[AR] bitloos mennen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:01

Bitloos mennen kán. Het is niet per definitie aan te raden, maar het ís mogelijk.

Laat buiten beschouwing dat het niet vriendelijker is (bitloos kan idd net zo hard, of harder zijn dan met bit (denk aan mensen die met een hackamore de neus van het paard kunnen breken)), en allerminst natuurlijker is.

Kijk hier eens http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm en dan bitloze optomingen. De drukpunten waarop een paard moet reageren, worden doordat je recht naar achteren zit met de leidsels zo'n beetje allemaal aangedrukt. Erg verwarrend voor het paard, dat dus niet goed weet wat het moet doen, daarmee wordt nu ook van drie kanten druk uitgevoerd. Veel optomingen maken gebruik van zenuwpunten als drukpunten, dat is dus erg gevoellig, en kan zeker bij het mennen voor teveel en te onduidelijke druk zorgen, waardoor het paard meer pijn heeft, terwijl het met bit zelfs juist geen pijn zou hebben.

Ik zou je dus aanraden dat je het bitloos mennen alleen voor korte tijd doet, of liever gewoon een tijdje alleen met een bit in laten lopen zonder op het bit te drukken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:40

De laatste posts heben precies verwoord waar het om gaat.

Bitloos kan, maar is dus idd niet paardvriendelijker, en zoasl Arretje zei, verzekeringstechnisch is bitloos niet
altijd meeverzekerd..Ook wedstrijdpony's reageren goed op stem enz, maar
Lab_iris schreef:
ja idd volare.. ik ben het met je eens..ik wil zo natuurlijk mogelijk blijfen.. en ik wil ook zo min mogelijk hulp middelen gebruiken.. daarom loopt ze ok op stem hulp en wil ik ook bitloos gaan.. heb dus geen zweep / bit nodig.. maar dit hele topic gaat nu ergens anders over Knipoog mijn vraag was dit:

nu heb ik een vraagje, is er een bepaald hoofdstel voor bitloos mennen..? en zo ja kan iemand mij zeggen waar dat te koop is..?
en ik zie ook heel vaak van die fel gekleurde biothane ( weet niet zeker hoe je het schrijft.. in ieder geval fel gekleurde) hoofdstellen, voor mee te rijden,(oa bitloos).
Bestaan die ook voor het mennen..? of gewoon een biothane hoofdstel die ook voor mennen te gebruiken is..? ( natuurlijk hoeven er geen oog kleppen op te zitten )

Dus als iemand daar reactie op heeft.. graag.. Tong uitsteken
Zonder zweep, je gaat toch ook niet zonder benen ohz rijden, je zweep is hulpmiddel
net als je benen en de druk die je normaal met je lichaam uitvoert.
Als je dit niet wil gebruiken vraag ik mij af of mennen voor jou wel geschikt is

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:09

Echwel schreef:
Zonder zweep, je gaat toch ook niet zonder benen ohz rijden, je zweep is hulpmiddel
net als je benen en de druk die je normaal met je lichaam uitvoert.
Als je dit niet wil gebruiken vraag ik mij af of mennen voor jou wel geschikt is

Goh Echwel gebruik jij je zweep als aanwijsstok???
Ik alleen om mijn pony's gruwelijk af te rossen Haha! Clown Whoosh!

Even serieus Echwel heeft helemaal gelijk, verdiep je aub éérst in het mennen op zich en bedenk dan pas of je écht wel zonder zweep, bit wilt/kunt rijden.
Als ik je reactie zo lees, dan lijkt het je wel lollig met een karretje rond te hobbelen, maar serieus het is gewoon moeilijker dan menig mens van te voren inschat.

