[AR] Cap op met mennen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Cap op met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:51

Als jij die kinderen les geeft kan ik mij daar wel wat bij voorstellen, dan is het jouw verantwoording
Verder heeft iedereen zijn eigen verantwoording, in het hele leven.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:59

Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar meestal ga je op een keukentrapje staan in een veilige omgeving. Je keukentrapje zal waarschijnlijk ook niet schrikken van een vogel die plotseling uit de bosjes komt vliegen Clown Met paarden ben je toch afhankelijk van je omgeving, en je omgeving is niet altijd voorspeelbaar.
Ik wil dus niemand verplichten om een cap op te zetten, maar (ondanks dat ik het zelf ook niet doe) ik besef me wel dat ik daar ook eigen verantwoording in heb. Het is ook een gewoonte kwestie. Waarom als ik OHZ ga rijden wel me cap op, en met mennen niet?

Vanuit de vereniging kan ik goed begrijp dat je een cap op moet, ivm met verantwoording

@ ericprast, wat een heftig verhaal. En het grijpt me ook zeker aan. Maar vind het net als echwel een beetje stemmingmakerij

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:05

Mrieki meeste ongelukken gebeuren binnen het veilige huis
Daarna komt op een goede 2de plaats de auto..

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:08

dan toch maar die cap en bodyprotector aan in huis en als ik dan ga mennen dan kan ik al die bescherming lekker thuis laten Tong uitsteken Haha!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:47

Stemmingmakerij m'n zolen. Tuurlijk is het 'maar' 1 incident, waar tegenover misschien wel een miljoen van dergelijke uitstapjes staan waarbij helemaal niets gebeurt en de betrokkenen alleen maar vreselijke lol met hun knol hebben.

Maar het kan dus wel degelijk misgaan en dat gebeurt dan ook met enige regelmaat, zie bijv. ook de [VN]-topics van onlangs over twee incidenten tijdens één evenement (bij het ringsteken, weet zo gauw ff niet meer waar. Vrouwtje van de bok gesprongen wegens knol op hol en gewond geraakt, en andere knol op hol rent met kar en al over kuko heen).

Met een kar er achter geknoopt is een paard - of span paarden - naar mijn idee in een dergelijke situatie een nog veel groter gevaar voor de omgeving dan een rijpaard waar rem en stuur niet meer van werken, nog ff afgezien van of die de ruiter er inmiddels al vanaf gekiept heeft of niet.

Op enig moment de controle kunnen verliezen is een ingecalculeerd risico, dat iedereen die zich met paarden bezig houdt (hopelijk bewust) neemt, maar vanwege de grote gevolgen die juist paardensportincidenten kunnen hebben, lijkt het mij niet meer dan normaal dat je als beoefenaar van deze sport probeert om de risico's zoveel mogelijk in te perken en als er dan onverhoopt toch iets gebeurt dat vervelend afloopt, dat gevolgen daarvan voor jezelf, de omgeving en natuurlijk ook voor het paard - dat er ook niet voor gekozen heeft en wrs. liever op de wei gras staat te eten - zo beperkt mogelijk blijven.

Als jij in huis van je keukentrapje pleurt en iets breekt, voor mijn part je nek, heeft daar - behalve misschien je familie, vrienden en je collega's die er dan wat harder door moeten werken - verder niemand last van. Maar als je, door wat voor oorzaak dan ook, op de openbare weg met een paard of aanspanning aan de kletter gaat, kan dat aan willekeurige voorbijgangers - die waarschijnlijk ook nog niet eens de oorzaak zullen zijn van het op hol slaan - grote schade berokkenen en onnoemelijk leed veroorzaken. Gedraag je daar dan ook ff naar en neem gewoon je verantwoording, door (tijdens de beoefening van welke tak van paardensport dan ook) gebruik te maken van die paar persoonlijke beschermingsmiddelen die er in de markt voor paardensporters verkrijgbaar zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:49

EricPrast, ik snap je reactie en ben het er ook grotendeels mee eens.
Het enige waar ik over breek is het volgende citaat: "Maar als je, door wat voor oorzaak dan ook, op de openbare weg met een paard of aanspanning aan de kletter gaat, kan dat aan willekeurige voorbijgangers - die waarschijnlijk ook nog niet eens de oorzaak zullen zijn van het op hol slaan - grote schade berokkenen en onnoemelijk leed veroorzaken."

