[AR] 'trauma' paard weer voor de kar????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

git

Re: 'trauma' paard weer voor de kar????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:51

Een kennis van mij leert heel veel paarden in, en die zegt altijd, als het een keer goed fout is gegaan, is het verprutst. Ik zou je niet adviseren om Felix dus weer in te spannen, zeker niet zolang je niet weet waarom hij er toen met de sleep twee keer vandoor is gegaan. Toen hebben jullie het er ternauwernood levend vanaf gebracht. Wil je dit werkelijk nog een keer op gaan zoeken ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:57

git schreef:
Een kennis van mij leert heel veel paarden in, en die zegt altijd, als het een keer goed fout is gegaan, is het verprutst. Ik zou je niet adviseren om Felix dus weer in te spannen, zeker niet zolang je niet weet waarom hij er toen met de sleep twee keer vandoor is gegaan. Toen hebben jullie het er ternauwernood levend vanaf gebracht. Wil je dit werkelijk nog een keer op gaan zoeken ?

Sorry git, maar ik vind dit toch een beetje heel erg kortzichtig. Ieder paard is anders, ieder 'ongelukje' is anders. Betekent echt niet dat je, als je eens omgeslagen bent oid, je pony maar gelijk niet meer kan/moet inspannen. Veel paarden en pony's komen er helemaal weer bovenop, met professionele hulp of niet.

Ik heb inmiddels nu bijna zo'n 2 weken geleden een ongeluk gehad, het lamoen schoot los v/d wagen en pony ging met lamoen, tuig en al aan de kletter over de weg. flink geschrokken natuurlijk. Wegens bijbehorende blessures moet ze nu verplicht op rust, en is ze er sindsien niet meer voor geweest (anders was dat zéker wel gebeurd).
Dat betekend écht niet dat ik haar niet meer kan inspannen, en dat ik met haar maar moet stoppen. Ik ben ook ooit eens omgeslagen met wagen en al, vanuit volle galop. Beestje was zo braaf en koel, die bleef gewoon stokstijf stilstaan, terwijl het lamoen en het tuig ondersteboven onder haar buik hingen. Ik kon toen alles rustig losmaken en uitspannen. direct daarna weer ingespannen om trauma te voorkomen.

Als je na zo'n ongelukje niet meer inspant en alles maar gelijk 'wegzet', dan zullen wedstrijdmenners wel heeeul veel paarden verslijten, ook daár gaat wel eens wat mis Knipoog

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:01

Napie schreef:
Ik weet niet of dat familie is. Hamink van de Dalenk in Loenen. Is/ was ook hoefsmid

Hammink is mijn hoefsmid! Hij is inmiddels gestopt met de wedstrijdsport, rijdt alleen nog wat recreatief voor zichzelf. Hij is vnl werkzaam als docent hoefsmederij en niet echt meer met paarden beleren Knipoog Maar vragen kan natuurlijk altijd.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:23

Ik vind dat Git wel gelijk heeft. Een paard dat al een paar keer op een dergelijke manier aan de kletter is gegaan zal daar heel lang, zo niet zijn hele leven nadeel van ondervinden, als je m al weer aan de praat krijgt. En omdat dit paard nog niet aan de gang geweest is zal het helemaal lastig worden. Ik zou er nooit aan beginnen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 23:39

De manier waarop jij het verwoord, BD, kan ik me beter in vinden. Ik weet niet precies wat git nu bedoelde, maar op mij kwam het over als 'als er eens iets verkeerd gaat, moet je er niet meer aan beginnen'.

Dan zit er natuurlijk inderdaad een heel verschil in, of het een paard betreft dat al jaren voor de wagen loopt (zoals mijn merrie bijv.), of een nog redelijk groen paard dat tijdens zijn beleerproces al een 'ongeluk' krijgt...

Ben het inderdaad wel met je eens dat het in dit geval lastig is, omdat hij dus idd nog niet écht voor de wagen heeft gelopen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 06:03

Grobegni schreef:
Vippie schreef:
Niet alle paarden raken in paniek hoor in hun eentje. Die van mij is ook gewoon in dr up beleerd en dat ging super.
En als het echt goed fout gaat in een 2-span dan kan het andere paard ook getraumatiseerd raken en dan is ze verder van huis.
Maar het lijkt me aan de beleerder om te kijken of hun een geschikt paard hebben staan. Danno zou ik er in eerste instantie nog niet naast zetten.

Maar dit gaat om een paard dat heeft bewezen in zijn eentje juist in paniek te raken. Waarom moet hij dan juist alleen kunnen? In het diepe gooien van een trauma-paard geeft vaak juist een averechts effect. Ze wil graag tweespan gaan rijden, dan zou ik me daar ook op richten. Ze leren van een makkelijk kalm paard naast zich meer dan van in hun eentje voor het blok gezet te worden!

