[AR] Paard is meer mee gemend, nu weer bereden, iemand ervaring ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Paard is meer mee gemend, nu weer bereden, iemand ervaring ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:01

Ik denk dat een van onze paarden hét voorbeeld is van een tuigpaard wat na veel geduld en werk toch ook een menpaard is geworden. Toen wij hem kochten, liep hij wel in de marathonsport, maar dressuurmatig had de vorige eigenaar het zeker niet zo goed voor elkaar.

Hij is gefokt als tuigpaard, echt voor de concourswagen en heeft als driejarige ook nog eens gewonnen in Hagestein, zo'n echt showconcours. Hoe hij precies in de samengestelde wedstrijdsport terecht is gekomen weten we niet, maar het zij zo. Toen wij hem gingen rijden hebben we hem inderdaad een tijd heel recreatief in het bos en op de weg gereden. Ik merkte aan hem dat hij helemaal vast begon te zitten en dat hij inderdaad niet over de rug liep, maar vooral het liefst hard. In een groep was hij niet te rijden, hij pakte het bit beet en ging.

Toen ben ik met hem naar dressuurles (met de wagen) gegaan en ik hoor nog iemand langs de kant zeggen: "pfff, dressuur rijden met een tuiger, ze lijken wel gek". En het was ook maf, hij ging vooral hard, neus in de wind, neusgaten wijd open, oren d'r op, hals rechtop, staart omhoog en gaan. En ik maar proberen te ontspannen ... Thuis ging ik veel longeren, met dubbele lijnen, gewoon op een trensje. En maar praten. Ho, maar, kalm aan, mooi, nee, nee, mooi ...

En langzamerhand zag je hem komen en in de les duurde het geen drie kwartier meer, maar een kwartiertje voor hij ontspande en ronder ging lopen. En hij kon het best, maar het heeft veel tijd en energie gekost! Deze zomer is hij regelmatig onder het zadel gereden op Stal Blakheide, waar hij was tijdens onze vakantie en nu wordt hij hier door de vriendin van onze zoon ook nog onder het zadel gereden. En dat is héél goed voor meneer. Ik zal er een paar fotootjes bij zetten, je ziet gewoon dat het een echte tuiger is. Maar die kan dus ook nog aardig menpaard worden, maar daar moet je hard aan werken.

We hebben er nog zo een en het zijn gewoon ándere type paarden. Toch kan het wel, kijk maar eens naar een menner als Harry Verstappen, die een grote voorliefde heeft voor dit soort paarden en ook in de top meedraait.
Afbeelding
Afbeelding

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:32

MoniqueT schreef:
We hebben er nog zo een en het zijn gewoon ándere type paarden. Toch kan het wel, kijk maar eens naar een menner als Harry Verstappen, die een grote voorliefde heeft voor dit soort paarden en ook in de top meedraait.

Daarom is zijn nieuwe aanwinst ook hélemaal rijpaard gefokt...Knipoog

Desalniettemin zijn tuigpaardgefokte paarden weldegelijk geschikt voor de samengestelde mensport. Lastiger, maar niet onmogelijk, wordt het als het tuigpaardgefokte dier ook tuigpaardconcoursen heeft gelopen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 19:27

Nouvel schreef:
Heb je het paard voor het kopen ook bij de verkoper gereden?
En hoe was 'ie toen onder het zadel en wat voor bit had hij toen in?
Misschien dat dat je wat meer info. geeft...

Anders zou ik denk een poosje gaan longeren met een touwtje of dubbele longe, zodat hij weer leert om laag en ontspannen over de rug te lopen.
Als hij dat aan de longe weer doet kun je proberen of het onder het zadel ook weer beter gaat.

Ja ik heb hem proefgereden, hij had een dubbel gebroken watertrens in een zacht waarvan het middenstukje kon draaien, Ik kocht dezelfde maar dat met een rolletje in het midden wacht zet even foto neer.
Afbeelding

Hij werd eerst bereden door zijn eigenaresse die erg zwaar was (te zwaar voor het goede), hij liep niet laag en lang maar in zo'n heftige krul waarbij hij zich b.w.v. spreken in de borst beet. Hijgend zuchtend etc. Bij mij deed hij dat niet daar liep hij wel laag en lang maar ook afwisselend hoofd in de lucht . A=En als je hem los laat gaat hij als een echte fries lopen showen met veel knieactie.
Dat doet hij nu ook minder, nu loopt hij eerder als een arabier los, wat zwevender en minder knieen.
Van mijn instructrice moet ik inderdaad hem met behulp van hulpteugels longeren zodat hij laag en lang gaat lopen.