Dus verdiep je eerst in het mennen op zich en op plan b komt dan de wijze waarop je wilt mennen pas aan de orde. Je gaat nu in een verkeerde volgorde te werk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:16

JoyCiej007 schreef:
@ TS: ik beschuldig helemaal niemand, lees mijn post nog maar eens door. Jij vraagt hier om advies, en dat geef ik je. Ook zeg ik hélemaal niet dat ik tégen bitloos mennen ben, maar daar ben ik wél tegen als iemand dit gebruikt zonder ook maar enige ervaring.

Oh, en zonder ervaring een stangetje er in hangen, zoals ene Laura2span zegt, is wel aan te raden? Verward

@TS: Leuk dat je bitloos wil gaan mennen!!! Er zijn diverse artikelen, sites e.d. over te vinden. Er is hier al het e.e.a. genoemd, las ik.

En aan iedereen die meteen roept dat bitloos.nl jehova's getuigen zijn: lees eerst de website eens ECHT goed door, voordat je dat roept. Sommige mensen kunnen duidelijk niet LEZEN. Moeilijk, he? Koe Haha! Tong uitsteken

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:52

Ik heb het helemaal, van voor tot achter doorgelezen. Er zijn nu eenmaal dingen waar zéker van weet (omdat ik tijdelijk mijn pony ook bitloos moet laten lopen, die staat echter nog in de belering, dus nog niet voor de kar) dat het niet klopt.
Mijn pony staat nu tijdelijk bitloos omdat ze achteraf toch een probleempje met de tandlagen heeft.

Tongdraaien, over het bit heengooien etc. kan veel andere oorzaken hebben dan het bit zelf. Verder zijn er verschillende soorten maten en materialen van bitten, die verschillende problemen oplossen, en op verschillende manieren inwerken.

Bitloos rijden is echt heel mooi, serieus, en het zal voor veel mensen heel goed werken, maar het is een feit dat het voor mennen niet het geschikte middel is. Rijden gaat gewoon beter omdat je met correctere werking op de drukpunten werkt, je hebt meer links rechts werking. Verder maak je heel veel gebruik van gewicht, zit en benen, samen met je stem (en de zweep).

Bij het mennen heb je alleen je stem, de leidsels en de zweep. De leidsels zijn onbeweeglijk, je kunt er alleen mee geven en nemen, verder niets. Hoe dan ook worden dus altijd de punten op de neus (heel gevoellig), de kaak (heel gevoellig) en de achter de oren (heel gevoellig) geactiveerd. Op deze punten lopen zenuwen bijna direct onder de huid (vraag maar aan de DA, heb ik ook gedaan), en het kan dus bijzonder pijnlijk werken in de handen van iemand die er geen ervaring mee heeft. Omdat deze punten alledrie geactiveerd worden bij welke hulp je ook wilt geven met het mennen, is bitloos mennen niet het meest geschikt.

Omdat alledrie die punten aangedaan worden, kan het paard in de war raken. 'Wat bedoel je nou precies? Ik voel bijna hetzelfde bij wat je ook doet, en ik snap niet wat ik moet doen.' Het is dus belangrijk dat je paard niet leert wijken voor druk, maar leert bij welk soort druk hij wat moet doen, juist omdat de hulpen allemaal op elkaar lijken bij het mennen.

Mensen die zweren bij bitloos zonder er echt bij na te denken vergeten dat het bit in feite alleen een stangetje is waarop druk uitgeoefend wordt. Dit kan ook fout gebruikt worden, natuurlijk, maar de werking van het bit (mits correct gebruikt, zoals alles met paarden, bitloos, met bit, NH, noem maar op) komt beter over bij mennen. Paarden werken druk ontwijkend. Dus bij het bit komt het veel beter over: Druk op links, meegaan om linker druk te ontwijken. Op rechts, dus naar rechts. Allebei: hee, ho, stoppen.

Het enige verschil is dat bij bitloos het paard moet wijken voor duwende druk, en op het bit moet het wijken voor aannemende druk.

