Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Sjonniej schreef:Ik snap wat jij bedoeld merrieveulen, maar wat jij noemt vind ik eerder gewoon basisopvoeding en africhting. Dat heeft niets met meedenken te maken, tenminste niet in mijn definitie.
Ik zie meedenken als: het paard onderneemt zelf stappen omdat hij denkt dat dat de bedoeling is. Hij onderneemt dus dingen, zonder dat ik daar een commando voor geef. Soms komt het toevallig goed uit, denk bijv. aan paarden die uit zichzelf alvast verruimen op de diagonaal. Maar puntje bij paaltje ben ík degene die mijn paard verteld wat ik van hem verwacht en is híj niet degene die de dingen doet die hij verwacht te moeten gaan doen.
Ik denk dat onze opvatting over meedenken anders is.
Er komt nu nl. echt een interessante discussie op gang! Ik heb alle reacties doorgelezen.. en wat ik dus vooral bedoelde dat er bij mijn pony aan de hand is.. is terug te vinden in het dikgedrukte stuk dat ik hierboven gequote heb 
We oefenen regelmatig de dressuur aangespannen en alle knopjes zitten er op.. Het komt bij mij meer over alsof meneer denkt.. 'Heey! Hier gaan we normaal ook altijd in! Dus dat doe ik nu ook!' Stuur je hem dan gewoon rechtdoor lijkt hij praktisch te zeggen: 'Hallo baas! Wakker worden! Weet je het wel zeker.. ? Nou vooruit dan!
'
Dankje! 
Sjonniej schreef:Ik denk dat je er niet zoveel aan kan veranderen. Enige wat misschien wil helpen is hem ingewikkelde opdrachten geven bij kruispunten waar hij zelf zijn paadje kiest. Dus laat hem eens slingeren of probeer hem wat schoudervoor te zetten. Dan heeft hij zijn aandacht bij jou en niet bij de weg.