[AR] je paard gaat écht aan de kletter, wat doe je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: je paard gaat écht aan de kletter, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:20

Maar slepen enz doe je in de bak of omheind weiland, je hebt nou eenmaal helemaal niets te vertellen met
ernaast te lopen.
Geen gewicht werkelijk niets.
Ik zou dat dan ook nooit op een bospad doen, (wij slepen om deze reden dus nooit.)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:23

Je komt al stoppend in de sloot terecht en komt thuis onder het kroes Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:24

1. Ik ga nooit met een ongeremde wagen naar buiten, ik heb één keer in geval van nood keihard op de rem moeten trappen en prees me gelukkig dat ik het paard niet té hard in de mond hoefde te trekken. Aanspanning stond binnen tweehonderd meter stil en dan ben je niet ongelukkig.
2. Wat ik hier las, een paard leren trekken aan een vrachtautoband met kettingen, tjong!!!!!!! Kettingen rammelen, dat geeft al een reactie, en zoiets doe je in een bak of afgezet stuk wei maar niet op een bospad!!!!!

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:29

Een rem hoeft ook niet altijd de oplossing te zijn Knipoog
Wij hadden een marathon wagen met rem. Als je paard echt aan de kletter gaat stopt hij niet door die rem, de kans is alleen maar groter dat de wagen kiept heb ik het idee Lachen

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:31

Echwel schreef:
Ach ik ging eens met de wagen aan de kletter met Sjoniiej haar moeder achterop Haha!
Kalm gebleven rechtuit op de weg gebleven en rustig blijven praten idd..
Een keer met 4span door auto aangereden,toen was er dus geen houden aan, kun je alleen hopen dat ze nergens tegenaan rijden
gelukkig niet gebeurt ze zijn door omstanders een weiland ingeloodst toen bleef het leidsel in het wiel hangen, doordat dit steeds
vaster draaide zijn ze tot stilstand gekomen.(en door het peerd wat met gebroken been neerviel)

Trieste verhalen Echwel Verdrietig helaas heb ik het 3 keer meegemaakt.

Maar eh off topic, wanneer gaan wij eens samen aan de kletter ROFL

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:31

Ik ga zowizo niet achter een paard hangen Haha! Haha! Haha! ik scheit zeven kleuren alleen al bij het idee Lachen

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:34

Echwel schreef:
Maar slepen enz doe je in de bak of omheind weiland, je hebt nou eenmaal helemaal niets te vertellen met
ernaast te lopen.
Geen gewicht werkelijk niets.
Ik zou dat dan ook nooit op een bospad doen, (wij slepen om deze reden dus nooit.)

Dank je wel, weer wat geleerd!!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:48

jessica_ schreef:
Wij hadden een marathon wagen met rem. Als je paard echt aan de kletter gaat stopt hij niet door die rem, de kans is alleen maar groter dat de wagen kiept heb ik het idee Lachen

Maar een rem kan wel de wagen opvangen als je paard terugkomt. Goed gebruik van de rem kan dus reddend zijn!! Zodra je paard terugkomt en je remt op tijd, zal hij niet de kar op zijn hakken/kont krijgen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:50

klien schreef:
[

Trieste verhalen Echwel Verdrietig helaas heb ik het 3 keer meegemaakt.

Maar eh off topic, wanneer gaan wij eens samen aan de kletter ROFL

Je komt ls het weer rustiger met wedstrijden, oma worden, wk enz is maar nhier naartoe Haha! Haha!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:02

suleilitha schreef:
2. Wat ik hier las, een paard leren trekken aan een vrachtautoband met kettingen, tjong!!!!!!! Kettingen rammelen, dat geeft al een reactie, en zoiets doe je in een bak of afgezet stuk wei maar niet op een bospad!!!!!

Kettingen... En dan? Uiteraard ga je niet gelijk de baan op als hij de eerste keer voor de sleep staat, maar het is imo van onschatbare waarde dat je paard gewoon is aan het gerammel van metalen onderdelen. De eerste keer voor de kar is al spannend genoeg, dus ik stel dat gerammel niet tot dan uit. Slepen neemt een begin in de bak, maar kent bij mij zeker en vast een gevolg op de weg. Een draadomheining rond een weiland houdt een panikerend paard trouwens niet tegen; planken zoals rond een piste daarentegen al wat meer.

Een goede rem (en hem goed gebruiken) is volgens mij ook alleen iets waard als je daarmee voldoende gewicht in de schaal kunt leggen. Met een lichte tweewieler brengt een rem niet veel zoden aan de dijk... Ben je onderweg met een degelijke vierwieler, dan heb je er wel veel aan.