Ik vraag me namelijk af of het leed aan anderen verminderd is als ik een helm op zet??
Naar mijn inziens verplaats je de discussie nu naar een heel ander punt namelijk.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:59

EricPrast schreef:
Maar het kan dus wel degelijk misgaan en dat gebeurt dan ook met enige regelmaat, zie bijv. ook de [VN]-topics van onlangs over twee incidenten tijdens één evenement (bij het ringsteken, weet zo gauw ff niet meer waar. Vrouwtje van de bok gesprongen wegens knol op hol en gewond geraakt, en andere knol op hol rent met kar en al over kuko heen).

Dat het kan misgaan, kan niemand ontkennen - ik ben zelf ook verantwoordelijk voor de dood van een tuinhekje...

Citaat:
Met een kar er achter geknoopt is een paard - of span paarden - naar mijn idee in een dergelijke situatie een nog veel groter gevaar voor de omgeving dan een rijpaard waar rem en stuur niet meer van werken, nog ff afgezien van of die de ruiter er inmiddels al vanaf gekiept heeft of niet.

Inderdaad; vandaar dat er op iedere cursus zo sterk de nadruk gelegd wordt op veiligheid...

Citaat:
Als jij in huis van je keukentrapje pleurt en iets breekt, voor mijn part je nek, heeft daar - behalve misschien je familie, vrienden en je collega's die er dan wat harder door moeten werken - verder niemand last van. Maar als je, door wat voor oorzaak dan ook, op de openbare weg met een paard of aanspanning aan de kletter gaat, kan dat aan willekeurige voorbijgangers - die waarschijnlijk ook nog niet eens de oorzaak zullen zijn van het op hol slaan - grote schade berokkenen en onnoemelijk leed veroorzaken. Gedraag je daar dan ook ff naar en neem gewoon je verantwoording, door (tijdens de beoefening van welke tak van paardensport dan ook) gebruik te maken van die paar persoonlijke beschermingsmiddelen die er in de markt voor paardensporters verkrijgbaar zijn.

Net daar maak je twee fouten in je veronderstelling. Als je iets breekt (waar en hoe dat ook mag zijn), heeft de hele maatschapij daar last van. Iedereen betaalt immers voor jouw medische zorgen omdat die anders onbetaalbaar zouden zijn. Dus als jij een risico met je gezondheid neemt, neem je dat in principe in naam van de hele maatschappij.

Als we dan meegaan met je eerste veronderstelling dat alleen jij er last van hebt als je iets breekt, dan zal het dragen van een cap (een _persoonlijk_ beveiligingsmiddel) niet veel zoden aan de dijk brengen voor de mensen die jouw knol op hol omver rijdt. Dat is je tweede denkfout, die in het licht van de eerste toch nog zo dwaas niet is. Maar die persoonlijke berschermingsmiddelen hebben dus geen invloed op de risico's voor de omstaanders. Uiteraard moet je die wel minimaliseren door aangepast en verantwoord gedrag van jouw kant; daar mag geen twijfel over bestaan...

edit: zoals Sjonniej al zei...

Verder wil ik nogmaals benadrukken dat het totaal ongepast is om iemand die er wel voor kiest een helm te dragen, scheef te bekijken... Gelukkig is die negatieve sfeer onder de ruiters al lang verleden tijd, maar dat was ooit anders. Bij verhoogd risico (dus "gevaarlijk doen" à la hindernissen rijden bij een marathon) vind ik het niet meer dan normaal dat er een verplichitng voor bestaat.

Groeten, SuSEQ
Laatst bijgewerkt door SuSEQ op 08-05-08 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:05

Sjonniej schreef:
Het enige waar ik over breek is het volgende citaat: "Maar als je, door wat voor oorzaak dan ook, op de openbare weg met een paard of aanspanning aan de kletter gaat, kan dat aan willekeurige voorbijgangers - die waarschijnlijk ook nog niet eens de oorzaak zullen zijn van het op hol slaan - grote schade berokkenen en onnoemelijk leed veroorzaken."

