[AR] Aangespannen rijden, nadelen voor engels rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Aangespannen rijden, nadelen voor engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:02

Sterker nog de paarden van Chardon lopen allemaal
ohz dressuurwedstijden(geloof zelfs Z2)..
Dat zouden ze toch niet voor elkaar krijgen als hij ze in de bek rukt...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:49

Roelke_ schreef:
Maar ik ben wel van mening dat met aangespannen rijden, en dan vooral als het om vaardigheid en snelheid gaat, het nog wel eens op de paardenmond aankomt. Dat is namelijk de enige manier waar je mee kunt sturen, heel anders dan onder het zadel rijden waar je meer gebruikt maakt van zit- en been hulpen. En met snelheid en winnen in zicht wordt en nog wel eens ruw gereden. Kan een foutje van deze menner zijn, maar bij de marathons die ik heb gezien & gegroomed zag ik dit toch bij meerdere combinaties hoor..

Nogmaals dan ligt het aan de hand van de menner en niet naar het mennen op zich. Dat probeer ik hier steeds te verwoorden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:23

Idd, zie ook mijn reactie. In m'n enthousiastme gewoon te fanatiek en daardoor even te grof de eerste keren. Dus een fout van de menner. Nu loopt mijn pony fijn nagevelijk de hindernissen door en kan ik haar keurig op m'n pinken sturen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:15

Marmot schreef:
Wij doen het andersom, de menpaarden worden ook onder zadel getraind, voor de afwisseling en omdat sommige zaken makkelijker geoefend kunnen worden onder zadel. Wat we wel merken is dat de dame die ze onder zadel rijdt er midden in het wedstrijdseizoen best van heeft dat ze relatief hoog in het voer staan. Zodra ons seizoen voorbij is breng ik het voer terug, en dat rijdt voor haar wat makkelijker. Het is wel belangrijk (is al een paar keer gezegd) dat je een hele zachte hand hebt. Als je met een stang in gaat lopen rukken en trekken, heb je straks onder zadel inderdaad een probleem. Misschien zou je ermee kunnen beginnen tijdens een periode zonder of met weinig wedstrijden, dan kun je in de training ohz al zien hoe je paard erop reageert. Veel plezier ermee!

hi hi, vast geen fjord (waar jij het over hebt), ik probeer die van mij voor de dressuur juist lekker hoog in het voer te houden, zodat ie
ook nog fanatiek is.... Cool

Ik zou haar juist voor de wagen (op de openbare weg, in de randstad Boos! !!! met vaak water links en rechts, zonder
afzetting... als het al een rustig wegje is...) gaarne iets terug in het voer zetten.. Slapen
Voor wedstrijdmennen juist niet.. Dan moet ie wel graag willen.. Maar daar zijn wij nog laaaannnnnngggg niet aan toe...
Voorlopig dus braaaffffff, russsttiiigggg, vertrouwen voor de kar krijgen...

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:18

Nee dat is idd geen enkel probleem
Mijn welsh A is eerst beleerd voor de kar en nu denk ik anderhalve maand onder het zadel op deze manier heeft het juist voordelen met beleren vind ik. Maar ook andersom kan het geen kwaad.
Ze loopt super voor de kar en super onder het zadel dus Knipoog

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 23:31

Bedankt voor alle reacties.
Ik was niet van plan om wedstrijden te gaan rijden, dat is gewoon niks voor mij. Ik vind het leuk dat de meeste zo enthousiast zijn.

springtype

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:12

heey!
ik heb zelf een volbloed arabier, hij springt z niveau
hij loopt nu ook voor de marathon wagen en iedereen op de ponyclub had een grote mond dat het slecht voor hem was..
maar ik merk er alleen maar goede dingen aan hij is vrolijker en sterker in zijn achterhand geworden!
ik heb les gehad van klaas de haan die heeft mij gezegd dat ik hem het beste als ik in de bak train een dubbelgebroken bit in moet doen aangezien hij nogal gevoelig is in zijn mond. buiten de bak rij ik hem aangespannen met liverpool stang omdat je dan tog wat meer te zeggen hebt en je bent ook weggebruiker dus ik vind dat je dan onder alle omstandigheden je paard de baas moet zijn.
groeten! Haha!

heey!
ik heb mn volbloed arabier zelf beleerd voor de marathon wagen.. hij is z springen dus opzich al wel gehoorzaam aan de hulpen!
maar dit is vooral met je stem natuurlijk
ik heb hem eerst een borstuig omgedaan met strengen en een menhoofdstel met een dubbelgebroken bit... aan de strengen heb ik een trekkerband geknoopt.. en hem eerst leren trekken vervolgens voor een sleep maar dit was iets te zwaar en hij kwam toen vaak omhoog. dus heb ik hem 2x voor de sulky geset en dat ging heel goed! 1 nadeel dan heb je geen rem...en dat samen met mijn vurige friend ging niet altijd even goed..dus dan maar voor de marathon wagen dit ging direct super.. en nu volg ik menlessen en gewoon de springlessen.. en wedstrijden mijn paard is er absoluut beter van geworden hij is opgewekter vrolijker en heeft een supersterke achterhand gekregen!! waar wij ook zeker profijt van hebben in de springsport!
ik heb wel veel commentaar gehad over dat een arabier niet voor de wagen hoort en dat het zonde is van je paard..
maar ik heb altijd geleerd om niet teveel naar dat soort mensen te luisteren die alleen maar prestaties willen zien!! mennen is biijzonder leuk en lastiger dan ik dacht!
en zoals ik al zij ik en mn paard hebben er alleen maar profijt van! in sport en samenwerking!!
naderhand zijn die mensen erop terug gekomen en zij vinden precies herzelfde !
mennen is egt een aanrader!!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 06-12-07 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:50

Nou super toch, springtype! Goed dat je je niks van dat soort commentaar aantrekt, dat slaat namelijk helemaal nergens op. Het zegt al genoeg dat je merkt dat je er met springen profijt van hebt!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:18

Wat ik juist heb gehoord is dat het juist heel goed is.
De spieren worden met het trekken van een karretje anders gebruikt en er zijn minder paarden die hun rug wegdrukken met karretje dan ohz.
Ook heb ik gehoord dat het juist goed is voor de achterhand training.
Daarnaast is het juist ook een leuke afwisseling van de training.

Stel: 1 x per week voor de wagen; 1 x longeren; 1 x wandelen of buitenrit ohz; en de rest dressuurmatig trainen ohz (waarvan 1 x per week of per 2 weken springen). Dan heb je toch een gevarieerd schema voor je paard?

(wil het zelf tzt ook gaan doen met mijn paard, maar die moet nog eerst ohz beleerd worden en dan moet er nog geld 'gevonden' worden voor een karretje en tuig en dan moet ie nog beleerd worden)

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:15

Arretje schreef:
Nou en dan zijn we er al, je hebt het zelf over ruw rijden in de hindernissen. Dat zie je inderdaad vaak gebeuren. Dat wil echter nog niet zeggen dat dat de enige manier is, en zeker niet de beste. Je gaat namelijk niet snel door een paard in de mond te trekken (waar je paard dus inderdaad een harde bek van krijgt......). De echte marathontoppers rijden ook in de hindernissen dressuurmatig, en daar wordt de paardenmond niet hard van. Het ligt dus wel degelijk aan de menner!

Zoals in de 7 regels van Achenbach wordt omschreven: Vóór een richtingsaanwijziging wordt het tempo verminderd vervolgens wordt de wending ingeleid doordat de koetsier het buitenste leidsel nageeft (er wordt daarvoor dus niet aan een teugel getrokken).