[AR] Welk ras?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:46

barlover schreef:
nou komt mijn ras: belgisch trekpaard!! hahaha

heb nu al een keer een marathon meegedaan en een paar indoors. het is gewoon een kwestie van trainen. dan zijn alle paarden en pony rassen geschikt, ze moeten en natuurlijk ook wel een beetje aanleg voor hebben.

Hier ben ik het nou totaal mee oneens..

Je komt zeker met een heel zwaar ras in de hindernissen vreselijk tekort, je kunt niet schakelen, en snelheid maken is ook veel moeilijker.
Ook qua wendbaarheid ben je ernstig in het nadeel..

Zelfs al zou je de dressuur winnen, met een enorme voorsprong, zul je dus nooit winnaar worden.
Als je het dan over dressuur hebt, een zwaartype en een kwpn er zijn niet te vergelijken
Stelling/buiging/verruimen en noem maar op.

Met een haflinger/fjord/en sommige tinkers moet je vaak al toegeven in de hindernissen'Vandaar dat de meeste wedstrijdmenners overstappen op een sjieker gefokt type.
De haflinger/fjordenfokkerij legt zich ook hierop toe.

karlijn_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:59

Echwel schreef:
barlover schreef:
nou komt mijn ras: belgisch trekpaard!! hahaha

heb nu al een keer een marathon meegedaan en een paar indoors. het is gewoon een kwestie van trainen. dan zijn alle paarden en pony rassen geschikt, ze moeten en natuurlijk ook wel een beetje aanleg voor hebben.

Hier ben ik het nou totaal mee oneens..

Je komt zeker met een heel zwaar ras in de hindernissen vreselijk tekort, je kunt niet schakelen, en snelheid maken is ook veel moeilijker.
Ook qua wendbaarheid ben je ernstig in het nadeel..

Zelfs al zou je de dressuur winnen, met een enorme voorsprong, zul je dus nooit winnaar worden.
Als je het dan over dressuur hebt, een zwaartype en een kwpn er zijn niet te vergelijken
Stelling/buiging/verruimen en noem maar op.

Met een haflinger/fjord/en sommige tinkers moet je vaak al toegeven in de hindernissen'Vandaar dat de meeste wedstrijdmenners overstappen op een sjieker gefokt type.
De haflinger/fjordenfokkerij legt zich ook hierop toe.

het is waar dat je met een trekpaard nooit een marathon zult winnen, met mijn punt wil ik alleen maar duidelijk maken dat veel paarden geschikt zijn voor marathon mist ze goed getraind worden.

waar ik het niet mee eens ben is dat je met een trekpaard niet kunt schakelen, dat kun je wel degelijk. er moet gewoon veel op getraind worden.

niet aanvallend bedoeld, ik hoop ook niet van jou kant.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:00

Echwel schreef:
Nu je toch zo eerlijk bent Echwel wil ik ook wel eerlijk zijn.
Ik hou van luxe ponies en paarden. Zo kan een mooie Forester, NRPS, of anderszins bloedpaardje mij ook wel bekoren. Bloos

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:02

new forest pony,s zijn het meest veelzeidig dus die kun je het best gebruiken
mijn mening dan he

mvg daphne

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:07

Juist omdat je dus nooit een marathon kunt winnen, zijn ze ongeschikt als menpaard
Je moet een allroundpaard hebben..
Zware paarden komen ook qua temperatuurregeling gewoon heel veel te kort

Degenen die marathons starten moeten na het A traject al koelen, dat zegt toch meer dan genoeg.
droommajori schreef:
new forest pony,s zijn het meest veelzeidig dus die kun je het best gebruiken
mijn mening dan he

mvg daphne
En bij welke wedstrijd heb je dat dan gezien????
BlackDevils schreef:

