[AR] Sturen via Achenbach, waarom wel of waarom niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZEJA

Re: Sturen via Achenbach, waarom wel of waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:29

Dat het nit het meest vriendelijke manier van rijden is. Haha!

Dat er meerdere zijn.

En ik vind 2 handig het vriendelijkst omdat je ze dan beter kan begeleiden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:30

Ik zal het zondag tegen Hans Zumbrink zeggen dat hij er geen reet verstand van heeft dat hij dat verkondigd Clown

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:40

ardo_iggy schreef:
Met het achenbach is het de bedoeling dat je de buitenleidsel geeft dus dat een paard in principe door een bocht heen valt want je begeid hem niet maar laat hem in principe vallen.

Heb je nu druk op beide leidsels en je vraagt wat op de binnenleidsel komen ze mooi in stelling door een bocht heen zonder te vallen.

Inderdaad, je geeft het buitenleidsel, en daarbij wordt vemeld "zoveel als nodig". Als je paard naar binnen valt of naar buiten uitbreekt, heb je duidelijk teveel gegeven... Het zit hem in de finesses.

Groeten, SuSEQ

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:41

daniella74 schreef:
Ik zal het zondag tegen Hans Zumbrink zeggen dat hij er geen reet verstand van heeft dat hij dat verkondigd Clown

Van mij mag je het tegen hem zeggen.

Leer hem dan meteen een proef uit zijn hoofd te rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:25

Het geven van de buitenteugel is zeker geen verkeerd idee. Een paard moet namelijk verlengen aan zijn buitenkant en jij zal dat met je leidsel moeten toestaan. Als jij je buitenleidsel vasthoudt op de plaats waar je hem hebt, zal jouw paard nooit gebogen van oor tot staart door een bocht kunnen lopen.
De hoeveelheid leidsel die je geeft is echter wel van groot belang. Wanneer je namelijk te veel geeft zal je paard inderdaad geen aanleuning meer hebben en dus over de schouder wegvallen.
Maar wanneer jij genoeg ruimte geeft met je buitenhand, zodat je paard kan buigen, zal hij een mooie wending lopen. Het toestaan van de buitenteugel wil immers niet zeggen dat je hem los moet laten, toestaan kan bij sommige paarden al genoeg zijn met het openen/loslaten van de pink.

Ik rijd zelf steeds minder volgens achenbach. Ben er 7 jaar geleden wel meer begonnen, maar heb in de loop der tijd een eigen manier gevonden.
Sinds ik met Anti-Slip rijd vond ik het namelijk niet prettig om mijn rechterleidsel door mijn linkerhand te laten glijden, om de overgang van 2 naar 1 hand te maken. De leidsels zijn hier namelijk te stroef en de licht voor. Ik had de leidsels vast zoals het 'hoort', maar had geen verbindingsstuk tussen rechts en links.
Momenteel doe ik dit nog steeds, ik rijd echter op een andere manier 1-handig. Ik houd mijn linkerhand hetzelfde en leg mijn rechterleidsel van onder naar boven in mijn linkerhand. Ik vond het via Achenbach niet fijn om een dubbele gebroken lijn te rijden van 5 meter, met 1 hand. Dat gaat op deze manier beter.
Vaak pak ik halverwege mijn proef mijn leidsels zoals ohz, omdat ze anders door mijn handen heen glijden i.v.m. handschoenen. Ik kan namelijk niet meer met handschoenen overweg. Op een of andere manier glijden mijn leidsels altijd weg, maar dat is een ander verhaal.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:51

daniella74 schreef:

Goed idee... Haha!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 22:18

ardo_iggy schreef:
daniella74 schreef:
Elk systeem is zo vriendelijk als de menner zacht is in de handen maar Achenbach is echt het meest vriendelijke systeem door de manier van inzetten van de wendingen.

Met het achenbach is het de bedoeling dat je de buitenleidsel geeft dus dat een paard in principe door een bocht heen valt want je begeid hem niet maar laat hem in principe vallen.

