[AR] shet slaat tong over bokkebitje, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ifever

Re: shet slaat tong over bokkebitje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 13:34

ruitersportzaak waar ik alles vandaan heb is van Rijs zevenhuizen. is een van de bekendste tuigmakers. dus als ze het daar niet hebben weet ik het ook niet meer...Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:41

Liverpool bestaat wel in 9,5 cm. Ik heb die ook gehad voor een shetlander van mij. Gewoon bij divoza vandaan

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 13:47

hmm, kans dat ik dan niet goed geluisterd heb. Ik ga eerst die andere oplossingen proberen en als dat niks is ga ik voor de liverpoolstang. iedereen alvast bedankt voor de tips!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:10

Gewoon even naar Letty mailen/bellen, die heeft anders vast nog wel een goede oplossing als 9,5 niet te leveren is.

cind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:47

ik zou zeker niet aan een liverpool beginnen , want dat is geldverspilling , (voor degene die zei dat je meer gaten hebt , dat klopt niet bij die kleine maatjes , want die zijn maar twee-gaats) het probleem zit denk ik in het feit dat het stangetje meer op de tong drukt dan een gewone trens (ik neem toch aan dat je een gebroken trens hebt ohz) je pony voelt de druk en probeert die te ontwijken door de tong eroverheen te slaan . het is mogelijk op te lossen door het bit ietsjes hoger te hangen , maar het kan ook zijn dat je pony vervelend gaat worden als ze haar tong er niet meer over krijgt. de beste oplossing naar mijn idee , is een stang met een ruime boog , of een gebroken bit (deze vind je wel eens bij de liverpools) . ik weet niet hoe je pony in haar mond is , of ze makkelijk op druk reageert , want anders zou ik het gewoon eens met je normale trens proberen .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:21

ik vind ongebroken minder vervelend dan enkel gebroken hoor, en een tongboog zal ik al helemaal niet zomaar aan beginnen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:57

tonglepel (heb je ook in rubber) wordt gebruikt om te voorkomen dat het paard de tong erover doet.

gaatje strakker, neusriem gaatje strakker en dan kijken of hij het nog steeds doet en anders eens je gewone bitje proberen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:56

stef schreef:
ik vind ongebroken minder vervelend dan enkel gebroken hoor, en een tongboog zal ik al helemaal niet zomaar aan beginnen

Je hebt ook dubbelgebroken bitten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:50

weet ik, maar als dat er niet bij staat ga ik er altijd vanuit dat het enkel is. Ik snap ook niet dat iemand zomaar een tongboog adviseert

cind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:02

leer eens lezen ! ik heb het helemaal niet over een tongboog , ik had het over een bitje met iets meer tongvrijheid , wat denk je dat een normale bustrens doet in zo'n klein smoeltje ! de ene pony vind druk op de tong vreselijk de ander juist niet . het gaat er hier om waarom legt de pony zijn tong over het bit , dat komt waarschijnlijk omdat ze de druk op de tong niet prettig vind.
je hebt B-stangetjes die net iets meer gebogen zijn dan normale stangen , het is gewoon een kwestie van uitproberen .en daarmee bedoelde ik dus niet een met een tongboog .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:58

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:15

En waarom ben je daar zo fel tegen Stef?
Naar mijn inziens kan zoiets niet zoveel kwaad, zolang je maar éxtra voorzichting in de hand bent als je het probeert. Als je het niet probeert weet je zeker niet of je pony er misschien beter op loopt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:50

ik ben erg voorzichtig met een het aanraden van "andere bitten" als ik niet weet wat voor vlees ik in de kuip heb. Geen idee hoe TS in haar hand is, hoeveel ervaring ze heeft, etc.
Met het onderste bit wat ik aangeef moet ik toch niet aan denken dat daar een onervaren hand aan zit

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:21

Maar in principe geldt dat voor ieder bit, toch?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:00

@stef: wat leuk dat je voorbeeldfoto's hebt van Gersal Sport, daar haal ik altijd mijn paardenspullen!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 10:09

daar ben ik zelf ook weer even,

ik heb van de week weer met hem gereden voor de wagen, en heb nu een beetje het idee hoe hij het doet, (heeft het namelijk tijdens de rit nog 2 x gedaan)

hij doet zijn hoofd omhoog, en schut er mee, en hopla tong over het bit. wat ik toen gedaan heb, is tong terug, bakstukken strakker, en neusriem strakker. maar dit zat uiteindelijk niet naar mijn zin, (daar bedoel ik mee, dichtsnoeren en rijden maar, hou ik niet van) hij doet het niet voor niks.