Zonder zweep nooit gaan mennen. Het is heel fijn dat je het zo paardvriendelijk mogelijk wilt doen, maar idd, de zweep is niet om af te rossen.

Als ik met het puntje van de zweep de flank aanraak, kan ik zo een extra beetje impuls in de buiging geven, of juist zorgen dat ze niet te ver uitdrukt. Je gebruikt hem als 'knipperlicht' (veel weggebruikers weten niet welke houding van de zweep wat betekent als je het goed doet, maar je kunt bijv. naar links zwaaien om naar links te gaan, of naar rechts omdat je naar rechts wilt)
Je kunt aangeven dat mensen rustiger aan moeten doen, en bovendien: in geval van nood en je paard MOET iets doen, is het toch fijn een dwangmiddel te hebben. Niet dat het zo leuk is om het te moeten gebruiken, maar het kan wel een 'lifesaver' zijn als het echt MOET

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:23

Arretje schreef:
Lab_iris schreef:
ja idd volare.. ik ben het met je eens..ik wil zo natuurlijk mogelijk blijfen..

Das dus zonder tuig, zonder kar, zonder bekappen, zonder poetsen, zonder bijvoeren, zonder omheining enzovoort enzovoort enzovoort Gestoord Gestoord Gestoord Een bitloos hoofdstel is net zo onnatuurlijk als eentje met bit, ik heb in elk geval nog nooit gehoord van een wild paard met wat voor hoofdstel dan ook. De enige goeie reden om een bitloos hoofdstel te gebruiken is wanneer je paard daarop beter reageert als op een bit. Alle andere redenen zijn wat mij betreft onzin.

Nog wel even een kanttekening bij bitloos: denk even aan je WA-verzekering. Er zijn maatschappijen die vinden dat een bitloze optoming je te weinig controle over de aanspanning geeft en die daarom weigeren om eventuele schade te vergoeden!

ja dat was ook mijn eerste reactie.

'zo natuurlijk mogelijk blijFen' Clown (blijven schrijf je nog altijd met een V.....)

Weet je dan wat écht natuurlijk is? geen paard kopen, houden en rijden, want ja, paarden zijn dieren, kúddedieren zelfs, en die horen lekker náaatuurlijk in het wild los te lopen.

Nadya schreef:
JoyCiej007 schreef:
@ TS: ik beschuldig helemaal niemand, lees mijn post nog maar eens door. Jij vraagt hier om advies, en dat geef ik je. Ook zeg ik hélemaal niet dat ik tégen bitloos mennen ben, maar daar ben ik wél tegen als iemand dit gebruikt zonder ook maar enige ervaring.

Oh, en zonder ervaring een stangetje er in hangen, zoals ene Laura2span zegt, is wel aan te raden? Verward

@TS: Leuk dat je bitloos wil gaan mennen!!! Er zijn diverse artikelen, sites e.d. over te vinden. Er is hier al het e.e.a. genoemd, las ik.

En aan iedereen die meteen roept dat bitloos.nl jehova's getuigen zijn: lees eerst de website eens ECHT goed door, voordat je dat roept. Sommige mensen kunnen duidelijk niet LEZEN. Moeilijk, he? Koe Haha! Tong uitsteken

Zonder ervaring? ik heb jarenlang ohz gereden met bit (of dit nu een stang, trens oid was) en ik heb ook tuigers gereden ohz. met een liverpool.

Het lijkt mij dat je voor een redelijk makkelijk en veilig bit als een b-stang of een liverpool mínder ervaring nodig hebt dan bitloos.