Ik vraag me namelijk af of het leed aan anderen verminderd is als ik een helm op zet??
Naar mijn inziens verplaats je de discussie nu naar een heel ander punt namelijk.

In directe zin heb je daar gelijk in. Maar het is natuurlijk wel zo dat je, als je op apegapen tegen het asfalt ligt, niet een heel nuttige bijdrage meer kunt leveren aan het weer vangen van je paard, of het verlenen van bijstand aan degene waar ie overheen gegaloppeerd is. Of met je mobieltje, dat je hopelijk altijd mee hebt als je met je paard op pad bent, de hulpdiensten kunt alarmeren. En zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken, die je nog wèl kunt na een ongeluk, als je door het dragen van een cap zelf geen of iig. veel minder letsel hebt opgelopen, ondanks dat je er het ongeluk zelf (noch de eerste gevolgen ervan voor de omgeving) dan niet mee hebt kunnen voorkomen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:12

EricPrast schreef:
In directe zin heb je daar gelijk in. Maar het is natuurlijk wel zo dat je, als je op apegapen tegen het asfalt ligt, niet een heel nuttige bijdrage meer kunt leveren aan het weer vangen van je paard, of het verlenen van bijstand aan degene waar ie overheen gegaloppeerd is. Of met je mobieltje, dat je hopelijk altijd mee hebt als je met je paard op pad bent, de hulpdiensten kunt alarmeren. En zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken, die je nog wèl kunt na een ongeluk, als je door het dragen van een cap zelf geen of veel minder letsel hebt opgelopen, ondanks dat je het ongeluk zelf (noch de eerste gevolgen ervan voor de omgeving) er dan niet mee hebt kunnen voorkomen.

Anderzijds heb je ook niet veel aan je cap als je met een gebroken been in de goot ligt... Moeten we dan beenbeschermers aandoen? Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met mennen en op hol geslagen paarden, maar als je zelf op de grond staat, ben je veel te traag om enigzins effectief achter het paard aan te gaan. Daarvoor heb je sowieso hulp van derden nodig. Het gaat mij niet om de zin of onzin van een cap, maar wel over het eventueel overschatten van het belang ervan...

Veiligheid op de weg begint trouwens voor menners net als voor alle andere weggebruikers bij defensief rijgedrag...

Groeten, SuSEQ
Laatst bijgewerkt door SuSEQ op 08-05-08 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:14

Je kunt ook zo ongelukkig terecht komen dat je je nek breekt
Bij het ongeval waarbij ik betrokken was vlogen we er met zijn 4en vanaf en het 4span ging in volle breedte naast
elkaar ervandoor, idd mazzel dat er verder niemand gewond is geraakt, maar houden doe je het toch niet
Koetsier was de enige die er ongeschonden vanaf is gekomen..

Zolang het reglement idd voorschrijft dat ik met helm moet rijden doe ik dat, waarbij ik ook weet dat een hindernispaal harder is dan mijn hoofd.
Maar verder is het op de weg je eigen risico niet meer en niet minder

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:33

Omdat het je eigen risico is, is het ook je eigen verantwoordelijkheid of je met cap gaat rijden of niet.
Beter voorkomen dan genezen dan maar???

(rij ook nog steeds met pet ipv cap maar dat gaat wel veranderen Knipoog )

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:36

Eric, je standpunt is hier volledig duidelijk. En kan je in zekere zin ook geen ongelijk geven.
Ik kan ook genoeg ongevallen bedenken met aanspanningen. In de ene situatie loopt het (net) goed af, in de ander loopt het minder goed af.

En daarom denk ik: wanneer je paardensport beoefent, je bewust moet zijn van de risico's die het met zich mee brengt. En zoveel mogelijk aan veiligheid moet doen. Maar dat iedereen daarin wel zijn eigen verantwoordelijkheid heeft.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:19

Echwel schreef:

*denkt bij zichzelf na...* Jep, klopt voor mij!