Heb je nu druk op beide leidsels en je vraagt wat op de binnenleidsel komen ze mooi in stelling door een bocht heen zonder te vallen.

Zoals je het nu beschrijft doe je het dus duidelijk niet zoals het bedoeld is. Het doel is dat je paard aanleuning heeft op beide leidsels en dat het paard die aanleuning ook opzoekt. Het doel is dan dat als je op een van de beide leidsels toestaat het paard voelt dat de druk verminderd, terwijl hij dat niet wil en deze aanleuning weer opzoekt. Omdat dit maar op 1 leidsel gebeurd draait hij zijn lichaam en maakt hij de bocht, daarna neem je terwijl hij die bocht in zet het andere leidsel pas iets in, zodat de druk ook daar niet weg valt (het dier buigt aan die kant naar je toe, neem je niet in, valt de aanleuning weg aan de kant die hij indraait, en dan zal het paard inderdaad over zijn schouder gaan wegvallen en niet de bocht door gaan). In principe hoor je dus de druk op beide leidsels gelijk te houden, maar door dat je toestaat, kan het dier buigen en deze aanleuning ook in beide leidsels blijven op zoeken. Gewoon de boel laten vallen zodat de druk wegvalt, is dan ook niet de goede manier. Je moet altijd contact blijven houden.

Ook bij Achenbach kun je met twee handen rijden. Dat is het fijne van het systeem, je kunt zowel met 1 hand als met twee handen rijden. Met twee handen noemen ze het de "dressuurhouding" je houdt de leidsels alleen volgens de achenbach methode vast en je blijft volgens de achenbach methode sturen (eerst geven, dan nemen), maar je hebt wel op zo'n moment niet iets meer spelings mogelijkheid doordat je toch met twee handen stuurt. Mocht het alleen nodig zijn heb je in notime naar 1 hand terug gestoken en heb je daar waar nodig een hand vrij...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:42

ardo_iggy schreef:
daniella74 schreef:
Elk systeem is zo vriendelijk als de menner zacht is in de handen maar Achenbach is echt het meest vriendelijke systeem door de manier van inzetten van de wendingen.

@ TS: Ik heb officieel dan wel geen KB Bloos Pas wel diverse principes van het Achenbach toe, maar dan op m'n eigen manier. Ken wel de dressuurhouding, kan ook leidsels in één hand overpakken, maar 'met twee handen' vind ik ook inderdaad fijner rijden.

Wat betreft bovenstaande quote: dit heb ik inderdaad zelf ook behoorlijk gemerkt, je geeft het paard véel meer steun en begeleiding als je beide leidsels op druk houdt, en niet zomaar de buitenleidsel 'losgooit'.
Eerder deed ik dit inderdaad ook, volgens dit principe; in wendingen was dan altijd het buitenleidsel geven inderdaad belangrijker dan met binnenleidsel vragen.

Zo ben ik wel aardig 'in de problemen' geraakt, m'n pony zat op een gegeven moment echt compleet vast in haar nek (combinatie van diverse dingen) en ik ben er nu nog steeds echt mee aan het werk, al wordt het wel een stúk beter. Zodra je haar een wending in stuurde en buitenleidsel gaf, viel ze zo over haar binnenschouder heen. Lekker makkelijk ook, want dan hoefde ze geen stelling aan te nemen.

Idee van buitenleidsel geven heb ik nu dus al een tijd beetje laten varen. Ik houd nu mijn buitenleidsel gewoon op druk, tuurlijk geef ik wel íets mee, maar ik ondersteun haar, ik vraag met m'n binnenleidsel op de manier als dat je ohz. doet, kleine 'kneepjes', zoals 't knijpen in een spons.
Ondersteun ik haar nu niet met mijn buitenleidsel, valt ze gelijk weer weg over de binnenschouder.