Daarbij zeg ik niet zondermeer dat die site 'jehovahsgetuige-achtig' is, bepaalde dingen klóppen gewoonweg niet en worden expres in een verkeerd daglicht gezet, het is níet objectief. Het één word afgezeken, het andere word de hemel in geprezen. Dat lijkt mij nu niet echt objectief, niet waar?

en mennen zonder zweep: sorry, maar hoe dom kun je zijn. Je zweep is je álles, je richtingaanwijzer, je corrigeer'stokje', begrenzende hulp, belonende hulp, bestraffende hulp, voorwaartse hulp, en zo kan ik nog wel even verder gaan.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 31-08-07 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posts samengevoegd.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:35

JoyCiej007 schreef:
en mennen zonder zweep: sorry, maar hoe dom kun je zijn. Je zweep is je álles, je richtingaanwijzer, je corrigeer'stokje', begrenzende hulp, belonende hulp, bestraffende hulp, voorwaartse hulp, en zo kan ik nog wel even verder gaan.

Volgens mij blijft er niet meer veel over.... Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:29

JoyCiej007 schreef:
Zonder ervaring? ik heb jarenlang ohz gereden met bit (of dit nu een stang, trens oid was) en ik heb ook tuigers gereden ohz. met een liverpool.

Het lijkt mij dat je voor een redelijk makkelijk en veilig bit als een b-stang of een liverpool mínder ervaring nodig hebt dan bitloos.

Daarbij zeg ik niet zondermeer dat die site 'jehovahsgetuige-achtig' is, bepaalde dingen klóppen gewoonweg niet en worden expres in een verkeerd daglicht gezet, het is níet objectief. Het één word afgezeken, het andere word de hemel in geprezen. Dat lijkt mij nu niet echt objectief, niet waar?

Ik zeg niet dat JIJ onervaren bent. Maar als TS begint met mennen, is ze niet zo ervaren, DAT bedoelde ik. Ja
Sommigen hier hebben het wel over Jehova's getuigen en dat is jammer. Er staat duidelijk op de website dat de NVBP niet tegen het bit is. Verder staat er o.a. ook dat de meeste paarden wel bitloos gereden e.d. kunnen worden, maar dus niet allemaal.

Ik heb zelf helemaal geen verstand van mennen, ik ben een echte ruiter (die bitloos rijdt tegenwoordig), maar waar mijn paard staat wordt wel fanatiek gemend (wedstrijdsport) en deze mensen staan niet per definitie negatief tegenover bitloos mennen. Ze staan er open voor en zijn bereid zich er in te verdiepen en het wel interessant te vinden dat er ook andere manieren zijn. Ook al kiezen zij daar dan niet voor, prima.

Ik vind het gewoon jammer dat mensen meteen met zulke termen komen. Niet dat jij dat doet, hoor, maar sommige anderen hier wel. Maar ach, het zegt in mijn ogen dan meer over zo'n persoon en op bokt ben ik wel wat gewend inmiddels. Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:52

sorry, maar als er zo'n onzin als dit

Citaat:
De Amerikanen doen het nog niet zo verkeerd met het beleren van hun Quarterhorses. Die worden als ruim tweeënhalfjarigen heel kort beleerd onder het zadel en gewend aan een bit. Daarna groeien ze vrij van arbeid door tot na het wisselen, waarna ze met vier jaar echt in training komen, niet op een bit, maar op een Bosal. Pas als ze vijf jaar zijn worden ze weer op een bit gereden. Zo voorkom je in principe bitproblemen door wisseling van het gebit.
staat, heb ik gegeten en gedronken. Het is een mooi ideaal plaatje, maar er rijden er meer met bit dan zonder bit (bosal). Daarbij wordt naar mijn idee het een en ander door de war gehaald. Seniorpaarden (vanaf 6 jaar) móeten op shank (schaar) geshowd worden (bij bepaalde verenigingen zoals de AQHA, en dan niet de beginners klasse.
En bij de amerikanen gaan ze pas vanaf 4 echt in training? Ja, en ik ben sinterklaas.. Gestoord

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:54

Waar haal je in hemelsnaam het word jehova getuigen vandaan,
Niemand die dat gezegd heeft..
Wel het woord predikers, maar prediken is een werkwoordzoek het anders maar even op in de van Dale

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:58

echwel: Dat wordt op pagina 1 door joyciej gezegt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:02

Oke dan, dacht al dat ik mijn groete mond weer had oengetrokken..