Groeten, SuSEQ

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:03

Sjonniej schreef:
jessica_ schreef:

Maar een rem kan wel de wagen opvangen als je paard terugkomt. Goed gebruik van de rem kan dus reddend zijn!! Zodra je paard terugkomt en je remt op tijd, zal hij niet de kar op zijn hakken/kont krijgen.

Dat is waar, maar dan moet je ondertussen wel de mazzel hebben dat je geen andere opstakels bent tegengekomen
Denkt aan sloten, auto's, honden, mensen, bomen enz. enz. Knipoog
Op het moment dat je paard écht aan de kletter is gegaan helpt de rem dus vrij weinig.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:04

Zoals ik al zei helpt het wel als je met de rem je kar op kan vangen, zodat je paard dat niet zelf hoeft te doen. Als ik heel hard aan het rennen zou zijn, ik rem wat af en krijg dan de kar op mijn kont, zou ik toch ook weer heel hard verder rennen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:05

Ik heb ooit ergenst gelezen, dat het veiligst zou zijn, om het hoofd van het paard helemaal om te trekken, en zo zijn kracht te breken? En dan druk op gelijke teugels houden.

Ik men niet, maar ohz werkt het prima.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:06

En z'n nek of benen breken zeker?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:07

Sammie schreef:

Ik zei al, ik men niet, maar dit stond dus in paard en sport geloof ik...
En omdat het paard iets minder evenwicht heeft, gaat hij langzamer, om juist niet alles te breken.
Alleen bij niet alle paarden werkt het, sommige gaan alsnog door...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:09

Sorry maar het gehalte mennen in paard &sport is zo minimaal en zo niet uit de praktijk dat ik daar
geen waarde aan hecht.

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:10

Miss_Malfoy schreef:
Sammie schreef:

Ik zei al, ik men niet, maar dit stond dus in paard en sport geloof ik...
En omdat het paard iets minder evenwicht heeft, gaat hij langzamer, om juist niet alles te breken.
Alleen bij niet alle paarden werkt het, sommige gaan alsnog door...

Denk dat dit iid alleen voor onder het zadel geldt. Knipoog
Je paard omtrekken met een kar achter zich lijkt me nog veel gevaarlijker namelijk,
kans op omkiepen is helemaal groot dan!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:11

Ik denk dan dat het idd niet klopt, terwijl dit dus wel uit de praktijk kwam... Tja..

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:11

Er is een verschil tussen "omtrekken" en "op de volte zetten"...

Groeten, SuSEQ

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:24

Voor ohz heb ik ook wel eens gelezen over de one-rein-stop. Maar dit is aangespannen niet toepasbaar.

(het idee daarachter is dat je je paard leert op drie korte ophoudinkjes/wrijven over de teugel het hoofd helemaal om te keren. Je trekt het paard dus niet om, maar leert hem een soort trucje. Want wanneer je paard zijn hoofd opzij heeft, kan hij niet keihard racen. Ik vraag me dan alleen af of een paard daar wel naar luisterd als hij al niet op een gewone ophouding wil reageren.)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 14:20

