[AR] [DISCUSSIE] AR subforum: wat hoort er wel en niet op thuis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: [DISCUSSIE] AR subforum: wat hoort er wel en niet op thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:00

viola schreef:
Ik snap dat de echte 'penny' vragen en reacties tot wat ergernis kunnen leiden, maar ben het toch ook wel redelijk met eva 1969 eens. Op de een of andere manier krijg ik ook weleens het gevoel dat als je niet al jaren menner ben en zeker een aantal officiele wedstrijden gereden heb met succes je hier niet echt welkom ben (OK iets overdreven geformuleert, maar om het even duidelijk te maken). Ik kan alleen niet aanwijzen waar dat dan precies aan ligt.

.
Er zit natuurlijk verschik in zoals al verteld is iemand die een probleem heeft, of iemand die denkt alles te weten maar zo graag zijn eigen stem hoort.
Dat is in het echte leven ook het geval dus op internet helaas niet anders.

Ook vind ik persoonlijk het heel hinderlijk als je een goede discussie hebt, iemand tussendoor met een oneliner komt, zo van zie hoe goed ik ben.
Daart knappen veel mensen op af, en niet alleen bij ar.

Wij zijn allemaal ooit eens begonnen , maar wel met hulp en die hulp kun je niet hier van een beeldscherm halen die zul je persoonlijk moeten zoeken en dat is waar steeds op gehamerd word.

Misschien dat je met specifieke shetlandprobleem vragen dat ook beter bij het bijbehorende forum kunt vragen.(is maar een idee hoor)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:02

Persoonlijk vind ik gewone vragen, hoe simpel ook helemaal niet erg. Je kunt alles uitleggen. Maar soms lees je een reeactie van iemand, *lees grote mond* en kijk je dan in het profiel, dan is het zo'n blaag van 10-12 jaar, die denkt het te weten. Nu zullen ze er best zijn die het wel weten maar vaak is het gewoon een bepaalde mentaliteit van de jeugd waar je je aan stoort.
Een bouwvallig karretje stoor ik me ook niet aan. Zo ben ik ook begonnen. Is helemaal niet erg. Maar je moet mensen wel kunnen wijzen op de gevaren er van.
Ook een pittige discussie of scherpe opmerking ben ik niet vies van. Je moet toch je eigen mening uit kunnen dragen. Het is toch een openbaar forum. VRIJHEID VAN MENINGSUITING is een deel van onze grondwet. Snap ook wel dat het moeilijk te beheren is. Wie is een goede mod? Een modje van ca 20 jaar is toch lastig soms met bokkers van tegen de 40 die veel meer ervaringen (denken) te hebben. Dat neemt niet weg dat een mod ook ten allen tijde bij zichzelf te rade moet gaan en zijn/haar persoonlijke voorkeur buiten beschouwing moet laten, deskundig moet zijn wat onderwerpen betreft en soms ook moet kunnen incasseren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 18:32

Wish-list tot nu toe:

* foto-topics op rassenfora - eventueel ook hier?
* sticky over hoe te beleren, in te spannen ed

Als ik wat gemist heb voor de wish-list, shoot...

@ BD: vrijheid van meningsuiting werkt natuurlijk wel 2 kanten op. De penny die die domme vraag stelt, heeft diezelfde vrijheid.
Mods worden in principe geselecteerd op hun communicatieve vaardigheden en op hun incasseringsvermogen. Níet op hun inhoudelijke kennis van zaken. Voor het reilen en zeilen van bokt is dát nl niet nodig. Een politie-agent hoeft zelf geen wiet te verbouwen om regulerend op te treden als hij een illegale hennepkwekerij aantreft. En ja, de boktmods zijn in feite de politie van bokt. Soms een vriendelijke oom agent die de weg wijst of verdwaalde kinderen thuisbrengt bij hun bezorgde moeders, soms een kl**tzak die je op de bon slingert als je te hard rijdt.