Nu je toch zo eerlijk bent Echwel wil ik ook wel eerlijk zijn.
Ik hou van luxe ponies en paarden. Zo kan een mooie Forester, NRPS, of anderszins bloedpaardje mij ook wel bekoren. Bloos
[/quote]Smaak valt niet over te twisten.
Prestaties echter wel
IK weet dat ik met de haflingers vaak zal moeten toegeven, accepteer dat dan ook.
Zal daarom nooit zeggen dat ze het beste menpaard zijn.
Mijn keuze is het wel en qua dressuur toch vaak zo een grote voorsprong dat je leuk vooraan meerijdt.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:15

Tsja, het hangt natuurlijk wel een beetje van je insteek af. Als je helemaal verkikkerd bent op een bepaald ras, dan neem je de nadelen voor lief denk ik. Maar totaal ongeschikt voor de marathon is onzin, ik zie Richard Haverkamp wel eens rijden met zijn span belgen en dat is absoluut een spektakel om te zien! Zelf hou ik ook meer van wat luxer en edeler, maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:15

nou op de new forest sportdag kun je meedoen aan mennen
en allerlei dingen en
ik ga doe er elk jaar aanmee met springen of dress en als ik klaar ben ga ik daar kijken en dat gaat super new foresters zijn overal geschikt voor zelfs voor westurn geloof het of niet

mvg daphne

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:16

welsh voor de ponymensen en arabofriezen voor de paardemensen...

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:18

Mwoch, arabofriezen weet ik ook nog zonet niet hoor..... Voor paarden vind ik NRPS'ers wel wat hebben.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:19

Een Gelders Paard!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:19

droommajori schreef:
nou op de new forest sportdag kun je meedoen aan mennen
en allerlei dingen en
ik ga doe er elk jaar aanmee met springen of dress en als ik klaar ben ga ik daar kijken en dat gaat super new foresters zijn overal geschikt voor zelfs voor westurn geloof het of niet

mvg daphne

Lieve schat met 12 jaar vind je allemaal je eigen pony het mooiste, dat is niet meer dan normaal

We zijn nu bezig met een volwassen discussie over paarden die wel of niet geschikt zijn voor de samengestelde mensport.

Arretje Haverkamp moet dus al na het Atraject koelen, dat is dus een teken van minder geschikt zijn.

Qua ci=onditie zouden ze gewoon het moeten volhouden en zonder koelen door de veterinair moeten komen, ook dat is een onderdeel van de wedstrijd.

karlijn_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:22

Arretje schreef:
Tsja, het hangt natuurlijk wel een beetje van je insteek af. Als je helemaal verkikkerd bent op een bepaald ras, dan neem je de nadelen voor lief denk ik. Maar totaal ongeschikt voor de marathon is onzin, ik zie Richard Haverkamp wel eens rijden met zijn span belgen en dat is absoluut een spektakel om te zien! Zelf hou ik ook meer van wat luxer en edeler, maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.

mee eens, het is idd een groot spektakel om ze bezig te zien.

@ echwel: je hebt verschillende soorten trekpaarden, het oude type wat nooit getraind is zal idd meteen gekoeld moeten worden en zal het niet volhouden. de trekpaarden van tegenwoordig die van jongs af aan goed getraind zijn hebben ook een beter uithoudingvermogen, ze moeten dus gewoon ook aanleg hebben.

hiermee wil ik niet zeggen dat ze het ideale paard zijn voor marathons, maar er veel meer mee gedaan kan worden dan de meeste mensen denken.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:23

Arretje schreef:
Mwoch, arabofriezen weet ik ook nog zonet niet hoor..... Voor paarden vind ik NRPS'ers wel wat hebben.

Als je de mensport geregeld leest wordt er met arabofriezen niet onverdienstelijk gemend.
En ik moet zeggen het oog wil ook wat en dan vind ik een paar van dat soort diertjes voor de wagen prachtig om te zien.

Maar ik zelf ben meer een ponymens dus ik zou voor de welsh gaan. en dan het liefst een paar watervlugge a-tjes.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:24

Haflingers zijn natuurlijk top maar sommige komen te kort in de hindernissen.

