[AR] paard voor de kar zetten, tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Too

Re: paard voor de kar zetten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 22:39

afwisseling, goede oefening?
Maar goed zo ver zijn we nog niet:)

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:41

Welke afwisseling? Als je wedstrijden gaat rijden bouw je een keer een schaapskooi, maar meer ook niet.
Eén buitenrit geeft meer afwisseling dan tien vaardigheidsparcoursen...

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 22:50

Hmm. Ja okey.
Eerst maar is kijken hoe de pony überhaupt gaat reageren.

Hunnebun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:41

Wanneer ga je hem voor de kar zetten?
Laat je even weten hoe het gegaan is?
Succes en veel plezier in ieder geval! Lachen

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:05

Morgen gaan wel misschien een korte poging doen, moet nog even overleggen.

Hunnebun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:28

Okee, nou veel plezier dan! En succes! Haha!

isolde04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:02

Als jij zelf vertrouwen in je pony hebt en ze blijft rustig, kun je het gewoon proberen. Wees met zijn tweeen. ( Niet teveel mensen eromheen, het is natuurlijk voor iedereen leuk om te zien of alles goed gaat, maar het brengt toch spanning teweeg en dat merkt de pony ) Het beste plaats je de pony met haar neus voor een gesloten muur en zet je haar niet vast, maar houdt de groom haar beet. Dan in alle rust optuigen, praat met haar en laat haar weten dat de kar achter haar geplaatst wordt. Vergeet dan niet als allereerst de strengen te bevestigen ! Daarna verder met je tuig..
Als je klaar bent neem je leidsels met lichte druk in de hand en laat ze vieren naarmate je achteren loopt en neem je plaats op de bok. Laat de groom haar begeleiden met het omdrukken van het lamoen als je weg wilt stappen, eventueel kan de groom het lamoen even helpen met het omtrekken hiervan. Dat is eigenlijk het enige wat ze eng kunnen vinden, omdat ze nog niet gewend zijn een keertwending te draaien. Laat de groom er naast lopen. De eerste keer niet te lang, hooguit een kwartier en alleen stappen, geef de pony jouw vertrouwen en laat haar weten dat ze het goed doet ! De volgende keer kan je een stukje draven ( laat de groom er evt. op de fiets naast gaan. ) en het mooiste is om de pony, wanneer mogelijk kilometers te laten maken op een groot weiland / veld. Eerst niet teveel willen, laat maar lopen, ze moeten eerst wennen dat ze moeten trekken. Halthouden en stil blijven staan is heel belangrijk, je kan haar belonen door met je menzweep over haar kont te aaien en haar tegelijk met je stem te belonen.
Gaat dit goed, dan kan je na enkele weken meer van haar vragen, maar zorg ervoor dat ze in het begin er plezier in heeft en licht op twee teugels kan lopen. Dan komt de rest vanzelf ! Suc6 ! Knipoog

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 15:47

Bedankt voor je reactie!
Duidelijke uitleg ook:).
De pony was een tijdje niet zo lekker (veel hoesten enzo), dus hebben we niet echt verder kunnen werken. Daarbij zijn we nu weer meer bezig met grondwerk, omdat ze richting de kar niet normaal achteruit wil lopen. We moeten dus eerst meer vertrouwen zien te krijgen. Afgelopen vrijdag wilden we weer een poging doen om haar richting de kar achteruit te laten lopen, maar ze loopt niet goed. Ze is niet echt kreupel, maar ook niet goed. Dus dat is nu even belangrijker.

Hunnebun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:44

Oh, jamer dat de pony niet helemaal goed is. Maar inderdaad, zijn/haar gezondheid is belangrijker dan even voor de kar zetten. Ik vind de uitleg van Isolde ook heel goed Lachen Men je ook? Wedstrijden misschien? Nou, succes in elk geval, en doe nog maar even rustig aan dan.

isolde04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:19

Hmm ja idd jammer dat de pony niet fit is. Eerst maar lekker naar buiten in het land of beter nog in een paddock, maar in elk geval eruit ! Cool

