[AR] Angst met mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Angst met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:42

Lastig he, wel willen maar het dood eng vinden.

Zelf ben ik gewoon stug door gegaan nadat ik het echt eng ging vinden (na een flinke klapper met mijn eigen pony, een hele lieve brave sul). Ook bij andere op de wagen, bij alle paarden vond ik het eng.
Nu ben ik weer vrolijk allemaal jong grut aan het betuigen en rijd er zo mee weg als ze er aan toe zijn.

Ik zou op alle manieren zo dicht mogelijk bij het mennen komen om te oefenen. Dus aan de lange lijnen naar buiten, met andere mee enzo. Probeer je zelf niet te dwingen, maar probeer wel vol te houden als je het echt wil.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:45

Vertrouwen komt vanzelf terug door goede ervaringen. Natuurlijk is het mooi dat het er van begin af is maar helaas niet altijd het geval. Door dat met een buitenrit er een aanspanning voor je zit die het eerst die weg over steekt maakt natuurlijk je paard extra lastig. Ik denk dat het een goed idee is om gewoon alleen met je eigen aanspanning de weg op te gaan. Één of twee helpers er bij en dan komt het goed!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 16:53

Vanavond kan ik toevallig alleen op pad. Degene die altijd voor me rijdt heeft afgezegd.
Normaal heb ik er geen moeite mee als er een aanspanning voor me rijdt, er blijft iemand op de weg staan om het verkeer tegen te houden voor mij, dus ik kan meteen door.
Als ik alleen ben, met helper, is het moeilijker om mijn pony stil te zetten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:53

Ik heb de angst ook meer onder het zadel, ik rij dan ook al jaren niet meer. Bang om te vallen weet ik van mezelf. Door die angst zet ik mezelf vast en ben ik juist sneller uit evenwicht.

Angst bij het mennen kan komen door onervarenheid of de angst te weinig controle te hebben. Op zich is dat laatste iets waar je op kan trainen.
Ik heb ook al heel wat rampsenario's in mijn hoofd af laten spelen en bedacht wat ik in zo'n geval zou doen.
Je schrijft dat je les heb. Oefen eens met je instrukteur hoe je kan reageren in geval van problemen. Als je op de juiste manier je zweep kan gebruiken, je rem kan gebruiken en een noodstop kan maken kan je een hoop problemen voorkomen (zoals scharen, opzij springen, er vandoor gaan enz) Daarnaast is het gewoon een kwestie van kilometers maken en zelfvertrouwen krijgen, eventueel met iemand naast je op de bok die ook goed weet wat je moet doen in bepaalde situaties. Daarnaast is het natuurlijk nu ook winter en zijn de meeste paarden een stuk frisser in het hoofd. Wellicht is je pony rustiger te hanteren in de zomer en maakt het dat gemakkelijker voor je.
Succes verder met het uitvoeren van je hobby.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 19:40

Nou mensen, ik ben naar menles en zal een aantal tips eens uitproberen.
Wens me maar suc6 Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:41

Go jij! Go jij! Je kunt 't!!! Go jij! Go jij!

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:42

Heel veel succes vanavond!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:44

Succes! En laat ons weten hoe 't gegaan is. En wat Napie zegt: wachten tot een idealer situatie, is natuurlijk óók geen slecht idee.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:51

En hoe is het gegaan gisteravond?

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 11:12

Het ging heel goed! Had iemand bij me waar ik lekker mee kon kletsen en die naast de pony bleef lopen op de heen en terugweg.
En in de bak reden we de sterren van de hemel, er was maar één spanningsmoment en dat was een bijna botsing. Heb toen even vijf minuten gestapt en wat figuren gereden en toen was mijn spanning weg en kon ik weer verder.
Ik heb ook gemerkt dat zodra ik ontspannen op de bok zit, er eigenlijk niks kan gebeuren en Brami (de pony) erg braaf is.
Kortom: één succeservaring op mijn lijstje.
(Jammer dat mijn camera nog thuis lag Knipoog)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:18

Lekker dat je weer even een goed moment hebt mee gemaakt.

Ik heb veel gereden met onze vorige shet's, nu heb ik een haflinger en nf die nog beleerd moeten worden, maar ik ben nog niet zo zeker van mijn zaken...
We ga ik binnenkort op menles met als top een koetsiers bewijs, hopelijk geeft dat wat meer wijsheid.

