[AR] Achenbach versus andere mensystemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Achenbach versus andere mensystemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:39

Citaat:
Neem ik niet aan aangezien jullie niet met het Achenbach systeem rijden,

Hier trok je toch echt een conclusie
Ik heb zelfs mijn langspan koetsiersbewijs, dus hoezo

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:26

Ter info, ik ben de fiere bezitter van een MKB diploma voor enkelspan. (alle begin is moeilijk)

Ik denk eerder dat de "jullie" uit de eerste post sloeg op de fiere eigenaar van Bles en diens leermeesteres en niet in het algemeen op iedereen hier aanwezig.

Groeten, SuSEQ

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:45

Ik zelf men uitsluitend achenbach en merk dat ik hiermee juist in het verkeer (dressuur en vaardigheid rij ik nog niet met ze) voor mijn gevoel makkelijker contact hou. Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen leidsel meegeven in de bochten of het buitenleidsel losgooien. Ik men momenteel ook met een sulky, en ook daar merk ik dat het verkorten bijvoorbeeld bij een onverwachte situatie (auto komt om de bocht scheuren of zo) sneller en vloeiender gaat volgens achenbach. Ik men zelf met een continue contact met de mond maar wel zo licht als mogelijk, daardoor is het voor mij ook makkelijk om te geven en toch steun te bieden in de bochten.

Ik ben niet van mening dat er geen andere methode is, maar ik denk dat achenbach wel degelijk voordelen heeft in het dagelijks gebruik in het verkeer ten opzichte van de teugelhouding. In een marathon kan ik mij voorstellen dat het niet zo fijn werkt, echter hier kom je ook geen verkeer en dergelijke tegen dus dat maakt ook dat je van te voren weet welke kant je uit moet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:19

Sonjim in het verkeer weet je toch ook van te voren welke kant je op moet
wil je nl niet verdwalen..
Ja qoute in vorige post sloeg op eerste post vanTS

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:37

Ik wel maar sommige medeweggebruikers niet helaas, en soms zien ze daarbij minishet voor sulky over het hoofd.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:39

Ik ben het helemaal met sonjim eens!

In het verkeer is Achenbach veel veiliger dan JBF.
Mar denk er ook aan dat het systeem niet alleen over de leidselvoering gaat maat ook andere aspecten heeft. De manier van drijven, teperamenten van een gespan uitbalanceren enz.
Ook in de marathon zijn hindernissen sneller te nemen en vooral sneller weer uit te komen.

Ik blijf erbij, Achenbach voor mij

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:47

Ik denk dat onbekend in dit geval ook onbemind maakt, ik heb het nooit anders geleerd. Ik heb het mennen geleerd van een ervaren rot in het vak die jonge paarden beleerde en zweerde bij achenbach. Hij heeft mijn haffie ingespannen en mij het mennen geleerd, daarnaast heb ik het KB gehaald in die tijd en dus nooit op JBF gemend.

Ik heb het gevoel dat mensen vaak roepen bah dat is moeilijk en daardoor ook niet wegkomen met hun leidsels bij achenbach, maar het ook nog niet echt onder de knie hebben of proberen te krijgen. Ik denk altijd alle begin is moeilijk en toen ik begon met rijden was de teugels in een vuist houden ook makkelijker dan tussen pink en ringvinger door, maar zo hoort het nu eenmaal en dan leer je dat aan en ineens doe je automatisch niets anders meer. Wat mij echter opvalt is dat veel mensen eerst gaan mennen en dan les gaan nemen, net andersom dan bij het rijden.
Mensen denken al snel ik kan rijden dan kan ik ook mennen, je mist alleen je been en zithulpen, maar dat vergeten ze voor het gemak. Terwijl juist dat begin zo belangrijk is. Alle begin is moeilijk maar als je achenbach goed beheerst is het voor mij echt een veiliger systeem dan JBF met de leidsels zoals in het orginele topic, ook nog een los tussen de benen hangend.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 00:03

Tuihanti schreef:
Ik ben het helemaal met sonjim eens!

In het verkeer is Achenbach veel veiliger dan JBF.
Mar denk er ook aan dat het systeem niet alleen over de leidselvoering gaat maat ook andere aspecten heeft. De manier van drijven, teperamenten van een gespan uitbalanceren enz.
Ook in de marathon zijn hindernissen sneller te nemen en vooral sneller weer uit te komen.

Ik blijf erbij, Achenbach voor mij

Probeer maar eens met een 4 span op achenbach manier te rijden. Slapen
Is echt niet te doen hoor.