Als ze echt beter is, dan pas beginnen en dan ook doorzetten !
Maar wat je echt niet moet doen, is je pony achterwaarts het lamoen in willen laten lopen.
Zet haar met de neus tegen een muur en trek de kar naar haar toe, praat met haar en laat haar weten dat er wat staat te gebeuren en dat de kar eraan komt ( van: Hooo maar, komt ie... en leg je hand even op haar bil dat ze niet schrikt) .
Nu kan ze namelijk geen kant op en mag ze gewoon blijven staan. Als ze achteruit moet lopen ziet ze niks met haar oogkleppen op en achteruit laten lopen is een "straf" voor pony`s. Dat doen ze alleen wanneer ze echt gehoorzaam zijn en goed luisteren op bit, en vooral bij het mennen, de stem.
Naast dat, hoort het lamoen dan omhoog te staan, als je het zo wenst te doen, de pony kort voor de kar te draaien en evt een stapje achteruit te laten zetten, dan lamoen naar beneden en inhaken. Maar ik vind het persoonlijk waardeloos, want wat als het lamoen wel per ongeluk naar beneden komt ? Dan heeft dat jonge beest een trauma en kan je wel ophouden.

Als je begint, zoals ik zei, de eerste keer gewoon een kwartiertje, dan een dag laten staan en de volgende dag weer pakken, hetzelfde ritueel en evt. alleen wat langer. Leer haar goed stil te staan, alleen een paard wat geduld heeft is goed opgevoed, iets wat heel belangrijk is bij het mennen.
Ik kan ons "spul"alleen op-en aftuigen ( en toch doe ik het vanwege hun jonge leeftijd liever met hulp ), en kan ze zonder vast te hoeven zetten aftuigen. ( dit is echt niet aan te raden hoor ! helemaal niet als je net begint, want het zijn en blijven beesten, maar ik heb niet de stress om maar s even snel te zien hoe ik op mijn hardst het halster om kan krijgen ) Het mooiste is dat iemand haar beet houdt, dat geeft vertrouwen, diegene kan met haar praten en ze gaat niet in het touw hangen of begint te draaien.

Maar goed, gezondheid gaat voor en het is jammer dat het nu wat minder is, dus even laten bekomen en goed uitzieken. Meestal knappen ze van de zon en de vrijheid goed op. Haha!

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 13:32

De pony loopt weer goed. We zijn nu weer bezig. We gebruiken nu een touwhalster, zo oefenen met voor- en achteruit lopen als wij dat willen. We doen dit nu een tijdje en dat werkt erg goed. Ze heeft nu ook meer respect en loopt niet ineens over je heen. We zijn ook nog steeds bezig met het laten wennen aan het karretje. Ze vind het eng als het karretje tegen haar aankomt. We zijn nu dus ook gaan oefenen met 2 stokken, die we aan 2 kanten tegen haar aanhouden. Ze went hier al redelijk goed aan. Nu kan ze dus niet wegrennen voor dat enge. We hebben hierbij ook al hulp gehad van iemand die ervaring heeft met het beleren voor de kar. Morgen gaan we waarschijnlijk weer verder met het laten wennen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:27

Wil je nou zeggen dat je haar met een touwhalster voor de wagen wil gaan zetten??
Ik had mijn bedenkingen hierover maar nu verklaar ik je echt voor gek. Dit is vragen om ongelukken! Denk alsjeblieft goed na wat je doet want een ongeluk zit in een heel klein hoekje.

Waarom ga je niet op zoek naar een ervaren menner die je komt helpen? Is mijn vader nu ook mee bezig. Op dit moment krijgt alleen het paard les en straks mijn papa erbij.
Tsja, daar moet je voor betalen maar dat is niets in vergelijking met de kosten die je hebt als het straks mis gaat.

Plingie 2 stokken worden hier op bokt wel eens gebruikt echter niet door de ervaren menners en ik heb het een 'prof' ook nog nooit zien doen*

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 15:36

Natuurlijk ga ik haar niet aan een touwhalster voor de wagen zetten. Ze heeft alleen de neiging om over je heen te lopen. Door het touwhalster reageert ze beter, en hoef je maar lichte druk te geven, als ze besluit om naar voren te rennen.
De eigenaresse blijkt een koetsiersbewijs, zij wijst ons op dingen en helpt.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:41

isolde04 schreef:
Hmm ja idd jammer dat de pony niet fit is. Eerst maar lekker naar buiten in het land of beter nog in een paddock, maar in elk geval eruit ! Cool

