[AR] Paard te water! Wat doorsnijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Re: Paard te water! Wat doorsnijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:18

Thieme jij bedoelt een strop, die krijg je inderdaad niet los.
De zogenaamde 'echte' panieksluitingen ook niet overigens, wanneer er veel spanning op staat.

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:06

Mea schreef:
Hallo allemaal,

Vandaag weer een naar verhaal gehoord. Een vriendin van mij zat op debok bij iemand van haar stal. Het paard schrok en sprong zo het kanaal in. Ze hebben hem niet kunnen redden, het paard is verdronken!
Nu men ik ook sinds kort en staat mijn pony ook op een stal langs datzelfde kanaal. Nu heb ik altijd een scherp mes mee, maar ik vroeg mij af wat moet ik doorsnijden zodat ie zo snel mogelijk los komt van de kar?
Ik dacht zelf aan beide singels en de halsriem van het borsttuig?? Klopt dit?
Wat zouden jullie doen?

mijn lesgever heeft mij geleerd om de halsriem en inderdaad de singels door te snijden, want als je de halsriem doorsnijd zingd het borstuig waardoor de pony naar voren kan en door de singels los te snijden kun je in een keer het schoftje en broekriem enzo erafhalen.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:31

tummy schreef:
Mea schreef:
Hallo allemaal,

Vandaag weer een naar verhaal gehoord. Een vriendin van mij zat op debok bij iemand van haar stal. Het paard schrok en sprong zo het kanaal in. Ze hebben hem niet kunnen redden, het paard is verdronken!
Nu men ik ook sinds kort en staat mijn pony ook op een stal langs datzelfde kanaal. Nu heb ik altijd een scherp mes mee, maar ik vroeg mij af wat moet ik doorsnijden zodat ie zo snel mogelijk los komt van de kar?
Ik dacht zelf aan beide singels en de halsriem van het borsttuig?? Klopt dit?
Wat zouden jullie doen?

mijn lesgever heeft mij geleerd om de halsriem en inderdaad de singels door te snijden, want als je de halsriem doorsnijd zingd het borstuig waardoor de pony naar voren kan en door de singels los te snijden kun je in een keer het schoftje en broekriem enzo erafhalen.

Ja zo had ik het ook bedacht. én deze riemen zijn niet zo dik, zoals de strengen...
Laatst bijgewerkt door Mea op 22-10-07 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:33

En nog even ter informatie: het betreffende paard had netjes allerlei panieksluitingen, maar doordat het paard zo druk aan het trappelen was konden ze hier niet zo snel bij. Dus of dat zoveel uitmaakt in dit geval?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:56

In een knap kanaal kan je het vergeten. Paard ligt met kar en al op de bodem voordat jij dr in de buurt ben. Hier in de buurt is het laatst (volgens mij al weer een half jaar terug) gebeurd dat er een paard een koud kanaal in ging, die lag op de bodem voordat de koetsier wat kon doen.

Sjon27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:18

als er een paard vastzit hebben paniekhaken ook niet veel zin
doordat er zo ontzetten veel druk op die haken komt te staan krijg je ze bijna niet los,
verstandig is om in dat geval een hoevenkrabber mee te nemen en ze daar mee los te trekken aan het oogje van de paniek haak

heb het mee gemaakt met iemand die een soort van veter aan zn paniekhaak had maar kreeg hem met geen mogelijkheid los

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:23

ik denk dat je het kan vergeten je bent zelf in paniek, paard in paniek, kar zinkt nogal snel dat gaat je denk ik niet zomaar lukken ik heb pas al gezien hoe een kar gewoon op het droge omviel met paard en al wat dat al voor getob was om uit te spannen moet je nagaan in het water Lips are sealed

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:17

Jeetje, het zal je maar gebeuren! Toch maar goed als je een mes meeneemt, maar of je die zo snel tevoorschijn kan toveren?