Wanneer het verplicht is om een cap te dragen, zoals in de marathon, dan kom je daar niet onderuit. Maar om te zeggen dat een cap bijdraagt om het voor omstanders ook veiliger te maken, daar ben ik het niet mee eens. Zie voor uitleg oa. Sjonniej. Wanneer je eenmaal van de wagen bent, en je combinatie is niet meer binnen handbereik, dan maakt het niet uit of je je nek of je been hebt gebroken, in beide gevallen kun je weinig meer betekenen voor je omgeving. Ik zie mezelf namelijk ook nog niet met een gebroken been mijn mobieltje bedienen om anderen te waarschuwen... denk dat ik meer bezig ben met pijn lijden.
Voor mij voorlopig nog geen cap buiten de marathon om.
Maarja, ben ook zo'n typ dat geen autogordel draagt Bloos

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:56

Sjonniej schreef:

Heb 'discussie' met interesse gevolgd. Vind het toch meer 'eigen keuze' wel of geen cap op te zetten.
En inderdaad, bovenstaand citaat deed mij ook even opkijken.
't zegt natuurlijk niets in feite, maar ik heb ook jaren ohz. gereden (sgw en alles) en ook best pittige paarden doorgereden, ben er dan vanaf manegekind-leeftijd af aan al héul vaak afgevallen, maar als ik dit vergelijk met een aantal jaar mennen, weliswaar grotendeels recreatief maar toch wel intensief ook door al het mogelijke verkeer, dan eh kan ik zeggen dat ik inderdaad wat ongelukjes heb gehad, waarbij de wagen zelf ook wel eens is omgeslagen, maar dat dit zéker niet vergelijkbaar is met het aantal keer dat ik van het paard zelf afgestuiterd ben.

Toch is het wel zo dat áls er bij het mennen (al dan niet recreatief) iets mis gaat, gaat het vaak ook echt góed mis en is er vaak meer schade in het algemeen (wagen, evt. tuig/paard, evt. derden, passagiers, menner).
Je hebt toch wel iets minder te vertellen als je met paard en kar op weg bent, denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn en dat dit algemeen bekend is.

Ik blijf er wel bij dat dragen van cap eigen risico is, vind ik eigenlijk ook voor het rijden ohz. je schaadt er in feite niemand mee (nouja, familie en vrienden als je wat overkomt...) behalve jezelf. Als je oud en verstandig genoeg bent om zo'n keuze te maken, zie ik daar eigenlijk het probleem niet zo van in. Wat betreft kinderen vind ik het natuurlijk wél kwalijk indien die geen cap dragen, ohz. of met het mennen. Vind niet dat zij de leeftijd en het verstand hebben om zo'n keuze te kunnen maken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 01:04

Echwel schreef:

Ja duh, want zo'n beetje alle mensen wonen in een huis, en een groot aantal van hen heeft ook een auto. Het aantal mensen dat op de kar zit, is vandaag de dag aanmerkelijk kleiner. Haha!

Het verhaal waar Eric naar verwijst, heb ik ook op dat forum gevolgd. Ik vond het, behalve een vreselijke nachtmerrie voor de betrokkenen, zelf vooral een eye-opener.
Ook bij mij moest eerst een vriendin na een valpartij van haar paard in kritieke toestand met een hersenkneuzing in het ziekenhuis belanden, voordat ik bij het rijden een cap op mijn hoofd zette. En zij was dan ook nog eens vanuit stap van d'r paard geflikkerd. Paard struikelde, zij landde op het beton. Head first. Er waren honderd manieren, waarop het wel goed had kunnen gaan.

Juist omdat een ongeluk in zo'n klein hoekje kan zitten, zet ik een cap op met rijden nu. Maar zou ik morgen bij iemand op de kar zijn gestapt, zou ik daar nooit aan gedacht hebben. Helaas moet er iemand verongelukken, voordat het bij mij opkomt.
Als ik zelf de keuze heb tussen het ongemak van een cap - die overigens gelukkig steeds minder ongemakkelijk worden - en de rest van m'n leven aan buizen en draadjes op de IC, kies ik toch echt voor de cap. Waarmee niet is gezegd dat je niet ernstig gewond kan raken mét cap, maar je kans op (groot) letsel aan je hoofd is nou eenmaal kleiner met cap dan zonder.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:33

Omdat in een ander topic dit onderwerp weer naar boven kwam reageer ik toch maar op dit topic

Ik ben bezig met mijn koetsiersbewijs. Daar zijn wij verplicht een cap op te hebben, ook tijdens het examen ben je verplicht om je cap te dragen.
Ik heb voor dit doel een nieuwe, lekker zittende cap gekocht die straks mooi bij mijn kar past (als ik dan toch een nieuwe moet hebben he)

Ook OHZ rij ik niet zonder cap, al ga ik een rondje uitstappen, eerst de cap op, dan het zadel in.
Die regel hou ik nu met het mennen ook aan, eerst cap op, dan de wagen/bok op.