Overigens is een wijd verbreid misverstand dat bokt een democratie is. Bokt is, ik kan het niet vaak genoeg herhalen, een privéfeestje. Je bent welkom, maar je moet je wel aan de huisregels houden. En die huisregels worden door de eigenaar van het huis en het feestje opgesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:36

Wat ik bij western een erg leuk forum vindt, is Tack-room.
Om te voorkomen dat dat soort vragen bij harnachement verdwijnen ( tussen de ' hoe leuk staat groen bij mijn blauwe paard, maar dat terzijde.. ) zou het misschien bij aangespannen ook geplaatst kunnen worden? En tuigkamer zelf, vind ik helemaal geen slechte benaming Knipoog Haha!

( maarja, ik ben nu eenmaal tuigfreak, dus spreek geheel voor mezelf Tong uitsteken )

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:17

Ibbel schreef:
Wish-list tot nu toe:

* foto-topics op rassenfora - eventueel ook hier?

Ik doelde meer op het splitsen per discipline. Per ras lijkt me niet echt handig, maar misschien zie ik een voordeel daarvan over het hoofd.
Citaat:
Overigens is een wijd verbreid misverstand dat bokt een democratie is. Bokt is, ik kan het niet vaak genoeg herhalen, een privéfeestje. Je bent welkom, maar je moet je wel aan de huisregels houden. En die huisregels worden door de eigenaar van het huis en het feestje opgesteld.

Hier moeten sommige denk ik weleens aan herinnerd worden. Ik ben een paar onderschriften tegen gekomen die niet echt positief waren over bokt. Weet echt niet meer van wie, maar dan denk ik ga lekker weg als je het er niet mee eens ben

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:35

Ibbel schreef:
Dat is wel waar maar als er zometeen niemand meer op je feestje komt moet je alleen taartjes eten. Of misschien limonade erbij voor de kids....
Proost!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:41

Punt is niet dat er veel vragen gesteld worden door onevaren menners. Liever dat ze het hier vragen, dan dat ze meteen hun pony voor de kruiwagen spannen. Punt is alleen, er worden weinig topics geopend op AR. En dat is niet erg, er zijn nu eenmaal minder menners/potentiële menners op bokt. Maar vaak staan er op pagina 1 al een aantal dezelfde topics. En dat is vervelend. Ik wil best uitleggen dat een meisje beter haar koetsiersbewijs eerst kan halen etc etc etc. Maar als ik dat iedere week, of nog meer gaat doen. Dan wordt het vervelend. En dat is het grootste probleem.

Op zich wil ik mij trouwens best beschikbaar stellen als iemand waar ze met vragen terecht kunnen. Dat moet wel lukken lijkt me.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:43

viewtopic.php?f=8&t=720506&st=0&sk=t&sd=a

Kijk dit is nou een topic buiten AR waar op dezelfde wijze gereageerd wordt richting een onervaren persoon.
Waarom kan men onze waarschuwende reacties op AR niet waarderen en reageren hier de mods volop mee.

Haal er een ervaren persoon bij.
Je kunt je paard maar 1 keer verpesten.
Weet waar je aan begint
Enz enz enz

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:54

BlackDevils schreef:
Ibbel schreef:
Dat is wel waar maar als er zometeen niemand meer op je feestje komt moet je alleen taartjes eten. Of misschien limonade erbij voor de kids....
Proost!

Haha, inderdaad; mooi geformuleerd Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 03:41

