[AR] wie ment er bit- en oogkleploos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:32

Zou kunnen dat ik het dan verkeerd lees.
Ik ben gauw geneigd om mensen even te laten stilstaan, dat hun kennis ook niet zo uit de lucht is komen vallen Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:37

het verschil met bitloos mennen tegenover bitloos rijden is vind ik dat je met rijden je zit ook nog kan gebruiken.
en dat heb je met mennen niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:46

Sharon: Weet ik alles van: Hon heeft een poosje een hangend rooster gehad waardoor ze geen bit in kon. Ze heeft toen dus gewoon niet voor de wagen gestaan.
In de loop der jaren van bokt leer je echter van zelf dat er veel en veel te makkelijk over aangespannen rijden gedacht wordt hier, zéker met shets. We denken namelijk (bewust generaliserend) nergens over na, kopen een krakkemikkige wagen en dito tuig, knopen het er niet passend achter en gaan de weg op.
Ik denk dat dit soort dingen (die je hier regelmatig langs ziet komen) er voor zorgen dat bij de meer serieuze menners hun nekharen overeind gaan staan.

Daarbij is mijn ervaring op bokt ook dat er best een groot aantal is dat denk dat ze, wanneer ze niet met een bit om kunnen gaan (ruk en pluk werk) ineens goed bezig zijn als ze overstappen op bitloos. En zo werkt het dus net niet

Arabesk: Zowel in tsjechie als in oostenrijk lopen de paarden die ik voor de wagen heb gezien gewoon met kleppen hoor.... (waren btw nog norikers ook in oostenrijk)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:46

Ik men zonder kleppen. Heb wel een menhoofdstel met kleppen, en er een aantal keer mee langs de weg gewandeld. Mijn pony is helemaal verkeersmak, maar ging met oogkleppen als er een fietser van achter kwam, met 4 benen de lucht in.
Een kwestie van wennen zou je zeggen, maar toen hij dit na vaker oefenen nog steeds deed heb ik besloten zonder oogkleppen te mennen.

Bitloos vind ik wel onverantwoord. Je hebt toch even meer te zeggen met een bit in. In de bak of je eigen wei vind ik het je eigen verantwoordelijkheid, maar langs de weg breng je er ook anderen mee in gevaar.

Ik men wel met een rijhoofdstel met liverpoolstang. Hoofdstel is van goede kwaliteit, met aansnoerneusriem, een dikke neusriem dus (zonder sperriempje, dat vind ik dan weer niet nodig), en dat gaat prima Lachen
Mijn voorkeur gaat sowiezo naar een hoofdstel met bakstukken los van de neusriem, zodat hulpen die ik geef in de mond niet ook invloed hebben op de neus, moeilijk te verwoorden Haha!
maar heb ook gezien dat er prima te rijden is met een hoofdstel waarbij de neusriem wel aan de bakstukken vast zit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:49

Hier in het dorp ment ook iemand met haar Tinker bitloos, prachtig gezicht en gaat prima. Haha!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:55

ik heb jaren lang met mijn vorige shetlander bitloos en oogkleploos gereden. Haar dochter heb ik nu voor de wagen, en daar waag ik me niet aan om deze zonder bit te rijden, wilde het wel, maar ik vertrouw haar voor de wagen gewoon niet genoeg,

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:02

ik rij zonder kleppen, met bit.

Bit vind ik fijn, mijn paardje is heel fijn op het bit en reageert daar zeker altijd op.

Zonder kleppen... ik ben hem nog aan het beleren en het gaat goed zo. Dus ik vind het prima zo.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:45

Ik men zelf (bewust) zonder kleppen. Mijn shet raakte totaal in paniek toen ik hem het hoofdstel met oogkleppen omdeed. Daar hij zonder altijd heel rustig en relaxed liep, heb ik de kleppen er meteen afgeknipt.

Ik heb ook bitloos gemend, met diverse optomingen. Met alle optomingen vond ik dat het paard trager reageerde dan wanneer je op een bit ment, iets wat in het dagelijkse verkeer absoluut niet handig is.
Daarnaast ging meneer laatst aan de kletter, en was ik volledig afhankelijk van de "goedheid" van mijn paard om toch te stoppen. het bitloze hoofdstel hielp me niets (werd hij alleen maar geirriteerder van) en een ORS voor de wagen is écht niet mogelijk (heb het geprobeerd... werkt niet Knipoog)
Uiteindelijk stopte hij, zonder dat er ongelukken gebeurd zijn.
Sindsdien heeft hij nooit meer bitloos voor de wagen gestaan, en zal dat niet meer gebeuren ook.
Onder het zadel loopt hij bitloos wel super. nooit problemen of moeite mee gehad. Lachen

groetjes, lacuna

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:49

Lacuna: wat bedoel je met de afkorting 'ORS' ? Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:50

