarbij heb ik geen lichtogen meer, maar brancardbeugels. De buitensingel die dan dus 'strak trekt' over het lamoen en het 'lichtoog' vormt, maar ik al aan beide zijden helemaal los tijdens het losmaken v/d buitensingel, zodat het lamoen al helemaal vrij ligt.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:42

JoyCiej007 schreef:
Qua ruimte is het vaak niet realiseerbaar om pony met kar en al zó neer te zetten dat ze vast kan staan met kar achter haar als ik weer terug kom, dan kom ik vaak in de knup met een geparkeerde auto.
Zoals gezegd; reeds voordat ik de leidsels los maak, klik ik een halstertouw aan het bit. met het halstertouw in de hand leidsels los maken (van het bit), laat ik door de leidselogen zitten, pony naar voor en lamoen op de grond, pony vast en leidsels uit de leidselogen.

Geef toe, niet helemaal 100% correct, maar in zoverre wel veilig.
Daarbij heb ik geen lichtogen meer, maar brancardbeugels. De buitensingel die dan dus 'strak trekt' over het lamoen en het 'lichtoog' vormt, maar ik al aan beide zijden helemaal los tijdens het losmaken v/d buitensingel, zodat het lamoen al helemaal vrij ligt.

Dan nog heeft het geen zin om eerst de leidsels los te maken en de pony vooruit te laten lopen.
En jij noemt dit veilig en de ander noemt het hoofdstel afnemen veilig; waar zit uiteindelijk het verschil?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 01:37

@ BD: ik snap dondersgoed wat je bedoeld.
Ik zie echter wel verschil tussen beide dingen. Mijn pony heeft hoofdstel + bit + oogkleppen nog om, + een halstertouw aan het bit en die heb ik vast.
Pony is dan ook volledig uitgespannen.

Hoofdstel bij ingespannen paard afhalen is ingespannen paard, evt. oogkleppen af, bit ook uit, en even 'helemaal' los, ook als je snel halster om doet.

Vind wel dat hier degelijk verschil in zit.

Ben het wel met je eens dat ik dit zou moeten veranderen. Zo weet ik ook prima wat er kan gebeuren als je je pony aan het bit vast zet, maargoed ook dát gebeurd af en toe toch wel eens.... geheel niet slim en dat erken ik ook. Knipoog

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 02:28

Zelf rij ik mijn paard recreatief met een sulky (valt dit ook onder aangespannen rijden?). Altijd hou ik het halster onder het hoofdstel, die overgens geen oogkleppen heeft. Deze heeft enkel een kopstuk met bakstukken. Het halster hou ik eronder omdat dat erg handig is met in- en uitspannen. Ik zet mijn paard vast tussen 2 kettingen en zo span ik haar in en uit. Wel doe ik het hoofdstel als laatste tijdens het inspannen en gaat ook als eerste af met het uitspannen. Ze staat dan dus wel met kar en tuig, volledig ingespannen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 03:14

BlackDevils schreef:
Billy schreef:
Ook een paard dat zonder kleppen gereden wordt mag je nooit voor de kar het bit uit de mond nemen.

Blackdevils, ik men zelf, ik ben geen groentje op dit gebied. Als je toch quote moet je ook kijken wat er boven mijn stukje staat, dat is nl essentieel om het goed te lezen....
En mennen zonder oogkleppen kan idd ook, maar dat komt een stuk minder voor, en je zult het mij niet zien doen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 06:21

Nu neem ik toch wat meer risico dan vele door meestal alleen te rijden, maar zelf ik zou nooit het hoofdstel afdoen als je kar er nog achter hangt hoor.
Het is nog geen 5 minuten werk die wagen er even achter weg te halen. Als je zo'n lange rit maakt dat eten onderweg noodzakelijk is (drinken kan ook met bit) heb je ook wel tijd even uit te spannen.

Verder snap ik de reacties wel op degene die niet mennen maar wel reageren. Natuurlijk zijn andere ook welkom op dit deel van bokt en ook minder ervaren mensen mogen hun zegje doen, maar veel reageren zonder te lezen en hebben niet eens door dat dit het aangespannen subforum is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 08:09

Neonlight schreef:

Het gaat er niet om dat ze niet welkom zijn, het gaat erom dat er gereageerd wordt alszijnde een paard onder het zadel terwijl dit topic duidelijk op aangespannen rijden staat. Het lijkt me dan logisch dat de reacties ook aangespannen rijden moeten betreffen....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 08:49

Mijn manier: Ik stap af (leidsels in mn hand, maak de broek los (ik kan dat vanaf 1 kant, pony is niet zo groot Knipoog )
Loop naar voren, maak de oversingel los, loop terug en haal de strengen los, duw de wagen terug, en span zo zonder wagen verder uit

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:01

Ik ken het desbetreffende topic ook waardoor de TS dit topic geopend heeft.
Wat ik niet helemaal snap; met een bepaald groepje maken jullie daar meer dan duidelijk dat het hoofdstel afdoen bij een ingespannen pony niet kan.
Waarom zou je hier dat in godsnaam erover verder gaan?
Willen jullie dan zooooo graag je gelijk krijgen en het 'wij-weten-het-beter-want-wij-zijn-ervaren-menners' gevoel uitstralen?
Ik wil wedden dat iedereen in zijn sportcarriere wel eens wat verkeerd heeft gedaan qua rijden/mennen/fokken whatever.....Leer ervan, wees blij dat er geen ernstige ongelukken zijn gebeurd en klaar.
Das een stuk volwassener dan dit soort fouten tot in den treure te blijven herhalen op een internetforum; niks beters te doen?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:05

Heb gemend met een shetlander en als we dan pauze hielden deden we even het halster om. Dat ging altijd prima. Denk dat het per paard verschillend is of je het kunt doen. Met de fries die ik nu men doen we het niet omdat ie nog ietwat zenuwachtig op de weg dus dan is het net teveel risico.