[AR] Van wie zouden jullie eens les willen hebben? (enkelspan)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Van wie zouden jullie eens les willen hebben? (enkelspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:31

@ BlackDevils en Echwel: ik heb nu 2 lessen gehad, dubbelspan, heb het nog nooit gedaan, zodoende ook het bewijs halen.
De beste man heeft écht kennis van zaken, dat voorop gesteld, maar didactisch is het niet echt leuk... Je krijgt alleen maar te horen wat je fout doet, en das voor een leek niet echt ontzettend opbouwend..
Ik heb dus nu ook het gevoel dat ik het nooit ga leren..
De eerste x dat ik op de bok zat, 2 paarden voor me neus, ben fjordjes gewend, superhoge kar, en dan moet je ze langs de dissel laten lopen, op de rechterkant van de weg blijven rijden, en de hoofdjes dezelfde kant op... Ja, leuk, ik zit net 30 seconden met 2 paarden in mijn hand..mag ik even 'voelen' ? Alleen maar commentaar..

Voor de rest absoluut niets ten nadele van hem, hoor, kennis heeft hij echt, maar opbouwende kritiek....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:32

Dat is dus een probleem van velen, het niet kunnen overbrengen..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:26

Het inderdaad een kunst om het voor iedereen interessant en leuk te brengen.
Ik heb ook hele positieve verhalen over hem gehoord.
Jammer dat het niet klikte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:00

Misschien lijk ik wel teveel op hem Haha! Haha! ( althans, volgens mijn vriendin, die ook meedoet, wel Tong uitsteken )

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:46

ikles bij christiaan provoost,en daar ben ik dik tevreden mee,de rest ken ik ook niet goed genoeg,om er over te oordelen.
marathon zijn we nog niet mee bezig.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:03

iemand les geven is ook niet simpel, vergeet dat ook niet..
de ene wil dit, de ander wil dat en je zou het zelf fijn vinden als het zo zou gebeuren, om iemand in te schatten wat ze graag hebben is niet altijd even makkelijk. andere geven het van tevoren al aan.
ga je zelf eerst een rondje rijden om het paard aan te voelen of doe je alles op zicht en vraag je hoe dingen aanvoelen?

ik denk ook dat een combinatie uit verschillende disciplines beter is dan bijv alleen een menner. dit dan om de andere kijk op het paard.

van wie ik echt les zou willen hebben zou ik zo nieteens weten.
ad aarts geeft in mijn ogen goed les en weet heel veel, andere mensen vinden hem saai vertellen en weten niet wat ze met hem moeten.

elbert koelewijn, erg goed voor de gezelligheid en sterke verhalen maar veel heb ik niet van hem geleerd.

van asselt, heb ik in een jaar tijd ook veel van geleerd enkelspan, tweespan en vierspan.

van chardon heb ik tot nu toe ook wel het een en ander geleerd
kwa leidselvoering etc

op een ander punt van training, het longeren, heb ik van lammert haanstra veel geleerd

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:57

Precies P_B. Je kunt ook van iedereen iets meenemen.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:30

Toevallig ook iemand die ervaring heeft met Nico Pronk (Den Ilp) ?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 05:03

manie schreef:
Okay.

Ik zou voor de dressuur wel eens les willen hebben van dressuurcrack en breed georienteerde paardensport vrouw Tineke Bartels (ja aangespannen wel te verstaat Tong uitsteken). Ook bij Anky of Sjef zou ik wel willen 'karren'

Als het echt om een menner gaat, dat zou ik net als Albert ook wel een dressuurles van Cornelie de Geijter willen hebben.

Voor de marathon zou ik best eens mijn licht op willen steken bij Alice Naber-Lozeman. Vooral in hetzelfde ritme door de hindernissen gaan zou ik van haar willen leren.

Voor iemand uit de mennenwereld zou ik Koos de Ronde kiezen.
Een marathon super snel sturen, waarbij je zelf zo relaxed zit alsof je voor de TV zit dat wil ik ook wel leren Ja

Heel leuk deze reactie het is nl. zo dat ik vanuit diezelfde dressuurwereld juist over de schouders bij jullie probeer mee te kijken.

Ik ken de trainingen van Tineke enigzins en zo ook meerdere dressuurruiters/amazones, ik heb ook wel eens meegekeken met menners zoals De Ronde, IJsbrand etc.

Ik ben een paar jaar gelden aktief geworden op het gebied van longeren met dubbele longe en vandaar ook mijn interesse in de mensport en wel vanuit de dressuursport secu fokkerij.

Heel leuk/interessant als we elkaar ergens zouden kunnen vinden.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:52

Ik zou 't niet zo zien zitten, eigenlijk. Toen die clinic met Edward Gal vond ik maar tegenvallen. Man snapte er echt niks van.
En zoiets als LDR, daar heb je toch niks aan voor de wagen.
Ik heb ohz les van iemand die nationaal dressuurt en voor de wagen van iemand die internationaal ment. En die combinatie bevalt prima.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:25

Ik denk inderdaad ook dat je over het algemeen beter van iemand les kan hebben die ook ment. Maar ik denk dat een keer een lesje bij een dressuurruiter ook wel verhelderend kan werken, mits deze persoon de wagen even wegdenkt en niet denk: Ohjee wat nu.

