Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
manie schreef:Okay.
Ik zou voor de dressuur wel eens les willen hebben van dressuurcrack en breed georienteerde paardensport vrouw Tineke Bartels (ja aangespannen wel te verstaat). Ook bij Anky of Sjef zou ik wel willen 'karren'
Als het echt om een menner gaat, dat zou ik net als Albert ook wel een dressuurles van Cornelie de Geijter willen hebben.
Voor de marathon zou ik best eens mijn licht op willen steken bij Alice Naber-Lozeman. Vooral in hetzelfde ritme door de hindernissen gaan zou ik van haar willen leren.
Voor iemand uit de mennenwereld zou ik Koos de Ronde kiezen.
Een marathon super snel sturen, waarbij je zelf zo relaxed zit alsof je voor de TV zit dat wil ik ook wel leren
Albertine_N schreef:Ik zou 't niet zo zien zitten, eigenlijk. Toen die clinic met Edward Gal vond ik maar tegenvallen. Man snapte er echt niks van.
En zoiets als LDR, daar heb je toch niks aan voor de wagen.
Ik heb ohz les van iemand die nationaal dressuurt en voor de wagen van iemand die internationaal ment. En die combinatie bevalt prima.
Sam_Sam schreef:Albertine_N schreef:Ik zou 't niet zo zien zitten, eigenlijk. Toen die clinic met Edward Gal vond ik maar tegenvallen. Man snapte er echt niks van.
En zoiets als LDR, daar heb je toch niks aan voor de wagen.
Ik heb ohz les van iemand die nationaal dressuurt en voor de wagen van iemand die internationaal ment. En die combinatie bevalt prima.
Niet elke instructeur is met het talent gezegd dat hij/zij de omschakeling kan maken tussen OHZ en mennen.
Maar eerlijk gezegd zie ik het verschil niet tussen OHZ dressuurmatig rijden en aangespannen.
De opmerking dat je aan LDR niks hebt voor de wagen is daarom niet terecht.
Als menner moet je echter wel een OHZ achtergrond hebben om een doorgewinterde dressuurinstructeur te begrijpen en zélf de vertaling maar het mennen te kunnen maken.
Ik besef met dat dit niet voor iedereen is weggelegd.
Albertine_N schreef:Ik kan voor een stuk met je meegaan. Maar met LDR zou ik voor mennen zeggen: alleen L&R, omdat ik van dit:
http://www.hippocampus-nl.com/afbeeldin ... mg1068.jpg
het nut niet inzie voor een menpaard.
Sam_Sam schreef:Ik proef hier toch verschil tussen de opleiding van een dressuurpaard en een mendressuurpaard en IMO bestaat dat verschil gewoon niet.
Albertine_N schreef:Het verschil is dat er bij dressuur ohz een gewicht op de rug zit (in mijn geval 50 kg) en mendressuur ong 350 erachter hangt. Met het meeste gewicht op de boeg.
Dus vraagt weldegelijk om een andere manier van trainen. Of jij de avondvierdaagse wil lopen met een kind op je rug of een kind in een bolderwagen. Probeer alletwee maar eens een wandelingetje uit: je zult op andere plekken spierpijn krijgen.
Maar het doel van de dressuur blijft hetzelfde. Alleen kan een menpaard nooit geweldige zijgangen laten. Maar super verzamelen tot aan passage en piaffe toe kan voor een (zeer lichte) wagen toch echt wel.
Daarbij vind ik LDR een methode die alleen past bij Grand-Prix dressuur of iets in die richting en niet het Z-niveau wat een menpaard (en menig ohz paard) loopt.
Dit is dus niet waar. LDR kan ook voor de basis africhting waardevol zijn. Uiteraard alleen met behulp van een deskundige instructeur!!!
Maar het op ieder tijdstip kunnen instellen van welke halshouding dan ook, met daarbij behorend correct ruggebruik, moet IMO elke ruiter/menner kunnen beheersen.
Het gaat op de gynmastiek die methode met zich mee brengt.
En daarbij maakt het dus niet uit of het paard een karretje trekt of een ruiter draagt. Beide is namelijk onnatuurlijk gewicht voor het paard.
De bijgeplaatste foto was geen aanval op de methode LDR, maar ik kan me dit beeld niet voorstellen met een kar erachter.