het enigste wat ik nog wel wil proberen is bakstukken strakker, maar dat moet dan een half gaatje zijn, en dat kan ik wel doen maar heb het idee dat mijn tuig dan ook minder sterk wordt, want dan zitten er 3 gaatjes dicht op elkaar.

zijn ohz bitje is een enkel gebroken bitje. en daar doet hij het niet bij.

hij loopt nog niet zo heel lang voor de wagen, dus heeft nog ook niet zolang die men bitje in zijn mond...

misschien wil hij hem niet acepteren.. maar lijkt me wel sterkt want hij doet het niet altijd. en als hij er gewoon mee in zijn mond staat, gaat hij er niet raar op kauwen ofzo..

ik denk dat ik gewoon maar weer even zijn enkel gebroken bitje in ga doen, en dan later dit menbitje weer eens proberen.

wil namelijk ook niet weet ik veel hoeveel bitjes proberen. daar knapt die pony ook niet van op, ik ga denk ik maar gewoon is even terug naar het begin en dat is met dat enkel gebrokenbitje

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:45

dan rijd gewoon lekker met je enkel gebroken bitje...we hebben er eentje die wil niet wennen aan de oogkleppen, nou dan een gewoon hoofdstel om. Niet moeilijk doen als het makkelijk kan!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:58

ik heb bij mijn shet zo ongeveer álle mogelijke stangbitten erin gehangen...

Nu loopt hij op zn doodgewone enkel gebroken oude vertrouwde bustrensje, of op zn robart enkelgebroken D-trensje
Ideaal? nee, zeker niet. Maar stangbit geeft een zeer pissig paard wat aan het kopschudden is, ongeacht de hoeveelheid druk op de leidsels.
En dubbelgebroken bit geeft een paard wat de druk van het bit op de tong probeert te ontwijken door echt heel erg eng met zn hoofd bijna IN zn borst te gaan lopen. Dat begint al bij zeer licht contact (dat er nét geen waslijn meer in de leidsels hangt) en verergert als je verder verkort.

Dus tja, hij heeft duidelijk gemaakt wat voor hem het meest prettig is, en daar heb ik me maar bij neer te leggen Lachen

Groetjes, Lacuna

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:21

een shet bepaalt de wet (haha)

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 14:28

Anke schreef:
een shet bepaalt de wet (haha)

haha Clown

ik ben met mijn kleine van de week ook weer wezen mennen maar dan met z'n gewone bitje (enkelgebroken bitje)
ik heb van de week wel iemand gesproken er over die menclinics geeft, die zei hoe meer verschillende bitten je er in hangt dat heeft geen zin, ze blijven t proberen. wat hij zei was dat ik het met een kous moest oplossen. Mij is uitgelegd hoe ik het moet doen, maar ga dat niet hier omschrijven omdat ik niet wil dat iemand het zomaar gaat proberen.

mijn vraag voor mensen die weten hoe het met die kous zit, wat is jullie ervaring hier mee?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:07

een kous, die speicale tape...of wat dan ook, het bitje wordt breder en dus moeilijker om erover heen te gaan met de tong.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 15:10

nee die bedoel ik niet, het gaat niet om het bit heen, maar om de tong. en hoeft ook niet vooraltijd..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:15

Aha je bedoelt de tong vastbinden, die tip kreeg ik om dat met een strotouwtje te doen, een kous lijkt me dan al meteen een stuk paardvriendelijker. Schijnt idd dat als je dat 1 keer doet, dat ze daarna genezen zijn!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 16:32

ja, klopt die man heeft het ook uitgelegd hoe het precies moest dat er niks vervelends kan gebeuren dus dat was wel super.
het lijkt mij in eerste instantie ook een betere oplossing dan al die verschillende bitten..

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:25

ik persoonlijk hou er niet zo van, de oplossing met de kous. Ik zie er in mijn situatie ook de noodzaak niet van in, tenslotte loopt hij goed op mn enkelgebroken bit. Lachen

Kan me voorstellen dat het een zeer effectieve oplossing is, maar zelfs al zou het het laatste zijn wat de menners nog zouden kunnen doen voor ons, dan nog zou het niet gebeuren. Maar goed, daar moet iedereen zelf over nadenken Lachen en dit is dan ook mijn persoonlijke mening Lachen

Groetjes, Lacuna