[AR] Met wat voor bit mennen jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roxatte

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:21

Marjolein_18 schreef:
Ik ga niet aan bitloos beginnen.

Heeeel verstandig en veel succes met je mooie fries Knipoog

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 22:21

Ik moet er niet aan denken om bitloos de weg uit te gaan. Scheve mond

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:23

srry maar ik heb haar in 2 jaar tijd er nog nooit vandoor zien gaan, en ja we rijden haar zowel bitloos al op een enkel gebroken trens Lachen En nee het is nog nooit fout gegaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:24

Jpocie een 13 jarig kun je niet behandelen als een volwassene.
Ook als je ze tegenkomt moet je netjes en geduldig uitleggen dat het heel gevaarlijk is omdat je geen enkele rem hebt

Niet met bit en niet met bilooshoofdstel dat druk op de neus geeft bij gevaar..

Je kunt een kind niet ald een volwassene aanspreken, jij als net volwassene zult dat toch moeten begrijpen
arans schreef:
srry maar ik heb haar in 2 jaar tijd er nog nooit vandoor zien gaan, en ja we rijden haar zowel bitloos al op een enkel gebroken trens Lachen En nee het is nog nooit fout gegaan.
Tot het wel gebeurt en dan heb je niets in handen
Geloof ons nou maar, en koop eventueel een biloos hoofdstel.
Je ouders zouden dit nooit mogen goedkeuren.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 22:25

En op een trens zal ik niet eens naar buiten gaan. Als ik ga mennen dan he. Ik vertouw Layla wel.. Maar ik neem gewoon geen onnodige risico's.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:26

Trens kan best, je hebt paarden die het daar geweldig op doen, en dan heb je altijd nog een hulpmiddel in handen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:28

arans schreef:
Polly mennen we op een enkel gebroken trensje Lachen

Het oorspronkelijk bericht is plotsklap ineens veranderd

Jij veranderd snel van gedachten

arans schreef:
Polly mennen we bitloos op een stalhalster Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:29

arans schreef:
Polly mennen we op een enkel gebroken trensje Lachen

Ja ongelofelijk gauw bewerken.
Foei je zou in de hoek moeten voor straf..

Maar doe het dan ook nooit en nooit meer

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:30

Ik heb meerdere bitloose hoofdstellen uitgetest, en Polly doet het het best op ene simpel stalhalster Lachen

En jullie hoeven niet het alarmnummer te gaan bellen ik ga naar buiten met een trensje Bloos

@Napie: Ik hoef niet heel Bokt over me heen te hebben Nagelbijten / Gniffelen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:32

Echwel schreef:
Jpocie een 13 jarig kun je niet behandelen als een volwassene.
Ook als je ze tegenkomt moet je netjes en geduldig uitleggen dat het heel gevaarlijk is omdat je geen enkele rem hebt

Niet met bit en niet met bilooshoofdstel dat druk op de neus geeft bij gevaar..

Je kunt een kind niet ald een volwassene aanspreken, jij als net volwassene zult dat toch moeten begrijpen
arans schreef:
Tot het wel gebeurt en dan heb je niets in handen
Geloof ons nou maar, en koop eventueel een biloos hoofdstel.
Je ouders zouden dit nooit mogen goedkeuren.

Snap ik Heleen; daarom houd ik me, net als jou, in, omdat het hier niet om een volwassene met vol verstand gaat Knipoog Ik geef alleen de vergelijking als ik iemand in real life tegen zou komen (en dan had ik het met name over de wat meer 'volwassen' mensen) dat ik dan niet zou weten of ik me wel zou kunnen inhouden Knipoog

Misschien beetje ongelukkig gepost, maar begrijp me niet verkeerd; ook ik vind dat je een 13 jarige anders moet aanspreken dan een ouder iemand. Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:35

Pfffieuw dan snappen we elkaar tenminste..
Als de rest van de wereld nou ook de gevaren gaan snappen zijn wij hier overbodig Haha! Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:36

arans schreef:
Ik heb meerdere bitloose hoofdstellen uitgetest, en Polly doet het het best op ene simpel stalhalster Lachen

En jullie hoeven niet het alarmnummer te gaan bellen ik ga naar buiten met een trensje Bloos

@Napie: Ik hoef niet heel Bokt over me heen te hebben Nagelbijten / Gniffelen

Dat krijg je ook niet; maar het komt een beetje ongeloofwaardig over als je je posts in eens gaat veranderen...