Ga maar eens op een wedstrijd kijken hoeveel er achenbach rijden.
Verdomd weinig.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:57

Sorry maar ik kan al jaren Achenbach rijden, doe dat op een buitenritje met een o
recreatiepaard ook wel gewoon lekker leidsels in 1 hand.
Maar zodra je meer wil lukt het niet...zeker langspan niet in een hindernis..

Er bestonden in de tijd van Achenbach geeneens hindernissen.
Laat staan dressuurproeven, iedereen weet toch dat je druk op je buitenleidsel
moet houden om je paar niet door de binnenbocht te laten vallen
Hoe kun je dan met je binnenhand nemen en je buitenhand geven(ja dat is achenbach)

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:22

Ik kan me trouwens maar een 4 span rijder herinneren die achenbach door een hindernis rijdt.
En dan is Leo Kraayenbrink.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:27

Echwel schreef:
buitenleidsel
moet houden om je paar niet door de binnenbocht te laten vallen
Hoe kun je dan met je binnenhand nemen en je buitenhand geven(ja dat is achenbach)

Heb een niet geheel onbekende vierspanmenner het wel eens wat zien doen. Voorpaarden zijn vaak inmiddels wijs genoeg om niet op een paal te lopen. Achterpaarden liepen niet aan het leidsel en wanneer ze in dreigden te houden in een wending werd dit hun duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:32

misal schreef:
Hebben jullie je koetsiersbewijs?
Neem ik niet aan aangezien jullie niet met het Achenbach systeem rijden,

misal schreef:
Nu leer ik op de Achenbach manier te mennen ....... zijn er nog vragen/opmerkingen/suggesties, dan hoor ik dat graag.
Heb zelf KB-cursus verzorgt. Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:21

Zeker bij langspan, voor je het goede leidsel te pakken hebt om te lussen
zit je al voorbij de pport, vandaar dat de klemmen zo een mooie uitvinding zijn
kun je snel links/rechts lussen..

Ps een "dame" Haha! welbekend in klasse 4 rijdt zelfs 2span met lusleidsels..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:28

okey, dan het richting aangeven volgens achenbach, met name linksaf..
welke andere weggebruiker denkt dat als wij onze zweep boven ons hoofd naar links steken dat wij naar links willen?

wie weet dat als wij een zweep recht in de lucht steken dat we bijv gaan stoppen?

nu komen er langzaam maar zeker wat wagens met knipperlicht, maar ik denk dat dat zweepverhaal erg onduidelijk is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:33

palousa_boy schreef:
welke andere weggebruiker denkt dat als wij onze zweep boven ons hoofd naar links steken dat wij naar links willen?

wie weet dat als wij een zweep recht in de lucht steken dat we bijv gaan stoppen?

nu komen er langzaam maar zeker wat wagens met knipperlicht, maar ik denk dat dat zweepverhaal erg onduidelijk is.

dat is ook mijn ervaring, laatst nog was ik aan het rijden langs de weg, en er kwam een auto van achteren. deze was nog vrij ver weg dus ik gaf vast richting aan, en toen de auto afremde begon ik over te steken. zie ik ineens die auto schuin naast me verschijnen... de automobilist gaf wel aan dat het 'zijn schuld' was op dat moment en maakte een excuserend gebaar (waarop ik liet weten het geen probleem te vinden). maar goed, het is nou eenmaal zo dat het grootste deel van de weggebruikers gewoon niet weet wat je bedoelt met richting aangeven met de zweep boven je hoofd.
hihi ik heb wel een grapje gemaakt ooit eens over knipperlichten op de wagen (heb pas een nieuwe), maar eigenlijk is het helemaal niet zo'n slecht idee wat dat betreft. remlichten oid lijkt me ook niet gek.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:47

je hebt best kans dat er bepaalde regels voor gaan komen, nu er zo hard gewerkt wordt aan de veiligheid van de paardensport..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:54

ik zou het niet verkeerd vinden, ik vind het grote nadeel van mennen dat je paard zo ver voor je loopt, bij een onoverzichtelijke bocht stuur je de groom vooruit, maar die heb ik niet altíjd mee. ook met die oversteek wat ik hierboven vertelde, als zo'n automobilist niet uitkijkt raakt ie als eerste het paard. nou moet ik wel zeggen dat ik niet zo snel zou oversteken als een automobilist niet af zou remmen, mensen zijn vaak lomp genoeg en denken zo'n paard en wagen wel makkelijk af te kunnen snijden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:29

SuSEQ schreef:
Ter info, ik ben de fiere bezitter van een MKB diploma voor enkelspan. (alle begin is moeilijk)

Ik denk eerder dat de "jullie" uit de eerste post sloeg op de fiere eigenaar van Bles en diens leermeesteres en niet in het algemeen op iedereen hier aanwezig.

