[AR] Maakt leeftijd uit..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 15:59

mriekie schreef:
*pakt de kaart van Nederland erbij* ziet dat Rucphen tussen Etten-leur en Roosendaal ligt.
Sorry, in die buurt ben ik niet bekend, dus ik weet niet of daar iemand woont die je kan helpen met bitloos mennen.

In elk geval is het ver genoeg bij mij uit de buurt, als je daadwerkelijke besluit bitloos te gaan mennen. Knipoog

Nou wie weet kom ik nog wel eens naar de Veluwe, maar zal van te voren even een seintje geven dan Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:01

Die wilde verhalen over ongelukken met bitloos gereden paarden heb ik ook nog nooit gehoord (alleen hier op bokt in fantasievorm Haha! ). Ik rij zelf ook bitloos, ook buiten straks (zodra mijn paard goed ingereden is).
Als ze gaan, dan gaan ze, met of zonder bit. Knipoog

En als je kan aantonen dat je al 5 jaar probleemloos zonder bit gereden hebt, dan kan de verzekering miepen (zullen ze ook zeker doen, want dat doen ze altijd), maar dan lijkt het me wel dat je je paard normaal gesproken prima onder controle hebt. Met bit kan er ook van alles gebeuren (en dat zie je ook vaak, zie de Nieuwspagina van bokt bijvoorbeeld).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:09

12 is zeker niet te oud. Ik heb afgelopen jaar een 13 jarige betuigd EN ingereden (was nog helemaal groen, enkel fokmerrie geweest). Dit was geen enkel probleem.

Maar bitloos mennen zie ik helemaal niet zitten (terwijl ik ohz wel met al mijn pony's bitloos het bos in ga of af en toe een sprongetje maak, langs de weg of in de bak als we aan het dressuren zijn heb ik er wel een bit in).
Maar daar is al voldoende over gezegt volgens mij.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:33

midgie schreef:
Ja wat die verzekering betreft zou ik eens na moeten vragen, maar hoe je ook rijd met of zonder, een verzekering betaalt so ie so niet graag, er zijn er genoeg die met bit ook ongelukken maken denk juist merendeel, heb nog nooit over een ongeluk gehoord waar het om bitloos zou gaan, dat haalt uiteraard de krant dan wel.

Net daar ga je in de fout... Bitloos rijden is iets "nieuw" en als dusdanig "slecht". De mensen van de verzekering halen hun informatie bij de traditionele gevestigde waarden binnen het hippisch landschap, die meestal van de oude stempel zijn. En net die verklaren je gek als je een "cruciaal onderdeel" weglaat en de baan opgaat. Als er dan iets gebeurt, ben jij in de fout en schuiven ze maar al te graag de verantwoordelijkheid op jou af. En dan moet je wel heel erg sterk in je schoenen staan om tegen hen op te boksen.

Ik wil hier geen uitspraak doen over je kunde, noch over het bitloos rijden op zich, maar wel de door de verzekeringsmaatschappij gevolgde redenering aanhalen. Zo kun je je ertegen wapenen, voor mocht het nodig zijn.

En neen, leeftijd maakt niet zoveel uit; zeker niet als het paard je zo goed kent en vertrouwt. Ik heb een merrie op 6 jaar ingereden en moet ze nog eens inspannen. Ze is nu 12 jaar...

Groeten, SuSEQ

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:34

Bitloos rijden is helemaal niet zo nieuw, hoor Knipoog . Ja, bij die vele onwetende en vooroordelende mensen in traditioneel paardenland wel, ja Clown .
Moet ik daarom ineens wel met bit buiten gaan rijden? Dacht het niet....... Haha!
Mijn WA-verzekering dekt de schade die mijn paard eventueel maakt. Bitloos of niet, ohz of niet, heb ik allang gecheckt. Ja

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 00:18

Mijn mening over bitloos is wel iets bijgesteld. Iemand vroeg mij advies over haar paard. Die had een hele onrustige mond. Uiteindelijk heb ik haar toch bitloos geadviseerd en dat werkt heel goed bij dit paard. Ik ben wel van mening dat bitloos onder het zadel vriendelijker is als bitloos voor de wagen. Ik denk zelfs dat je (omdat je geen been en gewichts hulpen kan inzetten) misschien wel scherper inwerkt als een bit gezien de neus een hele gevoelige plek is bij het paard.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:17

Je kan zeker wel bitloos mennen! Ja Dat word wereldwijd gedaan, je ziet het alleen niet zo vaak.

Als je paard goed gefocused is op jou en de stemhulpen goed kent is het geen probleem. Net als met rijden zal het dan weinig uitmaken, wel of geen bit. Een paard reageert of het reageert niet.

Lekker doen! Vooral omdat jou paard al jaren geen bit als hulpmiddel gewend is en als jij zegt dat het kan dan kan het. Jij kent je paard het beste. Succes!

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:35

Lijkt me handig als je uberhaupt eerst een koetsiersbewijs gaat halen. Aangezien je zelf schrijft dat je ervaringsloos bent met mennen. Ik kan je een ding vertellen en dat is dat bij mij (pas bezig met mennen) een volledig nieuwe wereld is opengegaan!

Vind het daarom ook vrij naief om van de daken te schreeuwen dat je bitloos wilt mennen terwijl je er nog HELEMAAL geen ervaring mee hebt. En wat houdt je nou toch eigenlijk tegen om gewoon op een nette manier te beleren MET bit en eventueel in de loop der jaren (onder begeleiding lijkt mij het beste) over te schakelen op bitloos?

En dan nog iets: 99% van de aangespannen wereld rijdt met bit. Beetje l*llig om dan te zeggen dat er geen ongelukken gebeuren met bitloos mennen. Zou het evenredig zijn, dan zouden op de 1000 ongelukken 10 personen bitloos hebben gereden. Percentueel gezien dan. Logisch dat je het niet zoveel hoort.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:47

Mijn fjord is ook pas beleerd toen hij 11 was en dat ging prima.Ik ken zelfs twee fjorden die al boven de 20 waren toen ze begonnen dus 12 is nog een broekie Haha!
We hebben er ondertussen al heel wat men-kilometers opzitten. Hoewel mijn fjord onder het zadel best bomproof was toch met een hoofdstel met oogkleppen en liverpoolstang. Over bitloos mennen weet ik zelf niet genoeg om je een goed gefundeerd advies te kunnen geven. Ik weet wel dat er afgelopen jaar een artikel in de mensport heeft gestaan over het bitloos mennen. Misschien is dat te achterhalen en kan je ook op die manier iemand vinden die je verder kan helpen? Succes ermee verder!