En het voorbeeld van het ongeluk bij de Eemhof wat hier"stemmingsmakerij" wordt genoemd heeft mij goed aan het denken gezet en zelf ook wat mensen uit het HK topic bewuster gemaakt van het wel/niet dragen van een cap.

Ik heb maar 1 hoofd (moois is het niet) maar wil er wel lang mee doen

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:53

Hee, nou ik en mijn vriendin zijn vorigeweekvrijdag over de kop gegaan met menles omdat er een bout van de lamoenen losschoot wat tegen het paard kwam en er vandoor ging, Toen in de bocht is het misgegaan en zijn we overdekop gegaan, toen ben ik met mijn hoofd tegen de bakrand aan geknald en we kregen later de kar nog boven op ons.

Nou hadden ik en mijn vriendin zoiets van cap op met mennen Clown , ben je geakk.. wat kan er nou gebeuren(marathons was wel logisch voor ons)
nou ze hebben me verteld in het ziekenhuis dat als ik geen cap op had ik er meschien nu niet meer zat en dat ik er mooi met een hersenschudding van af ben gekomen..

een vriendinnetje dat aan de kant zat en vaak zonder cap reed, is ook zo geschrokken dat die nu onder het zadel met cap rijd en nooit meer zonder. zo hebben wij uit eigen ervaring meegemaakt dat een cap op de kar ook *MEGA* belangrijk is!

dus beste menners: 'DON'T FORGET YOUR CAP'

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:24

En dan hebben we meteen nog een les geleerd: een goed onderhouden wagen voorkomt ook veel miserie...

Groeten, SuSEQ

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:26

inderdaad suseQ

ik heb vorige week me paard verloren in de vaardigheid omdat we over een bruggetje moesten en hij hier van schrok en hij heeft vlink naar de kar geslagen en is over het lamoen gesprongen en heeft hier zijn been bij gebroken,
maar de kar heeft niks en ik had ook niks wel is dit natuurlijk een raar voorbeeld maar als de kar niet goed onderhouden was had het nog veel erger kunnen aflopen(natuurlijk is je paard verliesen ook erg) Verdrietig

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:31

jeetje lanouska, wat verschrikkelijk!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:01

lanouska schreef:
inderdaad suseQ

ik heb vorige week me paard verloren in de vaardigheid omdat we over een bruggetje moesten en hij hier van schrok en hij heeft vlink naar de kar geslagen en is over het lamoen gesprongen en heeft hier zijn been bij gebroken,
maar de kar heeft niks en ik had ook niks wel is dit natuurlijk een raar voorbeeld maar als de kar niet goed onderhouden was had het nog veel erger kunnen aflopen(natuurlijk is je paard verliesen ook erg) Verdrietig

Ik had dit al gehoord van mijn andere menvriendenclub.
Veel sterkte. Ik vind het echt heel erg voor je dat je op deze manier je paard hebt verloren..

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:17

Mennen met een cap op?

nee!!

Kijk naar de wedstrijden, zie je ze ook niet echt met een cap hoor.

Gewoon een Petje!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:29

Nou weet niet van welk deel van de planeet je komt maar sinds 2002 zijn de helmen al verplicht.
Vanaf vorig jaar zelfs internationaal.
Zou zeggen welkom op bokt maar schrijf wel over dingen waar je iets vanaf weet
zonder kreten te roepen en mensen daarmee te verwarren

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:30

En een cap niet opzetten omdat dat op wedstrijden ook niet gebeurt is gewoonweg absurd!

Echwel: met dressuur mag je toch nog gewoon een hoed op?

En Tommmmieeeee: een petje beschermd je hoofd ook zo goed als je een ongeluk krijgt Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:32

Sommige wedstrijdorganisaties verlangen dat je met helm rijdt..
Marathon is het altijd verplicht.
Petje mag niet, wel speciale menpet...