Zijn er bij jou ook bepaalde dingen waar je bang voor bent?

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 15:24

Eigenlijk vooral de dingen die kunnen gebeuren, op de weg voornamelijk.
Ik heb het gevoel dat ik niet genoeg controle heb op de kar, wat ik ohz wel heb.
Zodra ik onzeker word of gespannen, reageerd Brami daar meteen op en gaat dan lopen klieren, wil niet stilstaan etc.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:29

Probeer de volgende keer eens goed op je ademhaling te letten.... diep via je buik in ademen en rustig uitademen.
Wat ook wel eens helpt is onderweg gaan zingen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:36

Dan waagt niemand zich meer op straat en heb je ruimbaan? Vork

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:48

Albertine_N schreef:
Dan waagt niemand zich meer op straat en heb je ruimbaan? Vork
Je mag ook neuriën...

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 11:06

haha, of kletsen met degene die met me mee is, in de bak zing ik weleens, valt toch niet op Knipoog

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 02:33

Fijn dat het goed gegaan is!

Wat jij hebt vind ik ook herkenbaar, bij mij is het niet echt angst, maar zeker wel spanning. Mijn pony is een tijd geleden ergens anders ingespannen en ik heb 2 jaar terug menlessen gevolgd + koetsiersbewijs gehaald, zodat ik met hem zou kunnen gaan mennen. Als ik met hem op de wei rijd is er niet zoveel aan de hand, want ik weet dat als hij gaat rennen, hij nergens heen kan. Maar op de weg blijf ik het spannend vinden. Idd gebrek aan vertrouwen in eigen menkunsten en gebrek aan controle. Pony is zeer verkeersmak, maar enorm temperamentvol en wil graag gaan stomen. En dan ben ik bang dat ik hem niet meer bij me kan houden. Dus tot nu toe buiten alleen maar stapritjes gemaakt met iemand erbij op de fiets of met een paard. Om hem te wennen aan het rustig zijn. Maar in mijn eentje durf ik toch niet met hem de weg op. In de wei wordt hij ook enorm heet als hij meer mag doen dan stappen, maar tot nu toe nog niet fout gegaan. Op dit moment op zoek naar instructie 'aan huis', omdat ik geen vervoer heb, ik denk dat het voor mij ook veel zal helpen om een instructeur met mijn pony bezig te zien en van hem/haar te horen hoe hij voelt en hoe ik het beste kan reageren.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:38

Ik had hier in het begin ook last van, je bent ohz gewend je beenhulpen te gerbuiken en dat valt weg, mijn haf was en is ohz schrikkerig en kan echt ervandoor gaan, zonder noodrem. Dus ik had voor mijn gevoel een goede reden voor mijn angst. Wat mij geholpen heeft is dat de ervaren menner die haar inspande, niet naar mij luisterde, als ik riep pas op dat vind ze eng, dan zei hij, ik dacht het niet en dus liep ze er langs. Dit heeft ertoe geleid dat ik anders ben gaan denken, meer van het is niet eng hoor, ik kijk naar de plastic zak en zeg tegen mijn paard go wat een rotzooi maken de mensen er toch van tegenwoordig, dan ben ik rustig en mijn paardje loopt gewoon door. ik heb ook nooit zonder bijrijder gemend, maar wel met mensen die geen ervaring met paarden hebben, een paard vasthouden kunnen ze toch wel als ze maar niet bang zijn.
Laatst heb ik voor het eerst sinds 4 jaar weer op de bok gezeten, rondrit door Antwerpen, zegt mijn vader heel droog tegen de koetsier, mag ze op de bok ze heeft zelf ook gemend, geeft de koetsier mij de leidsel, ik schrok wel van het onverwachte, maar het was wel leerzaam en goed om te merken dat je zelf in zo´n drukke stad een vreemd paard kunt mennen. Hij gaf aan dat veel mensen niet in de stad durven te mennen met hun paard omdat de mensen bang zijn voor wat gebeuren kan en deze angst overbrengen op hun paard, (onbewust leidsels strakker pakken) dit is een tip die ook onder het zadel werkt.