JoyCiej007 schreef:
Lacuna: wat bedoel je met de afkorting 'ORS' ? Lachen

Ik vermoed 'one-rein-stop'.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:53

ochja, tuurlijk Knipoog hmm ja, ik 'zit' niet zo in die dingen, had er dus ook niet gelijk aan gedacht Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:57

Ik bedacht het me ook pas na een paar keer na lezen hoor Knipoog. Ik zit daar ook niet zo in.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:01

Ik men zonder oogkleppen en op een dubbelgebroken trensje; deze pony staat nu een maandje of 2 voor de kar en pakt het super op.
Oogkleppen vind ik niet nodig; als je pony braaf door het verkeer loopt en niet overdreven kijkerig is zie ik niet de toegevoegde waarde.
Qua bit; ik heb veel verschillende paarden en pony's voor de wagen gehad; sommige waren met stang nog hard in de hand en sommige minder.
Deze pony wordt gereden met hetzelfde bit en reageert hier voor de kar goed genoeg mee; hij leert nou langzaamaan om goed over zijn rug te trekken en is op zijn trensje en op stem goed te sturen en te stoppen.
Afgelopen week hebben we buiten voor de kar voor het eerst gegaloppeerd en zelfs toen was hij keurig te sturen en te stoppen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:52

Ik snap niet dat mensen aangeven dat een paard wat voor de wagen met stang gereden wordt ohz niet op een trens gereden zou kunnen worden...
Hon loopt voor de wagen met een LP met lichte tongboog, ohz loopt ze met een dubbelgebroken watertrensje, en in beide gevallen op je pinken te rijden

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:04

Ik heb kleppen en een bit (bokkebit).

Mijn paard loopt er prima op, ik stuur hem met de minste hulpen en van de oogkleppen heeft ie nog wat gekregen.
Ik denk dat ze er ook wel af zouden kunnen maar als je dan weer wordt ingehaald door zo'n ingebouwde ligfiets (torpedo ding)b dan ben ik toch blij dat ze eraan zitten.

Als ik een stukkie zonder zadel ga heeft ie gewoon een dubbelgebroken bitje in en met longeren aan de bijzet ook.
Touwhalster wil ook wel een beetje lukken maar nog niet helemaal.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:18

Ik rijd zonder oogkleppen en zonder bit.
Ik men alleen als afwisseling, naast het rijden en de rest. Het is een fijne afwisselende manier van conditie trainen omdat het paard toch weer anders wordt belast.

Ik heb jarenlang geholpen met het beleren van jonge paarden voor de wagen, dus ervaring is er wel.

Hoe braaf mijne voor de sulky ook is, heb altijd wel netjes cap op. Dat schijnt nog al 'dom' te zijn in de menwereld? Verward Ach ja met rijden heb ik cap op dus met mennen ook gewoon.

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:35

met cap rjden is niks mis mee. volgens koetsiersbewijs moet je ook met een hoofddeksel mennen... nou lijkt een cap me meer effect hebben dan een pet...al moet ik toegeven dat ik zelf eigenlijk ook nooit een cap op heb maar waarom niet, hb ook wel meegemaakt dat een shet schrok en door de sloot ging met die kar en de 2 inzittende zo van de kar afstuiterde.

ik vind het bitloos mennen wel interessant, rijd zelf 2 span halfingers die onder het zadel ook bitloos worden gereden.
toch maar wel oogkleppen heb ook heel lang zonder kleppen gemend, ging prima en minder opzij gespring door onverwachtse dingen (met kleppen komt het dan toch ineens onverwachts voorbij). maarja toen ik een weekje met een huifkar had gereden en ze een keer op de kletter is gegaan (ws omdat ze dat grote ding toch echt zat was), is het zonder kleppen niet meer te doen. ze schrok al van een karretje achter zich en inspannen ging al helemaal niet meer. dus ja dan toch maar kleppen en bij beide paarden hangt het bit er ook nog in. zou best eens wat willen proberen, vind 2 paarden wel behoorlijk sterk nu al. dan kun je zeggen dan is bitloos helemaal geen goed idee maar misshcien ook juist wel. ik merk bij het rijden bijvoorbeeld dat mn gekke haf met bit juist veel minder goed reageert. sinds ik bitloos rijd gaat het allemaal veel beter. de andere haf is zoiezo al heel makkelijk dus bitloos mennen zal denk ik ook goed gaan maargoed, ze staan er met zn 2en voor....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:41

stef schreef:
Ik snap niet dat mensen aangeven dat een paard wat voor de wagen met stang gereden wordt ohz niet op een trens gereden zou kunnen worden...
Hon loopt voor de wagen met een LP met lichte tongboog, ohz loopt ze met een dubbelgebroken watertrensje, en in beide gevallen op je pinken te rijden

Snap ik ook niet helemaal. Ot loopt ook voor de wagen met een liverpool, héle lichte tongboog, en vrij dun mondstuk. Eerder gebruikte ik een wat dikkere liverpool, maar die bleek toch niet helemaal lekker te liggen, met name ook door de grotere tongboog.