Nadya schreef:
Ik heb zelf helemaal geen verstand van mennen, ik ben een echte ruiter (die bitloos rijdt tegenwoordig), maar waar mijn paard staat wordt wel fanatiek gemend (wedstrijdsport) en deze mensen staan niet per definitie negatief tegenover bitloos mennen. Ze staan er open voor en zijn bereid zich er in te verdiepen en het wel interessant te vinden dat er ook andere manieren zijn. Ook al kiezen zij daar dan niet voor, prima.
A ga eens mee met iemand mennen en zie hoe weinig je te vertellen hebt op de wagen.
De reden dat wedstrijdmenners hier niet voor kiezen is omdat zoals eerder gezegd is, het bitloze hoofdstel
veel meer kwaad kan dan een bit.
Je wil toch niet zeggen dat je dan met een halster zou moeten mennen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:21

De mensen waarvan ik weet dat ze bitloos mennen gebruiken dus niet een hoofdstel wat gebruik maakt van de hier genoemde drukpunten, die lijken mij ivm de positie van de menner (in vergelijk met een ruiter op de rug dus) ook niet echt geschikt. Ze gebruiken een sidepull, gewoon een normaal hoofdstel waarvan de bakstukken zijn verwijderd en de leidsels aan de neusriem zijn vastgemaakt (die overigens hoog zit, een paar vingers onder het jukbeen dus niet op het zwevende deel van de neus wat zo makkelijk kan breken) Volgens mij heb je dan geen drukpunten (maar schiet mij er aub niet op af he Knipoog ) een cross uitvoering gebruiken (die werkt dus wél in op de genoemde drukpunten) lijkt mij voor het mennen dus absoluut niet geschikt.
Dus een gewoon hoofdstel en dan in gebruik als sidepull, dat kan volgens mij helemaal niet meer kwaad doen dan een bit?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:23

Tanja hoe wil je met een paard wat tussen het lamoen staan een sidepull stop maken..
Dit kan toch nooit plus het feit dat je net zo breed bent als een auto op de weg, je dus bij gevaar met omtrekken op de andere weghelft komt..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:50

Nu ken ik toch veel termen maar wat is dan toch weer een sidepullstop? Ik denk dat je een tikkie in de war bent met een onerein stop? Die heeft in ieder geval niets te maken met bitloos of niet Knipoog die kan je namelijk zowel met als zonder bit doen maar met een kar lijkt mij dat idd niet echt een strak plan Haha!

Maar mijn vraag was of iemand weet of zo'n hoofdstel waar ik het over heb ook zoveel kwaad kan doen als gesteld wordt. Het gaat mij er om dat bitloos hier alleen gezien wordt als het gebruik van hoofdstellen die druk uitoefenen op bepaalde punten (dat zal o.a een crosslink zijn, die is dus niet gemaakt om mee te mennen) en er wordt vrijwel direkt het breken van de neus aangehaald (wat bij mijn weten alleen kan bij een hack en dan wel in verschrikkelijk onkundige handen)
Ik heb het er dus niet over of het veilig is of niet, dat bedoel ik niet (want zoals je kan lezen in eerder bericht rij ik wel bitloos maar zal daar met mennen niet aan beginnen, ben ik veel te angstig voor Haha! )
Dus een sidepull, een gewoon leren hoofdstel met de leidsels aan de neusriem bevestigd, wat doet dat voor kwaad, daar ben ik benieuwd naar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:54

een sidepull werkt (behoort te werken) door zijwaardse druk, side, opzij dus. Dat kan je vanaf de bok niet geven, aangezien je leidsels naar achter zitten, door je schoftje heen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:00

Ja dat bedoelde ik ook stef, en door veel druk kun je toch het paard opzij trekken en zo een noodstop maken..
Tanja je hebt uitgevonden door het blad Mensport(????) een soort bitloos hoofdstel, met de
drukpunten zoals eerder beschreven.
Na allerlei testen, bijgestaan door tandarts enz kwam eruit dat dit de enige veilige
methode was om zonder bit te mennen..