Voor ons werkt het in iedergeval dus niet, ik zie duidelijke verbetering nu ik geen buitenleidsel meer echt geef. Lachen

Edit: ik zie trouwens ook dat hier inderdaad onderscheid wordt gemaakt tussen het paard ruimte bieden met de buitenleidsel, en echt 'losgooien'.
Ik kom het nl. maar ook al te vaak tegen dat mensen het 'geven' té letterlijk nemen (including me, ik gaf gewoon te veel ruimte, waardoor ze naar binnen viel).
Ik had/heb echter nog wel steeds die 'feeling' van het rijden ohz. dat wil zeggen, dat ik eigenlijk zonder daarbij na te denken automatisch al toe sta met buitenleidsel.
Mijn paardje is er dan inderdaad eentje zoals Sjonnie beschrijft, enkel de pink openen is bij wijze al genoeg qua ruimte, ik houd het natuurlijk niet strak maar wel 'op druk' en 'in gevoel'.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 02:02

losgooien is inderdaad een fout die je veel ziet en die ik in het begin ook zeker ook gemaakt heb. Bij een makkelijk paard maakt dat weinig verschil, maar bij een moeilijk paard ben je dan gelijk alle controle kwijt. De laatste maanden is er ongelofelijk gehamerd bij ons op het contact houden en dan leer je wat echt bedoeld wordt met geven. Dus inderdaad toestaan, maar niet losgooien, wel contact blijven houden, zo wordt het bedoeld. Ik zie wel het belang van eerst geven en dan nemen, anatomisch kan een paard mooier buigen als hij ruimte krijgt om te strekken met zijn lichaam in een bocht, ipv dat hij aan 1 kant opgesloten wordt. Als je het dan doet zoals het bedoeld is, dus ruimte geven, niet losgooien, valt het dier niet over zijn schouder weg.

Het is inderdaad wel van belang dat het paard op beide leidsels los is ingereden, bij een paard dat aan 1 kant vast zit wordt het een heel stuk lastiger, dat heb ik vanavond tijdens de mencursus aan eigen hand onder vonden. Het paard waar ik mee reed hing ongelofelijk zwaar op mijn rechter leidsel en met mijn linkerleidsel had ik totaal geen contact. Hij was ongelofelijk kijkerig naar links daarbij en liep te ver naar rechts. Heel vervelend en op zo'n moment merk je inderdaad dat je met achenbach niet ver komt. Dan merk je wel dat voor het wenden met het achenbach gelijke aanleuning op beide leidsels cruciaal is...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 06:36

Bij dressuurhouding
Achenbach heb je je linkerhand in een andere houding zitten dan je rechterhand, hierdoor krijg je een hele vreemde drukverdeling
die voor de dressuur niet gewenst is.
Voor buitenritjes enz is het prima maar verfijnd dressuur hiemee rijden is heel moeilijk
Vandaar dat weinig ook klasse 4 menners tijdens de dressuur achenbach rijden.

Ik zal zaterdag met de punten invoeren zien of H. Z het wel weet

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:17

Voor mij geen Achenbach ik vind het te rigide en je kunt er veel te weinig verfijning in aanbrengen.
In de dressuurhouding heb je de leidsel in je linkerhand idd op een ander wijze vast dan in je rechterhand, daarmee is het gevoel met de paardenmond links en rechts dus ook niet gelijk en wordt het m.i. lastig goed aan te voelen of je paard rechts en links gelijke druk/aanleuning heeft.
Ik heb de leidsels op dezelfde wijze vast als OHZ en dat bevalt me prima ook het omschakelen naar het rijden met één hand ik geen enkel probleem.
Volte 20 m links gevolgd door volte 15 rechts het wil allemaal prima zonder Achenbach Knipoog

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:10

voor de dressuur proefjes zou het inderdaad best kunnen dat achenbach niet fijn werkt. Ik heb daar totaal geen ervaring mee, ben alleen nog maar met paard en wagen op de weg geweest...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:49