Ik denk niet dat bokt opgezet is om een privé-forumpje te hebben.
Het is gemaakt om een brede groep paardengekken een gelegenheid te geven om over hun uitermate boeiende hobby te kunnen praten en discussiëren.
Nu denk ik dat wanneer uit die brede groep mensen een sterke roep is om zaken anders aan te pakken dan doe je er goed aan om er naar te luisteren en iets mee te doen.
Waneer ik mij als ietwat gevorderde rijder op AR door de 1e 3 topics heb geworsteld met zaken als hoe knoop ik mijn Shet voor mijn 3-wieler en waarom moet ik Pukkie een goed tuig op, ’t oude doet het nog prima en zijn er ook roze tuigjes want dat kleurt zo leuk bij het setje dat ik al heb, dan denk ik dat het overgrote deel afgehaakt is.
Bokt is een woud van topics en er staan veel te veel onzinnige dingen tussen datgene wat veel mensen eigenlijk zoeken. Er dient wel degelijk verschil te worden gemaakt tussen beginners en gevorderden. Bij de gevorderden zou je een iets volwassener toon aan kunnen houden (natuurlijk moet er ook lol gemaakt kunnen worden maar er dient behoorlijk geschreven en gespeld te worden, en men dient toch wel enige verstand van zaken te hebben of minimaal de ambitie daar toe. Voor beginnersvragen zou je een apart subforum op AR kunnen openen, dan heb je heel overzichtelijk de verschillende onderwerpen in topics op volgorde. Evenzo als voor wedstrijdzaken, tuigen, wagens, menvakanties, wedstrijdverslagen, huiskamers en ga zo maar door. Natuurlijk krijg je zo nog veel meer forums maar maakt het wel overzichtelijker en kun je makkelijker vinden, dat wat je interesseert. Wanneer ik nu 3 dagen niet heb kunnen kijken dan ben ik 3 uur aan het spitten voor ik er door ben wat allemaal nieuw is.

Ik kreeg het bericht dat forumzaken ergens anders dienden besproken te worden. Ik denk dat deze zaken juist op die plek behoren besproken te worden op gebied waar je je normaal ook begeeft. Hoe kun je anders te weten komen hoe je medebokkers er over denken. Dan zouden ze al heel toevallig daar moeten komen (of getipt moeten worden).
Daarom ben ik blij dat dit topic hier staat.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 06:41

Ik vind het leuk om de wedstrijdverslagen te lezen. Ik zou er voorstander van zijn om dat onder AR te plaatsen.

Wij mennen zelf dressuur en vaardigheid, maar van marathon of mendurance rijden weet ik weinig. Daarom lees ik daar graag over.

De AR foto verslagen vind ik in het grote aanbod van HAW weinig terug. Dus van mij mag er ook graag een aparte HAW komen voor aanspanningen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 07:41

BlackDevils schreef:
Ik denk niet dat bokt opgezet is om een privé-forumpje te hebben.

Daar heb je het mis. Bokt is ooit gestart omdat Heike zich niet lekker voelde op een ander forum waar mensen elkaar anoniem om de oren sloegen - daar hoefde je je nl niet te registreren en kon je geheel anoniem je gang gaan. Bart wilde wel een eigen forum voor Heike maken. Zó is bokt ontstaan.

Als er niemand meer op het feestje zou komen, dan gaat gewoon de stekker eruit. Bart heeft niks komma nul met paarden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:10

Aangespannen rijden heeft al een FAQ waarin al veel vragen van de beginnende menner wordt beantwoord. Daar wordt echter te weinig op gekeken waardoor we geen specifieke vragen krijgen maar het hele verhaal moeten herhalen, keer op keer. Ik denk trouwens dat niet iedereen weet wat FAQ betekend. Misschien de titel van dat topic veranderen naar bijv: 'beginnen met mennen: wat moet je weten.'
Ik zou best graag een onderverdeling willen zien in het forum in bijv
- tuigenkamer (voor alle vragen over tuigen en wagens)
- wedstrijdrijden (voor vragen, verslagen en foto's van wedstrijden)
- beleren en trainen, mentechnische problemen
- algemeen, met huiskamer en oproepen cq advertenties

Ik zoek me namelijk altijd rot naar aangespannen topics in bijv HAW, wedstrijd verslagen en EA. Het is altijd wel makkelijk als men [AR] voor hun titel zetten maar dit gebeurt niet altijd. Naar de links sticky kijk ik eigenlijk nooit.

