[AR] 2 wagens op het oog...Wie heeft ervaring met 1 of beide wage

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arretje

Re: 2 wagens op het oog...Wie heeft ervaring met 1 of beide wage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:16

Janine_L schreef:
Arretje schreef:
Tegenwoordig komen alle wagens uit Polen....... En als die wagen 200 kilo weegt kan ie nooit heel stevig gebouwd zijn.....

Mijn wagen komt niet uit polen. Vork

Wat voor wagen heb je dan?

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:16

arijanne123 schreef:
hij is super stevig gebouwd,rijden er ook marathon mee,dus flauwekul

Tuurlijk, wat jij flauwekul noemt, maar ik geloof er niks van!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:57

Waar haal je die wijsheid vandaan Arretje?
Ik denk dat als je op een sgmw rondkijkt je een hele hoop wagens tegen komt van dat gewicht.

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:04

arretje,dan geloof je het toch niet.Als je deze kar zelf niet hebt,kan je er ook niet over oordelen.Maar ook goed hoor.Jij je zin

Einam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:39

laura2span schreef:
Ik denk dat als je op een sgmw rondkijkt je een hele hoop wagens tegen komt van dat gewicht.

Maar geen recreatiewagens zoals hier afgebeeld, die zijn toch echt minimaal 250 kg, maar ik geloof eerder in 300 kg.
Vergelijk deze recreactie wagen eens met een compleet gestripte marathonwedstrijdwagen, dan weet je genoeg.

Maar goed ik heb diverse wagens op de weegbrug gehad en kan inmiddels aardig inschatten wat iets weegt.
Deze weegt vast geen 200 kg

TS, geloof wat je geloven wilt, maar dat is mijn ervaring.
Eis voordat je een aankoop overweegt gewoon of je de wagen mag nawegen, als de verkoper het gewicht garandeerd doet hij daar vast niet moeilijk over Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:16

Een goede wagenbouwer die ze zelf in Polen laat bouwen
zorgt voor onderdelen en alle andere dingen die je nodig hebt..

Er zijn geen wagenbouwers die geen onderdelen of delen niet in Polen laten bouwen.

Miss alleen van der Mee, maar die bouwt ook eigenlijk vrij zware wagens wat TS dus niet wil

Mijn advies ga naar een wagenbouwer die ze zelf laat bouwen
Kelders
vd Wal
Kool

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 22:35

Nou, wat me in ieder geval duidelijk is, is dat het gewicht iets is wat je goed moet controleren.
En de tip van aangeven dat je de wagen op een weegbrug na wilt laten wegen vind ik wel een goede.
Al kan ik me wel voorstellen dat er wat verkopers zich beledigd zullen voelen...
Tot zover iedereen bedankt. Ja En meer ervaringen zijn welkom hoor! Laten we het alleen wel vriendelijk houden hier. Sommige reacties op elkaar zijn vrij fel....
Iedereen mag zijn mening hebben en ik hoor er het liefst zo veel mogelijk.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:58

arijanne123 schreef:
arretje,dan geloof je het toch niet.Als je deze kar zelf niet hebt,kan je er ook niet over oordelen.Maar ook goed hoor.Jij je zin

Doe ff normaal zeg...... Dat ik die kar niet heb wil niet zeggen dat ik onnozel ben ofzo. Hoe weet jij dan dat ie 200 kilo weeg, heb je hem gewogen?

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:00

Einam schreef:
laura2span schreef:

Maar geen recreatiewagens zoals hier afgebeeld, die zijn toch echt minimaal 250 kg, maar ik geloof eerder in 300 kg.
Vergelijk deze recreactie wagen eens met een compleet gestripte marathonwedstrijdwagen, dan weet je genoeg.

Maar goed ik heb diverse wagens op de weegbrug gehad en kan inmiddels aardig inschatten wat iets weegt.
Deze weegt vast geen 200 kg

TS, geloof wat je geloven wilt, maar dat is mijn ervaring.
Eis voordat je een aankoop overweegt gewoon of je de wagen mag nawegen, als de verkoper het gewicht garandeerd doet hij daar vast niet moeilijk over Knipoog

Mee eens!

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:16

Arretje schreef:
Tegenwoordig komen alle wagens uit Polen....... En als die wagen 200 kilo weegt kan ie nooit heel stevig gebouwd zijn.....

Mijn wagen komt niet uit polen. Vork[/quote]
Arretje schreef:
Wat voor wagen heb je dan?

Ik heb een Koenders. Knipoog

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:19

Echwel schreef:
Een goede wagenbouwer die ze zelf in Polen laat bouwen
zorgt voor onderdelen en alle andere dingen die je nodig hebt..