Ik vind een dressuurgefokt ras ook erg leuk.

Voor de paarden vind ik een arabofries mooi en hoop dat mijn friesxandalusier het ook top gaat doen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:25

Arabo-friezen zijn idd in opkomst.
De koele kop van de koudbloed, met het temperament en schakelingen van de volbloed..

Nog even afwachten hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:30

Laten we nu eerlijk zijn; onder gelijke omstandigheden is een warmbloed paard altijd in het voordeel. Hiermee wil ik niet zeggen dat je met een Belg geen marathon zou kunnen rijden, maar wedstrijden rijden houd voor mij uiteindelijk in dat je uiteindelijk ook een redelijke kans zou moeten maken om ook eens te kunnen winnen (zonder dat je tegenstander een fout maakt). Daarom denk ik dat je met een belg beter bij de PCC mee zou kunnen doen. En ik onderschat hun kwaliteiten echt niet hoor!

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:47

Dom wicht.....

Ik zie veel meer mensen koelen hoor, bijna friezen-rijder staat met water te gooien. En toch waren ze bij de nk kl 3 dubbelspannen eerste, tweede en derde, dus heel erg ongeschikt zijn ze ook weer niet.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:19

droommajori schreef:
ooh sorry ik dacht dat je vloeken bedoelde
maar met kzou enzo dat doe ik altijd maar dat moest betekenen ik zou en reronder moest zijn eronder en zelsf moest zijn zelfs
en voorn moet zijn voor een

mvg daphne

Ga eerst een op nederlandse les.
En leer foutloos te schrijven.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:51

sjonge lekker offtopic eeuwige gedoe over schrijftaal, het is zo langzamerhand toch wel duidelijk dat de nederlandse taal voor de jeugd steeds moeilijker wordt door dat msn en sms gebeuren?

Nu weer ontopic:

Denk dat de keuze van ras voornamelijk afhangt van wat je nu eigenlijk precies wilt bereiken. Alhoewel... in mijn ogen kan ieder paard met aanleg en de juiste training het fijnste dier zijn ongeacht ras.
Zelf hoop ik volgend jaar te starten met mijn merens, puur omdat ik dit ras super vind, hoe ze het gaan doen? geen idee ze zijn wel voorwaarts, ontzettende doordouwers en kunnen draaien om een duppie, helaas zie je ze in nederland nog niet zo heel vaak in de mensport verschijnen.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:01

Groningers!!!
Heel relax, en ze doen alles voor je.

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:09

ik weet niet of je gaat beginnen met samengestelde wedstrijden?
zoja dan zou ik niet beginnen met arabo friezen, die vind ik niet echt geschikt voor beginners. Als je geen beginner bent stem ik voor de arabo friezen.
Daarnaast zijn welsh ponys mijn favoriet, mooie uitstraling, vaak leuke kleurtjes en mooie bewegingen.
succes met zoeken

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:00

Wat vinden jullie dan van de kleine maat hackney in de samengestelde sport ? In de dressuur kunnen ze goed meekomen en ze hebben de moed, snelheid en wendbaarheid voor de marathon en vaardigheid. Je ziet ze niet zoveel, maar ik heb een tijd terug een tweespan heel leuk zien presteren. Ik denk dat als je het temperament voor je kan laten werken, dat je het dan erg leuk zou kunnen doen.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:38

Nado schreef:
Wat vinden jullie dan van de kleine maat hackney in de samengestelde sport ?

In de dressuur kunnen ze waarschijnlijk wel presteren maar in de hindernissen komen ze zichzelf tegen: ze gebruiken hun energie verkeerd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:21

heb ook een poosje zo'n spannetje gereden, leuk om mee te rijden maar ik denk dat ze in de hindernissen net iets tekort komen.

ik zou zelf voor de welsh a/b of kwpn van rond de 1.60 tot 1.65 gaan.
mijn voorkeur voor geslacht hangt echt van het paard af.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:54

Alles wat een zachte mond en voorwaartsdrang heeft.