[AR] Waarom altijd oogkleppen, zijn er mensen die zonder mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje89

Re: Waarom altijd oogkleppen, zijn er mensen die zonder mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 01:23

Mijn pony is blind aan 1 oog, en reageerde heel erg heftig op zijn oogkleppen. Ik had hem aan de lange lijnen gedaan, maar hij vond ze echt eng. Toen kreeg ik de tip van iemand om hem met het hoofdstel om op stal te zetten. Dat resulteerde in rondjes draaien om zijn as, ook niet echt geweldig dus. Toen heb ik ze belachelijk ver naar buiten gezet zodat 'ie iets meer zag dan 25% en toen ging het al weer wat beter. Daarna heb ik voer in z'n voerbak gegooid en 'm gepoetst, nog steeds met oogkleppen, dat ging ook goed en hij bleef rustig. Toen het allemaal goed ding heb ik hem 5 minuten gelongeerd mét kleppen en zelfs dat ging goed. Dus binnenkort weer aan de lange lijnen proberen, en als het dan weer mis gaat stap ik ook over op oogkleploos. De vorige keer dat ik hem aan de lange lijnen én voor de wagen had met zijn gewone hoofdstel ging het ook heel erg goed. Al hebben we voor de wagen toen alleen gestapt.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:20

voor de mensen die altijd met oogkleppen rijden: bekijk het eens zo: met oogkleppen ziet je paard bijna niks van de omgeving en de wagen achter z'n kont niet, maar het gebeurt toch heel vaak dat het paard (zeker bij twee en meerspannen) z'n hoofdstel afschud en dan schrikt van de grote wijde wereld en dan is er ook nog die enge kar waar hij voor loopt, dan weet je bijna zeker dat ie er vandoor gaat. zonder oogkleppen kan het paard al alles zien en hoeft daar dan niet van te schrikken en het afschudden van het hoofdstel komt 9 van de 10 keer door de oogkleppen (het zorgt ervoor dat kopstuk en bakstuk met elkaar verbonden zijn en daardoor is er bijna geen kracht nodig om het hoofdstel af te gooien en bij bakstukken zonder oogkleppen is het leer vaak soepeler en zit er geen windriempje (van oogklep naar kopstuk) waardoor het hoofdstel beter blijft zitten.

we rijden de pony zoals eerder gezegd wisselend en de fries met oogkleppen, dit doen we zodat ze de zweep niet zien, want zodra ze die zien weten ze dat er iets niet helemaal goed gaat (niet dat we er mee slaan, wij wijzen er alleen de plaats mee aan waar er wat moet gebeuren (vervanging van benen ohz) en we halen de dazen ermee weg (in de zomer)) en dan lopen ze gespannender in plaats van netter en ontspannender.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:56

lammie2701 schreef:
voor de mensen die altijd met oogkleppen rijden: bekijk het eens zo: met oogkleppen ziet je paard bijna niks van de omgeving en de wagen achter z'n kont niet, maar het gebeurt toch heel vaak dat het paard (zeker bij twee en meerspannen) z'n hoofdstel afschud en dan schrikt van de grote wijde wereld en dan is er ook nog die enge kar waar hij voor loopt, dan weet je bijna zeker dat ie er vandoor gaat. zonder oogkleppen kan het paard al alles zien en hoeft daar dan niet van te schrikken en het afschudden van het hoofdstel komt 9 van de 10 keer door de oogkleppen (het zorgt ervoor dat kopstuk en bakstuk met elkaar verbonden zijn en daardoor is er bijna geen kracht nodig om het hoofdstel af te gooien en bij bakstukken zonder oogkleppen is het leer vaak soepeler en zit er geen windriempje (van oogklep naar kopstuk) waardoor het hoofdstel beter blijft zitten.

we rijden de pony zoals eerder gezegd wisselend en de fries met oogkleppen, dit doen we zodat ze de zweep niet zien, want zodra ze die zien weten ze dat er iets niet helemaal goed gaat (niet dat we er mee slaan, wij wijzen er alleen de plaats mee aan waar er wat moet gebeuren (vervanging van benen ohz) en we halen de dazen ermee weg (in de zomer)) en dan lopen ze gespannender in plaats van netter en ontspannender.

Dit gebeurt alleen bij onwetendheid van de menner, je kunt dit eenvoudig voorkomen
door touwtjes mee te vlechten met de manen..
Je wil dus zeggen dat ze zonder oogkleppen niet meer zomaar schrikken.