Er zijn geen wagenbouwers die geen onderdelen of delen niet in Polen laten bouwen.

Miss alleen van der Mee, maar die bouwt ook eigenlijk vrij zware wagens wat TS dus niet wil

Mijn advies ga naar een wagenbouwer die ze zelf laat bouwen
Kelders
vd Wal
Kool

Inderdaad "van der Mee" en Koenders bouwen zelf in Nederland.
Misschien zijn er nog meer.
Koenders wagens ken ik goed, ik rijdt al met de 2e van zijn hand, en de "van der Mee" wagens ken ik ook.
Daar rijdt mijn vriendin mee.
Allebei kwalitatief goede wagens en in Nederland gebouwd. Knipoog
Het is ook een tip die ik gegeven heb.
Als de TS een poolse wagen wil, moet ze dat gewoon doen hoor.
Het is mijn portomonaie niet Vork

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:28

Janine die Koenders wagens zijn gewoon 4kante blokkendozen met een heel hoog gewicht.

Toevallig ken ik Marciano heel goed en zelf zegt hij dat ook, zijn hart ligt niet bij het marathonwagen bouwen.

Als je een moderne wagen wil moet je dus geen Nederlands fabrikaat hebben.
Wel kun je naar een half fabrikaat zoals vd Heuvel die het frame in Polen laat bouwen, maar hier afbouwt.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:37

@ Echwel..
Marciano's hart ligt bij het restaureren van oude dingen, het liefst oude wagens maar ook oude meubels enz.
Ja, ik ken hem ook.

Maar waar zijn hart ligt, zal mij werkelijk een....... zijn.
Hij bouwt goede wagens, met voor mij een fijne optie n.l. de bak kan naar boven en naar beneden.
Heel handig als je met een tweespan kleine pony's rijdt en eenspan met een grotere.
Zo, kiest een ieder wat bij haar/hem past.
Deze wagen "past" ons goed.
En ja hij is kwalitatief heel goed.
Misschien onbetaalbaar voor een aantal mensen hier, dat zou kunnen.

Maar goed, het is hier niet ter discussie of Koenders goed bouwt en of jij zijn wagens te lomp vind.
(dat is namelijk heel persoonlijk, ik vind een robuuste wagen mooi achter een grove tinker namelijk)
Ik gaf dus, zoals eerder gezegd enkel een tip. Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:43

Ik denk niet dat het te maken heeft met onbetaalbaar.

Feit blijft dat deze wagens zoals jij beschrijft gewoon heel zwaar zijn, Koenders wagen enkelspan is al minimaal 350kg..

En zeker voor de wedstrijden zijn ze dus niet geschikt.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:06

Nog 1 berichtje van mij hier, dan moet ik gauw aan het werk.
Het is druk druk maar ja als het over aangespannen rijden gaat....... kun je bijna niet loskomen van bokt.

De TS heeft het in haar openingspost namelijk over recreatief rijden.
Zij zoekt dus geen wedstrijd wagen.
Dan kijk je dus naar andere dingen.
Ze wil mensen meenemen (schrijft ze) toch lekker als die mensen een rugleuning hebben nietwaar?
Op een marathonwagen (die dan misschien iets lichter is) kom je die op de achterbanken haast niet tegen.
Wat opbergvakjes zijn dan ook fijn, ja de wagen ziet er misschien wat lomper uit, want opbergbakjes zijn dichte plekjes en dat toont robuuster dan doorkijk ruimtes (bij marathonwagens)
Een plekje waar je picknickmand kan staan?
Je komt dus terecht bij een recreatie wagen (ja daar ga ik weer, die van koenders is een fijne hoor)
Dan stel je andere eisen als bij een marathonwagen.
Misschien wel een tip, ga dus eerst goed kijken wat je wil, en beslis dan welke wagen daarbij hoort.
Ik heb ook een marathonwagen gehad, nou mijn achterpassagiers waren echt niet blij hoor.
Zere rug geen beenruimte.......
Dus..... dit is mijn laatste tip: kies een wagen die past bij wat je wil en die goed bij je paardje past.
Succes met je aankoop.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:18

TS heeft wel aangegeven dat ze een lichte wagen wil toch? Een wedstrijdwagen is wat overdreven dan natuurlijk, maar toch. En dat alle poolse wagens van slechte kwaliteit zijn is al lang niet meer zo; het goedkope spul zal inderdaad minder zijn, maar dat is logisch. Maar over het algemeen is de kwaliteit van poolse wagens met sprongen vooruit gegaan!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:31