Ohz. wordt ze gereden op een enkelgebroken watertrensje, alheowel ik nog wel 'op zoek' ben naar een fijn dubbelgebroken trensje, lijkt me toch net iets fijner voor haar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:44

Bojangles schreef:
Hoe braaf mijne voor de sulky ook is, heb altijd wel netjes cap op. Dat schijnt nog al 'dom' te zijn in de menwereld? Verward Ach ja met rijden heb ik cap op dus met mennen ook gewoon.

Weet niet hoe je er aan komt dat het mennen met cap op 'dom' zou zijn. Ik doe het inderdaad niet altijd (bijna nooit eigenlijk, wel met wedstrijdjes en als we écht op snelheid en wendbaarheid gaan trainen in het bos oid) maar vind het zéker niet dom.
Kan me ook niet voorstellen dat er mensen zijn die het 'dom' vinden... Waarom?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:01

De mensen zelf zijn niet niet dom, maar het feit dat je een cap op hebt als je ment hoort niet, staat niet, hoeft niet, is overdreven etc etc.

Ik moet zeggen dat ik zelf nog nooit iemand met cap op heb zie mennen.
En eigenlijk ook nog nooit hier op Bokt een fototopic van mennen heb gezien met iemand met cap op (ja misschien wedstrijdjes).
Misschien heb ik dan ook niet alle topics gezien, maar ik kan dus begrijpen dat als merendeel zonder cap ment, ze het nog wel eens raar kunnen vinden als je dan wel gewoon met mennen een cap op hebt.
Zit verder ook niet in dat wereldje dus ik weet het verder ook niet. Ik doe ook gewoon een cap op omdat ik dat zelf verstandig vindt, niet omdat een ander het wel of niet doet.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:47

Bojangles schreef:
Ik doe ook gewoon een cap op omdat ik dat zelf verstandig vindt, niet omdat een ander het wel of niet doet.

En dat is de enige juiste houding... De discussie "cap of niet?" is hier naast de kwestie en bovendien nog niet zo lang geleden aan bod gekomen, maar mennen met cap op wordt niet als dom beschouwd. (hier toch niet, alleszins) Misschien dat andere groepen menners daar anders over denken...

Groeten, SuSEQ

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:57

Ben het idd met SuSEQ eens. Er zijn wel diverse foto-topics voorbij gekomen, waarbij menners een cap dragen, óók tijdens 'trainen in de bak', of een rustig, recreatief ritje in het bos.

De discussie 'met mennen wel of geen cap op' is inderdaad wel eens eerder gevoerd, mij lijkt het ook wel alsof dit onderwerp meer en meer actueel wordt.
Ik kan wel met enige zekerheid zeggen dat het merendeel van de menners op bokt zéker niet raar aan kijkt tegen mensen die wel met cap op mennen. Vaak wordt er alleen maar bedrukt hoe goed en verstandig dat is van de menner in kwestie, ookal geven soms wel mensen (zoals ik dus) toe dat ze zelf eigenlijk vrij weinig met cap mennen.

Maargoed, de discussie over 't wel of geen cap dragen is inderdaad hier een beetje off-topic.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:00

Voor de mensen die de discussie wel of geen cap op bij het mennen interessant vinden, hier een vrij recent topic:
[AR] Cap op met mennen?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:16

Ik men met cap, bit en kleppen. Zonder kleppen gaat de jongste van het stel aan de haal, mede door een oogprobleem. Zonder bit twijfel ik of je voldoende verfijning houdt om krappe bochten en dergelijke te halen en de cap, na 2 dollemansritten in een week, heb ik besloten dat mennen ook niet altijd veilig is en daarnaast kreeg ik te horen dat hier in de buurt ook onlangs een zeer ervaren menner tijdens het mennen verongelukt is.

Dianne_Figo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:41

Ik men altijd met bit in, maar wel zonder oogkleppen. Zonder bit daar vertrouw ik me pony toch niet zo mee, soms met bit kan hij al lekker vervelend zijn, laat staan zonder. Ik wil graag nog lang er plezier van hebben, en niet met ongelukken.
Mennen met cap doe ik eigenlijk nooit, al ben ik al wel eens van de wagen geslingerd toen de boom af brak... maar ik ben nu wel een stuk voorzichtiger.