Citaat:Neem ik niet aan aangezien jullie niet met het Achenbach systeem rijden,
Hier trok je toch echt een conclusie
Ik heb zelfs mijn langspan koetsiersbewijs, dus hoezo
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Neem ik niet aan aangezien jullie niet met het Achenbach systeem rijden,
Tuihanti schreef:Ik ben het helemaal met sonjim eens!
In het verkeer is Achenbach veel veiliger dan JBF.
Mar denk er ook aan dat het systeem niet alleen over de leidselvoering gaat maat ook andere aspecten heeft. De manier van drijven, teperamenten van een gespan uitbalanceren enz.
Ook in de marathon zijn hindernissen sneller te nemen en vooral sneller weer uit te komen.
Ik blijf erbij, Achenbach voor mij
Echwel schreef:buitenleidsel
moet houden om je paar niet door de binnenbocht te laten vallen
Hoe kun je dan met je binnenhand nemen en je buitenhand geven(ja dat is achenbach)
misal schreef:Hebben jullie je koetsiersbewijs?
Neem ik niet aan aangezien jullie niet met het Achenbach systeem rijden,
misal schreef:Heb zelf KB-cursus verzorgt.Nu leer ik op de Achenbach manier te mennen ....... zijn er nog vragen/opmerkingen/suggesties, dan hoor ik dat graag.
palousa_boy schreef:okey, dan het richting aangeven volgens achenbach, met name linksaf..
welke andere weggebruiker denkt dat als wij onze zweep boven ons hoofd naar links steken dat wij naar links willen?
wie weet dat als wij een zweep recht in de lucht steken dat we bijv gaan stoppen?
nu komen er langzaam maar zeker wat wagens met knipperlicht, maar ik denk dat dat zweepverhaal erg onduidelijk is.
SuSEQ schreef:Ter info, ik ben de fiere bezitter van een MKB diploma voor enkelspan. (alle begin is moeilijk)
Ik denk eerder dat de "jullie" uit de eerste post sloeg op de fiere eigenaar van Bles en diens leermeesteres en niet in het algemeen op iedereen hier aanwezig.
Groeten, SuSEQ
sonjim schreef:Ik denk dat onbekend in dit geval ook onbemind maakt, ik heb het nooit anders geleerd. Ik heb het mennen geleerd van een ervaren rot in het vak die jonge paarden beleerde en zweerde bij achenbach. Hij heeft mijn haffie ingespannen en mij het mennen geleerd, daarnaast heb ik het KB gehaald in die tijd en dus nooit op JBF gemend.
Ik heb het gevoel dat mensen vaak roepen bah dat is moeilijk en daardoor ook niet wegkomen met hun leidsels bij achenbach, maar het ook nog niet echt onder de knie hebben of proberen te krijgen. Ik denk altijd alle begin is moeilijk en toen ik begon met rijden was de teugels in een vuist houden ook makkelijker dan tussen pink en ringvinger door, maar zo hoort het nu eenmaal en dan leer je dat aan en ineens doe je automatisch niets anders meer. Wat mij echter opvalt is dat veel mensen eerst gaan mennen en dan les gaan nemen, net andersom dan bij het rijden.
Mensen denken al snel ik kan rijden dan kan ik ook mennen, je mist alleen je been en zithulpen, maar dat vergeten ze voor het gemak. Terwijl juist dat begin zo belangrijk is. Alle begin is moeilijk maar als je achenbach goed beheerst is het voor mij echt een veiliger systeem dan JBF met de leidsels zoals in het orginele topic, ook nog een los tussen de benen hangend.
palousa_boy schreef:okey, dan het richting aangeven volgens achenbach, met name linksaf..
welke andere weggebruiker denkt dat als wij onze zweep boven ons hoofd naar links steken dat wij naar links willen?
wie weet dat als wij een zweep recht in de lucht steken dat we bijv gaan stoppen?
nu komen er langzaam maar zeker wat wagens met knipperlicht, maar ik denk dat dat zweepverhaal erg onduidelijk is.
Echwel schreef:Laat staan dressuurproeven, iedereen weet toch dat je druk op je buitenleidsel
moet houden om je paard niet door de binnenbocht te laten vallen
Hoe kun je dan met je binnenhand nemen en je buitenhand geven(ja dat is achenbach)
misal schreef:Andere weggebruikers geen idee van een zweep naar links wijzend boven het hoofd???
sorry maar het lijkt mij vrij duidelijk, ik bedoel, ik geloof niet dat iemand constant met en zweep boven zn hoofd rijd.. (maargoed, dan zal ik wel weer te logisch nadenken)
Daarbij andere weggebruikers ( auto, fiets, vrachtwagen, trekker, noem maar op) moeten rekening houden met een combinatie met een koets.