[AR] Helemaal alleen hoe doen jullie dat.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Re: Helemaal alleen hoe doen jullie dat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:04

Oeps sorry ik heb het hier niet over de TS maar over Rommulus, mijn excuses

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:04

stef schreef:
is maar 1 pagina?

Sorry ben in de war met een ander topic.
Inderdaad een pagina Bloos

Edit nu wel pagina 2 Cool
Laatst bijgewerkt door ZEJA op 20-02-07 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:05

ardo_iggy schreef:
stef schreef:
met in en uitspannen zet ik dr gewoon aan de muur, ruimte zat om de wagen erachter te knopen en weg te draaien.
Alleen mennen doe ik alleen achter op het land, niet op de weg

Dan neem ik aan dat het niet een jonge pony is die voor het eerst voor de wagen staat.

Euhm, nee, maar dat is ze ook wel geweest (en ik was 16 en naief, en deed dat wel even Knipoog )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:06

Paulusjuh schreef:
Oeps sorry ik heb het hier niet over de TS maar over Rommulus, mijn excuses

haha, ja we waren beetje afgedwaald he Knipoog en dat over opbouwende kritiek; ik denk persoonlijk dat mensen zoals Rommulus niets hebben aan tips en adviezen, daar hij/zij het toch maar in de wind slaat.
Zulke mensen verdienen gewoon een schop onder hun kont, misschien maakt dat de zaak wat duidelijker Lachen

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:07

stef schreef:
Dan neem ik aan dat het niet een jonge pony is die voor het eerst voor de wagen staat.

Citaat:
Euhm, nee, maar dat is ze ook wel geweest (en ik was 16 en naief, en deed dat wel even Knipoog )

En dan hoop ik dat je ervan geleerd hebt en het nooit meer zou doen.
Laatst bijgewerkt door ZEJA op 20-02-07 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:09

niet snel, maar moet wel zeggen... er is nooit wat gebeurt! (althans, niet op de momenten dat ik alleen was)

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:10

Dan heb je erg veel geluk gehad. Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:11

of gewoon en doodgoeie pony (en dat laatste is meer dan waar)

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:13

En dan hoop ik dat andere mensen verstandiger zijn om gewoon hulp in te schakelen.

Zodat het allemaal goed en netjes gebeurd.
Zonder de gevaren op te zoeken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:18

toch vreemd dat mensen va de andere kant computer mij inschatten alsof ik een schop onder mijn kont moet hebben

ik ben geen ts en vraag niet voor niets om tips
en ter info het dier weet alles tot de kar er daad werkelijk achter gaat en ja alles alleen gedaan

en nee er is niemand die kan helpen

en hoogersmilde ligt vlakbij assen dus vrees dat dat te ver weg ligt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:22

rommulus schreef:
toch vreemd dat mensen va de andere kant computer mij inschatten alsof ik een schop onder mijn kont moet hebben

ik ben geen ts en vraag niet voor niets om tips
en ter info het dier weet alles tot de kar er daad werkelijk achter gaat en ja alles alleen gedaan

en nee er is niemand die kan helpen

en hoogersmilde ligt vlakbij assen dus vrees dat dat te ver weg ligt

Erg vreemd ja. Clown Nee, laat ik het zo stellen; meid ga gerust lekker in je uppie verder, zonder ook maar énig acht te slaan op onze adviezen, dan heb je die schop onder je kont inderdaad niet nodig. Een ongelukje met je pony, kar en jou zal dan misschien hier voor in de plaats werken, werkt waarschijnlijk nog veel béter! Clown

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:24

En dan zien we vanzelf het topic voorbij komen.

Help het ging fout en nu is alles stuk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:26

ardo_iggy schreef:
En dan zien we vanzelf het topic voorbij komen.

Help het ging fout en nu is alles stuk.

Wat zeggen we dan? Eigen schuld, dikke bult, en dan met name voor de pony die er toch niets aan kon doen.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:26

Hoihoi, Ik rij heel veel alleen en meestal tweespan maar mijn ponies doen dan ook alles voor me. Ik heb er overigens wel eentje waarmee ik niet alleen ga, nooit. Het hangt er bij mij dus vanaf welke pony of ponies ik meeneem...
Meer dan twee gaat uiteraard ook niet in mijn eentje. Dan heb ik toch minstens 1 paar extra handen nodig.