Waarbij door veel gebruikers (wedstrijdmenners klasse 4) is aangegeven dat ze het
lleen zouden gebruiken in het geval dat hun paard mondproblemen had, en zodra dat over ws
ze weer naar et bit zouden grijpen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:04

dat heeft niks met een sidepull te maken echwel, een onerein stop kan je elk paard aanleren ongeacht wat voor bit of bitloos iets er om zijn hoofd hangt

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:07

Aha, dat is hartstikke logisch dus dat een sidepull niet geschikt is om mee te mennen, eigenlijk om dezelfde reden dat een crosslink niet kan werken, hij is er gewoon niet voor gemaakt, heldere duidelijke uitleg Stef, thanks!

Echwel, die onereinstop waar je het nog steeds over hebt heeft echt niets met een sidepull ansich te maken, dat kan ik met mijn gewone bit hoofdstel ook en ook met een gewoon stalhalster, die kan je met iedere optoming maken maar niet met een kar achter je paard, dat is een stop die alleen geschikt is voor onder het zadel maar wel met iedere optoming.

Ah er is er dus 1 speciaal voor het mennen, ga ik daar eens op googelen want daar ben ik erg benieuwd naar!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:17

Wat een geneuzel, al die (algemene) weerstand tegen bitloos! Geef aan de TS duidelijk aan waarom zij een bit zou moeten gebruiken, behalve als rem! Het hangt gewoon heel erg af van de pony en zijn karakter en jouw eigen kennis en kunde om bitloos te rijden. Zoals al eerder gezegd, je moet gewoon goed weten hoe bitloos werkt en op welke manier je druk kunt uitoefenen en sturen en remmen etc. Als je een bit vooral gebruikt als rem, dan kun je je afvragen of je met zo'n pony wel de weg op moet ... (want dat zit er wel in met mennen Knipoog ).
Zelf heb ik geen ervaring met mennen, alleen onder het zadel en ik geef de voorkeur aan bitloos. Toch wissel ik het af met rijden met bit, omdat ik gewoon vindt dat je paard beide moet accepteren als er geen medische noodzaak is om bitloos te rijden. De ruiterhand zegt alles in deze! Als je je paard alleen gehoorzaam hebt of aan de teugel kunt rijden of kunt stoppen met bit, is er echt nog iets niet voor mekaar in de gehoorzaamheid (dan heb ik het over 'normale' paarden, die van die extreem hete types, daar heb ik - gelukkig - geen ervaring mee).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:22

simondi: Een rem is wel zo handig, zeker aangespannen. Zoals ik persoonlijk eerder aangeef, erop heb je je gewicht, je benen, je stem, je handen, eventueel je zweep.
Aangespannen heb je alleen je stem, je zweep en je handen. Gevoelsmatig heb je aangespannen met een bit dus meer in te brengen als het echt fout gaat. Je kan niet diep gaan zitten, je kan niks met je benen, dus ja, de rem zit in dit geval in de mond/op de neus. Naar mijn idee loopt een paard in geval van nood eerder door bitloos heen dan door een bit, en geloof me dat als ze echt aan de kletter gaan (de vraag is of je dan met een bit wel wat te vertellen hebt) je een groter probleem hebt dan onder de man.
Maar, je zegt zelf dat je geen ervaring met mennen hebt.. Mensen die geen ervaring met bitloos hebben mogen niks zeggen, maar mensen die geen verstand van mennen hebben mogen het wel?
Ik zeg niet dat het niet kan, ik zal er zelf alleen nooit een veilig gevoel bij hebben

