[AR] 14jarig paard nog beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 14jarig paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:12

Het kan inderdaad gemakkelijk, en als je vader aan Hackneys is gewend is jouw paard vast en zeker een peuleschil voor hem. Rustig aan doen, dan valt het reuze mee.
Als bit adviseer ik een Liverpool met een argentaan-mondstuk, daar lopen de meesten harstikke fijn op.
Heel veel succes met beleren en veel plezier!!!!
(jemig, ik krijg er gewoon zin in om ook weer een paard te beleren maar ik moet nog een klein jaar wachten Boos!

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 13:30

Het zal in elk geval makkelijker zijn dan een hackney, maar volgens mij heeft hij nog nooit echt zelf eentje voor de kar beleerd..
Hij gelooft er ook niet echt in dat het op deze leeftijd nog wil lukken, maar hij wil het wel proberen (ik heb gezegd dat ik alleen af en toe zn hulp nodig zal hebben, als ik niet weet hoe iets moet Knipoog)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:33

Een paard kan je best op latere leeftijd beleren voor de kar, echter als je er zelf niet veel verstand van hebt zou ik eerst het menbewijs gaan halen zodat je goed weet waar je mee bezig bent.
Je paard zelf gaan beleren zou ik niet doen, als het fout gaat omdat je zelf niet ervaren genoeg bent is het vele malen moeilijker om het weer goed te krijgen dan dat het in 1x goed gebeurt.
Jij hebt er dan ook alleen maar profijt van dat je paard goed beleert is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:35

Even een waarschuwing, je zegt dat jij zijn hulp alleen af en toe nodig hebt, maar gezien het feit dat je zelf ook geen menervaring hebt en je stiefvader dus nog nooit een paard heeft beleerd, zou ik er ten eerste niet alleen mee bezig gaan als ik jou was, een paard kan de eerste keer enorm schrikken als je erachter loopt te mennen en al helemaal als je met strengen begint. Het is veel veiliger als je dit soort dingen samen doet. En dan liefst met iemand die er een ruime ervaring mee heeft en vooral niet gauw bang is.
Verder las ik dat je het paard, na een paar keer in tuig te hebben gemend, in het lamoen wilt zetten maar nog niet aanspannen. Dat vind ik ook gevaarlijk. Het is beter om, voor je de kar erbij haalt, het paard eerst een paar keer te laten slepen, met bijvoorbeeld een band. Als dat goed gaat, pas aan de kar gaan denken.
En vertrouw je het niet, haal er dan iemand bij met ervaring met beleren. Uitbesteden naar een zogenaamde professional vind ik niet nodig, het is ook beter als je het gewoon thuis kunt doen met hulp van deze en gene, al helemaal omdat je er dan zelf bij bent en er weer het nodige van leert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:38

meggiemeg schreef:
Een paard kan je best op latere leeftijd beleren voor de kar, echter als je er zelf niet veel verstand van hebt zou ik eerst het menbewijs gaan halen zodat je goed weet waar je mee bezig bent.
Je paard zelf gaan beleren zou ik niet doen, als het fout gaat omdat je zelf niet ervaren genoeg bent is het vele malen moeilijker om het weer goed te krijgen dan dat het in 1x goed gebeurt.
Jij hebt er dan ook alleen maar profijt van dat je paard goed beleert is!

Joh, het menbewijs oftewel koetsiersbewijs zegt nog niet dat je dan wel weet waar je mee bezig bent. Ik heb het wel ooit gehaald maar vind het een wassen neus. Natuurlijk leer je wel het een en ander over de verkeersregels en een correcte optuiging, maar verder heeft het weinig toegevoegde waarde. Stel dat je paard er van door wil schieten dan hou je hem met een koetsiersbewijs op zak ook niet.
Het is wijzer om je aan te sluiten bij een rijvereniging die ook menles geeft aan leden, of een menvereniging, op die manier leer je dressuurmatig goed mennen, wat je met een koetsiersbewijs echt niet gaat redden.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 13:41

Ik weet niet zeker of hij het weleens heeft gedaan Knipoog
Maar hij kent genoeg mensen die mij vast wel willen helpen Lachen
Met die band vind ik een goed idee, dankje Lachen

Mijn moeder heeft pasgeleden contact opgenomen met iemand die mencursussen geeft Knipoog
Maar mijn stiefvader heeft mij al een aantal dingen geleerd tijdens enkele menritten met een fjord.
Zoals genoeg ruimte nemen ed.
Alleen het optuigen heb ik nog niet geleerd (een beetje)
Maar daar krijg ik echt wel hulp bij Knipoog En optuigen kan mijn moeder inmiddels mij ook leren denk ik, want die gaat regelmatig mee met rijden met onze hackney.
Ik ga overigens binnenkort een keer mee met de hackney mennen, dit is wel even anders dan een fjord/kwpn, dat het ik namelijk een tijd geleden ook een straatje gedaan.
Eens kijken hoe dat gaat Lachen

Ik begin zowiezo pas als ik vakantie heb! Dus nog genoeg tijd om na te denken over het beleren Knipoog

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:40

Ik heb een paard met 14 jaar laten beleren, en dat is toen super gegaan. Wel zal ik vooraf even informeren bij een DA, of het met de rug van de merrie geen kwaad kan. En prof. hulp dat zou ik je zeker aanraden! Het paard moet er wel vertrouwen in blijven houden. Ik rij nu 4 jaar aangespannen, maar als er een pony beleerd moet worden voor de wagen, dan gaat die de eerste maand naar een prof. stal, dat doe ik niet zelf en na een maand pak ik het zelf op.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 14:41

Ik wilde zowiezo even de ostheopaat bellen Knipoog
Die weet het beter dan de dierenarts denk ik, aangezien die onlangs nog langs is geweest Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:57

Aangespannen rijden met een paard is veel milder voor de rug dan erop rijden...

