[AR] Loslopende honden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Re: Loslopende honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:48

Als de honden echt agressief zijn, heeft een tik geen nut. Dan zien ze dat alleen maar als een aanval en zullen ze juist heftiger reageren. Ik denk inderdaad dat een supersoker meer effect heeft. Mochten ze daar niet op reageren, dan kun je ook iets lekkers of leuks meenemen (bijv. brokjes, tennisbal) en dit ver achter de kar gooien, in de hoop dat ze daar dan achteraan gaan en jou en de paarden met rust laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:55

Ukkiee schreef:
Als de honden echt agressief zijn, heeft een tik geen nut. Dan zien ze dat alleen maar als een aanval en zullen ze juist heftiger reageren. Ik denk inderdaad dat een supersoker meer effect heeft. Mochten ze daar niet op reageren, dan kun je ook iets lekkers of leuks meenemen (bijv. brokjes, tennisbal) en dit ver achter de kar gooien, in de hoop dat ze daar dan achteraan gaan en jou en de paarden met rust laten.

dat zou ik niet doen, dan worden de honden beloont door agressief gedrag. en zullen ze het de volgende keer weer doen.. of wil je elke keer een tennisbal meenemen en brokjes blijven gooien? geen goed plan dus..

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:29

Wel knap dat je een waterpistool op druk kunt maken in de tijd dat je aan het mennen bent. Laat staan daarna richten en sproeien.
Ik ben het er wel mee eens, dat het baasje de hond aan de lijn moet houden. Voor de tik ben ik ook voor, want als je het baasje met de zweep een tik geeft gaat hij naar de politie, en doet aangifte.

Loopt je baasje altijd op dezelfde plek, hetzelfde tijdstip als jij op je vast tijdstip gaat mennen, spreek het baasje dan een keer aan. En wie na twee keer niet horen wil, moet maar voelen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 08:19

Beste 2221, ik heb geleerd dat je nooit alleen moet gaan rijden en zeker niet met een tweespan. Stel dat er wat gebeurt dan kun je in je eentje niets beginnen. Vandaar een bijrijder.
Die bijrijder kan dan ook die supersoker in de aanslag houden.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:50

Ik heb hetzelfde probleem gehad, op de route die ik het meest rijd, liep altijd een pitbull los, die kwam dan blaffend op de ponies af, gelukkig schrikken die er niet van, maar ik weet ook niet wat die hond ging doen, voor het zelfde geld bijt die in een been van je paard heb je een vet probleem. Ik heb een paar keer mijn vriend laten mennen en dan mepte ik de hond met de zweep, dat is 3x gebeurd en heeft die het een tijd niet meer gedaan, zat die wat stom te kijken als we langs reden, deed geeneens meer blaffen.
Maar op een dag begon die weer en voor tot ik met de zweep kon uithalen was die al bij een van mijn ponies zijn achterbeen, pony kijkt schuin achter zich haalt uit mept ook nog raak, ik heel verbaasd natuurlijk, en nu nooit meer last gehad.
Mijn ponies zijn honden gewend, dus vond het heel raar dat die deed stampen, misschien had die gevoeld dat die hond hem wat wou aandoen ofzo, geen idee.
Ik heb zelf 2 jack russels, die rennen ook overal achteraan, ook achter mijn eigen ponies, hoe harder de ponies hoe leuker zij het vinden, dan gaan ze echt jagen, ik heb ze dat afgeleerd, vind het een vervelende eigenschap. Dan zijn het nog mijn eigen ponies maar toch, als ik ga wandelen en ik kom een ruiter of koetsier tegen, doe ik direct de honden aan de lijn, je weet maar nooit. Ik wil niet zo'n aso baas zijn!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:57

Sowieso je zweep paraat houden.
Een supersoaker kan je ook vullen met sterke peperoplossing (er staat vast wel ergens een recept op internet), dan boots je een soort pepperspray na die de politie ook tegen agressieve honden mag gebruiken. Let wel, sommige mensen en dieren reageren niet op pepperspray, dus niet je zweep thuislaten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:14

Is pepperspray bij jullie legaal?
Dat is van oorsprong ontwikkelt in de USA voor postbodes die last hadden van agressieve honden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:33

pepperspray is niet legaal maar dan nog, ik heb het er laatst met een politieagent over gehad, die zei, je moet wel eerst schudden, ja, ik kan niet zeggen, wacht even hoor! even mijn pepperspray schudden Nagelbijten / Gniffelen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:05

TS woont niet in NL vandaar de vraag....