Bovendien zou ik je eventjes op een topic willen wijzen........ Ik bedoel er verder niets mee, íedere menner kan dit overkomen, maar neem maar eens een kijkje, dan besef je dat er wel degelijk gevaar zit aan het mennen. Dit meisje mende al jaren met een goed beleerd paard, op een bitloos hoofdstel, nog niet eens op een halster...

Lees hier wat er op een kwade dag gebeurde, misschien opent dit je ogen eens:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=151&t=739217&hilit=

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 22:36

Maakt verder ook niet uit. Dit hoeft geen reltopic te worden. Ik denk dat ik haar maar gewoon moet proberen op een liverpool. We hebben ook nog een bokkenbitje liggen op stal zag ik! Morgen even proberen. Ik begin nog niet met het mennen, werk eerst aan de lange lijnen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:37

Echwel schreef:
Pfffieuw dan snappen we elkaar tenminste..
Als de rest van de wereld nou ook de gevaren gaan snappen zijn wij hier overbodig Haha! Haha!

Tsjah, ..... Clown

Misschien een 'men-politie' op pad sturen om ondeugdelijke en gevaarlijke aanspanningen van de weg te plukken?? Koe

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:40

Marjolein_18 schreef:
Maakt verder ook niet uit. Dit hoeft geen reltopic te worden. Ik denk dat ik haar maar gewoon moet proberen op een liverpool. We hebben ook nog een bokkenbitje liggen op stal zag ik! Morgen even proberen. Ik begin nog niet met het mennen, werk eerst aan de lange lijnen.

Lange lijnen als voorbereiding is inderdaad wel aan te raden; ook met dubbel longeren kun je al een hoop werk verzetten zónder haar daadwerkelijk voor de kar te zetten Knipoog

Kijk ook even naar de hoogte van het bit in de mond. Bij het ene paard moet hij lager, bij andere hoger... ligt er ook aan welke inwerking je wilt hebben... in principe mogen er één of 2 'rimpels' bij de mondhoeken zichtbaar zijn, of, zoals ik het noem 'ze mogen wel ietsje lachen'. Knipoog Dit vaak in tegenstelling tot de hoogte van het bit bij het rijden ohz.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 22:52

Klopt. Niet dat het bit zo strak hangt dat ze echt glimlachen. Haha!
Ik heb er zo'n zin aan he! Hyper!
Heb nog niet zo vaak met haar gemend, het is nu een jaar geleden. Ze is wel zo makkelijk dat je haar er gelijk weer voor de kar zet, maar wil toch geen onnodige risico's nemen en werk toch maar aan de lange lijnen. Oh ja en ben ook bezig met slepen. Ze werkt nu nog met een oud boerentuig om het weer 'aan te wennen'. Binnenkort komt mijn eigen tuig.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:58

arans schreef:

Frusty Gestoord Lips are sealed Hamer Boos!

arans schreef:

Clown ik men al 6 jaar en het 5 jaar en 364 dagen goed gegaan!!!!! er gaat nu vast nóóóóit meer wat fout!!! het verleden is een garantie voor de toekomst zeg ik maar atijd. denken jullie ook niet? en als ze er toch vandoorgaan doe ik gewoon mijn ogen dicht. Clown

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:58

Wij hebben bitloos geprobeerd maar we zijn niet verder dan de dubbele longe gekomen... Clown

