Ilegra schreef:Diegene die jou helpt met het beleren, heeft die persoon voldoende verstand van paarden beleren voor een kar? Hoeveel ervarin heeft die persoon?
Wat ik me dan afvraag wat vind die persoon van het lamoen? Je geeft aan dat ie misschien te klein is.
Dan zou ik zo wie zo niet verder aan modderen. Daar heb je niets aan.
Je kan een paard grondig verknallen door maar wat aan te modderen, erger zelfs een paard kan gruwelijke hekel krijgen aan het menwerk.
Je hebt een paard nou eenmaal sneller verprutst als je het niet op de juiste manier doet.
Zomaar zeggen dat de pony de maling heeft aan jullie (aan het lamoen) ook al ken je hem nog zo goed vind ik een beetje voorbarig, het getuigd alleen maar van naïviteid.
Er kunnen best veel oorzaken zijn dat een pony vreemd reageerd op het lamoen.
1. De pony is er nog niet klaar voor.
2. De pony komt met zijn hakken tegen de knuppel.
3. De pony heeft te weinig bewegingsruimte (het lamoen is te smal).
4. De pony kan er niet tegen opgesloten worden (dat gevoel kan een lamoen geven voor een paard)
5. De pony heeft een nare ervaring met aangespannen te worden tussen een lamoen.
Bij 2 en 3 kun je eigenlijk zelf een oplossing bieden, bij de overige punten zul je toch echt een ervaren persoon moeten inschakelen.
Een tip voor het leren wennen aan een lamoen:
Haal het lamoen van de kar (als dat kan) en zet je paard vast tussen twee touwen, bijvoorbeeld op een poetsplek.
Je tuigt de pony op en pakt het lamoen, deze plaats je vervolgens achter de pony en voorzichtig schuif je deze in het tuig.
Het mooist zou zijn als je het lamoen zo kunt bevestigen dat je de achterkant van het lamoen op kunt knopen zodat je het niet vast hoeft te houden.
Je moet hier wel met twee personen mee bezig gaan en het liefts met een ervaren persoon.
Ik heb het wel eens gelezen in de mensport maar zelf nooit hoeven toepassen.
Onze paarden leren als veulen al met moeder mee te lopen naast de kar.
Dit is des te makkelijker met het beleren op latere leeftijd.
Veel succes!
Waarschijnlijk is dit geen succes bij mijn pony, we hebben inmiddels ook wat anders in ons hoofd! Deze staat geloof ik hier ook ergens omschreven! We proberen eerst met één stang naast haar en dan rondjes lopen, als dit goed gaat doen we twee stangen naast haar en als dat goed gaat, gaan we de stangen één voor één omhoog doen en weer laten zakken, als ze dit volledig beheerst, gaan we het weer eens proberen met het lameon!