Davidof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:49

Hallo, ik heb het ook wel mee mee gemaakt dat er een hond naar je toe komt, maar dan ben ik er ook voor om de zweep te gebruiken, dus heb altijd een zweep bij je.
Groeten David Dekker

Marvelous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:21

Idd!..
Ik denk dat ik dan ook voor je zweep zou kiezen..
Bij ons werkt 't ook! Knipoog

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:21

Kun je de eigenaar van de honden niet waarschuwen dat je die zweep niet voor niks bij je hebt? Ik ga met mijn shetlander NOOIT zonder zweep buitenrijden. Ze heeft al een keer een hond in dr achterbeen gehad doordat er een hond losliep.
Ze heeft niet geschopt, daar is ze te lief voor. Kun je nagaan!
GEBRUIK DIE ZWEEP, maar waarschuw van tevoren...

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:14

Dit is natuurlijk niet leuk als je paardjes 'aangevallen worden'
Anders laat je een keertje iemand een stukje voor uit fietsen en die laat je dan alles opnemen en dan laat je dan zien aan de Ploitie (weet nie meer hoe je het schrijft in het frans Nagelbijten / Gniffelen)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:55

lisjolienbob schreef:
Kun je de eigenaar van de honden niet waarschuwen dat je die zweep niet voor niks bij je hebt? Ik ga met mijn shetlander NOOIT zonder zweep buitenrijden. Ze heeft al een keer een hond in dr achterbeen gehad doordat er een hond losliep.
Ze heeft niet geschopt, daar is ze te lief voor. Kun je nagaan!
GEBRUIK DIE ZWEEP, maar waarschuw van tevoren...

Zowiezo moet je NOOIT ZONDER ZWEEP op pad gaan, niet alleen voor bijtgrage honden, maar ook om her en der iets bij te tikken, richting aan te geven, evt. ongelukken door opzijspringend paard te voorkomen, etc. etc.

Van te voren waarschuwen is wel een goed idee, maar in de praktijk lang niet altijd haalbaar. Vaak worden zowel menner als pony overvallen door aanstormende hond(en) en voordat je de eigenaar luid en duidelijk hebt gemaakt dat je die zweep gaat gebruiken, hangen die honden soms al in de benen van je pony...

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:33

misschien minder leuk om te horen maar werkt goed als de honden afkomen ze eens stampen in de buik werkt beter dan een zweep want ze weten dat jij dat doet en de volgende keer gewoon als ze afkomen een schijnbeweging maken (niet te hard stampen he)
of als ze een halsband om hebben ze proberen vast te pakken en ze dan met de halsband naar onder drukken tot tegen de grond(dit wordt gebruikt om honden iets af te leren om dat moeder honden dat ook doen met de jongen dus ze weten wel wat het betekent)

veel geluk

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:59

Ik pak toch echt niet graag bijtgrage honden aan hing ketting of halsband...,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:38

MenFreak schreef:
Ik pak toch echt niet graag bijtgrage honden aan hing ketting of halsband...,

dat zou ik idd ook niet, dan heb jij straks je handen open liggen.. lekker slim..

Lola4913

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:57

Ik heb het met 18 jaar rijden maar een paar keer meegemaakt dat er een hond de weg op schoot achter de paarden aan. De 1e keer gaven we een flinke lel met de zweep naast de hond. Maar was dit niet afdoende dan kregen ze tik die wel raak was.
Ik gaf ze liever een tik dan dat ze een trap van het paard kregen.
Wat kun je anders nog als je de eigenaar er al op aangesproken hebt en je toch je paard wilt beschermen.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:20

dees_daan schreef:
pepperspray is niet legaal maar dan nog, ik heb het er laatst met een politieagent over gehad, die zei, je moet wel eerst schudden, ja, ik kan niet zeggen, wacht even hoor! even mijn pepperspray schudden Nagelbijten / Gniffelen

je kan ook busje haarlak of deo meenemen. Heeft redelijk hetzelfde effect, en is legaal. Deze tip heb ik ooit eens van een agent gekregen. Wie weet heb je er wel wat aan.

Brittjulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:27

Nou ik had gisteren dus ook zo´n geval...

Ik liep met mijn dochters van 3 en 6 met een shet veulentje te wandelen. Het veulen deed het hartstikke goed tot er een jonge labrador op ons af kwam rennen en springen. Hij bleef maar naar de kinderen springen en naar het veulen. In eerste instantie liet ik even zo tot ik de eigenaren een stuk verder zag lopen en die hem niet eens terugriepen. Ze zagen dat mijn kinderen begonnen te gillen omdat hij ze omsprong en dat het veulen begon te springen en bokken. Maar er iets van zeggen? Welnee Boos!

