[AR] Hoe lang duurd het beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Re: Hoe lang duurd het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:52

suleilitha schreef:
In de jaren 50 liepen paarden van nog geen drie jaar hele dagen voor de maaimachine naast een ouder paard. Dat was nog eens werken en ook toen werden ze gezond oud.
Weet je dat wel zeker? Een werkpaard was toen ook met een jaar of 10 - 12 op.
Natuurlijk kunnen ze ook wel wat aan en training moet zeker niet lang en intensief zijn zoals jij ook onderschrijft.

Sjon27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:52

BlackDevils schreef:
suleilitha schreef:
In de jaren 50 liepen paarden van nog geen drie jaar hele dagen voor de maaimachine naast een ouder paard. Dat was nog eens werken en ook toen werden ze gezond oud.
Weet je dat wel zeker? Een werkpaard was toen ook met een jaar of 10 - 12 op.
Natuurlijk kunnen ze ook wel wat aan en training moet zeker niet lang en intensief zijn zoals jij ook onderschrijft.

de verzorging en medische kennis voor paarden was in de jaren 50 ook een stuk minder
tis maar net hoe je het bekijkt

veulens gingen vroeger al vroeg naast de moeder mee voor de ploeg (vastgebonden aan het gareel) om zo al vroeg te wennen

een paard was in die tijd voor de broodwinning en een veulen was een opvolger voor het aanwezige werkpaard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 02:03

En ook toen waren leeftijden van twintig jaar echt geen uitzondering.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:27

Dat hangt inderdaad geheel van het paard af, maar natuulijk ook een groot deel van degene die het paard beleert.
Ik was met 5 weken ongeveer klaar met een haflinger beleren voor de kar.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:43

Mijn fjord was al beleerd daar weet ik verder niks van. Mijn shet ben ik eerst een aantal weken bezig geweest alle stemcommando's aan de longe goed te leren. Toen dat bevestigd was heb ik wat rondjes aan de strengen gehangen om te kijken hoe ze het deed. Hier gaf ze niks om dus toen hebben we de sulky er achter gehangen. Ze heeft er denk ik in het totaal afgelopen jaar 12x voorgelopen. Nu heeft ze een aantal maanden niks hoeven doen (lekker even laten bezinken) en ik wil het binnenkort weer op gaan pakken.