Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
EricPrast schreef:Maar het kan dus wel degelijk misgaan en dat gebeurt dan ook met enige regelmaat, zie bijv. ook de [VN]-topics van onlangs over twee incidenten tijdens één evenement (bij het ringsteken, weet zo gauw ff niet meer waar. Vrouwtje van de bok gesprongen wegens knol op hol en gewond geraakt, en andere knol op hol rent met kar en al over kuko heen).
Citaat:Met een kar er achter geknoopt is een paard - of span paarden - naar mijn idee in een dergelijke situatie een nog veel groter gevaar voor de omgeving dan een rijpaard waar rem en stuur niet meer van werken, nog ff afgezien van of die de ruiter er inmiddels al vanaf gekiept heeft of niet.
Citaat:Als jij in huis van je keukentrapje pleurt en iets breekt, voor mijn part je nek, heeft daar - behalve misschien je familie, vrienden en je collega's die er dan wat harder door moeten werken - verder niemand last van. Maar als je, door wat voor oorzaak dan ook, op de openbare weg met een paard of aanspanning aan de kletter gaat, kan dat aan willekeurige voorbijgangers - die waarschijnlijk ook nog niet eens de oorzaak zullen zijn van het op hol slaan - grote schade berokkenen en onnoemelijk leed veroorzaken. Gedraag je daar dan ook ff naar en neem gewoon je verantwoording, door (tijdens de beoefening van welke tak van paardensport dan ook) gebruik te maken van die paar persoonlijke beschermingsmiddelen die er in de markt voor paardensporters verkrijgbaar zijn.
Sjonniej schreef:EricPrast, ik snap je reactie en ben het er ook grotendeels mee eens.
Het enige waar ik over breek is het volgende citaat: "Maar als je, door wat voor oorzaak dan ook, op de openbare weg met een paard of aanspanning aan de kletter gaat, kan dat aan willekeurige voorbijgangers - die waarschijnlijk ook nog niet eens de oorzaak zullen zijn van het op hol slaan - grote schade berokkenen en onnoemelijk leed veroorzaken."
Ik vraag me namelijk af of het leed aan anderen verminderd is als ik een helm op zet??
Naar mijn inziens verplaats je de discussie nu naar een heel ander punt namelijk.
EricPrast schreef:In directe zin heb je daar gelijk in. Maar het is natuurlijk wel zo dat je, als je op apegapen tegen het asfalt ligt, niet een heel nuttige bijdrage meer kunt leveren aan het weer vangen van je paard, of het verlenen van bijstand aan degene waar ie overheen gegaloppeerd is. Of met je mobieltje, dat je hopelijk altijd mee hebt als je met je paard op pad bent, de hulpdiensten kunt alarmeren. En zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken, die je nog wèl kunt na een ongeluk, als je door het dragen van een cap zelf geen of veel minder letsel hebt opgelopen, ondanks dat je het ongeluk zelf (noch de eerste gevolgen ervan voor de omgeving) er dan niet mee hebt kunnen voorkomen.
Echwel schreef:Mrieki meeste ongelukken gebeuren binnen het veilige huis
Daarna komt op een goede 2de plaats de auto..
Sjonniej schreef:EricPrast, ik snap je reactie en ben het er ook grotendeels mee eens.
Het enige waar ik over breek is het volgende citaat: "Maar als je, door wat voor oorzaak dan ook, op de openbare weg met een paard of aanspanning aan de kletter gaat, kan dat aan willekeurige voorbijgangers - die waarschijnlijk ook nog niet eens de oorzaak zullen zijn van het op hol slaan - grote schade berokkenen en onnoemelijk leed veroorzaken."
Ik vraag me namelijk af of het leed aan anderen verminderd is als ik een helm op zet??
Naar mijn inziens verplaats je de discussie nu naar een heel ander punt namelijk.
Echwel schreef:Mrieki meeste ongelukken gebeuren binnen het veilige huis
Daarna komt op een goede 2de plaats de auto..
lanouska schreef:inderdaad suseQ
ik heb vorige week me paard verloren in de vaardigheid omdat we over een bruggetje moesten en hij hier van schrok en hij heeft vlink naar de kar geslagen en is over het lamoen gesprongen en heeft hier zijn been bij gebroken,
maar de kar heeft niks en ik had ook niks wel is dit natuurlijk een raar voorbeeld maar als de kar niet goed onderhouden was had het nog veel erger kunnen aflopen(natuurlijk is je paard verliesen ook erg)