Sam_Sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:52

Albertine_N schreef:
Ik zou 't niet zo zien zitten, eigenlijk. Toen die clinic met Edward Gal vond ik maar tegenvallen. Man snapte er echt niks van.
Ik heb ohz les van iemand die nationaal dressuurt en voor de wagen van iemand die internationaal ment. En die combinatie bevalt prima.

Niet elke instructeur is met het talent gezegd dat hij/zij de omschakeling kan maken tussen OHZ en mennen.
Maar eerlijk gezegd zie ik het verschil niet tussen OHZ dressuurmatig rijden en aangespannen.

De opmerking dat je aan LDR niks hebt voor de wagen is daarom niet terecht.

Als menner moet je echter wel een OHZ achtergrond hebben om een doorgewinterde dressuurinstructeur te begrijpen en zélf de vertaling maar het mennen te kunnen maken.

Ik besef met dat dit niet voor iedereen is weggelegd.

nance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:54

Wij krijgen nu les van jaap boom. Wie heeft ook wel eens les van die man gehad en wat vondt je ervan?

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:28

Jaap Boom was examinator bij mn koetsierbewijsexamen; hij is héél precies en kan ook goed lesgeven.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:36

Sam_Sam schreef:
Albertine_N schreef:

Niet elke instructeur is met het talent gezegd dat hij/zij de omschakeling kan maken tussen OHZ en mennen.
Maar eerlijk gezegd zie ik het verschil niet tussen OHZ dressuurmatig rijden en aangespannen.

De opmerking dat je aan LDR niks hebt voor de wagen is daarom niet terecht.

Als menner moet je echter wel een OHZ achtergrond hebben om een doorgewinterde dressuurinstructeur te begrijpen en zélf de vertaling maar het mennen te kunnen maken.

Ik besef met dat dit niet voor iedereen is weggelegd.

En als je je betoog ook nog met namen én je eigen prestaties kunt illustreren ben ik helemaal overtuigd Lachen

Sam_Sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:31

Ik denk dat Edward Gal (alle respect overigens) niet helemaal de juiste persoon is om de omschakeling te maken naar het mennen en de beperkte hulpen die je dan tot je beschikking hebt.

Iemand als Tineke Bartels of Henk van Bergen schat ik wat dat betreft hoger in.
Dat zijn echte trainers. Edward ik een uitstekende ruiter, maar dat maakt hem nog geen begenadigd trainer.

LDR werkt voor de wagen net als OHZ. Dus niet voor elk paard geschikt, maar wel een fijne manier om bepaalde types paarden te laten 'gymnastieken'

Wat betreft mijn opmerking dat je als menner wel bepaalde OHZ achtergrond moet hebben, daarmee bedoel ik dat je goed moet kunnen zien én voelen wat een goedgaand paard is én nog belangrijker hoe je dat bereikt.

Ik denk dat je als menner (met ervaring) net zoveel hebt aan een dressuurinstructeur (die de ballen verstand van mennen heeft), maar wel goed kan communiceren over wat er aan "de manier van gaan" moet veranderen.
Een ervaren menner kan deze informatie omzetten naar het juiste beeld.

Als een dressuurinstructeur zegt 'iets meer druk' , 'nu ontspannen' of 'maak h'm scherp', dan weet je als menner best wat er bedoeld wordt voor je menpaard en hoe je dat bereikt met de menhulpen die je tot je beschikking hebt.
Daar is geen specifieke menkennis voor nodig.

Voor dressuurruiters geldt denk ik ook dat zij van menners veel kunnen leren.
Bijvoorbeeld de coolheid en stress bestendigheid van het gemiddelde menpaard (en menner). Maar je ziet veel dressuurruiters ook TE VEEL willen regelen. OHZ heb je super veel hulpen tot je beschikking. Blijkbaar heb je die lang niet allemaal nodig als je naar het mennen kijk.
Dus leren van diverse disciplines blijft, voor mij althans, super interessant en het wordt voor mijn gevoel te weinig gedaan.

Mijn eigen prestaties dat weet je denk ik wel Knipoog

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:02

Ik kan voor een stuk met je meegaan. Maar met LDR zou ik voor mennen zeggen: alleen L&R, omdat ik van dit:
Afbeelding
het nut niet inzie voor een menpaard.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:09

Zelf ben ik ook geen aanhanger van het ldr systeem.
Ben meer van de ouwe school, en begin gewoon met voorwaarts neerwaarts los te rijden..
Ik heb idd die clinic met Gal gezien, en kon er ook werkelijk geen tips uithalen.

Miss dat iemand die zelf ohz rijdt, en enige menervaring heeft wel de wisselwerking heeft die je nodig hebt.

Maar veel dressuurrijders roepen gelijk, ik heb niets met mennen dus hoe kan ik daar dan bij helpen.
Hetgeen ik heel jammer vind want je kunt altijd van elkaar leren..
Ik heb vroeger ook OHZ gereden, en probeer de kennis die ik daar heb opgedaan in het mennen te verwerken.