De eerste paar keer aanspannen doe ik zeker niet alleen. Dan zijn we in de regel met zijn tweeen of drieen en de pony moet zich echt nadrukkelijk bewezen hebben voordat ik er over denk om er met die bewuste pony alleen op uit ga. Voor het eerst voor de sleep (de eerste paar keer) gaat ook met hulp. Ik zie ook echt niet hoe je dit veilig in je eentje zou kunnen doen. Begin ik dus ook zeker niet aan.
Ik heb er dit jaar weer eeneigen gefokte te beleren en volgend jaar ook dus we hebben er weer zin in. Als ik geen hulp zou kunnen krijgen dan beleven er maar twee mogelijkheden over: Of een pak geld neerleggen voor een professionele figuur of dus inderdaad niet aanspannen...

Kijk: dit kan dus met mijn ponies ook en...

Afbeelding

Afbeelding

... hopelijk aan het eind van de zomer vierspan met mijn eigen ponies.

Sorry hoor, moest even Bloos Haha! Pling Cool

simy_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:29

Ik zou ten eerste NOOIT alleen mennen,, als er iets gebeurt.. je pony schrikt van een openklappende paraplu, plastic zak.. of weet ik veel ben je de klos... maar als je toch allen wilt zal ik er vooral voor zorgen dat je op je pony HELEMAAL kan vertrouwen!!! ho is ho (zoals eerder gezecht) als dat er eenmaal goed in zit en jij je pony vertrouwt en je pony jou (ook heel belangrijk!) dan kan je er mee beginnen om is alleen in een groot weiland ofzo te rijden.. niet te snel van stapel lopen,, dan komt alles goed Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:30

Aline4 schreef:
Hoihoi, Ik rij heel veel alleen en meestal tweespan maar mijn ponies doen dan ook alles voor me. Ik heb er overigens wel eentje waarmee ik niet alleen ga, nooit. Het hangt er bij mij dus vanaf welke pony of ponies ik meeneem...
Meer dan twee gaat uiteraard ook niet in mijn eentje. Dan heb ik toch minstens 1 paar extra handen nodig.

De eerste paar keer aanspannen doe ik zeker niet alleen. Dan zijn we in de regel met zijn tweeen of drieen en de pony moet zich echt nadrukkelijk bewezen hebben voordat ik er over denk om er met die bewuste pony alleen op uit ga. Voor het eerst voor de sleep (de eerste paar keer) gaat ook met hulp. Ik zie ook echt niet hoe je dit veilig in je eentje zou kunnen doen. Begin ik dus ook zeker niet aan.
Ik heb er dit jaar weer eeneigen gefokte te beleren en volgend jaar ook dus we hebben er weer zin in. Als ik geen hulp zou kunnen krijgen dan beleven er maar twee mogelijkheden over: Of een pak geld neerleggen voor een professionele figuur of dus inderdaad niet aanspannen...

Kijk: dit kan dus met mijn ponies ook en...

Afbeelding

Afbeelding

... hopelijk aan het eind van de zomer vierspan met mijn eigen ponies.

Sorry hoor, moest even Bloos Haha! Pling Cool

Even heel erg nog meer offtopic: Allejezus, wat heb jíj een prachtig span daar zeg! heel mooi, en vooral die arreslee, super hoor! Mag je trots op zijn, met zo'n span onder je beheer Lachen

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:33

ik ga ook nooit alleen mennen. mijn haflinger is ook super braaf en kent alles. loopt minstens 5 jaar mee in de marathon en toch afgelopen zomer schrok ze nog wel even!
met oogkleppen op zien ze alles wat minder goed en met een ratelende kar achter zich zijn ze toch vaak wat opgefokter. naast dat ik het niet zou willen mag ik het ook niet Tong uitsteken
mijn groom is tevens mijn vader en hij vind het leuk om mee te gaan en ik vind het fijn als hij mee is en ook veel veiliger.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:44

Pony's aan een muur, hek of trailer binden en de kar ertussen steken. Met iemand ervoor hebben ze niet eens geleerd en geeft daardoor alleen maar onrust. Bij het verlaten van het erf moet ik een hek sluiten. Dat het span nog enig sinds groen was draaide ik eerst het hele span om en sloot dan het hek. Nu zet ik de kar op de handrem en kan ik naar achter lopen met de leidsels in de hand. Wanneer ze wel gaan lopen, kan ik zo achterop stappen.
Vervolgens hou ik wel altijd rekening met mijn routes: niet op avontuur in onbekend bos.

