Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lab_iris schreef:Zonder zweep, je gaat toch ook niet zonder benen ohz rijden, je zweep is hulpmiddelja idd volare.. ik ben het met je eens..ik wil zo natuurlijk mogelijk blijfen.. en ik wil ook zo min mogelijk hulp middelen gebruiken.. daarom loopt ze ok op stem hulp en wil ik ook bitloos gaan.. heb dus geen zweep / bit nodig.. maar dit hele topic gaat nu ergens anders overmijn vraag was dit:
nu heb ik een vraagje, is er een bepaald hoofdstel voor bitloos mennen..? en zo ja kan iemand mij zeggen waar dat te koop is..?
en ik zie ook heel vaak van die fel gekleurde biothane ( weet niet zeker hoe je het schrijft.. in ieder geval fel gekleurde) hoofdstellen, voor mee te rijden,(oa bitloos).
Bestaan die ook voor het mennen..? of gewoon een biothane hoofdstel die ook voor mennen te gebruiken is..? ( natuurlijk hoeven er geen oog kleppen op te zitten )
Dus als iemand daar reactie op heeft.. graag..
Echwel schreef:Zonder zweep, je gaat toch ook niet zonder benen ohz rijden, je zweep is hulpmiddel
net als je benen en de druk die je normaal met je lichaam uitvoert.
Als je dit niet wil gebruiken vraag ik mij af of mennen voor jou wel geschikt is
JoyCiej007 schreef:@ TS: ik beschuldig helemaal niemand, lees mijn post nog maar eens door. Jij vraagt hier om advies, en dat geef ik je. Ook zeg ik hélemaal niet dat ik tégen bitloos mennen ben, maar daar ben ik wél tegen als iemand dit gebruikt zonder ook maar enige ervaring.
Arretje schreef:Lab_iris schreef:ja idd volare.. ik ben het met je eens..ik wil zo natuurlijk mogelijk blijfen..
Das dus zonder tuig, zonder kar, zonder bekappen, zonder poetsen, zonder bijvoeren, zonder omheining enzovoort enzovoort enzovoort![]()
![]()
Een bitloos hoofdstel is net zo onnatuurlijk als eentje met bit, ik heb in elk geval nog nooit gehoord van een wild paard met wat voor hoofdstel dan ook. De enige goeie reden om een bitloos hoofdstel te gebruiken is wanneer je paard daarop beter reageert als op een bit. Alle andere redenen zijn wat mij betreft onzin.
Nog wel even een kanttekening bij bitloos: denk even aan je WA-verzekering. Er zijn maatschappijen die vinden dat een bitloze optoming je te weinig controle over de aanspanning geeft en die daarom weigeren om eventuele schade te vergoeden!
Nadya schreef:JoyCiej007 schreef:@ TS: ik beschuldig helemaal niemand, lees mijn post nog maar eens door. Jij vraagt hier om advies, en dat geef ik je. Ook zeg ik hélemaal niet dat ik tégen bitloos mennen ben, maar daar ben ik wél tegen als iemand dit gebruikt zonder ook maar enige ervaring.
Oh, en zonder ervaring een stangetje er in hangen, zoals ene Laura2span zegt, is wel aan te raden?![]()
@TS: Leuk dat je bitloos wil gaan mennen!!! Er zijn diverse artikelen, sites e.d. over te vinden. Er is hier al het e.e.a. genoemd, las ik.
En aan iedereen die meteen roept dat bitloos.nl jehova's getuigen zijn: lees eerst de website eens ECHT goed door, voordat je dat roept. Sommige mensen kunnen duidelijk niet LEZEN. Moeilijk, he?![]()
![]()
JoyCiej007 schreef:en mennen zonder zweep: sorry, maar hoe dom kun je zijn. Je zweep is je álles, je richtingaanwijzer, je corrigeer'stokje', begrenzende hulp, belonende hulp, bestraffende hulp, voorwaartse hulp, en zo kan ik nog wel even verder gaan.
JoyCiej007 schreef:Zonder ervaring? ik heb jarenlang ohz gereden met bit (of dit nu een stang, trens oid was) en ik heb ook tuigers gereden ohz. met een liverpool.
Het lijkt mij dat je voor een redelijk makkelijk en veilig bit als een b-stang of een liverpool mínder ervaring nodig hebt dan bitloos.
Daarbij zeg ik niet zondermeer dat die site 'jehovahsgetuige-achtig' is, bepaalde dingen klóppen gewoonweg niet en worden expres in een verkeerd daglicht gezet, het is níet objectief. Het één word afgezeken, het andere word de hemel in geprezen. Dat lijkt mij nu niet echt objectief, niet waar?
staat, heb ik gegeten en gedronken. Het is een mooi ideaal plaatje, maar er rijden er meer met bit dan zonder bit (bosal). Daarbij wordt naar mijn idee het een en ander door de war gehaald. Seniorpaarden (vanaf 6 jaar) móeten op shank (schaar) geshowd worden (bij bepaalde verenigingen zoals de AQHA, en dan niet de beginners klasse.Citaat:De Amerikanen doen het nog niet zo verkeerd met het beleren van hun Quarterhorses. Die worden als ruim tweeënhalfjarigen heel kort beleerd onder het zadel en gewend aan een bit. Daarna groeien ze vrij van arbeid door tot na het wisselen, waarna ze met vier jaar echt in training komen, niet op een bit, maar op een Bosal. Pas als ze vijf jaar zijn worden ze weer op een bit gereden. Zo voorkom je in principe bitproblemen door wisseling van het gebit.
Nadya schreef:A ga eens mee met iemand mennen en zie hoe weinig je te vertellen hebt op de wagen.Ik heb zelf helemaal geen verstand van mennen, ik ben een echte ruiter (die bitloos rijdt tegenwoordig), maar waar mijn paard staat wordt wel fanatiek gemend (wedstrijdsport) en deze mensen staan niet per definitie negatief tegenover bitloos mennen. Ze staan er open voor en zijn bereid zich er in te verdiepen en het wel interessant te vinden dat er ook andere manieren zijn. Ook al kiezen zij daar dan niet voor, prima.
stef schreef:Maar, je zegt zelf dat je geen ervaring met mennen hebt.. Mensen die geen ervaring met bitloos hebben mogen niks zeggen, maar mensen die geen verstand van mennen hebben mogen het wel?
Ik zeg niet dat het niet kan, ik zal er zelf alleen nooit een veilig gevoel bij hebben