Paarden lopen bij ons allemaal met liverpool of B-stang, recht of met tongvrijheid.
Onbekleed of met dun laagje latex... Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:03

Marjolein_18 schreef:
Klopt. Niet dat het bit zo strak hangt dat ze echt glimlachen. Haha!
Ik heb er zo'n zin aan he! Hyper!
Heb nog niet zo vaak met haar gemend, het is nu een jaar geleden. Ze is wel zo makkelijk dat je haar er gelijk weer voor de kar zet, maar wil toch geen onnodige risico's nemen en werk toch maar aan de lange lijnen. Oh ja en ben ook bezig met slepen. Ze werkt nu nog met een oud boerentuig om het weer 'aan te wennen'. Binnenkort komt mijn eigen tuig.

Nee, íetsje lachen inderdaad, niet de échte glimlach, dan heb je hem inderdaad te hoog hangen Knipoog

Ik persoonlijk ben niet zo'n voorstander van slepen ter voorbereiding. Maarja, ze is al beleerd, dat vind ik wel verschil maken. Als ik ze beleer voor de wagen dan zit er nooit slepen in mijn programma.

Als ze beleert zijn vind ik het op zich wel kunnen, maar het geeft een groot risico als je juist bezig bent je paard te beleren. Veel mensen denken dan dat het paard went aan het gewicht dat ie moet trekken. Maar het slepen van een paar autobandjes of pallet is heél wat anders dan het trekken van een wagen Knipoog

@ Eline: hahaha, die had ik nog niet gehoord 'ogen dicht als ze er vandoor gaan'. Moet ik ook maar eens proberen, misschien stopt ze dan zomaar uit zich zelf wel als ik mijn ogen dicht doe Clown

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 23:06

Als ze niet beleerd voor de wagen was, had ik ook niet met haar gesleept. Heb wel vaker gezien dat het op de kop verkeerd ging, dus dat hoef ik zelf niet mee te maken. Bloos

@ Eline: Haha en dan hopen dat het paard hetzelfde denkt als je hé. Vork

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:09

Marjolein_18 schreef:
Als ze niet beleerd voor de wagen was, had ik ook niet met haar gesleept. Heb wel vaker gezien dat het op de kop verkeerd ging, dus dat hoef ik zelf niet mee te maken. Bloos

@ Eline: Haha en dan hopen dat het paard hetzelfde denkt als je hé. Vork

Heel verstandig van je Lachen Ik heb er ook vaker paarden mee aan de haal zien gaan, met gevaar voor hunzelf én de mensen in de bak. resultaat; Paard met trauma die al stond te beven als een rietje bij het zien van een tuig... die krijg je dus never nooit niet meer écht voor de kar... Sigaar

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:37

JoyCiej007 schreef:
arans schreef:

Bitloos met een bitloos hoofdstel kan ik nog inkomen....

maar bitloos op een STALHALSTER? Frusty Gestoord Sorry hoor maar dan ben je wel érg onverstandig en onveilig bezig lijkt mij zo; je hebt dan hélemaal niets te vertellen....

JoyCiej007 schreef:
Echwel schreef:
En ohz wel een bit in??
staat in je profiel, ook dat je nog erg jong bent.

Neem dan van wat oudere ervaren mensen aan dat met stalhalster mennen zeer zeer gevaarlijk is.
Je mag dat nooit en te nimmer doen, denk zelfs dat de bitloosfanatici hier op bokt zeggen dat je minimaal een bitloos hoofdstel zou moeten gebruiken..

Omdat je zo jong bent blijf ik aardig en geduldig, maar zou je ouder zijn zou hier hele andere taal staan

Zou ik iemand in real life tegenkomen die op die manier bezig is, met een 'normaal' halster, nou sorry, maar dan zou ik me niet in kunnen houden en zo wat op ontploffen staan, zacht gezegd.... Frusty

Mensen, ik snap niet waar jullie het probleem vandaan halen.
Een pony reageerd op de neus net zo goed als in de mond.
Als je een pony met het bit wilt stoppen, moet je het op zijn benen doen, zoals in veel onderschriften staat.