Mag ik vragen welk paard dit was met welke menner? Ik ken er namelijk veel in omgeving Schalkhaar..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:18

mes dat ik altijd mee heb is gekarteld, als er wat spanning op het leer staat, ben je er zo doorheen en hoef je nieteens kracht te zetten, naddel is wel dat je er goed voor betaald, die van mij was al iets van €100 maar gebruik hem wel elke dag voor vanalles.

ik heb gelukkig maar 1 keer in een tuig hoeven snijden, en idd, met een paard dat wild om zich heen trapt valt dat nog niet mee, als hij dan ook nog op je langboom ligt waardoor je onmogelijk bij de binnenstreng kan komen, maakt de situatie iets lastig.
snelsluitingen zijn idd makkelijk als er niet teveel aan de hand is, met 600 kilo bewegend vlees is het iets anders en trek je gewoon het tyrepje doormidden maar zit de sluiting nog vast.

voordat je dus als een wilde alles door begint te snijden moet je hoe dan ook proberen je verstand te gebruiken.. als je bijv in het bos an het rijden bent, moet je soms met datzelfde tuig nog terug naar huis rijden. het is dan wel handig als je gewoon je paarden kunt gebruiken om je wagen uit het bos te krijgen.

bij ernstige verwondingen is het natuurlijk wel noodzakelijk om iemand te bellen die je paard en eventueel je wagen kan komen ophalen en weg te brengen, daar is die telefoon voor.
maar je zal net zien ( tot nu toe al 2 keer gehad) als je iemand nodig hebt, is er niemand.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:34

kas_flower schreef:
Jeetje, het zal je maar gebeuren! Toch maar goed als je een mes meeneemt, maar of je die zo snel tevoorschijn kan toveren?

Mag ik vragen welk paard dit was met welke menner? Ik ken er namelijk veel in omgeving Schalkhaar..

Was ik ook benieuwd naar, Eline, maar heb dat via pb gevraagd.

Dit soort dingen kun je beter over pb doen, dan het hier zomaar neerzetten op internet Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:02

palousa_boy schreef:
maar je zal net zien ( tot nu toe al 2 keer gehad) als je iemand nodig hebt, is er niemand.

Daarom is het ook verstandig om min. 1 groom mee te nemen Pling

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:30

Citaat:
Ik ga toch maar weer voor mijn veiligheidsgespen
Panieksluitingen ga je ook echt niet los krijgen als er spanning op staat, dat is dus schijnveiligheid.

Heeft iemand een plaatje van een veiligheidsgesp en panieksluiting?
Ik heb wel een plaatje in mijn hoofd maar weet nou niet zeker welke naam erbij hoort. Bloos

Zou het verder nog uitmaken met wat voor soort tuig je rijd? leer of kunstof? (van welk merk dan ook) om het paard snel los te kunnen krijgen.
heb het idee dat bv een zilco tuig sneller doorsnijd dan leer. Of heb ik dat mis.(heb zilco nog niet in handen gehad enkelt een endurance hoofdstel van dit merk)

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:06

Als je panieksluitingen hebt natuurlijk die losmaken als je water raakt. Strengen kun je met geen mogelijkheid doorsnijden dus daar hoef je nog niet eens aan te beginnen. Het beste kun je de halsriem doorsnijden, dan is het borsttuig en de strengen alvast los. Ook de singel (de binnensingel) doorsnijden dan is namelijk het schofttuig ook los omdat het paard er dan 'onderdoor' weg kan lopen, de broek is dan eigenlijk ook gelijk los. Dan zou je de leidsels nog los kunnen maken of snijden en dan is als het goed is het hele paard los van de koets. Maar het is maar te hopen dat je niet in zo'n situatie terecht komt...

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:54

Pb manie anders even voor een foto.
Zij heeft veiligheidsgespen en die zijn bter los te krijgen dan panieksluitingen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:16

Ik heb het twee maal meegemaakt dat ik met het span in een (ondiepe) sloot terecht kwam. 1 keer met het enkelspan en een keer met het tweespan. Beide keren heb ik zonder snijden de boel losgekregen. Pony's waren ook niet in paniek (terwijl er 1 ondersteboven lag onder de langboom) Ik heb alles op de normale manier losgekregen en achteraf gezien een soort oerkracht gehad omdat alles op spanning stond (in het geval van de enkelspan hielt ik met mijn kont de kar tegen en heb de kar op het droge kunnen houden terwijl mijn pony voor de helft in het water lag, snap nog steeds niet hoe ik dat deed)

Zou ik moeten snijden dan zou ik kiezen om aan 1 kan de hlasriem, de lenderiem, de singels en een leidsel door te snijden. Naar mijn idee is dan alles los.

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:36

Ik denk wanneer je in zo'n situatie terecht komt en je kunt 'kalm' blijven dat je ontzettend sterk bent omdat je niet wilt dat dat paard jou verlaat. Ik zit nu een oplossing te vinden wanneer zoiets zou gebeuren.