Ik heb een wagonette, weegt ongeveer 325 kg en komt bij Hagedoorn / Linde vandaan.
Er staat een pony voor van 1.45 m en die kan hem echt prima trekken, zowel op de weg, waar we veel rijden maar ook in het bos.
Ik kan ook maximaal 6 personen mee nemen, maar wat mij lijkt op beide foto's is de ruimte voor de mensen in de kar wel krap. Test ook dat uit, of je normaal naast elkaar kunt zitten (volwassene dan hé), want meestal valt dat erg tegen.
Ik weet helaas niet hoe ik een foto kan plaatsen, anders zou ik dat voor je doen, dan kon je het zien.
Dus mij lijkt dat een paardje van 1.60 echt wel een kar kan trekken van zo'n 300 kg, zowel op de weg als in het bos.
Denk dat het wel anders zou zijn als je door de duinen moet, maar die heb je hier niet.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 09:14

Nou, gisteren zijn we dus wezen kijken naar de Comfort Carriage Allround.
Mooie en degelijke wagen zo op het eerste gezicht. Ook qua afwerking en veiligheid voldoet hij aan alle eisen.
Gewicht van de 4 pers. is 240 kg. en de 6 pers. 270. Dat had die verkoper trouwens ook al gezegd toen ik hem voor de eerste keer aan de telefoon had. Ik heb niet het juiste gewicht in dit topic gezet.
De wagen is dus inderdaad zwaarder zoals de meeste bokkers al beweerden.
Deze wagens worden wel in Polen gemaakt en er zit nederlandse autolak op. Het onderstel is een wedstrijdonderstel, dus de wagen kan veel hebben.
De 6 pers. is wat grootte en gewicht betreft ook prima te doen voor een paardje van tegen de 1,60 m. We zullen nooit met 6 volwassenen op de wagen gaan zitten, maar die extra ruimte is wel erg lekker voor de passagiers. Dus Josie en Janine_L, ik denk wel dat jullie daarin gelijk hebben.
Er is door Bokkers gezegd dat wagens die geschikt zijn voor dubbelspan vaak wat te zwaar zijn voor enkelspan, maar er is eigenlijk bijna nergens een degelijke enkelspanwagen die niet tegen de 300 kg. weegt. Dat lijkt echt wel een gewicht wat gangbaar is.
Maar goed, we laten het even bezinken en gaan ook eens bij F.H. Kool kijken wat ze daar zoal hebben. Ik heb wel begrepen dat die wagens ook uit Polen komen, maar daar worden bijna alle wagens gemaakt. Wagens die in Nederland gebouwd worden zijn voor ons te duur.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:28

Laat je niet afschrikken door het feit dat een wagen in Polen is gebouwd hoor, daar wordt bijna alles tegenwoordig gebouwd. Over het algemeen is de kwaliteit gewoon goed! En als je niet van plan bent om veel marathons te gaan rijden is een laag gewicht eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Een paard van 1.60 loopt met beide wagens makkelijk weg, ook met meer mensen op de wagen in wat zwaarder terrein. Extra ruimte lijkt inderdaad handig, maar maakt je draaicirkel wel groter. Dat kan onhandig zijn op een smal bospad waar ineens een boom over blijkt te liggen......

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 09:44

Wij hebben zelf ook het idee dat de Comfort echt een degelijke wagen is ook al komen de wagens uit Polen. Er zijn ook meerdere dealers in Nederland en dat lijkt me ook niet voor niks.
Verder zijn we in eerste instantie helemaal niet van plan marathons te gaan rijden. Mochten we dat in de toekomst wel willen, dan zullen we waarschijnlijk een geschiktere wagen willen aanschaffen.
Maar nu moeten we eerst maar eens kijken hoe het allemaal recreatief gaat en hoe mijn paard het vindt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:53

Arretje schreef:

Mijn wagen komt uit Nederland en is om en nabij de 170-190 kilo
HCA
Maar een 'poolse' is inderdaad goedkoper en tegenwoordig scheelt het niks meer in de kwaliteit. Vroeger waren de poolse wagen gemaakt van vuilnisbakkestaal met lelijke lassen. Tegenwoordig zijn ze al een stuk beter.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:09

Okee, uitzonderingen daargelaten, maar jouw wagen is ook niet voor een paard van 1.60 Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:40

Maar ook de paardenmaat van die wagens zitten op hetzelfde gewicht. Mijn vering kan nog omhoog tot maat pony en met een andere wielmaat eronder kan hier ook een paard voor. Het cassis is bij alle maten hetzelfde

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:13

Dan heb jij een uitzonderingswagen!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 13:07

Zo'n lichte wagen voor een paard vind ik best gevaarlijk...
Als hij aan de kletter gaat...