Om alle shetlanders maar naar hun eigen subforum te verwijzen lijkt me niet zo verstandig. Daar zit helemaal veel volk die zonder enig verstand van zaken advies geven waar je nekharen soms van overeind gaan staan. Laat ze dan aub bij ons zodat ze wellicht nog een keertje nadenken.
Hoewel ook ik wel eens moe wordt van hun vragen die al 200 keer gesteld worden.
Als iedereen nou eerst eens vriendelijk hun doorverwijst naar de sticky met de mededeling dat ze met specifieker vragen terug mogen komen, dan wordt ons forum misschien een stuk uitnodigend om terug te komen.
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen wel eens een beetje afschrikken van de reacties die soms wordt gegeven. Die hebben vaak niet door dat ze nummer 100 zijn die een bepaalde vraag stellen. Daarnaast is er sprake van een select groepje menners die de vragen beantwoorden en steeds maar weer dezelfde vragen te zien krijgen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:42

Die onderverdeling in 4 groepen lijkt me wat overdreven. Zo veel topics worden er nu ook weer niet geplaatst. Dan heb je dus iedere week 2 topics per onderdeel erbij. Dan heb ik liever gewoon 1 groep, waar alle 8 de nieuwe topics erbij komen. Het stoort mij namelijk absoluut niet dat wedstrijdverslagen/aankondigingen en tuigenvragen onder elkaar staan. Dit gaat imo pas een probleem worden als er per dag 5-10 topics bij gaan komen. Maar dat is bij AR nog niet het geval.

Veranderen van de FAQ-titel is misschien wel een goed idee Lachen Misschien is het ook een idee om mensen hier nog een keer extra op te wijzen als ze een topic openen? Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is om bovenaan de pagina waar je je topic kan schrijven een regeltje kan zetten (met link); Heb je gecontroleerd of jouw vraag niet in de FAQ wordt geantwoord? Iets in die geest. Ik denk sowieso dat er maar weinig mensen zijn die een sticky lezen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:21

Ibbel schreef:

Wat jij hier met democratie beschrijft is anarchie. Democratie is weldegelijk aan regels gebonden. Kijk maar naar dit prachtige kikkerlandje...Knipoog

Een soort HAW hier lijkt me wel wat, maar aan de andere kant kijkt dan alleen de vaste AR-kern ernaar. En ik kan me niet herinneren dat ik ooit penny-opmerkingen in een van mijn HAW-topics heb gehad.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 12:36

Albertine_N schreef:
Ibbel schreef:

Wat jij hier met democratie beschrijft is anarchie. Democratie is weldegelijk aan regels gebonden. Kijk maar naar dit prachtige kikkerlandje...Knipoog

Ik beschrijf hier geen democratie, ik beschrijf hier bokt, dat expliciet géén democratie is. Om te voorkomen dat het een anarchie wordt zijn er nu juist die huisregels. En die kunnen afwijken van de regels van een democratie.
En doen dat op punten ook: op bokt is, in tegenstelling tot een democratie, maar zeer beperkt inspraak, er is in principe 1 persoon die beslist en ook vetorecht heeft: Bart.

Maar we dwalen of van de vraag: wat te doen om AR leefbaar te houden en tevens uitnodigend te maken voor nieuwkomers.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:00

HAW apart ben ik ook nog niet over uit. Hetzelfde verhaal als A10.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:24

Als ik wat op HAW plaats krijg ik altijd alleen maar opmerkingen zoals "skattig ponietje" en "knap hoor"
Heb ik niet veel aan dus plaats ik daar ook weinig
Maar het is wel feit dat er dan weinig niet-menners kijken en we de mensport ook niet promoten
Lastig...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:24

Misschien de AR-foto's wel apart, maar dan wel onder het kopje HAW en niet hier op AR. Dan hoeven de mensen niet helemaal naar AR gelokt te worden, maar zien ze 'ons' AR-foto subforum direct op HAW.

De foto's onder de rassen verdelen lijkt me niks. Dan kunnen wij shetlandermenners het wel helemaal vergeten om serieuze antwoorden te krijgen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:43

viola schreef:
De foto's onder de rassen verdelen lijkt me niks. Dan kunnen wij shetlandermenners het wel helemaal vergeten om serieuze antwoorden te krijgen.

