[AR] Nieuw menboek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

klijnliesje

Re: Nieuw menboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:09

Tja fouten maakt toch iedereen palousa boy.. maar ik snap wat je bedoelt.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 20:42

Maar ze willen doen laten geloven dat zij nooit fouten maken Knipoog

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:52

Nee , ik maak die ook nooit.. dat doet pa wel..hi

oef moet ik wel voorzichtig worden ga dit seizoen zelf starten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:57

Eerlijk gezegd denk ik niet dat er behoefte is aan nóg een boek. Er zijn namelijk al genoeg boeken in omloop, het cursusboek en Bartels als echte basis. De boeken van Ilona en Riny als wat meer gevorderde. Wat er dan ontbreekt is nóg meer gevorderde boeken. Welke onderwerpen zou je dan gaan aanschrijven? Dan kom je, lijkt mij, terecht bij de rijtechnische problemen. En ik ben van mening dat je rijtechnische problemen niet met een boekje op kan lossen. Alle honderden menpaarden reageren namelijk allemaal anders op iedere hulp, dus je kan hier geen waterdicht advies geven. Een instructeur, die jouw aanspanning ziet en beoordeeld, kan bepalen wat je het beste kan proberen om het probleem op te lossen.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:05

Noem dan eens een boek waarin staat beschreven hoe je je paard het best kan trainen voor een marathon.
Hoe je je paard in conditie krijgt.. zou er graag 1 hebben.
en niet van internet downloaden.. nee duidelijke schema,s in boekvorm die mee naar bed en bank kunnnen. Ik kan ze niet vinden op gebied van mennen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:11

misschien moet je dan niet gaan denken in de richting van een boek maar meer aan een nieuwe video reeks ( die niet 2 keer is overgesproken Tong uitsteken ) dan kun je weer wel bij de beginners beginnen, dat zou imo zelfs de sterke voorkeur hebben, duidelijk het inspannen enzo laten zien. beelden zeggen vaak meer dan woorden, veel mensen hebben het niet in zich om bij een tekst een beeld te vormen, dat is met een video goed op te lossen.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:12

Nou .. kijk das een idee.
Camera man palousa boy..
tekst A10
aanspanning klijnliesje

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:14

klijnliesje schreef:
Noem dan eens een boek waarin staat beschreven hoe je je paard het best kan trainen voor een marathon.
Hoe je je paard in conditie krijgt.. zou er graag 1 hebben.
en niet van internet downloaden.. nee duidelijke schema,s in boekvorm die mee naar bed en bank kunnnen. Ik kan ze niet vinden op gebied van mennen.

met schema's moet je ook oppassen, een schema gaat vaak uit van de ideale situatie en houd geen rekening met bijv een week kreupel op stal staan.
op die manier overtrain je een paard snel.
nou kunnen wij dat misschien snel genoeg zien, maar niet iedereen kan voor zichzelf zo'n schema aanpassen aan zijn of haar omstandigheden..

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:16

dat is waar, maar er zijn ook een hoop mensen die nu ook maar wat aanrommelen en helemaal geen schema hebben, toch?
en je zou daarin kunnen vermelden hoe je het aan kan passen aan je tijd.
Hoeveel trainen jullie zelf bijvoorbeeld hoe ziet jullie week er uit voor de wedstrijd. En hoe ziet een opbouwende training bij jullie er uit.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:21

Is training ook niet deels opgenomen in de boeken van Ilona en Riny?? (Ik heb ze alleen doorgebladerd, dus zou inderdaad goed kunnen dat het er niet in staat)

Maar over conditieopbouw is genoeg te vinden in het algemeen, conditietraining van een dressuurpaard is namelijk hetzelfde als voor een menpaard. En veel meer dan een aantal bladzijdes kan je hier imo niet aan besteden, door de reden die Jeffrey ook al noemt; paarden verschillen teveel. Het ene paard loopt binnen een week fluitend een rit van 20 km, de andere doet er 3 weken over om het met moeite vol te houden. Veel meer dan een simpel, standaard verhaaltje kan je hier dus niet over vertellen.
Zelfde met voorbereidingen op wedstrijden. Veel meer dan bekende menners hun verhaaltje te laten doen kan je niet. Het ene paard is gebaat bij 5x per week dressuurtraining, voor de ander is 1x per week al te veel. En deze verhaaltjes zijn genoeg in bladen als de Mensport te vinden.