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:39

@simodi, ik ben zelf een vervent bitloos rijder (ohz)maar heb meegemaakt wát er kan gebeuren met mennen (overigens mét bit)en hoeveel je nog te vertellen hebt als je pony eenmaal gaat (wederom, met bit)
Er is nu eenmaal een wezenlijk verschil tussen onder het zadel rijden en mennen en ik zie absoluut de gevaren bij het bitloos mennen hoezeer ik ook voor bitloos ben.
Lees eens wat Stef schrijft en probeer je eens te bedenken hoe jij een aanspanning zou gaan stoppen zonder bit.....je gewicht in de strijd gooien zoals je onder het zadel gewend bent? op je zit afremmen? de eerder genoemde onerein stop gebruiken? Die mogelijkheden heb je dus allemaal niet.
Ik ben benieuwd naar je mening, hoe zie jij dat?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:39

stef schreef:
Maar, je zegt zelf dat je geen ervaring met mennen hebt.. Mensen die geen ervaring met bitloos hebben mogen niks zeggen, maar mensen die geen verstand van mennen hebben mogen het wel?
Ik zeg niet dat het niet kan, ik zal er zelf alleen nooit een veilig gevoel bij hebben

Ik zeg niet dat mensen zonder ervaring met bitloos niks mogen zeggen, iedereen mag zijn mening/advies geven wat mij betreft, maar ik vind een aantal reacties nogal ongenuanceerd en als je zelf iet bitloos rijdt/gereden hebt vind ik die meningen niet zo waardevol!
En verder geef ik mijn visie op de keuze voor wel of niet bitloos, die voor de TS speelt en die ze in eerste instantie maakt, om daarna door haar verder af te wegen of ze dit ook met mennen wil gaan doen. Ik bedoel te zeggen dat je eerst duidelijk moet weten en afwegen waarom je bitloos wilt gaan, om daarna te kijken of het ook geschikt is om mee te mennen (en het advies daarover laat ik graag over aan mensen die zelf mennen).

Wat jij zegt, als je er als menner al zelf geen veilig gevoel bij hebt moet je zeker niet bitloos op pad gaan! Je moet wel het vertrouwen in je paard en jezelf hebben dat je bitloos voldoende controle hebt, da's de basis! En ik ben het met je eens dat een op hol geslagen door de straten denderende combinatie waar geen enkel rem en stuur meer op zit niet wenselijk is!!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:42

Maar simodi, heb je het nu nog steeds over het rijden onder het zadel? (eerste alinea van je post) het gaat hier nl over bitloos mennen en dat is zooo ontzettend anders dan rijden ohz.
Ik rij ohz bitloos, ik weet absoluut waar ik het over heb en vraag mij af of je ooit wel eens gement hebt?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:57

Zoals hierboven beschreven dat de paarden uitgewisseld zouden zijn met 4 jaar klopt niet. Ze wisselen door tot hun 5e!

Zoals ik begrijp is een sidepull niet veel meer dan een stalhalster. Ik heb dat eens in een grijs verleden geprobeerd met een hele brave pony die alles kende en super luisterde maar toen we huiswaarts gingen over een maaipad langs de sloot kreeg mevrouw er toch wel plezier in en ik moest goed praten om haar terug te krijgen. Haha! Controle was er weinig meer. Tot zo ver mijn ervaring met bitloos.
De gekruiste leidsels zoals ze er nu zijn zullen ongetwijfeld meer effect hebben en die zul je ook echt nodig hebben.
Ik ben niet per definitie tegen bitloos, alleen vindt ik het een beetje gevaarlijk om mensen dit te adviseren. Controle de eerste vereiste is wanneer je een kar achter het paard knoopt. Pas dan kun je zoeken naar vriendelijker oplossingen.

En zoals ook al is gezegd kun je niet zonder zweep. Zelfs de meeste mensen die vrijheidsdressuur doen gebruiken hem.