Maar dan klopt het dus een beetje behalve dat ik mennen tuig en menpaarden op 1 hoopje had gegooid. Als ze hem hiervoor aan een lang teugeltje voor de kar hebben laten lopen dat hij daarom
ook nu bij het rijden niet goed loopt, lang en laag, Kan dat dus zeg maar een beetje de nasleep daarvan zijn ?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:35

1+1=2
Ja tuurlijk als je voor de wagen een verkeerde spieropbouw krijgt
heeft dat ook gevolgen voor ohz rijden
Een onderhals maakt niet uit hoe je hem krijgt
De vraag is hoe krijg je hem weer weg.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:19

Citaat:
Daarom is zijn nieuwe aanwinst ook hélemaal rijpaard gefokt...

Kleinigheidje hou je Vingers aflikken

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 22:55

In dit geval had 1 en 1 bij mij makkelijk 3 kunnen zijn had ik ook geloofd. Dat heb je als je er niets van weet maar wel een beetje kunt relativeren. Volgens die foto's een pagina hiervoor loopt hij wel wat overdreven dan meer als een tuiger of ik kan beter zeggen liep want het komt eigenlijk steeds minder voor, dus het gaat de goede kant uit.
Misschien mag ik nog een dom vraagje stellen ?
Een tuiger zoals op die foto die zo loopt voor de wagen, knieen hoog optillend , nek er op hoofd erop. Kun je die zo trainen dat als hij bereden zou worden hij per direct laag neerwaarts loopt en de volgende dag weer zoals die foto. Kan een paard zeg maar zo omschakelen van dag tot dag of van uur tot uur van tuigpaard naar bereden dressuurpaard ?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 00:38

Perrokai schreef:
In dit geval had 1 en 1 bij mij makkelijk 3 kunnen zijn had ik ook geloofd. Dat heb je als je er niets van weet maar wel een beetje kunt relativeren. Volgens die foto's een pagina hiervoor loopt hij wel wat overdreven dan meer als een tuiger of ik kan beter zeggen liep want het komt eigenlijk steeds minder voor, dus het gaat de goede kant uit.
Misschien mag ik nog een dom vraagje stellen ?
Een tuiger zoals op die foto die zo loopt voor de wagen, knieen hoog optillend , nek er op hoofd erop. Kun je die zo trainen dat als hij bereden zou worden hij per direct laag neerwaarts loopt en de volgende dag weer zoals die foto. Kan een paard zeg maar zo omschakelen van dag tot dag of van uur tot uur van tuigpaard naar bereden dressuurpaard ?
Nee, jij snapt het verschil tussen een tuig- en menpaard nog niet. Een tuiger moet met zijn kop er op lopen. (ze worden echter ook steeds meer dressuurmatig rond getrained) en een menpaard voor de dressuur/vaardigheid/marathon moet net als een dressuurpaard OHZ gereden worden dressuurmatig gezien. Tuigers zijn inderdaad lastig te rijden want die hoeven eigenlijk alleen maar te knallen in de baan, menpaard heeft veel meer rust nodig.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 00:59

BlackDevils schreef:
Nee, jij snapt het verschil tussen een tuig- en menpaard nog niet. Een tuiger moet met zijn kop er op lopen. (ze worden echter ook steeds meer dressuurmatig rond getrained) en een menpaard voor de dressuur/vaardigheid/marathon moet net als een dressuurpaard OHZ gereden worden dressuurmatig gezien. Tuigers zijn inderdaad lastig te rijden want die hoeven eigenlijk alleen maar te knallen in de baan, menpaard heeft veel meer rust nodig.