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:08

Ik vind het allemaal wat kort door de bocht om te zeggen, doe het niet alleen, veel succes met verpesten! Tjonge jonge iemand vraagt om tips. Niet om opgelegd te krijgen hoe het niet moet. Ze zou het best alleen kunnen proberen. Ga eerst gewoon in het tuig kilometers lopen en kijk hoe het gaat. Als dat goed gaat en paard blijft rustig ook met verkeer, kun je er toch de kar achter hangen en in de bak rijden? Tja, ze schrijft zelf ik heb op alle mogelijke manieren geprobeerd hulp te zoeken, zelfs betaald. Nou geef het dan een kans en probeer het, ik ga er vanuit dat je de lichaamstaal van een paard kent, lees die goed, let daar op en ga rustig aan aan de slag. En je kunt na elke stap weer tips vragen, dan kunnen we je op papier misschien een beetje verder helpen zonder te veroordelen....succes!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:11

Lotte29 schreef:
Ik vind het allemaal wat kort door de bocht om te zeggen, doe het niet alleen, veel succes met verpesten! Tjonge jonge iemand vraagt om tips. Niet om opgelegd te krijgen hoe het niet moet. Ze zou het best alleen kunnen proberen. Ga eerst gewoon in het tuig kilometers lopen en kijk hoe het gaat. Als dat goed gaat en paard blijft rustig ook met verkeer, kun je er toch de kar achter hangen en in de bak rijden? Tja, ze schrijft zelf ik heb op alle mogelijke manieren geprobeerd hulp te zoeken, zelfs betaald. Nou geef het dan een kans en probeer het, ik ga er vanuit dat je de lichaamstaal van een paard kent, lees die goed, let daar op en ga rustig aan aan de slag. En je kunt na elke stap weer tips vragen, dan kunnen we je op papier misschien een beetje verder helpen zonder te veroordelen....succes!

En dat zegt iemand met verstand van het beleren van een pony voor de kar?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:18

Ik heb een draver die beleerd is voor de sulky voor de hardraverij...
Toen hij een jaar bij mij was heb k m aan de lange lijnen uitgeprobeerd.
Nu heb ik sinds september m echt voor de sulky staan.
De eerste keer was ik niet alleen, had wel iemand nodig om m vast te houden...
Maar dat ging prima... kan m nu prima alleen aanspannen... tenminste.. met t tuig dat ik had... tuig dat ik nu heb moet ik even nog wat op verzinnnen (heb nu een draverstuig, die heeft lange gespen die je 100x om de bomen moet slaan).

Mijn shet ben ik nu aan beleren. Overigens gewoon met een open hoofdstel.
aan de lange lijnen... ik heb m nog niet voor de kar gehad vanwege gebrek aan een.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:26

kijk aan wat Aline4, simy_horse, xjildou, Napie en Lotte29 zeggen daar zou iemand nog wat aan hebben niet aan dat gezemel
verder ga ik daar ook geen woorden meer vuil maken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:28

rommulus schreef:
kijk aan wat Aline4, simy_horse, xjildou, Napie en Lotte29 zeggen daar zou iemand nog wat aan hebben niet aan dat gezemel
verder ga ik daar ook geen woorden meer vuil maken

Oh maar tips aan de TS heb ik een pagina terug ook uitvoerig gegeven hoor, die komen sterk overeen met bovengenoemde personen. Knipoog

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:31

Alleen aanspannen? Niet. Alleen mennen? Ook niet.
Nooit, simpel.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:10

Jongens laten we even goed naar de bedoeling van dit topic kijken: 'Alleen inspannen'. Over het alleen mennen en het alleen beleren van een paard wordt hier niet gesproken. Daarvoor is in het geval van het alleen mennen, een ander topic gaande.