Oftewel probeer op te letten op je eigen reactie en vraag een ervaren menner om met jouw paard te mennen, met jou erbij als Groom. Dan zie je hoe braaf hij is. heel veel succes

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 14:12

Dank je voor de reactie's.
Door de stad mennen lijkt mij echt het toppunt van controle over het paard, dit wil ik dus uiteindelijk ook kunnen door de geweldig grote stad (ahum) Vianen.
Gelukkig heb ik eens in de twee weken les en is dat niet erg ver van de paarden vandaan.

Ik moet straks afrijden voor mijn koetsiersbewijs met een ander paard dan mijn eigen hobbelpony, dus dat word wel even spannend. Al rij ik dit paard ook ohz, dus we kennen elkaar door en door.
Denk dat ik de volgende keer ook met dit paard ga mennen, gewoon omdat ik weet dat als ik dan iets 'fout' doe of in paniek raak, er niet veel gebeurd en het paard dan gewoon door sjokt.

Brami is zelf namelijk al heel onzeker voor de wagen. Ook aan de lange lijnen vind hij het nog erg moeilijk om op mij te vertrouwen. Hier moet dus nog flink aan gewerkt worden.
Maar dat maakt dat er dus sneller iets verkeerd kan gaan als ik even onzeker word.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:49

En als je je pony door iemand aan de longe laat houden? Dat is langer dan een touw, dus de afstand tussen de begeleider en de pony kun je aanpassen. Dus als je je vertrouwd voelt laat je de begeleider afstand van de pony nemen (hij kan zelfs naast je zitten op de bok) en voel je je wat onzeker laat je 'm dichter bij de pony lopen.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 10:29

Nou, het gaat er meer om dat ik onzeker word op de weg, en dat daardoor Brami weer onzeker word. Denk niet dat het verstandig is om aan de longe de weg op te gaan.
Maar ik heb wel iemand er naast lopen nu, en als ik me minder onzeker ga voelen, neemt diegene afstand en komt naast de bok lopen of er idd zelfs opzitten.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:59

Waarom is het niet verstandig met de longe de weg op te gaan? Zo beleren we ale jonge paarden.
Deze staat (op de foto) voor de eerste keer voor de vierwieler. Heb een paar honderd meter meegelopen en ben toen op de kar gesprongen.

Afbeelding

Maak het probleem ook niet groter dan het in werkelijkheid is.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 12:04

Het lijkt me dat het dan alleen maar extra in zijn mond stoort als er nog een longe aanzit. En hij is al zo gevoelig daar.
Al met al vind ik dat ik het toch zelf moet doen, wel met wat hulp.
En dat gevoel heb ik niet als iemand mijn pony aan de longe houdt.
Klinkt misschien heel stom...

En wat bedoel je met maak het probleem niet groter dan het in werkelijkheid is?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:17

SiCa schreef:
Het lijkt me dat het dan alleen maar extra in zijn mond stoort als er nog een longe aanzit.

Huh? 't Zijn jouw handen, of die van je begeleider.... (en tjonge, wat trek ik die pony in z'n mond op de foto) je hebt de longe, aan de bril, toch gewoon loshangen als er niets hoeft te gebeuren?

En je kunt, maar dat is mijn mening, wel heel krampachtig alles zelf willen doen, maar het is geen schande áls je ergens hulp bij nodig hebt. Liever een paar keer iemand die je ergens mee helpt en dat je er van af bent dan dat je maanden loopt te tobben en gefrustreerd raakt "Omdat je vind dat je het zelf moet kunnen." Een mens is niet overal goed in. Dus maak gebruik (doe je voordeel!) van het talent, hulp of kunde van een ander.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 12:30

Daar heb je gelijk in, en ik vraag ook zeker hulp nu. Heb een vast iemand die ik kan bellen als ik ga mennen en die wandelt dan gewoon dat eindje naar de bak naast het hoofdje van Brami. En dat gaat goed, dus zie ik geen reden om er een longe aan te klikken.

Ik heb mezelf nu ook in een rustigere les laten plaatsen, rekening houden met 4 of 5 andere aanspanningen in de bak is nog te veel van het goede. Nu kom ik tussen 2 anderen te rijden, heb ik meteen ook meer aandacht van de instructrice.

Aankomende zaterdag heb ik weer cursus voor het Koetsiersbewijs en dan gaan we voor het eerst de weg op. Ik heb al bedacht dat ik dan met het andere paard ga mennen, die is veel koeler in de kop en interesseert het weinig als ik onzeker word. Ik hoop dat ik daardoor meer vertrouwen krijg in mijn eigen kunnen.