Ik denk dat ik het dan wel snap, ik zeg ook een tuigpaard loopt met kop er op, mijne deed dat dus ook. Dus als hij "tuigpaard" is geweest de afgelopen twee jaar of misschien nog steeds is kan hij dan per uur omschakelen van tuigpaard naar bereden dressuurpaard kan je hem alleen het ene of het andere laten doen. Dus moet een tuigpaard als hij ook bereden dressuur moet gaan lopen omgetraind worden en het tuigpaard vergeten of kan dat tegelijk....
Ik begrijp denk ik wel dat een menpaard makkelijk ohz en gemend kan worden.
Stel mijn paard was hiervoor twee jaar uitsluitend tuigpaard, weet hij dan dat als je er weer opzit
dat hij niet meer als een tuigpaard moet lopen, en zet ik hem daarna weer voor de kar dat hij dan weer tuigpaard is of werkt dat niet zo...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 08:55

Dat denk ik dus niet. Je vraagt twee heel verschillende dingen van hem en ook de spieren worden anders ontwikkeld. Vooral de onderhals die een tuiger vaak ontwikkeld door het opgericht lopen, zit volgens mij behoorlijk in de weg als je dressuurmatig wilt rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 09:35

Ik denk dat we nu toch even fout zitten te redeneren. Paard in kwestie was volgens mij gewoon een recreatiepaard, ja toch? Hij heeft dus geen concoursen gelopen en is hier dus ook niet voor getrained. Conclusie; Het is gewoon een paard dat altijd heeft mogen lopen op de manier die hij zelf het beste vind. En over het algemeen is dat met de neus in de wind. Zeker als de menner dan geen nageeflijkheid vraagt en alleen tegenwerkt in de mond, zal hij dit doen. Maar hij is dus absoluut niet getrained naar die oprichting en knieactie. Wat hij laat zien is 'bij toeval' ontstaan door de manier van boscrossen.

Ohz moet je er dus rekening mee houden dat dit eigenlijk een ongetrained, jong paard is. Hij heeft alleen wel een goede conditie. Het is voor hem dus absoluut mogelijk om netjes rond te lopen, hier gaan alleen maanden over heen voordat het hem goed lukt. Die spieren heeft hij immers nooit kunnen/moeten ontwikkelen.
Als je hem nu zelf voor de wagen gaat rijden, moet je dat op dezelfde manier gaan doen als je ohz doet. Dus rijdt hem naar je hand, probeer hem het bit te laten accepteren zodat hij rond in de hals wordt, over de rug gaat lopen etc. Het heeft namelijk geen zin om weer op die oude manier (losse teugel, neus in de wind) voor de wagen te rijden. Daar wordt niemand beter van.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is?

Als je een échte tuiger hebt, die concoursen loopt en hiervoor getrained wordt. Dán is het rond rijden ohz wel lastiger, omdat je de spieren anders aanspreekt.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:40

En als het het paard is in je profiel is het gewoon een kruising Fries x Arabier oid, en géén tuigpaard. Da's nl een aparte fokrichting binnen het KWPN

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:41

Ik heb er wel ervaring mee ja,
geen super ervaring iig.

ze(depony)wou niet luisteren naar het bit, wou niet rustig galloperen, en ging rechts als ik links wou, en weigerde ook om te springen!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:43

Dussss?

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:51

Dus wat? Tong uitsteken

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:00

Ik kan me niet echt voorstellen wat TS met een post zoals die van jou moet. Helpt dit haar of zo: zeggen dat jij geen super ervaring met (ja met wat eigenlijk?) hebt? Terwijl de discussie al zo veel verder is...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:26

Dniekje schreef:
Ik heb er wel ervaring mee ja,
geen super ervaring iig.

ze(depony)wou niet luisteren naar het bit, wou niet rustig galloperen, en ging rechts als ik links wou, en weigerde ook om te springen!

En je ervaring is????

Goed advies geven iig niet dussssss

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:35

Citaat:
Het is voor hem dus absoluut mogelijk om netjes rond te lopen, hier gaan alleen maanden over heen voordat het hem goed lukt. Die spieren heeft hij immers nooit kunnen/moeten ontwikkelen.

