Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Echwel schreef:Ach ik ging eens met de wagen aan de kletter met Sjoniiej haar moeder achterop![]()
Kalm gebleven rechtuit op de weg gebleven en rustig blijven praten idd..
Een keer met 4span door auto aangereden,toen was er dus geen houden aan, kun je alleen hopen dat ze nergens tegenaan rijden
gelukkig niet gebeurt ze zijn door omstanders een weiland ingeloodst toen bleef het leidsel in het wiel hangen, doordat dit steeds
vaster draaide zijn ze tot stilstand gekomen.(en door het peerd wat met gebroken been neerviel)
helaas heb ik het 3 keer meegemaakt.
ik scheit zeven kleuren alleen al bij het idee
Echwel schreef:Maar slepen enz doe je in de bak of omheind weiland, je hebt nou eenmaal helemaal niets te vertellen met
ernaast te lopen.
Geen gewicht werkelijk niets.
Ik zou dat dan ook nooit op een bospad doen, (wij slepen om deze reden dus nooit.)
jessica_ schreef:Een rem hoeft ook niet altijd de oplossing te zijn
Wij hadden een marathon wagen met rem. Als je paard echt aan de kletter gaat stopt hij niet door die rem, de kans is alleen maar groter dat de wagen kiept heb ik het idee
klien schreef:[
Trieste verhalen Echwelhelaas heb ik het 3 keer meegemaakt.
Maar eh off topic, wanneer gaan wij eens samen aan de kletter
suleilitha schreef:2. Wat ik hier las, een paard leren trekken aan een vrachtautoband met kettingen, tjong!!!!!!! Kettingen rammelen, dat geeft al een reactie, en zoiets doe je in een bak of afgezet stuk wei maar niet op een bospad!!!!!

Sjonniej schreef:jessica_ schreef:Een rem hoeft ook niet altijd de oplossing te zijn
Wij hadden een marathon wagen met rem. Als je paard echt aan de kletter gaat stopt hij niet door die rem, de kans is alleen maar groter dat de wagen kiept heb ik het idee
Maar een rem kan wel de wagen opvangen als je paard terugkomt. Goed gebruik van de rem kan dus reddend zijn!! Zodra je paard terugkomt en je remt op tijd, zal hij niet de kar op zijn hakken/kont krijgen.

Sammie schreef:En z'n nek of benen breken zeker?

Miss_Malfoy schreef:Sammie schreef:En z'n nek of benen breken zeker?
Ik zei al, ik men niet, maar dit stond dus in paard en sport geloof ik...
En omdat het paard iets minder evenwicht heeft, gaat hij langzamer, om juist niet alles te breken.
Alleen bij niet alle paarden werkt het, sommige gaan alsnog door...

jessica_ schreef:Van de week is Banjer (shet) nog aan de kletter gegaan,
we hadden een nieuwe kar voor het 2 span alleen zat de enkele boom er nog voor dus om even uit te testen hebben we banjer ervoor gezet, ingetuigt alles leek goed te zitten. Natasha (staleigenaar) zou een klein rondje door de wijk gaan maken om te kijken of alles goed zat. De dochter van haar broer was ook op stal en wilde persé mee. Voorruit Banjer heeft in die 4 jaar dat ze hem hebben nog nooit een stap verkeerd gezet, daar gingen ze samen.
Wij blijven op de brug staan wachten tot ze terug kwamen, ondertussen was ook de moeder en vriend van Natasha bij ons op de brug komen staan inc. de 7 honden die ze hebben om te kijken hoe banjer voor de nieuwe kar liep.
Als snel verdwenen ze de wijk in, na een minuut of 5 hoorde we heel hard gegil en een paard aan galoperen over het asvalt. Wat bleek er dus gebeurt te zijn, terwijl banjer een heuveltje afliep is de lamoen scheef gegaan waardoor deze tegen zijn achterbeen aankwam waardoor hij schrok en aangalopeerde. Niets aan de hand, tot dat het 5 jarige dochtertje daar zo van schrok en heel hard begonnen te gillen/kreisen. Banjer schrok van haar en ging aan de kletter waardoor het meisje nog harder begon te gillen. De weg waarop banjer ervan door ging is een vrij drukke weg met daarnaast gelijk een sloot.
Ja wat doe je dan? Wij zagen ze dus al vanaf ver aankomen galoperen en zagen dus dat er iets goed mis was, de broer van Natasha is ze tegemoed gerend en geprobeerd om voor Banjer te gaan staan zodat hij stopte maar Banjer walsde dwars door hem heen, Ondertussen liepen de honden ook allemaal op de weg en moest iemand echt ingrijpen. De vriend van Natsha heeft toen de leidsels vooraan bij banjer gepakt en deze vast gehouden totdat hij stopte, ondertussen was de kar omgevallen en lagen natasha en het dochtertje ook op de grond. Na zo'n 50 meter stopte banjer dan eindelijk. De vriend van Natasha had een schaafwond over zijn gehele been doordat hij over het asvalt is meegesleept, natsha der arm deed vreselijk pijn en het dochtertje had een dik oog. Zo konden ze dus met z'n alle naar het ziekenhuis waar Natsha en vriend een tetanusprik kregen, foto's werden gemaakt van haar arm, ze bleek verrekte spieren te hebben en een scheurtje in haar bot.
Achteraf hebben ze dus heel erg geluk gehad want er had ook een auto aan kunnen komen en daar boven op kunnen klappen en hadden de gevolgen veel erger geweest.
Sjonniej schreef:Voor ohz heb ik ook wel eens gelezen over de one-rein-stop. Maar dit is aangespannen niet toepasbaar.
(het idee daarachter is dat je je paard leert op drie korte ophoudinkjes/wrijven over de teugel het hoofd helemaal om te keren. Je trekt het paard dus niet om, maar leert hem een soort trucje. Want wanneer je paard zijn hoofd opzij heeft, kan hij niet keihard racen. Ik vraag me dan alleen af of een paard daar wel naar luisterd als hij al niet op een gewone ophouding wil reageren.)