Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Roelke_ schreef:Maar ik ben wel van mening dat met aangespannen rijden, en dan vooral als het om vaardigheid en snelheid gaat, het nog wel eens op de paardenmond aankomt. Dat is namelijk de enige manier waar je mee kunt sturen, heel anders dan onder het zadel rijden waar je meer gebruikt maakt van zit- en been hulpen. En met snelheid en winnen in zicht wordt en nog wel eens ruw gereden. Kan een foutje van deze menner zijn, maar bij de marathons die ik heb gezien & gegroomed zag ik dit toch bij meerdere combinaties hoor..
Marmot schreef:Wij doen het andersom, de menpaarden worden ook onder zadel getraind, voor de afwisseling en omdat sommige zaken makkelijker geoefend kunnen worden onder zadel. Wat we wel merken is dat de dame die ze onder zadel rijdt er midden in het wedstrijdseizoen best van heeft dat ze relatief hoog in het voer staan. Zodra ons seizoen voorbij is breng ik het voer terug, en dat rijdt voor haar wat makkelijker. Het is wel belangrijk (is al een paar keer gezegd) dat je een hele zachte hand hebt. Als je met een stang in gaat lopen rukken en trekken, heb je straks onder zadel inderdaad een probleem. Misschien zou je ermee kunnen beginnen tijdens een periode zonder of met weinig wedstrijden, dan kun je in de training ohz al zien hoe je paard erop reageert. Veel plezier ermee!
Arretje schreef:Nou en dan zijn we er al, je hebt het zelf over ruw rijden in de hindernissen. Dat zie je inderdaad vaak gebeuren. Dat wil echter nog niet zeggen dat dat de enige manier is, en zeker niet de beste. Je gaat namelijk niet snel door een paard in de mond te trekken (waar je paard dus inderdaad een harde bek van krijgt......). De echte marathontoppers rijden ook in de hindernissen dressuurmatig, en daar wordt de paardenmond niet hard van. Het ligt dus wel degelijk aan de menner!