Sorry hoor maar ook met oogkleppen kunnen ze mooi ontspannen en nageefelijk lopen, kijk maar eens bij de dressuurproeven van sommige rijders...

Denk dat dit meer aan jullie ligt dan aan de oogkleppen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:08

lammie2701 schreef:

Het niet-zien van de zweep pleit ook niet voor het mennen met oogkleppen.
Ook zonder kleppen reageren mijn pony's scherp maar relaxed op de zweep, ze lopen doorgaans prima dressuurproeven Lachen
Onder het zadel ziet een paard ook een eventueel zweepje van de ruiter en voelt het door verandering in de zit ook dat er attentie of een andere oefening wordt ingezet.

Afschudden van het hoofdstel hoeft met kleppen ook echt niet te gebeuren.
Ten eerste moet je het schuren gewoon streng verbieden.
Ten tweede kun je keelriem en neusriem met elkaar verbinden om te voorkomen dat het hoofdstel afvalt.
Ten derde kun je bij paarden met veel manen beter het stukje achter de oren weggeknippen (ook als is het een fries of shet of haflinger met veel manen, veiligheid boven alles).
Ten vierde het beproefde vlechtje dat Echwel omschrijft.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:09

Volgens mij mennen er best veel mensen zonder.. alleen zie je veel bekende met.. daardoor gaat iedereen met..

maar ik vind het zonder er vriendelijker uitzien!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:11

nee ik bedoel niet dat het bij elke menner is en ook niet in elk geval maar soms houden mensen zich zo krampachtig vast aan een bepaald idee over iets dat ze niet eens over andere mogelijkheden willen nadenken. en over onwetendheid naar mij gericht: ik men zelf al een jaar of 7 en heb met verschillende pony's en paarden gereden en ik ben gewoon niet het type die zich vast blijft houden aan het idee: paard voor de kar moet oogkleppen. en heel leuk touwtjes meevlechten in de manen, heb ik ook al geprobeerd maar dat werkte in mijn geval niet, pony heeft hele dunne manen en bij de fries worden er veel manen door uitgetrokken. en ik heb bij meerdere paarden gehad dat het niet werkte. en zonder oogkleppen kunnen ze natuurlijk ook zomaar schrikken, ik bedoelde niet dat dit bij elk paard zo is maar onze pony kijkt gewoon liever om zich heen en ziet graag wat er om zich heen gebeurt.
ik zeg trouwens toch ook niet dat je met oogkleppen niet ontspannen en nageeflijk kunt rijden, in de dressuur hebben wij namelijk ook oogkleppen voor. maar er zijn paarden die op de weg wel anderslopen als tijdens een dressuurproef en daar heb ik er zeker 1 van.

oh en trouwens het probleem van afschudden van hoofdstel hebben wij al anders opgelost namelijk een riempje aan neusriem en keelriem, werkt uitstekend.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:06

Ik men zelf het liefst zonder oogkleppen, ik vind dat ze de wereld mogen zien. Maar als een paard beleerd is met oogkleppen dan zal ik die ook mennen met oogkleppen omdat ie wss niet anders is gewend.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:47

ik heb Flicka in het begin met oogkleppen laten lopen, maar zij kan er niet goed tegen. aangezien ze nergens bang voor is, nergens van opkijkt en zéker niet wegspringt (heeft ze van veulen af aan nooit gedaan ook) zie ik geen problemen in het mennen zonder kleppen met haar. ze is een stuk rustiger zonder, scherper op mij en op mijn hulpen, en loopt beter rechtuit omdat ze niet steeds haar hoofd hoeft te draaien om iets te zien, wat ik haar dan weer moet verbieden. bovendien reageert ze met kleppen extreem op de zweep, die wil ze kunnen zien, en ze wil ook af en toe een blik naar mij kunnen werpen.

ik zie geen probleem in het mennen zonder kleppen, mits je het geschikte paard ervoor hebt. de meeste paarden kunnen ook prima mét kleppen overweg, hier op stal wordt alles met kleppen gemend. Flicka niet, omdat ze het zonder gewoon goed doet, en mét beroerd. ze heeft ze niet nodig, dus zie ik de reden (het nut) niet om haar zicht te beperken.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:44

Ik men ook met...
Dat is Jorrit gewoon gewend.
Het jammere van oogkleppen vind ik dat de hoofdjes soms helemaal achter die kleppen verdwijnen Cool

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:01

merrieveulen schreef:
ik heb Flicka in het begin met oogkleppen laten lopen, maar zij kan er niet goed tegen.