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 15:02

Daarom wil ik het dus ook gaan doen Knipoog
Maar altijd verstandig om even te informeren bij de ostheo.. Aangezien een kar niet erg licht is Knipoog
MAarja ze trek in principe aan met haar borst toch? Haar rug wordt verder toch niet belast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:19

Nee, het is geen belasting voor de rug. Wat voor kar hebben jullie?

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 16:25

Wij hebben alleen een kar waar de kleine hackney voor staat...
Een E zal daar niet tussen passen denk ik?
Dit is gewoon een recreatiekar voor 4 personen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:29

Als de kar licht rolt, is er niks zwaars aan voor het paard.
Ik denk inderdaad niet dat het lamoen groot genoeg is voor een E-pony, en dan niet aan beginnen met dit dier.
Voor de juiste lamoenbreedte is het mooi dat je de hele breedte van de kar kunt benutten. Is een lamoen te krap, dan kun je er niet fatsoenlijk mee sturen, laat staan voltes rijden want dan komt het paard met de benen tegen de bomen.
Zorg verder voor een goed passend tuig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:29

Wil je de weg op zal je toch echt een koetsiersbewijs moeten hebben.... Met een paar dingen die je geleerd zijn tijdens een paar ritjes ben je er nog echt niet.. Er komt zoveel bij kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:33

Al eerder gezegd, koetsiersbewijs??? Je kunt je goeie geld beter spenderen aan échte menlessen bij een menclub...

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 16:39

Al eerder gezegd, mijn moeder is bezig met cursussen.

Natuurlijk ga ik op zoek naar passend tuig, wat denk je dan Tong uitsteken
Maar eerst maar eens kijken of het lange lijnen wil lukken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:42

Sorry Karin ík had dat iig over het hoofd gezien.
Die reactie over het koetsiersbewijs was overigens een reactie op de post van Meggiemeg.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:04

Koetsiersbewijs is tevens een verzekering en zeker geen garantie dat je daarna feilloos kunt mennen, het geeft je alleen wel een basis mee. Tevens is het steeds vaker verplicht om bijvoorbeeld op bepaalde plaatsen buiten te kunnen gaan rijden.
Een goede instructeur is inderdaad nooit weg, ben ik met je eens suleilitha

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 17:06

Ik heb vertrouwen in de vriend van mijn moeder.
Die ment al ontzettend lang en die kan goed mennen (moet met een hackney ook wel)

Die reactie over cursussen was een reactie op meggiemeg Knipoog

Als je 16 bent moet je zowiezo altijd volwassen begeleiding hebben toch?
Of is dat juist als je 16 bent niet meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:08

Hoe het met de wet zit, weet ik niet Karin, verder vind ik dat het voor iedere onervaren menner alleen maar erg goed is om begeleiding te zoeken van iemand met ervaring. En tot slot, als het straks zover is, nooit met een aanspanning in je eentje op pad gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:10

karinFTbing schreef:
Hallo!

Ik kom hier niet zo heel vaak op AR, maar ik heb even een vraag waarover er thuis vanavond flink is gediscussieerd.

Omdat ik bang ben dat ik straks niet meer met mijn paard kan springen, omdat ze rugproblemen heeft, wil ik haar graag belren voor de kar.
Je zou zeggen, je kan toch ook nog dressuren?
Ja dat weet ik, maar ik wil graag ook wat anders doen en ik ben zelf gek op mennen (2 keer gedaan met een fjord en vond het echt heerlijk Lachen Ook nog 1 keer met een hackney een klein stukje)
Maar ik vraag me dus af, kan het nog wel?
Mijn paard wordt bijna 15.
Mijn 'stiefvader' is bang dat mijn paard helemaal gaat flippen als ik de kar er eenmaal achter ga hangen...
Ik denk juist, dat als ik alles langzaam aan doe, dat het allemaal wel goed zal komen.
Mijn paard is niet zo snel bang van iets.

Wat denken jullie ervan? Is ze al te oud?

Welnee Lachen Lachen kan rustig nog hoor Lachen misschien pakt ze het wat minder snel op, maar een wat ouder paard beleren is helemaal geen probleem hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:11

Hee, daar is de paardenkenner bij uitstek Haha!

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 17:11

Ik ben ook niet iemand die zo snel alleen op pad gaat Knipoog
Zeker niet in het verkeer Knipoog

Renates85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:04

Ik ken een paard dat op zijn 20ste nog is beleerd! Prima doetie het! Al wordt er aangezien zijn leeftijd niet wekelijks mee gement maar als die revoor stata gaat het prima

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:08

Mijn fjord is vorig jaar, op haar 18e, voor de kar gezet..
Ze stond toen op mijn stageplaats om te dekken en hebben haar ook meteen voor de kar gezet. Ze beleren daar ook fjorden in het tuig, dus dat kon mooi.. Goede begeleiding is alles..
Maar ze pikte het prima op!! Ze vindt het volgens mij ook leuker dan onder het zadel en is ook minder lastig dan onder het zadel..