Ik vind het 100% onzin. Waarom mag rijden bitloos wel, maar mennen niet!?
Als een pony er op reageerd, waarom stopt ie wel met een ijzer stuk in zijn mondhoeken trekken, en niet op iets op zijn neus.

Ik heb zelf met Polly langs de weg gemend met stalhalster, en die pony reageerd geweldig. Heb ook met haar MET bit gemend, maar vond met stalhalster toch beter werken, dus.

Sharon, vind van jouw ook wel vaag. Waarom blijf je niet bij de waarheid?

Oke, nu ga ik heel veel gezeur krijgen Koe

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:44

Laten we hier geen reltopic van maken inderdaad, daar heeft de TS niets aan.

Josca: Bitloos mennen met een bitloos HOOFDSTEL kan ik nog inkomen, zie mijn vorige post, al ben ik daar ook geen voorstander van. Maar bitloos mennen op een stálhalster is gewoon ontzettend dom, eigenwijs en vooral érg onveilig, helemaal wanneer je naar buiten gaat met je aanspanning.

en wat betreft 'paard stoppen met bit, moet je het om zijn benen binden'... Ik ben het daar soms niet zo mee eens. Ik heb vaak zat ook óp een paard gezeten die aan de kletter ging, wat was ik blij zeg, dat ik er niet met halstertje op zat! Krijg ik ze niet terug, dan volgt er een flínke ruk in de mond (en nee, ik noem dat géén mishandelen) en stuur ik ze met de kop tegen een boom aan. Probeer dat maar eens te doen met een stalhalster.

Een bitloos hoofdstel heb ik zelf geen ervaring mee, maar volgens mij ligt het ook aan het paard zelf. Ik weet gewoon dat ik Otje niet bitloos zou moeten en kunnen mennen, dat gaat geheid verkeerd.

halsters zijn er niet voor gemaakt om mee 'bitloos te rijden/mennen', in ieder geval níet de gewone stalhalsters.Wil je bitloos mennen of rijden, investeer dan in je eigen veiligheid en koop zo'n bitloos hoofdstel of een hackamore oid.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:25

Joscaa het woord zegt het al stalhalster, dus geen rijhalster..,
Zo een ding is niet gemaakt om mee te rijden, veel te kwetsbaar, hangt vaak lossig om het hoofd.

Nou kan iedereen gillen het is goed gegaan, dat is hetzelfde als iemand mij vraagt
Bijt je hond, waarop ik altijd antwoord , tot nu toe niet.

Als het dan zonodig moet koop dan idd een bitloos hoofdstel..
Anders kun je op je vingers natellen dat het een keer fout gaat.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:27

JoyCiej007 schreef:
Bovendien zou ik je eventjes op een topic willen wijzen........ Ik bedoel er verder niets mee, íedere menner kan dit overkomen, maar neem maar eens een kijkje, dan besef je dat er wel degelijk gevaar zit aan het mennen. Dit meisje mende al jaren met een goed beleerd paard, op een bitloos hoofdstel, nog niet eens op een halster...

Lees hier wat er op een kwade dag gebeurde, misschien opent dit je ogen eens:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=151&t=739217&hilit=

Wil effe opmerken dat dit dus iid iedereen kan overkomen he! Of je nou bitloos of met bit ment... Als een paard schrikt en hem smeert heb je sowieso niks meer te vertellen.... Of er nou een bit in hangt of niet....

En iedereen kent zijn eigen paard/pony het beste.... Als Arans bitloos durft te mennen, nou wat let ze...
Waar maken jullie je druk over... Niet iedereen heeft een hittepetit van een paard wat de meeste mensen nog niet eens fatsoenlijk aan een halster mee kunnen nemen....