Groeten, SuSEQ

Dat denk ik ook, ja Knipoog Maar ik vind het eerlijk gezegd vrij 'kort door de bocht' om aan de hand van de gebruikte leidselvoering af te leiden of iemand in het bezit is van een KB. Ik heb mijn KB inderdaad niet, maar je ziet dus, er zijn er zát die het wel hebben, óf het Achenbach systeem zowiezo beheersen, maar dit niet altijd in alle situaties in de praktijk brengen Lachen Daar doelde ik meer op. Om dan te zeggen; 'je rijdt niet volgens het Achenbach systeem dús je hebt waarschijnlijk je KB niet', vind ik persoonlijk dus nergens op slaan Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:36

sonjim schreef:
Ik denk dat onbekend in dit geval ook onbemind maakt, ik heb het nooit anders geleerd. Ik heb het mennen geleerd van een ervaren rot in het vak die jonge paarden beleerde en zweerde bij achenbach. Hij heeft mijn haffie ingespannen en mij het mennen geleerd, daarnaast heb ik het KB gehaald in die tijd en dus nooit op JBF gemend.

Ik heb het gevoel dat mensen vaak roepen bah dat is moeilijk en daardoor ook niet wegkomen met hun leidsels bij achenbach, maar het ook nog niet echt onder de knie hebben of proberen te krijgen. Ik denk altijd alle begin is moeilijk en toen ik begon met rijden was de teugels in een vuist houden ook makkelijker dan tussen pink en ringvinger door, maar zo hoort het nu eenmaal en dan leer je dat aan en ineens doe je automatisch niets anders meer. Wat mij echter opvalt is dat veel mensen eerst gaan mennen en dan les gaan nemen, net andersom dan bij het rijden.
Mensen denken al snel ik kan rijden dan kan ik ook mennen, je mist alleen je been en zithulpen, maar dat vergeten ze voor het gemak. Terwijl juist dat begin zo belangrijk is. Alle begin is moeilijk maar als je achenbach goed beheerst is het voor mij echt een veiliger systeem dan JBF met de leidsels zoals in het orginele topic, ook nog een los tussen de benen hangend.

Daar heb je gelijk in. Bij mijn eigen tuig waren (tuig is nu dus weg) de leidsels in verhouding ook een tikkie te lang. Geen probleem, daar hebben we een pinkriempje op laten maken. Maargoed, zoals gezegd al in het AR ITP-topic, teneerste is het mijn tuig niet, dus ik kan haar alleen adviseren 'goh, dat zou je beter zus of zo kunnen doen'. Ik ben zowiezo niet zo weg van zo'n sulky, en idd is de manier waarop de leidsels 'los' tussen de benen hangen verre van ideaal. Maargoed, alles moet nog helemaal aangepast worden, dat klopt. Of een goed pinkriempje aan de leidsels, of leidsels laten inkorten, want met zoveel meter leidsel over als je met een sulky rijd vind ikzelf een beetje onzin Lachen
Maargoed, zowiezo heb ik haar laten weten dat er nog veel zal moeten worden aangepast aan de aanspanning, zoals het nu is, is 't niet fijn rijden...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:42

palousa_boy schreef:

Daar heb je ook een goed punt. Ik weet wel zéker dat meer dan de helft van het medeverkeer onze verkeerstekens niet snappen. Hóevaak heb ik wel niet meegemaakt dat ik duidelijk zie dat auto's mijn tekens echt niet snappen? Gelukkig is het dorp hier maar klein, dus als ik echt door de winkelstraatjes rijdt en daar mijn richting aangeef, weten ze het volgens mij na al die jaren nu wel...

Mijn ouders zijn beide o.a. auto-rij instructeurs, ik heb het hen wel eens gevraagd, wat zij er nou van vonden, dat vele automobilisten toch onze verkeerstekens niet snappen. Zij waren van mening dat het niet zo raar is, dat velen dat niet snappen. Het komt totaal niet aan bod bij het verkeersexamen, noch bij de theorie, noch bij de praktijk. En waarom niet? Omdat deze verkeerstekens, die dus iedereen bij het KB worden geleerd, niet officieel erkend zijn bij het CBR. Het is vanuit 'het paardenwereldje' eigenlijk min of meer 'zelf bedacht'. Het CBR heeft er niets mee te maken. En wanneer het CBR er niets mee te maken heeft, zal het ook niet zo makkelijk landelijk en algemeen bekend worden...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:33

Ik ga zelfs bijna de weg niet meer op met een aanspanning door al die gekken die er rijden. Enkel af en toe op een zondag ochtend, maar dan houd het wel op. En als ik met m'n beesten op de weg kom (aan de hand, ohz, aan de lange lijnen of voor de wagen) heb ik altijd een reflecterend hesje aan zodat ik wel gezien word.