Dat er paarden zijn die niet zonder oogkleppen kunnen lopen kan ik in meegaan. Maar dat er paarden zijn die niet met zouden kunnen is grote onzin. Nu hoor ik je vaak toch al zeggen; Flicka kan dit niet hebben en kan dat niet hebben, maar veel moet je ze gewoon leren.

Ik beleer de meeste paarden als het even kan zonder oogkleppen om de reden wat Lammie al aan gaf en sommige paarden beter ontspannen blijven als ze kunnen zien wat er gebeurt. Na de opleidingfase rij ik met oogkleppen omdat ze dan vooral bij meerspannig rijden geconcentreerder blijven lopen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:03

@ manie: ik heb het niet over iedereen maar over mij en mijn paarden. die reageren al op de zweep voor er iets mee gedaan wordt en dat is als ze zonder oogkleppen worden gereden, wanneer er met oogkleppen wordt gereden hebben mijn paarden er geen erg in dat ik de zweep in mijn hand heb.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:27

Het 'probleem' dat jij omschrijft hebben veel mensen. Ook mijn pony's hebben vluchtgedrag vertoont toen ze beleerd werden. Door de zweep gewoon rustig op de rug te laten 'dansen' en niet weg te nemen bij een schrikkerige reactie zal elk paard uiteindelijk leren relaxed, maar alert op de zweep te reageren.
Zeker in enkelspan hoeft geen enkel paard oogkleppen te hebben omdat ze anders te heftig op de zweep reageren, kwestie van (be)leren is het dus. Het heeft dus niks met mijn of jou paarden te maken. Lachen

Wat BlackDevils omschrijft (oogkleppen bij een tweespan) is een ander verhaal, omdat je daar met twee (of meer) paarden met verschillend temperament van doen hebt.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:31

dat laten dansen is het probleem ook weer niet en dazen weghalen ook niet maar zodra ze zien dat de zweep richting buik gaat om hulpen te geven dan reageren ze bij voorbaat al.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:38

Ik ken het 'probleem' maar ben er van overtuigd dat alle menpaarden dit ook kunnen leren accepteren zonder oogkleppen.

Maar ik ga nu een beetje off-topic Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:45

BlackDevils schreef:
merrieveulen schreef:
ik heb Flicka in het begin met oogkleppen laten lopen, maar zij kan er niet goed tegen.

Dat er paarden zijn die niet zonder oogkleppen kunnen lopen kan ik in meegaan. Maar dat er paarden zijn die niet met zouden kunnen is grote onzin. Nu hoor ik je vaak toch al zeggen; Flicka kan dit niet hebben en kan dat niet hebben, maar veel moet je ze gewoon leren.

Ik beleer de meeste paarden als het even kan zonder oogkleppen om de reden wat Lammie al aan gaf en sommige paarden beter ontspannen blijven als ze kunnen zien wat er gebeurt. Na de opleidingfase rij ik met oogkleppen omdat ze dan vooral bij meerspannig rijden geconcentreerder blijven lopen.

pardon? ik ken mijn pony erg goed volgens mij, ik heb haar zelf grootgebracht met de fles en nooit meer uit het oog verloren. inmiddels zjin we overigens terug bij het bit, wat nu erg goed gaat. ook de zweep is een knelpunt geweest, OMDAT ZE HEM WIL KUNNEN ZIEN, en zonder kleppen kan dat, en is ze normaal op de hulpen. ik zie dan ook niet in waarom ik oogkleppen zou moeten gebruiken als ze nu loopt als een volleerd paard, en helemaal klaar is voor 'het echte werk'.

ik geloof ook niet dat je erbij was toen wij ondersteboven gingen met de wagen, zonder die kleppen had de reactie op de zweep nooit plaatsgevonden en zou ze nooit aan de hol gegaan zijn. we doen nu zonder, en ik zou niet weten waarom ik de kleppen wél weer zou willen/ moeten toevoegen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 22:47

easy Knipoog Hou het aardig tegen mekaar Haha! Haha!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:51

De shet bij mijn bijrijdpaarden hebben we beleerd, zonder oogkleppen,en op een trensje.
Ze sleept de bak nu dagelijks(of om de dag eigenlijk) en dat gaat prima,
Als we een karretje hebben(zijn op zoek) dan proberen we het eerst zonder oogkleppen, lujt dat niet, dan kunnen die er alsnog op.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:52

komt goed hoor! ik hou er alleen niet van als er halve veroordelingen over mij geroepen worden door mensen die mij én mijn pony niet kennen, en geen idee hebben waarom ik bepaalde keuzes maak.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 00:49

merrieveulen schreef:
komt goed hoor! ik hou er alleen niet van als er halve veroordelingen over mij geroepen worden door mensen die mij én mijn pony niet kennen, en geen idee hebben waarom ik bepaalde keuzes maak.