Echter de puntjes op de I zetten zou ik wel eens een andere visie bij willen hebben

Sam_Sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:46

Albertine_N schreef:
Ik kan voor een stuk met je meegaan. Maar met LDR zou ik voor mennen zeggen: alleen L&R, omdat ik van dit:
http://www.hippocampus-nl.com/afbeeldin ... mg1068.jpg
het nut niet inzie voor een menpaard.

Dressuur is dressuur.
Een inhoudelijke discussie over LDR lijkt me hier niet nodig, maar dat het z'n vruchten afwerpt is wel gebleken.
Een van mijn dieren gaat stukken beter over de rug wanneer ik hem behoorlijk diep en rond rijdt, dus als dit effect heeft waarom zou het voor een menpaard dan niet van toepassing zijn.
Voor een mijn andere paard zou ik het nooit toepassen gewoon omdat hij daar qua bouwt niet geschikt voor is (lees: dus zelfs slechter van wordt)

Ik proef hier toch verschil tussen de opleiding van een dressuurpaard en een mendressuurpaard en IMO bestaat dat verschil gewoon niet.

Welke methode je ook aanhangt, OHZ of aangespannen moet je je paarden op bepaalde punten trainen om te verbeteren. Dit zijn exact dezelfde punten.
Maar er zijn meer wegen (trainingsmethodes) die naar Rome leiden......

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:52

De ponys waar ik nu mee rij, hebben een vrij korte gedrongen hals.
Ze lopen vanzichzelf gauw te diep, dus ik moet ze juist naar voren werken..

Dat wil ik dus van een instructeur, horen en niet een instructeur die alleen maar een bepaalde richting aanhangt.
Ze moeten wel per individueel dier kijken, en niet alleen hun eigen kunstje verkondigen.
Welk kunstje dat dan ook is..

Daarbij wil ik dus dat hij wel weet dat ik met beperktere middelen rij dan iemand ohz..
En dat hij daar dus op inspeelt..

Denk dat de opmerking dat je met mennen ohz ervaring een pre hebt, zeer waar is.
Zo zou het ook voor dressuur rijders miss een pre zijn eens te mennen, en op die manier een andere band met hun paard op te bouwen

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:54

Sam_Sam schreef:
Ik proef hier toch verschil tussen de opleiding van een dressuurpaard en een mendressuurpaard en IMO bestaat dat verschil gewoon niet.

Het verschil is dat er bij dressuur ohz een gewicht op de rug zit (in mijn geval 50 kg) en mendressuur ong 350 erachter hangt. Met het meeste gewicht op de boeg.
Dus vraagt weldegelijk om een andere manier van trainen. Of jij de avondvierdaagse wil lopen met een kind op je rug of een kind in een bolderwagen. Probeer alletwee maar eens een wandelingetje uit: je zult op andere plekken spierpijn krijgen.

Daarbij vind ik LDR een methode die alleen past bij Grand-Prix dressuur of iets in die richting en niet het Z-niveau wat een menpaard (en menig ohz paard) loopt. De bijgeplaatste foto was geen aanval op de methode LDR, maar ik kan me dit beeld niet voorstellen met een kar erachter.

mennen16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:33

ik zou les nemen van Ad Aarts
hij geeft heel goed les en je leert er egt iets van

Sam_Sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:23

Albertine_N schreef:
Het verschil is dat er bij dressuur ohz een gewicht op de rug zit (in mijn geval 50 kg) en mendressuur ong 350 erachter hangt. Met het meeste gewicht op de boeg.
Dus vraagt weldegelijk om een andere manier van trainen. Of jij de avondvierdaagse wil lopen met een kind op je rug of een kind in een bolderwagen. Probeer alletwee maar eens een wandelingetje uit: je zult op andere plekken spierpijn krijgen.

Maar het doel van de dressuur blijft hetzelfde. Alleen kan een menpaard nooit geweldige zijgangen laten. Maar super verzamelen tot aan passage en piaffe toe kan voor een (zeer lichte) wagen toch echt wel.

Daarbij vind ik LDR een methode die alleen past bij Grand-Prix dressuur of iets in die richting en niet het Z-niveau wat een menpaard (en menig ohz paard) loopt.

Dit is dus niet waar. LDR kan ook voor de basis africhting waardevol zijn. Uiteraard alleen met behulp van een deskundige instructeur!!!
Maar het op ieder tijdstip kunnen instellen van welke halshouding dan ook, met daarbij behorend correct ruggebruik, moet IMO elke ruiter/menner kunnen beheersen.
Het gaat op de gynmastiek die methode met zich mee brengt.
En daarbij maakt het dus niet uit of het paard een karretje trekt of een ruiter draagt. Beide is namelijk onnatuurlijk gewicht voor het paard.

De bijgeplaatste foto was geen aanval op de methode LDR, maar ik kan me dit beeld niet voorstellen met een kar erachter.

nance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:43

Mag ik vragen wat ldr, l&r en imo betekent?

Sam_Sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:57

LDR = laag diep en rond
IMO = in mijn ogen
OHZ = onder het zadel