Ik rij bijna alleen enkelspan, JBF. Maar tandem rij ik ook aangepaste JBF (heeft weinig met Achenbach te maken, maar het werkt wel).
Ik heb ook nog nooit Achenbach geleerd tijdens mijn gewone lessen en mis het ook niet. Pony's lopen prima, ook in het span.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:06

Echwel schreef:
Laat staan dressuurproeven, iedereen weet toch dat je druk op je buitenleidsel
moet houden om je paard niet door de binnenbocht te laten vallen

Mij hebben ze altijd geleerd met de buitenhand slechts zoveel als nodig toe te staan; het is immers niet de bedoeling om alle contact te verliezen. Verder hebben ze mij ook geleerd om alleen met de binnenhand te ondersteunen (dus meer druk dat leidsel) indien nodig. Ik heb persoonlijk nog nooit voorgehad dat een paard op deze manier naar binnen viel...

Ik men zelf bijna enkel op de weg (onze piste is eigenlijk te klein en da's op den duur zo saai Knipoog) en heb niet zoveel problemen met automobilisten. De meesten gedragen zich vrij beschaafd en blijven netjes achter of passeren tegen een normaal tempo, zonder te willen afsnijden. Dat van die verkeerstekens is idd maar maf - er zou dringend eens een algemeen bekende reglementering moeten komen, zodat iedereen weet wat we bedoelen.

Groeten, SuSEQ

western4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 19:12

Andere weggebruikers geen idee van een zweep naar links wijzend boven het hoofd???
sorry maar het lijkt mij vrij duidelijk, ik bedoel, ik geloof niet dat iemand constant met en zweep boven zn hoofd rijd.. (maargoed, dan zal ik wel weer te logisch nadenken)
Daarbij andere weggebruikers ( auto, fiets, vrachtwagen, trekker, noem maar op) moeten rekening houden met een combinatie met een koets.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:45

ik rijd zelf met achenbach in de verlenging dus wel met 2 handen heb het zo geleerd en vinf het zelf fijn rijden zou niets anders meer willen. Ik kan dan ook makkelijk sturen in de hindernis maar ieder zijn mannier.

Mijn vriend ment ook maar gewoon met 2 handen net als onder het zadel hij rijd zelfs een 2span ik enkelspan. Hij heeft ook nooit problemen met sturen en remmen of wat dan ook ieder heeft gewoon zijn ding. Hij vind achenbach niet fijn rijden ik wel.

Denk niet dat daar een verschil in is kwa goed rijden kijk maar eens goed rond op een wedstrijd hoe iedereen rijd allemaal anders.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:49

misal schreef:
Andere weggebruikers geen idee van een zweep naar links wijzend boven het hoofd???
sorry maar het lijkt mij vrij duidelijk, ik bedoel, ik geloof niet dat iemand constant met en zweep boven zn hoofd rijd.. (maargoed, dan zal ik wel weer te logisch nadenken)
Daarbij andere weggebruikers ( auto, fiets, vrachtwagen, trekker, noem maar op) moeten rekening houden met een combinatie met een koets.

`
.... Als zulke dingen niet bekend zijn bij 't gros van de automobilisten, hoe kan men dan verwachten dat iedereen maar 't gewoon begrijpt? Als je nou niets van paarden en mennen afweet.... misschien 'hoort' dat er wel bij? Misschien 'gaattie z'n peerd wel een mep verkopen'? En niet alle weggebruikers zijn even slim Knipoog Vanuit de 'verte' (iets verder dan een paar meter) zie je de meeste zwepen ook niet zo goed...

Iedereen moet rekening met elkaar houden, dus idd ook rekening houden met een aanspanning. Maar daar tegenover staat wel dat wij óók niet alles maar mogen en kunnen met een aanspanning. Erg aardig als mensen mij voor laten gaan als ik bijv. bij een kruising moet wachten, maar wil niet zeggen dat je maar overal en altijd voorrang móet krijgen. Daarbij weten ook veel mensen niet precies hoe een paard te benaderen... Sommigen zijn zelfs zo 'dom' (lees: onwetend) dat ze voor hun idee logisch nadenken: 'goh, daar rijdt een koets, laat ik maar flink gassen en er gauw voorbij, dan kan er vast niets gebeuren, als ik er zo snél mogelijk langsga'. Tsja.... Sigaar