[AR] Eén kant vasthouden, hoe op te lossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Eén kant vasthouden, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:04

'De schuld geven' valt wel mee hoor, drammerigheid hoeft niet altijd 'de schuld geven' te betekenen. zo heb ik het misschien opgeschreven, maar zo was het niet echt bedoeld.

Tuurlijk is het voor haar moeilijk, maar ze kan het wel, alleen moet ze dan hard werken. Dat merk je bij haar met vanalles: springen ohz. of vrij is leuk, maar als je er dan een dubbelsprong van maakt met 2 galopsprongen oid en ze moet luisteren naar de ruiter qua uittellen v/d passen, dan gaat ze weigeren of er langs heen schieten, dat is haar dan 'te veel werk'.

Tuurlijk is het niet haar schuld dat ze scheef is. Ik had het misschien anders moeten opschrijven, maar dat eerste uurtje les was eigenlijk gewoon een 'gevecht' om het maar zo te zeggen, ik heb haar ook best flink moeten aanpakken toen, bleek dat ik zelfs op sommige punten nog te 'zacht' was. Het is niet allemaal meer verzet omdat ze het niet 'kan' of moeilijk vind, maar ook omdat dit gewoonte is geworden.

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben echt niet iemand die het paard de schuld van alles geeft, zeker niet. Alleen was het inderdaad toen nogal 'doordrammen', ze weigerde eerst gewoon om mee te werken en was een ster om dan onder het werk uit te komen.

Les vinden valt heel erg mee hoor; een ervaren mede-menner kan je vanaf de grond ook al heel wat tips geven, zelfs als diegene niet echt gediplomeerd is. Die kennis van mij, is óók geen échte instructeur, maar had hier zelf ook te maken mee gehad.

Daarnaast hebben verenigingen ook vaak een eigen instructeur, die je ook eens zou kunnen benaderen.
Het zigzaggen heeft mij in iedergeval dus veel geholpen. Je merkt nu dat het vastpakken op rechts echt gewoonte is geworden voor haar, dus als 'consequentie' volgt er dan dus weer véeel zigzaggen, volte's rijden, etc.

Succes met het zigzaggen Knipoog

p.s wat mijn merrie op een gegeven moment tijdens het zigzaggen ook deed, was op rechts alleen haar hoofd naar rechts, maar níet ook naar rechts gáán qua stappen. Let hier wel op; het is niet alleen de bedoeling dat ze kijken, ze moeten ook echt paar pasjes rechts, paar pasjes links.

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:54

Als een paard zich vasthoudt op een kant, dan moet je aan de kant waar het paard/ pony veel druk neemt geen druk geven en aan de kant waar het paard heel licht voelt wel druk geven. Wat je vooral niet moet doen is dus nog meer druk geven of extra veel stelling vragen aan de kant waar het paard zich vasthoudt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:55

Klopt, maar dit werkt niet voor alle paarden.

Die van mij ging dan gewoon naar links wenden... ook niet echt handig als je op pad bent en rechts moet aanhouden op de weg. Corrigeerde je haar dan (dus met zweep zorgen dat ze niet naar links ging) dan raakte ze helemaal gefrustreerd.

Bovenstaande is wel het meest genoemde foefje, maar niet bij ieder paard werkt dat dus...

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:58

Dat zou kunnen maar ik dacht ik noem het toch maar even :p misschien dat het bij deze ook werkt, bij die van mij in elk geval wel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:01

Lijkt me fijn als dat in één keer werkt Lachen bij mij werkt dus constant zig zag rijden, volte's, wendingen etc. heel goed, zolang je maar niet te lang rechtuit rijd. Linkerkant van haar nek moet gewoon meer oprekken, daar zit ze ook echt een beetje 'vast', en daarom pakt ze dus waarschijnlijk ook rechts het bit vast.

p.s jouw oplossing is hier ook al meerdere malen gepost Knipoog Ook ohz. is het een veelgebruikt trucje. Ik dacht hier dus zelf ook als eerste aan, en ben gaan proberen, maar het werd alleen maar erger toen.

Bewijst maar weer dat ieder paard toch weer anders is, en sommige paarden hebben dus een andere oplossing nodig dan de 'standaard' Knipoog

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:02

Daar heb je helemaal gelijk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:30

Onder het zadel los je het op met rechtrichten en soepel maken door volte's en oefeningen als wijken en schouderbinnenwaarts. Ik weet niet of je wel eens longeert, maar je zou aan de soepelheid kunnen werken aan de dubbele longeerlijn of lange lijnen.