Maar wat je echt niet moet doen, is je pony achterwaarts het lamoen in willen laten lopen.
Zet haar met de neus tegen een muur en trek de kar naar haar toe, praat met haar en laat haar weten dat er wat staat te gebeuren en dat de kar eraan komt ( van: Hooo maar, komt ie... en leg je hand even op haar bil dat ze niet schrikt) .
Nu kan ze namelijk geen kant op en mag ze gewoon blijven staan. Als ze achteruit moet lopen ziet ze niks met haar oogkleppen op en achteruit laten lopen is een "straf" voor pony`s. Dat doen ze alleen wanneer ze echt gehoorzaam zijn en goed luisteren op bit, en vooral bij het mennen, de stem.
Naast dat, hoort het lamoen dan omhoog te staan, als je het zo wenst te doen, de pony kort voor de kar te draaien en evt een stapje achteruit te laten zetten, dan lamoen naar beneden en inhaken. Maar ik vind het persoonlijk waardeloos, want wat als het lamoen wel per ongeluk naar beneden komt ? Dan heeft dat jonge beest een trauma en kan je wel ophouden.

Als je begint, zoals ik zei, de eerste keer gewoon een kwartiertje, dan een dag laten staan en de volgende dag weer pakken, hetzelfde ritueel en evt. alleen wat langer. Leer haar goed stil te staan, alleen een paard wat geduld heeft is goed opgevoed, iets wat heel belangrijk is bij het mennen.
Ik kan ons "spul"alleen op-en aftuigen ( en toch doe ik het vanwege hun jonge leeftijd liever met hulp ), en kan ze zonder vast te hoeven zetten aftuigen. ( dit is echt niet aan te raden hoor ! helemaal niet als je net begint, want het zijn en blijven beesten, maar ik heb niet de stress om maar s even snel te zien hoe ik op mijn hardst het halster om kan krijgen ) Het mooiste is dat iemand haar beet houdt, dat geeft vertrouwen, diegene kan met haar praten en ze gaat niet in het touw hangen of begint te draaien.

Maar goed, gezondheid gaat voor en het is jammer dat het nu wat minder is, dus even laten bekomen en goed uitzieken. Meestal knappen ze van de zon en de vrijheid goed op. Haha!

Ik vind het niet zo'n goed idee om een pony tegen een muur te zetten, omdat achteruit niet makkelijk is kan hij alleen maar omhoog gaan als hij in paniek raakt. En als het wel goed gaat, hoe wil je weg rijden? Meteen achteruit rijden? Scherp wenden? Je moet net zolang oefenen tot je gewoon weg kunt stappen voor de kar. En loop er eerst gewoon naast, geen kwartier, een paar minuten is genoeg. Zoveel mogelijk rechtuit, heel ruim wenden en weer terug. Groom erbij die het paard aan een longeerlijn vast houdt, halster onder het hoofdstel.
Maar net als iedereen vind ik het echt heel onverstandig. Een koetsiersbewijs stelt helemaal niets voor, daar leer je de beginselen van het aangespannen rijden en als je verstandig bent ga je het vervolgens echt leren met een ervaren paard. Het is geen basis om een paard te beleren. Het kost echt niet zoveel om een paard te laten beleren, dit risico moet je niet nemen.

isolde04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:40

Marmot schreef:
isolde04 schreef:

Ik vind het niet zo'n goed idee om een pony tegen een muur te zetten, omdat achteruit niet makkelijk is kan hij alleen maar omhoog gaan als hij in paniek raakt. En als het wel goed gaat, hoe wil je weg rijden? Meteen achteruit rijden? Scherp wenden? Je moet net zolang oefenen tot je gewoon weg kunt stappen voor de kar. En loop er eerst gewoon naast, geen kwartier, een paar minuten is genoeg. Zoveel mogelijk rechtuit, heel ruim wenden en weer terug. Groom erbij die het paard aan een longeerlijn vast houdt, halster onder het hoofdstel.
Maar net als iedereen vind ik het echt heel onverstandig. Een koetsiersbewijs stelt helemaal niets voor, daar leer je de beginselen van het aangespannen rijden en als je verstandig bent ga je het vervolgens echt leren met een ervaren paard. Het is geen basis om een paard te beleren. Het kost echt niet zoveel om een paard te laten beleren, dit risico moet je niet nemen.

Tsja, tekst wordt wel s verkeerd geinterpreteerd, je legt in gedachten iets uit en dat is voor jou vanzelfsprekend, maar ben daarbij idd vergeten te schrijven dat ze voor de muur komen te staan aan de kant ( dus op de hoek ) van de stal bv, dan kun je ze in alle rust inspannen en zo voorwaarts weg rijden. Heb door de jaren redelijk wat paarden en ponies beleerd voor de wagen en dit gaat altijd prima.
Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!