Ik heb toen geroepen van ; kunt u de hond even terugroepen? en hij riep 1 keer en de hond kwam bij hem. Dan begrijp ik dus niet dat hij dat niet direct doet als hij ziet dat het voor ons niet plezierig is en de kindjes overstuur raken.

Sommige mensen denken gewoon nergens aan echt irritant. Ik neem de volgende keer ook maar een zweep mee....

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:36

als ik dit zo allemaal hoor ben ik toch blij dat mijn shetlandpony honden rauw lust, en zeker als ze dichtbij komen. Hij verdedigt zichzelf prima Haha!

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:29

Wij hebben het twee keer meegemaakt, dat een hond ons paard voor de wagen aanviel, de eerste keer waren we eigenlijk zo verbouwereerd, dat we niets deden.
hond kwam gewoon een dijk op gerend, waar wij aan het rijden waren en aangezien ons paardje niet bang was van honden keken we er nauwelijks naar, was een zwarte labrador.
Maar hij viel gewoon aan, sprong bovenop zijn flanken, Kiss slaan, en proberen ervandoor te gaan terwijl hij nog bleef slaan naar de hond die aan hem hing, leek net een griezel film.
doordat Kiss snelheid ging maken en bleef slaan, liet de hond los.
Toen hadden wij nog het probleem Kiss terug te zien krijgen, want we waren inmiddels aan de kletter gegaan, op één of andere manier hebben we hem tot stilstand gekregen, maar wat we toen zagen was niet leuk, de beten vielen zo op het gezicht wel mee, maar hij had door het slaan naar de hond zijn benen kapot geslagen op het lamoen.
Achteraf was het gelukkig meer bloed als wonden, maar ons paardje was getekend voor zijn leven.
We hebben hem een tijdje rust gegund en zijn toen weer voorzichtig aan gaan rijden.
Na een paar keer gereden te hebben hadden we weer de pech, ergens anders weer een hond tegen te komen die achter hem aan ging. Kiss paniekte totaal, we vlogen over de dijk hebben geprobeerd hem te stoppen wat niet helemaal lukte, we vlogen zo met kar en al over de kop over een heining een wei in.
Daar lagen we dan, Kiss zo snel mogelijk uitgespannen (wij hadden gelukkig niets) en hulp ingeroepen.
Kiss had allemaal schaafwonden van de heining, maar voor de rest viel het wel mee.
Maar we hebben daarna nog een aantal keer geprobeerd buiten te rijden zowel onder de man als voor de wagen, ook met andere paarden erbij, maar zogauw hij een hond hoorde ging hij ervandoor.
Kiss is later helaas ook nog door een ongeluk overleden. Onze andere paarden zijn gelukkig hond proef, maar ik ben het niet meer.
Dus mijn advies: slaan met die zweep, ik heb nu nog dat ik de zenuwen krijg als een hond te dicht bij komt.
Ik wacht niet af of ze iets doen. Zielig voor de hond, maar wil het nooit meer mee maken.
En we zijn geen honden haters, we hebben er zelf ook 3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:37

nikolletje schreef:
dees_daan schreef:

je kan ook busje haarlak of deo meenemen. Heeft redelijk hetzelfde effect, en is legaal. Deze tip heb ik ooit eens van een agent gekregen. Wie weet heb je er wel wat aan.

dat kan idd ook Ja ik krijg binnenkort van iemand een flesje pepperspray, dus dan kan ik die meenemen Lachen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:30

Vraag me toch af wat je met pepperspray begint tegen een hond die om je paard loopt te draaien.
Volgens mij kun je dat nooit op 2 meter goed richten en met een beetje pech krijg je het zelf terug door de wind...
Met het busje zelf gooien zal dan nog misschien het beste werken... Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:48

BlackDevils schreef:
Vraag me toch af wat je met pepperspray begint tegen een hond die om je paard loopt te draaien.
Volgens mij kun je dat nooit op 2 meter goed richten en met een beetje pech krijg je het zelf terug door de wind...
Met het busje zelf gooien zal dan nog misschien het beste werken... Afgod

ik gebruik de pepperspray ook niet voor de honden Nagelbijten / Gniffelen dat vind ik sneu, ik ben van mening dat het baasje schuld heeft, die moet zijn dieren beter opvoeden, of niet los laten..