Omdat een paard eerst zelfvertrouwen moet krijgen. Mijnes raakte na dr ongelukjes (1x achterover geslagen op de oppenbare weg en 1x omgeslagen toen er een paaltje tussen het hoge gras stond) ook compleet in paniek, inspannen was geen probleem maar zodra ze de druk van de kar voelde ging het mis. Door een 2spanpaard mee laten sleuren maakt dat er niet beter op. Ons doel was ook 2 span maar wilde niet het 2-spanpaard verziekt hebben door haar gestress. Uiteindelijk liep ze na 3 dagen oefenen (en paar bach druppels) alweer braaf ervoor met af en toe nog wat onzekere ophoudinkjes. Daarna is ze pas in het 2 span gezet en dat was in eerste instantie duidelijk to mucht voor dr. Maar uiteindelijk bleek het een superspan.

Moet er wel bijzeggen dat zij niet in ene bak beleerd is voor de wagen of op de openbare weg maar in een bos waar ze meteen lekker aan het werk werd gezet en het dus ook niet zo erg was als ze wat harder ging.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 06:04

JoyCiej007 schreef:
Napie schreef:
Hammink uit Loenen is een beleerder met veel ervaring die ook veel met haflingers werkt (rijd/reed met vierspan haffen)

Doel je hier op Marijke Hammink, of die fam. daarvan? Die rijd toch alleen met een 4span shetten?

Marijke (kennisje van me) rijdt idd met shets.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:58

Zij heeft trouwens ook laatst (volgens mij het laatste nummer) in de mensport gestaan met een heel artikel.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:08

op de harde schijf van jouw paard staat al heel wat ruis wat dit betreft.
Hij gaat hier niet blanco en open in maar met alleen maar nare ervaringen wat dit betreft. Als je heel graag wilt dan zou ik gaan beginnen met iemand te gaan zoeken met ervaring met paarden met soortgelijke problemen, die kan je verder helpen om niet of wel door te gaan. Succes ermee.

Jes_sica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:11

gwon in het 2 span zette liverpool stang er in hange op lette dat ie nie zo tong er over doet teugel in het 2e gat en als ie aan de kletter wil hem op de plaats houden.

k denk dat je zelf nie zo heldhaftig bent breng hem naar iemand die het wel kan

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:32

Napie schreef:
Hammink uit Loenen is een beleerder met veel ervaring die ook veel met haflingers werkt (rijd/reed met vierspan haffen)

Dat is mijn collega en plaatsgenoot.... Haha!

@ Vippie....Marijke is een andere Hammink. Hier wordt AJ Hammink bedoeld. Hij heeft EK's gereden met vierspan haflingers.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:42

Jes_sica schreef:
gwon in het 2 span zette liverpool stang er in hange op lette dat ie nie zo tong er over doet teugel in het 2e gat en als ie aan de kletter wil hem op de plaats houden.

Lips are sealed Lips are sealed

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:52

Jes_sica schreef:

wel grappig, ik kom niet meer bij, deze tip maakt mijn dag weer goed

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:22

Jes_sica schreef:

Juist joh, appeltje eitje, piece of cake, nietwaar?! Stelt toch heuuulemaal niets voor he, zo'n paard met een trauma Frusty Gestoord Hamer Lips are sealed

Hou alsjeblieft je reacties voor je als je niet weet waar je over praat, zo ben je vele mensen tot ergernis, en het voegt nou niet echt wat toe aan het topic.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:22

garny95 schreef:
Jes_sica schreef:

wel grappig, ik kom niet meer bij, deze tip maakt mijn dag weer goed

op zich zit er best wel humor in ja ROFL

mag toch niet hopen dat ze het serieus meent Koe Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:26

Ik ga hier even meelezen, ben met wagen zonder paard over de kop gegaan, en sinds zit ik te twijfelen of ik er weer aan zal beginnen! (was 3e keer voor de wagen).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:32

Robijntjah schreef:
Ik ga hier even meelezen, ben met wagen zonder paard over de kop gegaan, en sinds zit ik te twijfelen of ik er weer aan zal beginnen! (was 3e keer voor de wagen).

Hoe krijg je dat voor elkaar

springer4095

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:42

breng hem naar een goede trainer pm maar ik weet nog wel iemand

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:49

ik zou hem onder goede begeleiding in tweespan zetten.
maar als het mijn paard was zou ik geen enkelspan verwachten, nu niet, en later ook niet.
als hij de steun en de rust heeft van een braaf paard naast hem, dan kan hij in tweespan nog wel meedoen denk ik.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:52

springer4095 schreef:

Zeker iemand die hem in de onderste gleuf doet.
En als hij aan de kletter wil op zijn plaats houden. Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 08:16

Citaat:

Tuurlijk...ga het gelijk doen vandaag.
Sjonge jonge ...sommige mensen Duivel .

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 08:19

ardo_iggy schreef:
springer4095 schreef:

Zeker iemand die hem in de onderste gleuf doet.
En als hij aan de kletter wil op zijn plaats houden. Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord

Idd. Aan dit soort opmerkingen heb ik echt totaal niks.

Ik wil gewoon serieus...het is al zwaar genoeg voor mij dat dat beest al een jaar stilstaan.
Doe een poging er nog iets van te kunnen maken zodat ik er nog plezier van heb. Huilen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:11

wat zal er gebeuren als je hem eens regelmatig mee zou nemen ohz of aan de hand, samen met een span?
misschien dat hij zo alvast wat kan wennen aan een kar achter zich?
gewoon ter voorbereiding..