jessica_ schreef:
Van de week is Banjer (shet) nog aan de kletter gegaan, Nagelbijten / Gniffelen
we hadden een nieuwe kar voor het 2 span alleen zat de enkele boom er nog voor dus om even uit te testen hebben we banjer ervoor gezet, ingetuigt alles leek goed te zitten. Natasha (staleigenaar) zou een klein rondje door de wijk gaan maken om te kijken of alles goed zat. De dochter van haar broer was ook op stal en wilde persé mee. Voorruit Banjer heeft in die 4 jaar dat ze hem hebben nog nooit een stap verkeerd gezet, daar gingen ze samen.
Wij blijven op de brug staan wachten tot ze terug kwamen, ondertussen was ook de moeder en vriend van Natasha bij ons op de brug komen staan inc. de 7 honden die ze hebben om te kijken hoe banjer voor de nieuwe kar liep.
Als snel verdwenen ze de wijk in, na een minuut of 5 hoorde we heel hard gegil en een paard aan galoperen over het asvalt. Wat bleek er dus gebeurt te zijn, terwijl banjer een heuveltje afliep is de lamoen scheef gegaan waardoor deze tegen zijn achterbeen aankwam waardoor hij schrok en aangalopeerde. Niets aan de hand, tot dat het 5 jarige dochtertje daar zo van schrok en heel hard begonnen te gillen/kreisen. Banjer schrok van haar en ging aan de kletter waardoor het meisje nog harder begon te gillen. De weg waarop banjer ervan door ging is een vrij drukke weg met daarnaast gelijk een sloot. Knipoog
Ja wat doe je dan? Wij zagen ze dus al vanaf ver aankomen galoperen en zagen dus dat er iets goed mis was, de broer van Natasha is ze tegemoed gerend en geprobeerd om voor Banjer te gaan staan zodat hij stopte maar Banjer walsde dwars door hem heen, Ondertussen liepen de honden ook allemaal op de weg en moest iemand echt ingrijpen. De vriend van Natsha heeft toen de leidsels vooraan bij banjer gepakt en deze vast gehouden totdat hij stopte, ondertussen was de kar omgevallen en lagen natasha en het dochtertje ook op de grond. Na zo'n 50 meter stopte banjer dan eindelijk. De vriend van Natasha had een schaafwond over zijn gehele been doordat hij over het asvalt is meegesleept, natsha der arm deed vreselijk pijn en het dochtertje had een dik oog. Zo konden ze dus met z'n alle naar het ziekenhuis waar Natsha en vriend een tetanusprik kregen, foto's werden gemaakt van haar arm, ze bleek verrekte spieren te hebben en een scheurtje in haar bot.
Achteraf hebben ze dus heel erg geluk gehad want er had ook een auto aan kunnen komen en daar boven op kunnen klappen en hadden de gevolgen veel erger geweest. Nagelbijten / Gniffelen

Waarom wordt er in vredesnaam voor gekozen om "even de wijk in te gaan om te zien of alles goed zit?"

Dit had voorkomen kunnen worden

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:33

Ik heb het 1 keer mee gemaakt met een gelderse merrie. Ze sloeg letterlijk ineens op hol op een zandpad aan bijna het einde van het bos. Ik ben gaan inhouden en vieren, steeds weer. Terug nemen en geven. Maar wel uit alle macht, want er zat veel "massa" achter. En steeds metmijn stem ho roepen.

We gingen richting een afsluitboom (2 palen aan weerskanten in de grond op en op ong 50cm hoogte een overdwarsbalk van ong 3 meter) waar ik niet omheen kon. Ik had haar nog steeds niet terug. Ik heb me vastgehouden met 1 arm om de rugleuning van de bok en met mijn andere de leidsels. Mijn voeten schrap gezet en op het moment dat we bij de dwarsbalk waren, sprong ze er over heen. De kar trok ze finaal door de balk. Balk was kapot, kar was heel. Gelukkig! Ik had er niet aan moeten denken als het andersom was geweest...

Ik ben blijven terug nemen en weer vieren, uit alle macht. En natuurlijk de stemhulpen erbij. Op een gegeven moment kwam ze ook terug en kreeg ik haar tot stil staan. Ze was compleet over haar toeren en heel zenuwachtig, tot aan thuis toe. En ik stond ook nog steeds te trillen op mijn benen...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:04

Sjonniej schreef:
Voor ohz heb ik ook wel eens gelezen over de one-rein-stop. Maar dit is aangespannen niet toepasbaar.

(het idee daarachter is dat je je paard leert op drie korte ophoudinkjes/wrijven over de teugel het hoofd helemaal om te keren. Je trekt het paard dus niet om, maar leert hem een soort trucje. Want wanneer je paard zijn hoofd opzij heeft, kan hij niet keihard racen. Ik vraag me dan alleen af of een paard daar wel naar luisterd als hij al niet op een gewone ophouding wil reageren.)

ozh 1 x de noodstop moeten uitvoeren
na ongeveer 3 km rengelop nog steeds voluit aan gaande richting snelweg
maw bit beetpakken al het gewicht op tegenoversteklde kant en hopen dat je
op tijd springt en paard kan houden

met mennen werkt dit echt echt niet
ook de one rein stop niet
of korte bocht

en een paard die echt aan de kletter is laat zich ook niet op een volte zetten
..

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:13

Ik weet en heb ook mee gemaakt dat het werkt, dat wanneer je paard onder de man op hol slaat, je het paard als het ware moet laten zigzaggen. Niet heel overdreven, maar wel dat idee. Zo heb ik al meermalen een paard terug gekregen.
Maar of dat aangespannen ook zo kan, betwijfel ik...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 19:42

daarom, mensen komen allemaal met tips van ohz doe ik dit of dat, maar aangespannen is wel éven iets anders...