[AR] Utrechtse stang, B-stang/Postbit, Vierringstrens???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Utrechtse stang, B-stang/Postbit, Vierringstrens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:29

Echwel schreef:
Ik vind dat van een instructeur heel gewaagde uitspraken.
Houdt hij ook rekening met de monden van de paarden
Ruimte, draaien in de tong, hangende roosters enz enz..

Verward Nagelbijten / Gniffelen Inderdaad ja.........

Geen enkel paard is hetzelfde, geen enkele paardenmond is hetzelfde.
Sommige paarden zijn gewoon praktisch niet op een liverpool te rijden,
hoeveel ervaring je ook hebt... Vind het nogal generaliserend,
en persoonlijk vind ik de uitspraak 'dat als het met een liverpool het je niet lukt,
dat het met geen enkel andere stang zal lukken' gewoonweg lariekoek Sigaar

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 23:48

Nou sorry maar ik heb wel degelijk veel ervaring met mennen.
Alleen niet met gebruik van andere bitten dan liverpool en utrechtse stang, omdat mijn shet x welsh het daar al 8 jaar lang goed op doet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:32

OK, een shet x welsh is natuurlijk wel iets anders dan Replay.
Ik vond nog ergens, dat Myler ook liverpoolstangen in het assortiment heeft, maar deze zijn wel erg prijzig. Verder zijn er inmiddels dubbel gebroken exemplaren op de markt, misschien is dat iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:35

Lastig als je paard zo gevoelig is in de mond.
Ik heb goede ervaring met ongebroken 2 ringspostbitten (+ pomp werking).
Bij mijn oudere merrie gebruik ik een wat dikker postbit met twee leidsel ogen, je hebt ze ook met drie leidsel ringen maar persoonlijk hoeft dat voor mij niet zo.
Ik heb daarnaast nog twee postbitten die iets fijner zijn, 2 Utrechtse stangen (de echte) en nog een bokkebit wat ze tegenwoordig ook Utrechtse stang noemen.

Tijdens mijn stage in Zweden bij Tomas Erkisson maakte ik kennis met deze bitten.
In Nederland rijdt bijna iedereen wel met een liverpoolstang en ik vind die bitten nog best scherp.
Tomas heeft paarden die heel erg sensibel zijn (Zweedse warmbloeden zijn tikkeltje heter dan KWPN'ers) en hij vertelde mij dat zijn paarden hier het beste op reageren.
Onze paarden reageren ook heel goed op de postbitten en ik zou niet anders meer willen.
Niet elk paard is het zelfde maar als je paard erg gevoelig is en snel in paniek raakt met enige vorm van contact dan heb je met een ongebroken 2 ringspostbit de meeste kans dat ie beter accepteerd.

Veel succes met het vinden van het juiste bit.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:28

Ik heb op aanraden van een kennis in de mensport (ook marathons e.d.) een enkelgebroken postbit gekocht. Mijn paard loopt hier echt heel goed op, accepteerde het bit vrijwel direct, en reageerde net zo normaal als op een gewone trens.
Ik denk dus voor zover ik weet voorlopig even een geschikt bit gevonden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:18

Liesje89 schreef:
Ik heb op aanraden van een kennis in de mensport (ook marathons e.d.) een enkelgebroken postbit gekocht. Mijn paard loopt hier echt heel goed op, accepteerde het bit vrijwel direct, en reageerde net zo normaal als op een gewone trens.
Ik denk dus voor zover ik weet voorlopig even een geschikt bit gevonden Lachen

Nou, eind goed, al goed! Fijn dat het met dit bit wel goed lijkt! Hou je ons op de hoogte van je verdere vorderingen?