Ik ken je ook niet maar ik kan alleen je reacties proberen te interpreteren. Die zijn vaak in de trand van "mijn pony kan/wil dat niet". Je bent strikt in je opvattingen, neemt moeilijk een advies aan en bent erg stellig in je standpunten. Bovendien voel je je snel aangevallen.
Maar het blijft internet he, dingen kun je snel anders opvatten dan het bedoeld is. Ik ga er van uit dat iedereen uiteindelijk een goede boedoeling heeft.
Maar volgens mij zijn we wel een beetje offtopic... Haha! Haha!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 00:56

ik men met halve oogkleppen, telt dat ook? Tong uitsteken

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:11

Ik moet wel even zeggen, Mijn eigen paard, als ik hem OHZ heb, dan is er niets aan de hand, kijkt wat links en recht,en heeft alles gezien,en schrikt nooit.
maar sinds die oogkleppen heeft gehad, en dat maar een keer of 10, is hij zelfs ohz ineens schrikkerig.
Het is dat we er niet verder mee gaan,anders had ik met hem zonder oogkleppen willen proberen.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:24

Ik denk echt dat je dit per pony moet bekijken, ze reageren er allemaal anders op.

Ik heb mijn pony al vanaf veulen en voordat de kar erachter ging, liep hij al een jaar over straat aan een touwtje en daarna een jaar in het tuig zonder de kar, maar met mij erachter. Hij was alles gewend en er kan een vrachtwagen 10cm naast hem langsrijden, maar hij vindt dat niet eng. Ook dingen om hem heen en achter hem schrikt hij niet van. Toen ik begon met erachter lopen in het tuig had ik wel oogkleppen. Dinkey snapte er niets van en draaide zijn hoofd alle kanten op om toch maar te kunnen zien wat er gebeurde. Dus toen maar met zijn gewone hoofdstelletje verder beleerd.

Later voor de kar hebben we het nogmaals geprobeerd, maar weer hetzelfde. Hij liep erg onrustig voor de kar en was constant bezig om toch maar om zich heen te kunnen kijken, hierdoor zelfs scheef tussen de bomen komende toe. Dus zijn we zonder verder gegaan en dit is altijd goed gegaan.

Nu 4 jaar geleden zijn we een keertje van achteren aangereden door een auto die niet op zat te letten. Die klapte er vol met 50 km/u achterop en Dinkey heeft de klap daarvan opgevangen. Toen we daar eenmaal van hersteld waren zijn we toch weer begonnen met mennen, met oogkleppen deze keer uit voorzorg voor de pony omdat die auto ons toen van achteren ramde. Hier werd hij wel paniekerig van dus toch maar weer zonder en toen was het over. Ik moet zelfs toegeven dat Dinkey er kalmer onder was als ik als ik van schuin van achteren een vrachtauto of hus hoorde naderen.

*edit* Dinkey loopt altijd in enkelspan, ik kan me heel goed indenken dat het bij meerspannen echt wel nodig is om met oogkleppen te mennen omdat je aanwijzigingen dan ook per paard gegeven kunnen worden en niet specifiek voor allebei of allemaal. En dat van de zweep is idd een kwestie van aanleren, de mijne reageert op stem en op aanrakingen van de zweep vergelijkbaar met buitenbeen, maar niet op klappen of zwiepen dus het is maar net hoe je het aanleert.
Laatst bijgewerkt door DinkeyGirl op 14-09-07 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:29

Ook ik men zonder oogkleppen, mijn pony kan lekker om zich heen kijken. De dingen die ze hoort en niet kan zien zijn eng, maar zodra ze ze wel goed kan zien is er niks aan de hand Knipoog

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:17

In een langspan heb je gewoon oogkleppen nodig om de ogen van het achterpaard te beschermen tegen de leidsels van het voorpaard...
Wij rijden dus alles met (halve) oogkleppen zodat ze daar gewoon aan gewend zijn.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:21

Ik beleer zonder oogkleppen zodat het paard 'weet' dat er iets achter hem hangt. Verder rij ik met omdat ik met een tweespan rij (de rede waarom is hier al aangegeven)