[AR] Vraag spaanse ruiter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Vraag spaanse ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:04

hihi met de uitspraak 'P&P beeld' bedoel ik niet dat dit er net zo uitziet, maar het paard kan bijv. niet de hals strekken tussendoor, dat bedoelde ik ermee. op de geplaatste foto's heeft dit paard vergeleken met P&P een zee van ruimte!

maar goed, ik lees ook dat het gebruikt wordt voor paarden die al verder zijn in de africhting, en dus niet bij jonge dieren of onervaren dieren. ik ben het ermee eens dat het daarvoor ook niet geschikt is, hoewel ook ik denk dat er wel 'trainers' zijn die het alsnog zo doen, maar ja die heb je er overal tussen...

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:30

Voor alle hulpmiddelen geldt dat het alleen schadelijk is als het niet op de juiste wijze wordt gebruikt.
Ik ken het verhaal van een bekende (inmiddels ex) tuigpaardenrijder die zijn tuigpaard op stal zette met de spaans ruiter. Het paard drukte tijdens de wedstrijd steeds zijn neus eruit.
Boos! Boos!
Belachelijk natuurlijk.

De meeste rijders hebben niet de ijzers 24 upd onder hun paarden hangen maar deze worden op de wedstrijd onder de "vaste" ijzers geschroefd.
Volgens mij heeft dat anders ook niet meer het beoogde effect.

Nu had ik nog een puntje maar ik weet het niet meer Haha!
O ja, tijdens het concours in Zuidlaren was er een clinic met Christa Laarakkers en Derk Jan Mekkes, een dressuurruiter en een tuigpaardenrijder.
Het doel was om aan te geven dat het dressuur matig rijden van tuigpaarden veel overeenkomsten had met het dressuurrijden onder de man en dat dit ook steeds belangrijker werd in de tuigpaardensport.
Het grappige was dat de dressuuramazone niet zo goed rechtuit kon rijden toen ze aachter het tuigpaard ging zitten Haha!
Was er zelf niet bij maar een vriend van mij vertelde dit..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:31

Just in Time is gereden door Anky van Grunsven, de ereklasse schimmel Edelster van Aat van Essen heeft lichte toer (of hoger, maar lichte toer zeker) gelopen, Madorijke is in de schoenen getrained als een tuigpaard. De sport ligt dichter bij elkaar als je denkt.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:10

Ibalia schreef:
Het grappige was dat de dressuuramazone niet zo goed rechtuit kon rijden toen ze aachter het tuigpaard ging zitten Haha!

Dit verbaasd me niks, als ruiter ben je natuurlijk helemaal niet gewend een paard recht te richten op de hand.
Zeker een fijne amazone als Christa zal haar paarden grotendeels op zit en been rijden.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:34

manie schreef:
Ibalia schreef:

Dit verbaasd me niks, als ruiter ben je natuurlijk helemaal niet gewend een paard recht te richten op de hand.
Zeker een fijne amazone als Christa zal haar paarden grotendeels op zit en been rijden.

Ik wil niet zeggen dat ik zo goed ben als Christa Clown Clown Clown maar toen ik voor het eerst achter een paard kwam te zitten was ik ook blij dat ik geen tegenliggers tegenkwam. Cool

Ik vond het wel heel stoer van haar dat ze dit durfde voor zoveel publiek net zo stoer als Drik Jan Mekkes die toch maar even op het paard van Christa stapte.

Ik vind het gewoon fijn dat de tuigpaarden nu ook veel meer dressuurmatig gereden worden. Zo komen ze toch ook beter tot hun recht

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:40

Ik ben al blij dat er anderen hebben gereageerd op die eerste reacties, want de spaanse ruiter is iets typisch voor de tuigpaardtraining/aangespannen rijden. De uitleg is al gegeven van de spaanse ruiter en daarbij nog enkele foto's. Hopelijk worden de dressuurmensen niet al te nieuwsgierig naar dit werktuig, want een mooi front met een mooi gezette nek worden ook in de dressuursport gewaardeerd. Hopelijk willen ze nu niet allemaal een spaanse ruiter Clown om te gebruiken tijdens het trainen.