Ik blijf erbij, dat ik het overbodig vind Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:22

*dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 18-03-07 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:26

Ik zou echter niet graag met een dressuur paard een marathon rijden denkt niet dat het hem goed bekomt en inderdaad een paar blz red je niet juist omdat er zoveel paarden zijn.
Op de marathon clinic kwamen er inderdaad veel vragen van conditie en trainingsmethodes achteraf.
Gelukkig dat jij alles zelf kan vinden, dus als ik tips nodig heb roep ik je hulp in } Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:31

Je kan beter de hulp van je instructeur inroepen. Die heeft namelijk meer kijk op jouw aanspanning dan ik of welke informatiebron dan ook.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:46

Dat wilde ik nou juist ook vermelden in het boek..instructeurs mencentra... Goed idee van jou, maar niet voor iedereen haalbaar hoor.
wij gaan ook braaf naar de les maar denk niet dat het voor iedereen haalbaar is en dat goede instructeurs niet voor het oprapen liggen. Dus als ik ze nu vermeld met naam en woonplaats hoeven mensen die gaan starten niet zo te zoeken.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:46

Hier worden ook vaak vragen gesteld maar niet iedereen zit op bokt, of weet dat bokt bestaat.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:50

Maar 9 van de 10 vragen die hier gesteld worden zijn óf al behandeld in de bestaande boeken óf kunnen alleen door een instructeur beantwoord worden.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 21:52

Behalve mijn vraag Schijnheilig

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:02

Bijzondere mensen blijf je houden heh Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:20

[quote="palousa_boy"]een boek over ongelukken en gevaarlijke dingen in de mensport, lijkt me ook niet echt promotie materiaal, maar het is net wat je bedoelingen zijn natruurlijk.

Beetje uit zijn verband getrokken deze reactie.
Geen boek vol maar enkele foto's om te laten zien aan (onervaren) menners wat er kan gebeuren als met ondeugdelijk materiaal of zonder basiskennis wordt gereden. Geen foto's van wedstrijdongelukken dus en al helemaal geen sensatietoestanden. In boeken over springen staat ook vaak het een en ander over wat er fout kan gaan en hoe je jezelf kan beschermen en hoe je kan voorkomen dat het fout kan gaan.
Jullie worden niet bepaald blij van mensen die zonder veel kennis paarden en pony's voor de wagen zetten, er mee rond gaan crossen en aldanniet zichzelf en anderen in gevaar brengen dus zou dit een mooie gelegenheid zijn om bepaalde groepen mensen eens te laten zien wat daar de gevolgen van kunnen zijn.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 22:22

daniella74 schreef:
Jullie worden niet bepaald blij van mensen die zonder veel kennis paarden en pony's voor de wagen zetten, er mee rond gaan crossen en aldanniet zichzelf en anderen in gevaar brengen dus zou dit een mooie gelegenheid zijn om bepaalde groepen mensen eens te laten zien wat daar de gevolgen van kunnen zijn.

Als wij het boek zouden schrijven wel, ja Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:27

Albertine_N schreef:
daniella74 schreef:

Als wij het boek zouden schrijven wel, ja Lachen

Oh ja, als je de AR bokkers een boek over mennen laat schrijven komt volgens mij zelfs de grootste nadruk op alle risico's te liggen Lachen Vork

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:36

De vraag is dan weer of die mensen dat nieuwe boek wel zouden lezen of toch denken dat het voor de rest van de menners is en dat zij dat boek niet nodig hebben.

De AR bokkers zijn igg wel realistische ervaringsdeskundigen voor zover ik jullie heb leren kennen en daarom ook reuze interessant leesvoer voor een onhandige beginner als mijzelf (rij overigens uitsluitend les met goede instructie).

Als dat boek toch niet geschreven gaat worden waarom dan jouw vraag?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 22:39

AR leven in blazen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:59

Albertine_N schreef:
AR leven in blazen

Inderdaad; wel of geen boek schrijven, ik vind het een zeer interessante discussie, ook om meningen te peilen, ideeen op te doen, eigenlijk gewoon eenieders mening over wat een goed, nieuw boek over mennen in zich moet hebben Lachen

Leuk idee ook om dit topic te openen Lachen

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:11

Is het wel zo`n goed idee voor een boek waarin de gevolgen staan als het misgaat. Het schrikt ook een hoop mensen af! Aangespannen rijden brengt risico met zich mee. Risico is Kans x effect. De kans dat je iets tegenkomt op straat, waarvan je paard schrikt is aanwezig. Het effect daarvan kan soms erg naar aflopen. Zo naar, dat een collega-menner schrik krijgt om aangespannen de straat op te gaan als hij bijvoorbeeld een foto heeft gezien.