Panieksluitingen zullen wel werken maar dan moet je er een flinke lus aanmaken van strotouw ofzo. Wij kunnen (zoals denk ik de meeste) de burry door aan 1 riem te trekken loskrijgen. Verder zou ik dan de lenderiem doorsnijden. Ik denk dat je inderdaad iets van een jachtmes moet hebben wil je echt zeker zijn dat je het snel los kunt snijden. Daarom zou ik ze net onder de bok maken of voor boven je voeten (indien mogelijk).

DollySnolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:43

Volgens mij zou ik de halsriem en de leidsels doorsnijden.
Dan de lichtogen openmaken (veiligheidssluiting) en de broek los maken (zit "vast" aan de staartriem).
Volgens mij is het paard dan los genoeg van de kar om weg te komen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:04

Wat dachten we van de splitpen in het lamoen? Dan is je paard in 1 klas helemaal los, heeft ie alleen het lamoen nog aan zijn billen hangen.
Helaas vrees is dat wanneer je in een kanaal terecht komt je er nog niet eens aan wil denken om bij zijn achterbenen in de buurt te komen.
Allemaal leuke manieren maar ik denk dat het geheel afhankelijk is van de situatie of er 1 werkt.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:24

de splitpen krijg je er misschien wel makkelijk, maar dat ijzeren staafje lijkt me vrijwel onmogelijk door de kracht die er op uitgeoefend wordt.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:56

Als je 1 zo'n ijzeren staaf hebt wordt het inderdaad lastig, als je 2 pinnetjes hebt heb je nog wat meer kans.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:24

Poeh, als ik dat zo lees, gelukkig geen kanaal heel kort in de buurt. Heb een keer langs een kanaal gereden, zonder afzetting, best eng, maar niks gebeurd, nu heb ik er ook over zitten denken, wat als....
Stel dat je je paard al los zou krijgen (op wat voor manier dan ook) dat kanaal waar ik toen langs gereden ben, kan je nergens op de kant komen, er zijn wel trapjes om de zoveel meter voor mensen, maar nergens iets vlaks waar je paard op eigen kracht op zou kunnen komen, dus dan zou die al zolang moeten blijven zwemmen dat de brandweer komt, je weet ook niet of die dat volhoud, misschien is hij dan al verdronken van uitputting. Moet er niet aan denken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:46

Ik geloof inderdaad ook niet dat ik mijn bomen snel los kan krijgen. Dat past allemaal zo precies, dat het er maar op 1 manier uit kan, zonder krachten op een andere manier.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:52

Hier iemand die t heeft meegemaakt... Ik ben met paard en wagen te water geraakt een aantal jaar geleden

We reden gewoon rustig, toen ze bang werd van een soort van invalidenfiets, om wilde draaien en n combinatie sloot/vaart in liep. Je eerste reactie is paniek (k begin weer te trillen als k erover denk). Net als iedereen hadden wij onze mobiele telefoons gewoon in onze broekzak, dus direct verzopen. een mes hadden we bij ons, maar in de poetskist, en ja, die zat in de wagen. Gelukkig bestond de sloot vooral uit modder (met n gigalaag water, dat wel). Ze werd dus niet te ver naar beneden getrokken, maar ze kon er ook absoluut niet zelf uit komen.

Wij hebben t geluk gehad dat er een trekker achter ons reed, waarvan de bestuurder direct te water is gegaan en is begonnen met het tuig los te halen. We hebben niets door hoeven snijden. Daarna hebben ze haar met de trekker t water weer uit getrokken.

Wat mij later verteld is, is dat als je paard niet overlijd door te verdrinken, dat ze dan meestal alsnog dood gaan aan onderkoeling, of aan de shock...

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:21

Ik denk dat het staat of valt met de diepte van het water. Is het niet te diep en blijft het spul staan dan heb je de tijd om alles los te maken. Trekt de wagen het spul naar beneden dan staat overal spanning op en raakt je paard in paniek en dan kun je het vergeten. Ik zag vorige week toevallig nog de beelden van de Amelander reddingbootpaarden die verdronken, vreselijk, daar wordt je misselijk van......

Onderkoeling en shock kunnen ook dodelijk zijn, maar het is niet zo dat veel paarden daaraan overlijden. Ik zie regelmatig berichten van paarden die door de brandweer uit het water worden getakeld, die overleven het meestal wel.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:25

Ik geloof ook niet dat het in zo een situatie nog van belang is of je paard nu dood is door verdrinking, onderkoeling of shock.