Ik had altijd een ongebroken trensje liggen maar die heb ik net weg gegaan, stom eigenlijk... Op de bril reageerd ze ook zo stom(dus de hefboom is het niet), zelfs als ik er nog niet eens leidsels aan heb zitten.
Ik ga kijken of ik aan een gebroken liverpool kan komen of een 4 rings trens. Ze zullen beide in de goede maat we erg lastig worden. En als ik een van beide bemachtigd heb maar even uit proberen.
Zeem en een flinke tongboog past waarschijnlijk niet eens in dat mini bekkie. Een lichte tongboog heb ik al geprobeerd, maar was geen succes.
Die met tongboog had dat ook, dus ga er eigenlijk vanuit dat dat (helaas) niet helpt.
Zit al hier en daar op internet te kijken naar gebroken liverpool stangen 11,5 maar ze beginnen overal bij 12,5. Net als dat de vierrings trensen bij 11,5 beginnen en van trens ze toch echt een 10,5 nodig heeft.
Vierringstrens kun je bij sprenger bestellen in het klein. Of van mij lenen om te proberen Heb ik Sandy nl ook een tijdje op gereden. Ik pb je wel even.
al eens geprobeerd om je liverpool om te draaien zodat de inwerking anders is (en de structuur die op de tong en tegen zijn verhemelte ligt) of de kinketting eraf te halen?
weet niet of je een gladde liverpool hebt of een met ribbels erop, bij een gladde heeft het omdraaien natuurlijk geen zin.
Heb hem keurig hangen, zoals je zeg met een plooitje. Gaatje hoger heb ik ook geprobeerd, maar dat maakte geen verschil (ik kreeg alleen het hoofdstel niet meer knap in, dus dat kan niet de bedoeling zijn, dus maar weer lager gehangen).
heb je al een klein B-stangtje geprobeert. Wij begonnen met de jonge paarden met een b-stangtje na ongeveer 1 maand het "rubber" (ik weet niet hoe je het noemt) eraf, dan als ze het goed oppakken een liverpool in.
Hoeveel verschil zit er qua gewicht tussen de trens en de liverpool? Misschien dat de liverpool te zwaar(gewicht) is voor haar? Dikkere bitten zou ik inderdaad niet doen, dan krijgt ze haar mond zeker niet dicht en blijft er zeker protest.
Liverpool is idd wat zwaarder. Kan ook niet anders, ohz loopt ze met een redelijk dun trensje (een dikke trens vind ze niet fijn).
Ik heb een 4rings trens gefreubeld van 2 oude trensjes, dus ga dat vanmiddag proberen. Mocht dat de oplossing zijn moet ik opzoek naar een knappe 4rings trens (of zelf een nette 4rings strens maken, want nu heb ik echt iets gemaakt van 2 oude trensjes).
Ik heb zelf een shet die zo gevoelig reageerde op het trensje, ik ben begonnen met het trensje in en dubbele lijnen bevestigen aan het halstertje, wat ik erover doe. Ik snap je gevoel van veiligheid met mennen met de liverpool, maar sommige paarden zijn nu eenmaal gevoeliger. In het begin heb ik echt moeten wennen aan zo'n gevoelig paardje aan de dubbele lijnen, maar ik hoef maar een halve ophouding op de trens te geven en hij staat stil, van het voorjaar gaat hij dan ook met trens voor het karretje. Hij heeft overigens een nog kleinere mond, 9 cm trens is bijna te groot voor hem. Ik denk dat een volwassene voor zo'n paardje gewoon al snel veel kracht gebruikt, in verhouding met het paard. Ik hoor graag hoe de vierrings bevalt, dat lijkt mij namelijk ook een goede optie.
Ik heb alleen maar shetlanders en ben zelf ook maar 3 turfen hoor (lees 160 en nog geen 43 kg). Ik heb zo'n probleem nog niet eerder gehad, wel met bokkenbitjes, maar nog nooit met een liverpool.
Maar er gaat zo een 4rings trens in en kan straks vertellen hoe dat ging .
Ik heb wel eerder een keer een ander bitje geprobeerd omdat een 'standaard' bitje niet zo fijn werkt. Maar dat het ZO'N verschil kan maken wist ik niet.
Mijn vliegerige, rennerige, hoofd gooiende, zenuwachtige dribbelkont veranderde in een fijn te sturen, rustige, kalme maar toch fijn voorwaardse pony. Wel nog wat groen uiteraard, maar het was echt een wereld van verschil.
De 4rings trens houden we er dus in. Wel met de leidsels door bijde ringen, want als je die alleen door de 'vaste' ring doe ligt het voor haar niet stabiel genoeg in haar mond.
Even een post om terug te kunnen vinden. Ik wil mijn pony van het voorjaar ook gaan betuigen en die is (ook) heel gevoelig op het bit, worden hier flink wat opties aangedragen. Fijn dat ze goed loopt op die 4-rings.
Dan haal je alleen wel een beetje het nut van de vierringstrens weg. Kan je net zo goed een gewoon trensje gebruiken
Het werkt nog wel scherper in dan een gewone trens, ze was er echt extreem scherp op (dat terwijl ze op een liverpool op het eerste gat nog wel doorheen wou denderen). Misschien gaat hij straks wel gewoon op de ring (als ik een goed passende heb), maar eerst zo maar eventjes . Ben al lang al blij dat ze het zo goed op pakt.