[AR] problemen met menhoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laura2span

Re: problemen met menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:39

Waarom is mennen zonder neusriem niet handig? Omdat als je met een stang met hefboomwerking rijdt, ook druk op de neus hebt. Die heb je nu dus niet. Of het echt onverstandig is valt trouwens te betwijfelen.

Ik zou het hoofdstel inderdaad ook door middel van een vlechtje oid aan de manen maken. Je kan ook een touwtje aan je hoofdstel maken en die mee vlechten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:16

Voor die druk op de neusriem via het bit moet het paard wel zijn mond openen. Dat is nogal indirect en dat komt door de werking van de kinketting die er voor zorgt dat de druk alleen op het gebied van de onderkaak zit en heel beperkt achter de oren.
Het bit is bij een goed hoofdstel onafhankelijk van de neusriem.
Komt er zoals jij zegt druk op die neusriem dan rij je met te veel druk op het bit, waardoor het paard de mond wil opensperren.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:26

Ik rijd mijn shet voor het karretje ook zonder neusriem en met dezelfde enkelgebroken trens als wanneer hij onder het zadel wordt gereden.
Kan hem met twee pinken sturen hoor en ik zie het absoluut niet als onverantwoord.

om het hoofdstel op de plaats te houden met die enorme manenbos maak ik net achter de oortjes twee vlechtjes naar links en rechts (pony heeft manen naar beide kanten) en met een zwart bindtouwtje maak ik dan het hoofdstel daaraan vast.
(zwart, want de pony is zwart)

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:11

je kan ook een touwtje aan je kopstuk vastmaken en dat aan je manen vast knopen of om zijn nek vast doen werkt ook erg goed