[AR] Vraagjes, wil shet leren mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Vraagjes, wil shet leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:32

Tja, ook mijn hoefsmid, en heel veel diernartsen ook trouwens, vindt dat het verhaal zwarte hoeven zijn harder/sterker een broodje aap is.

Of er pigment in een hoef zit heeft ook helemaal niets te maken met de hoefstructuur. Pigment - melanine - speelt géén rol (chemisch gezien) in de bouw van het keratine dat de hoefwand vormt. Ook qua biologie kan er dus geen verklaring gegeven worden waarom pigment ook maar íets aan de sterkte van hoorn bij zou dragen.

Individueel heb je best verschillen. Maar ik moet het paard nog tegenkomen met 2 witte en 2 zwarte hoeven, waarbij de witte sneller slijten dan de zwarte...

Misschien heeft het feit dat je wit raspsel beter ziet vliegen/liggen aan het verhaal bijgedragen? Maw, het lijkt alsof er niets afkomt als je een zwarte hoef raspt, terwijl je dat bij een witte hoef goed ziet.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 22:46

Mijn verzorg shet heeft dus zwarte hoeven en slijten snel, mijn andere verzorgpony (new forest) heeft zwarte en witten hoeven.. en die slijten even snel, zit geen verschil in tussen zwarte of witte

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:01

nielsd schreef:
Ik weet niks van mennen maar neem les en dan komt het wel.
Over de hoeven, wat een fijne keus is zijn hoefschoenen. Die doe je om de hoef als je gaat mennen en dan heb je geen ijzers nodig Lachen En sommige paarden kunnen helemaal blootvoets.

daar zijn de meningen over verdeeld. ik ben er niet zo over te spreken. als ik vanuit een rustig tempo even flink wegtrek, of gewoon een flink tempo inzet, dan vliegen de schoenen in het rond, hoe strak ik ze ook doe. dit komt omdat de hoef breder wordt en er dus eerder de kans bestaat dat hij deze met zijn achtervoeten van zijn voorvoeten aftrapt. ook heb je kans dat zand ed gaan schuren en irritatie veroorzaken.
ijzers ben ik eigenlijk ook niet over te spreken. ik heb er jaren mee gereden, maar de conditie van de hoeven ging enorm achteruit, ze kregen enorme brokkelhoeven en vooral bij shetjes vormt dit een probleem. er is daar al zo weinig ruimte om de ijzers vast te zetten.
ik rijd al ruim een jaar blootvoets. echt ideaal! de hoeven brokkelen totaal niet en zijn super sterk. je moet er natuurlijk niet dagelijks kilometers mee op het asvalt gaan rijden.

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:28

helemaal mee eens!

Ook ik rijd altijd zonder ijzers, en dat bevalt best.

Ik rijd waar het kan in de berm en natuurlijk in het bos.
Als je er verantwoord mee omgaat dan kan (vooral) een shet heel goed zonder ijzers.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:34

Als je omgeving het toestaat wel Lachen
Helaas is niet iedereen voorzien van bossen en ruiterpaden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:32

Sjonniej schreef:
Als je omgeving het toestaat wel Lachen
Helaas is niet iedereen voorzien van bossen en ruiterpaden.

dat is waar, maar ik ben ook van mening dat veel mensen hun paarden "onnodig" op ijzers hebben staan.