Wij komen ook wel op straat natuurlijk en ook daar is Achenbach voor ons nvt
Om dezelfde reden als in een dressuurproef.
Je wilt toch immers ook op straat fijn met je paard rijden, dus keurig in de hand gesteld enz.
Ik zie dus geen verschil tussen een dressuurproef en een ritje over straat.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:58

ik merk dat trouwens niet hoor, dat ik niet kan aanvoelen of de druk in beide leidsels gelijk is. Ik ben nog niet zo lang aan het mennen, dus ik ben het nog aan het leren uiteraard, maar ik merk wel dat hoe meer je oefend, hoe beter je je paard ook fijne dingen laten doen en ook fijne aanwijzingen kan geven en hoe beter je aan leert voelen hoe de druk verdeling zit... in principe als de druk niet fijn verdeeld is reageert het paard er in principe ook niet goed op en ook zie je dat het paard dan waarschijnlijk niet helemaal recht loopt met zo'n hoofd ed. Ik denk eerlijk gezegd dat goed aanvoelen daar een kwestie van oefenen en wennen is.

Laat ik het zo zeggen, ik ben natuurlijk nog aan het leren, maar ik heb Achenbach mits je het goed doet nog niet als heel erg grof ondervonden... (en dan bedoel ik niet grof in de mond, maar grof in de aanwijzingen)... misschien dat ik dat ooit nog ga vinden hoor, maar ik vind het tot nu toe dus in ieder geval wel een heel fijn systeem...

En zoals ik al zei, ik heb nooit dressuur oefeningetjes geprobeerd, dus ik weet niet of dat hetzelfde of juist anders is als een ritje over straat...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:47

Persoonlijk heb ik er helemaal geen probleem mee dat je leidselvoering in de l.h. anders is dan in de r.h. Het is een kwestie van doen, leren, doen, wennen. Ik voel met mijn leidsels volgens Achenbach net zo goed of het paard links danwel rechts meer druk aanneemt. Ik wissel regelmatig in de leidselvoering, maar wat dat betreft merk ik daar geen verschil in. Kan me wel voorstellen dat wanneer je al járen in rijhouding rijdt en ment dat het inderdaad voor moeilijkheden zorgt.

Ik denk dat Achenbach zeker een goed systeem is om mee te beginnen. Maar iedereen zal in de loop der tijd het systeem hier en daar wat veranderen, dat is met alles. Maar door beginnende menners een systeem aan te leren, zijn ze (denk ik) bewuster bezig met het mennen en sturen en wordt er ook meer nadruk gelegd op het feit dat mennen niet zo oersimpel is als het lijkt. Het is immers een behoorlijk ingewikkeld systeem als je dat even voorgeschoteld krijgt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:18

Het is me nogal een verschil of je met cursuspaarden of wedstrijdpaarden ment zeg.
De eersten zijn gewend aan allerlei mensen die ze in de mond rukken.
De tweede zijn topatleten die op hoog niveau moeten presteren en gevoelige monden hebben.
Bij Achenbach voering loopt je linkerleidsel van je pink naar je wijsvinger en in je rechterhab van je wijsvinger naar je dui.
Je linkerhand wijst dus met de pols naar boven rechts andersom waarbij jieder mens meer druk op recht heeft prima in het verkeer om de paarden op de re weghelft te houden.
Maar niet in een dressuurring met gevoelige paarden.
Degeen die wel dressuur zo rijden hebben vaak paarden die tegen de hand zijn

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:21

[quote="Shiloh"]Zo rijd ik toch nog vrij veel met twee handen, maar vooral in het verkeer, of als ik met de zweep een aanwijzing wil geven is het wel handig als je je leidsels vlot in 1 hand gestoken hebt maar nog steeds kunt sturen...

dat kan op zijn boerenbachs ook Bloos

achenbach red ik iig niet met mijn reuma
manlief heeft kb en ook dus dat systeem moeten leren
heeft nooit ander systeem geleerd en is er tevreden over (grote handen ,,geen reuma)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:23

Ik heb ooit het Achenbach-systeem aan moeten leren en echt, ik heb het na het koetsiersbewijs gelijk weer afgeschaft. Paarden vallen op een volte te snel naar binnen, en verder werkt het wel bij paarden die bijvoorbeeld voor de cursus altijd zo worden gemend maar ik vond het helemaal niks.
Ga eens Achenbach proberen bij een heet tuigpaard, of als je door een regenbui onderweg gladde leidsels krijgt, ze trekken je het spul zo uit de handen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:28

Hoezo zou je een gevoelig paard niet via achenbach kunnen rijden? Persoonlijk kan ik met mijn wijsvinger net zulke kneepjes maken als met mijn pink, dus een wezelijk verschil zie ik nog niet?
En waarom is de rechterhand op deze manier nog sterker dan op een andere manier?