Dat is eigenlijk wat ik in mijn eerdere post met het verhaal over het 'omscholen' van Janssen bedoelde en wat wij dus hier nu ook met Whisper doen. Beiden gefokt als KWPN-tuigpaard. Janssen wel ooit getraind daarvoor, maar al jaren niet meer, maar ook niet echt dressuurmatig, dus na goed dressuurmatig aanpakken en veel longerwerk nu gewoon goed te mennen. En trouwens tegenwoordig ook onder het zadel lekker laag en rond. En Whisper is net betuigd en wordt gewoon direct geleerd om niet met de neus in de wind getraind Tong uitsteken

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:01

Een groen tuigpaard trainen is niet anders dan elk ander paard.
De trucjes van het echte tuigen zijn m nog niet geleerd. Wel heeft een tuiger eerder de neiging om met zijn kop omhoog te lopen en de hals/rug er uit te drukken. Voorwaarts-neerwaarts...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 15:35

Ok, ik denk dat ik wel antwoord heb op mijn vraag. Even voor de duidelijkheid ik wilde geen discussie starten hoor eigenlijk gewoon de mening en ervaring van deskundigen vragen. Discusieren hierover kan ik niet want ik weet niet waar ik het over heb.
Mijn paard Fries met beetje arabier ,niet half, is iid geen tuigpaard maar een recreatiepaard. Het ging me ook om het principe van zaterdag tuigpaard en zondag bereden dressuurpaard. Dan kan ik het dus beter begrijpen en weet nu dus dat het eigenlijk of of is en niet en omdat dat qua spieropbouw en gebruik heel anders is. Dat vermoeden had ik en lijkt me nu bevestigd.
Ja en wat knieactie betreft loopt hij te showen met knieactie en kop er op als een tuigpaard. Het lijkt mij, maar dat kan ik weer mis hebben, dat dat dus geen toeval is. Het zit m wel een beetje in het fries zijn, tenminste ik zie zoveel friesen dat doen ook die nog nooit bereden zijn of aangespannen zijn geweest noch getraind. Of het zou kunnen dat ze hem wel als tuigpaard getraind hebben, dat weet ik niet. Maar nee het is bij lange na natuurlijk geen echt tuigpaard.

Wat me hier op valt is dat sinds ik hem heb, er veel menners,hopelijk zeg ik dat goed, naar hem komen kijken en vragen of ik hem al zat ben en wil verkopen. Niemand die rijdt vraagt dat alleen menners. En ook nu ze weten dat ik hem voor geen goud wegdoe, komen ze nog steeds naar hem kijken. Ze willen hem graag voor de wagen lijkt wel om de 1 of andere reden. Zelfs de echte 100% friesenfans gaan over stag terwijl die meestal tegen zo'n kruising zijn. Dus daar maak ik uit op omdat een rijder hem wel leuk vind maar niet heel de tijd rondhangt dat deze menners blijkbaar iets in hem gezien hebben wat ik dus iig over het hoofd zag. Ik zit dus niet te solliciteren naar complimentjes want ieder zn eiegen smaak, maar ik bedoel ze kijken niet naar een ander mooi rijpaard maar zien blijkbaar menkwaliteiten in hem of dat nu tuiger, dressuur of marathon is, dat weet ik niet......Ik vraag het wel eens maar dan ontwijken ze me weer met hun antwoord......

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 15:45

En nog een vraag, kun je van ieder paard dan een tuigpaard maken door training als zijn lichaamsbouw het toelaat ? Als iemand het bijv. hiervoor over tuigers had dan dacht ik aan een paard met een langere rug, en een rechtere rug even vooropgesteld dat ik niet alle rassen kan ondersheiden.... zoals het verschil, tussen een hannoveraner en een oldenburger bijv.
Een hackney is dat bij uitstek geschikt voor tuigpaard en een ijslander stukken minder, een fries is misschien ook goed geschikt maar hoe zit het dan met bijv. een hannoveraner...?

