Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
lammie2701 schreef:voor de mensen die altijd met oogkleppen rijden: bekijk het eens zo: met oogkleppen ziet je paard bijna niks van de omgeving en de wagen achter z'n kont niet, maar het gebeurt toch heel vaak dat het paard (zeker bij twee en meerspannen) z'n hoofdstel afschud en dan schrikt van de grote wijde wereld en dan is er ook nog die enge kar waar hij voor loopt, dan weet je bijna zeker dat ie er vandoor gaat. zonder oogkleppen kan het paard al alles zien en hoeft daar dan niet van te schrikken en het afschudden van het hoofdstel komt 9 van de 10 keer door de oogkleppen (het zorgt ervoor dat kopstuk en bakstuk met elkaar verbonden zijn en daardoor is er bijna geen kracht nodig om het hoofdstel af te gooien en bij bakstukken zonder oogkleppen is het leer vaak soepeler en zit er geen windriempje (van oogklep naar kopstuk) waardoor het hoofdstel beter blijft zitten.
we rijden de pony zoals eerder gezegd wisselend en de fries met oogkleppen, dit doen we zodat ze de zweep niet zien, want zodra ze die zien weten ze dat er iets niet helemaal goed gaat (niet dat we er mee slaan, wij wijzen er alleen de plaats mee aan waar er wat moet gebeuren (vervanging van benen ohz) en we halen de dazen ermee weg (in de zomer)) en dan lopen ze gespannender in plaats van netter en ontspannender.
lammie2701 schreef:we rijden de pony zoals eerder gezegd wisselend en de fries met oogkleppen, dit doen we zodat ze de zweep niet zien, want zodra ze die zien weten ze dat er iets niet helemaal goed gaat (niet dat we er mee slaan, wij wijzen er alleen de plaats mee aan waar er wat moet gebeuren (vervanging van benen ohz) en we halen de dazen ermee weg (in de zomer)) en dan lopen ze gespannender in plaats van netter en ontspannender.
merrieveulen schreef:ik heb Flicka in het begin met oogkleppen laten lopen, maar zij kan er niet goed tegen.
BlackDevils schreef:merrieveulen schreef:ik heb Flicka in het begin met oogkleppen laten lopen, maar zij kan er niet goed tegen.
Dat er paarden zijn die niet zonder oogkleppen kunnen lopen kan ik in meegaan. Maar dat er paarden zijn die niet met zouden kunnen is grote onzin. Nu hoor ik je vaak toch al zeggen; Flicka kan dit niet hebben en kan dat niet hebben, maar veel moet je ze gewoon leren.
Ik beleer de meeste paarden als het even kan zonder oogkleppen om de reden wat Lammie al aan gaf en sommige paarden beter ontspannen blijven als ze kunnen zien wat er gebeurt. Na de opleidingfase rij ik met oogkleppen omdat ze dan vooral bij meerspannig rijden geconcentreerder blijven lopen.
merrieveulen schreef:komt goed hoor! ik hou er alleen niet van als er halve veroordelingen over mij geroepen worden door mensen die mij én mijn pony niet kennen, en geen idee hebben waarom ik bepaalde keuzes maak.