Idd, dat idee heb ik nu af en toe al. Jij hebt shetlanders dus ben een penny die niet echt mee doet. Daarom heb ik het in mijn vragen ook vaak over 'mijn pony' en niet over 'mijn shet'. De penny's met shetten mogen (imo) mooi op het Shetland-subforum blijven, de (vaak) oudere en serieuse shetland menners lekker op AR.
De verdeling van Napie vind ik wel een goed idee.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:46

Maar hoe wil jij een onderscheid gaan maken tussen penny's en serieuze mensen? Wanneer ben je serieus en wanneer ben je een penny?
Er zijn genoeg meiden van 12/13 hartstikke serieus bezig, er zijn ook een heleboel meiden van in de 20 die veel meer penny zijn dan deze meiden.
Oftewel, imo kan je dit onderscheid niet maken. Je kan het niet maken om te zeggen; Ja jou vinden we een penny, dus ga maar lekker naar het Shettenforum.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:06

Idd, dat onderscheid is ook erg moeilijk te maken. Maar ik zie op het shetland-subforum al dat daar een deel van de penny's zit en de meer serieuse menners zelf al naar AR gaan. Mensen op een van beide weg sturen heeft geen zin, maar gewoon laten posten waar ze willen (als je een 'Ahh, wat lief' reactie wil plaats je imo niet op AR maar op het shetland-subforum).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:19

Het is een feit dat wanneer je fotos aangespannen plaatst je toch alleen reactie van je eigen clubje krijgt.
En die weten wel dat ook zij geen reacties krijgen, dus plaats je niet meer.

Als het bij de KNHS al een ondergesneeuwd kindje is hoe wil je hier dan indruk maken.
De dressuur hittepetitjes vinden ons toch al raar, want wat wij doen bbrrr eng.
Enige vorm van aandacht voor onze dressuur is er niet zelfs niet als je specifieke vragen stelt.

En de echte wedstrijdmenners vragen hier al geen oplossing voor hun probleem, want dan krijg je serieuse antwoorden van degene die je toch altijd al spreekt en de penny antwoorden zit je niet op te wachten..

Naar mijn mening is AR gewoon een beetje aan het doodbloeden, alle serieuse topics zijn al geweest.

Hoe moet je het dan aantrekkelijk houden???

Nou proberen dus net als bij ohz rijtechnisch de beginners een openvragen topic te geven, net als hoe rij ik mijn paard aan de teugel.
En proberen toch wel leuke discussies te vinden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:23

Albertine_N schreef:
Ibbel schreef:

Een soort HAW hier lijkt me wel wat, maar aan de andere kant kijkt dan alleen de vaste AR-kern ernaar. En ik kan me niet herinneren dat ik ooit penny-opmerkingen in een van mijn HAW-topics heb gehad.

En ik denk dat dat misschien komt omdat jij in principe niet met een shet ment (of er foto's van plaatst) Knipoog een shet heeft toch vaak zo'n hoog pennygehalte van 'ahh gush, wat een schatje' of 'wat knap dat hij dat kan trekken', of iets in die richting. Laatst nog bijv. plaatste ik foto's van 'waterplastraining' met otje; omdat ze nogal angstig was voor waterplassen. Dus hebben we een paar méga plassen opgezocht en daar rustig door heen gereden, en niet veel later denderden we er in galop doorheen, zij mooi oortjes naar voren, ikke met big smile op mijn gezicht.

Werkelijk waar; de meeste reacties die ik kreeg, waren toch zo'n beetje 99% penny... Tsjah Sigaar

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:26

napie schreef:
Als ik wat op HAW plaats krijg ik altijd alleen maar opmerkingen zoals "skattig ponietje" en "knap hoor"
Heb ik niet veel aan dus plaats ik daar ook weinig
Maar het is wel feit dat er dan weinig niet-menners kijken en we de mensport ook niet promoten
Lastig...

Da's waar; maar kijk; volgens mij is mijn gedachte hier mee wel een beetje onderbouwd (zie mijn vorige reactie) wij mennen met shetten en krijgen vaak 99% penny gehalte; A10 ment met 'groot paard' en zegt er geen last van te hebben Knipoog Volgens mij kunnen we de 'schuld' dus bij onze 'sgattiguuh poownies' leggen Knipoog Tong uitsteken