Ja ik weet jullie denken meer gericht en stellen meer gerichte vragen en denken misschien waarom wil je dat nou weten of wat denk jij raar. Ik baseer alles nog een beetje op wat ik ongeveer 20 jaar geleden dacht te weten. Mijn doel is iig geval geen tuigpaard. Maar ik vind het prachtig om te zien...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:04

De tuigpaardensport is een hele aparte dicipline. er is een relatief kleine groep die dat doet. De meesten doen dressuur-vaardigheid en misschien marathon er vij en dit is prima te combineren met OHZ.
Zo te horen heb je een zg turbofries. Deze worden speciaal gefokt voor de uitstraling van een fries en het uithoudingsvermogen van een arabier.
Feit waarom potentiele kopers niet zeggen wat ze er mooi aan vinden is omdat dat de eventuele koopprijs omhoog kan drijven.
Het kunnen inderdaad hele leuke menpaarden zijn en veel friezengebruikers zijn geintresseerd in dergelijke paarden.
Voor het tuigen heb je volgens mij een stamboekpaard nodig; KWPN-tuiger, Fries of Hackney. Die van jou valt daar niet onder. Ook vraagt het nogal wat kennis en kunde om dat te kunnen.
Je kunt heel goed met dit paard gaan mennen. Maar ik zou me eerst wel goed gaan verdiepen, eventueel een mencursus volgen en je paard vervolgens door iemand die dat echt kan laten beleren.
Het is voor beide een goede en nuttige afwisseling. Wanneer het goed gaat zou je ook wedstrijdjes kunnen beginnen te rijden.
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 08-02-07 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:06

't Is dan eigenlijk een Arabo-Fries. Gert Schrijvers rijdt internationaal samengesteld met zo'n span. Als je googelt krijg je vast een plaatje.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 16:52

Mijn Sam valt niet officieel onder de Arabofriesen, ik weet dan ook niet het exacte percentage arabier dat er in zit. Maar geen 50 % iig, hij oogt in het echt dan ook als een wat kleinere fries, dus het percentage zal niet echt groot zijn, ik wil het nog exact gaan navragen. Die echt Arabofriesen hebben maar een heel klein percentage arabier heb ik begrepen en daar zijn nog niet veel volwassen paarden van las ik op hun site.
Ik had het idee dat de 100%friesen liefhebbers er niets van willen weten, als ook mijn achterbuurman en de friesenfokker hier maar ze zijn stiekum toch wel erg nieuwsgierig en mijn buurman wil hem wel eens in zijn tweespan met zijn kleinste fries meenemen omdat hij het toch wel grappig vind. Ik woon in Duitsland voor de duidelijkheid.
Sam heeft best wel temperament en is geen koele kikker.
Ik wil dan ook geen tuigpaard van hem maken hij zal op alle vlakken een recreatiepaard worden maar de basis moet goed zijn natuurlijk en af en toe later ook weer even ververst worden. Dus zitten we nu op dressuurles bereden, en gaan we in het voorjaar op menles. Ik wil het gewoon goed doen en niet maar gaan aanrommelen omdat mensen zeggen dat kun je zelf ook en is niet moeilijk. Ik wil het gewoon goed doen dus. Wedstrijden is niet de planning, maar wie weet hoe leuk ik het vind, misschien wel leuker dan rijden. Maar nee tuigen vind ik prachtig om te zien maar veel te hoog gegrepen voor mij.........
En al zou hij later aan huis komen te staan dan is het nog de planning om in de winter weer wat lessen te nemen of menlessen in het voorjaar zodat ik niet in foute gewoontes verval door de tijd heen. Ik heb nu alles al een tuig en wagen etc. maar geen haar op mn hoofd die denkt oh, dat kan ik wel laat ik hem ervoor zetten en gaan. Ik wil hem niet verknallen....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:28

Zo te lezen komt het wel goed met jouw paardje Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 01:21

Sjonniej schreef:
Zo te lezen komt het wel goed met jouw paardje Lachen

Ik probeer iig de beste weg te bewandelen of het zo goed mogelijk doen. Maar dan komt er best wel wat op je af soms, dus ik ben blij dat de menlessen nog niet begonnen zijn want aan rijden heb ik nu echt wel even mijn handen vol dagelijks....en longeren en grondwerken en knuffelen niet te vergeten en te lezen....etc.....

Maar ik vind het fijn dat ik hier even wat voorbereidende vragen kan stellen over het toekomstige mennen, dat ik niet met allemaal foute ideeen rondloop.....