Echt tegen de hand is mijn paard trouwens (nog) niet. Kan alleen wel vertellen dat een stang dit soort dingen net zo hard beinvloed (al dan niet nog meer) als de hand.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 13:31

Echwel schreef:
Het is me nogal een verschil of je met cursuspaarden of wedstrijdpaarden ment zeg.

Onze cursus paarden zijn zeker geen wedstrijdpaarden idd, maar het zijn ook zeker geen afgestompte manege knollen. van de twee paarden die voor de cursus gebruikt worden is de ene heel braaf, maar de andere is zeker geen beginnerspaard waar je zomaar mee weg kunt. En van ruk en pluk werk is ook zeker geen sprake, juist om dat te voorkomen is de cursus in het leven geroepen en krijgen we strakke begeleiding. Ik volg een cursus bij de paardengroep van de universiteit van wageningen. Wij mennen met de proefpaarden van de universiteit en krijgen daar dus 1 op 1 begeleiding en dit zijn echt wel gevoelige paarden die niet gewend zijn aan ruk en pluk werk.

bovendien houdt ik niet zo van uiterste, jij hebt het misschien over 5 % van alle menpaarden, daar tussen zit nog een hele grote groep...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:34

Wij rijden bij het koetsiersbewijs ook niet met afgestompte knollen hoor, maar zelfs met een prive paard van iemand die daar in pension staan. De andere merrie die we gebruiken is ook geen manege knol.
Misschien omdat ik de cursus niet doe op een plek als onder de kastantje oid. Die paarden worden veel vaker gebruikt door leerlingen, daar worden achter elkaar cursusen gegeven.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:43

Ik men volgens Achenbach, ook met mijn bijna groene en hete pony. Pak ik de leidsels in twee handen dan gaat hij zwabberen. Ik denk dat het eraan ligt wat je gewend bent. Ik vind de achenbach methode verfijnder en beter inwerken dan de tweehands methode. Wat ik mijn weleens afvraag is of de mensen die zoveel commentaar hebben, zijn begonnen op zijn jbf, of volgens achenbach. Als je het niet gewend bent en uit een boek probeert te leren, dan kan ik me voorstellen dat het niet werkt, voor je gevoel.

De cursuspaarden hier in de buurt zijn vaak gewoon eigen paarden, van mensen die les hebben. Daarnaast worden ze veel minder gebruikt dan de manegepaarden voor onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:59

Ik heb Achenbach niet uit een boekje geleerd maar met de lessen die ik destijds heb gehad voor mijn koetsiersbewijs. Dus ook in de praktijk. Daarvoor had ik niet veel menervaring, wel veel ervaring met paarden.
Na de cursus ben ik heel snel JBF gaan mennen haha, en dat bevalt me nog steeds uitstekend, ook met dressuur.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:12

Ik denk ook, mede door de persoonlijke voorkeuren die hier voorbij komen, dat je ook niet 'dé paardvriendelijkste/fijnste/beste' methode voor leidselvoering zou kunnen noemen.
Naar mijn idee is dat ook inderdaad afhankelijk van menner, paard, situatie e.d.
Net als dat je ook niet zomaar 'hét fijnste/beste menbit' kan noemen.

Ik denk dat je met dit soort dingen gewoon moet doen wat voor de combinatie werkt, en waar het paard en de menner zich het beste bij voelen, natuurlijk wel de 'paardvriendelijkheid' in acht genomen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:41

En de veiligheid, JoyCiej007 Lachen