[AR] Jeetje ... die menzweep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Jeetje ... die menzweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 22:48

Ja er zijn wel wat "delen" van de pony vrij ... maar niet zoveel en ik kan niet mikken he (grapje) ... daar ga ik dus op oefenen Clown

Afbeelding

Afbeelding

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:32

hmz..

moest wel even lachen bij het "commentaar van de voorbijganger" omdat ik zelf in een tegenovergestelde situatie terechtkwam met mijn shet...
Ik wilde hem ook een zweephulp geven, maar kon op dat moment ook niet zo goed richtten, en heb toen in plaats van mijn pony de voorbijganger gemept... *slik* ze vond het niet leuk geloof ik...
De pony ging toen overigens wel voorwaarts Knipoog

Wat ik nog wel als tip wil meegeven is het volgende. Je geeft aan dat je vrij veel zweephulp nodig hebt om het paard voorwaarts te laten gaan. De zweep op zich is voor haar dus geen motivatie om inderdaad naar voren te gaan. Wat dus een mogelijkheid is, is om tijdens het grondwerk (zowel los als aan de longe als aan de lange lijnen) te kijken en uit te proberen wat WEL een motivatie is om voorwaarts te gaan. Misschien een plastik zakje aan het uiteinde, of een bepaalde armbeweging van jou.
Wat je dan vervolgens kunt doen is deze motivatie ombuigen naar de zweephulp. (je plastikzakje aan de zweep bevestigen, of je zweep zo hanteren dat je precies die armbeweging meeneemt, wees creatief) en natuurlijk heeeeeeel belangrijk: je paard belonen als ze voorwaarts gaat! Op die manier kun je de zweephulp verminderen tot je hem alleen nog in kritieke situaties nodig hebt, en zal ze er veel beter op reageren.

Uiteraard ga ik er wel van uit dat je paard lichamelijk niets mankeert, en dat ze het gevraagde vrij gemakkelijk uit kan voeren. Anders moet dat natuurlijk eerst opgelost worden, maar dat lijkt mij niet meer dan logisch.
Groetjes, Lacuna

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 15:40

Haha wat een verhaal. Ja opletten met voorbijgangers Haha!

Maar ik heb inmiddels een betere zweep. Die licht gewicht zweep is nu mooi opmaat (nu ik er een stuk afgezaagd heb) en hij werkt veel beter, althans de "slag" is mooier en ik kan er gerichter mee tikken.
Je hoeft ook niet echt "uit te halen" als ik het zo mag noemen, maar een lichte beweging is al voldoende omdat de zweep zo mooi mee beweegt. Ik wil geen andere zweep meer weet ik nu al.

Plastic zakje had ik al eens gedaan, maar toen schoot ze er als een haas vandoor. Dat was wel erg eng kennelijk. Ook weer niet de bedoeling Haha!

Als ze het blijft doen zoals afgelopen zondag, dan ben ik al dik tevreden. Niettemin oefen ik zelf nog regelmatig met voorwerpen om tegen aan te tikken, want richten kan ik nog niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 22:59

Bij onze Dribbel hoef ik niet met een menzweep aan te komen, die loopt uit zichzelf al hard zat.. Nagelbijten / Gniffelen

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:27

Melanie_ schreef:
Bij onze Dribbel hoef ik niet met een menzweep aan te komen, die loopt uit zichzelf al hard zat.. Nagelbijten / Gniffelen

Tja die slome marathonbokken van ons moeten we natuurlijk met de zweep voorwaarst slaan.....en zo hard we kunnen natuurlijk Rolleyes Nors opkijken

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:10

Maar Manie, weet je dan niet dat je onder het zadel ook alleen met zweep rijdt om je slome paard vooruit te slaan ? Waarom zou dat met mennen dan anders zijn ? Schijnheilig Lips are sealed

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:13

Tja het is eigenlijk heel raar dat ruiters met voorwaartse paarden hun benen niet laten amputeren, ze hebt ze immers toch niet nodig......de meeste paarden lopen van zichzelf hard zat Gestoord

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:17

O vandaar dat ik altijd mijn zweep in de hand heb.
Hij is niet voorwaarts genoeg. Rolleyes

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:24

Nado schreef:
Maar Manie, weet je dan niet dat je onder het zadel ook alleen met zweep rijdt om je slome paard vooruit te slaan ? Waarom zou dat met mennen dan anders zijn ? Schijnheilig Lips are sealed

Omdat je met mennen geen benen hebt waarmee je het paard voorwaarts kunt rijden.
Je slaat met het mennen ook niet maar je gebruikt een drijvende hulp. Dus voor het corrigeren zoals je het been gebruikt als je op het paard zit.
De straffende zweephulp wordt nagenoeg niet gebruikt. Als ik dat bij mijn pony zou gebruiken ben ik bang dat ik een lel terug zou krijgen Duivel

Je doet net of wij menners een lange zweep hebben om ons paard eens lekker af te rossen.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:26

Als je die menzweep wilt gebruiken kam je die van 1.60 ook een stukje verder dan het handvat vasthouden

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:27

Ibalia schreef:
Nado schreef:

Omdat je met mennen geen benen hebt waarmee je het paard voorwaarts kunt rijden.
Je slaat met het mennen ook niet maar je gebruikt een drijvende hulp. Dus voor het corrigeren zoals je het been gebruikt als je op het paard zit.
De straffende zweephulp wordt nagenoeg niet gebruikt. Als ik dat bij mijn pony zou gebruiken ben ik bang dat ik een lel terug zou krijgen Duivel

Je doet net of wij menners een lange zweep hebben om ons paard eens lekker af te rossen.

die zweep is een verlengstuk van je arm om aanwijzingen te geven

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:28

lolaaatjuhh schreef:
Als je die menzweep wilt gebruiken kam je die van 1.60 ook een stukje verder dan het handvat vasthouden

Als je het topic leest kom je er achter dat dit antwoord al een paar keer is gegeven.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:29

[quote="lolaaatjuhh]
[/quote]
Of vervanging van je been Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ibalia op 22-10-06 00:31, in het totaal 2 keer bewerkt

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:29

Citaat:

Citaat:

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:31

ardo_iggy schreef:
Citaat:

Citaat:

had ik ook al gezegt , maar het is echt niet om mee te gaan slaan ofoz, geweld heb je niks aan

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:32

Het is toch het zelfde als drijvende hulp.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:50

Ibalia schreef:
Nado schreef:

Knipoog Ik denk dat mijn sarcasme niet duidelijk genoeg eruit was gekomen... Bedoelde dat je met mennen net zo min als ohz de zweep moet gebruiken om je paard vooruit te slaan. Helaas zijn er mensen die daar anders over denken....

o, en ik hoor ook bij wij menners Bloos

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:57

Het was al laat gisteren Bloos Haha!
Maar het verhaal is wel duidelijk op deze manier Knipoog

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:59

Ik had je post wel begrepen hoor Nado, mijn reactie was gericht op Melanie_ ....
Die blijkbaar niet begrijp wat mennen is

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 14:17

Daarom had ik ook steeds "slaan" tussen haakjes staan.

Op het moment dat je je paard vooruit moet gaan slaan, kun je er beter mee stoppen lijkt me zo. Of ze nu voor de kar staan of dat je erop zit.

De zweep gebruik ik zelf ook een beetje om te sturen. Zonder aanraken, wijkt ze wat voor de zweep. Ziet ze duidelijk hem links, dan gaat ze wat naar rechts en omgekeerd.

Maar om haar in geval van lekkere voorbijkomende struiken voorwaarts te HOUDEN, moet ik haar af en toe inderdaad wel een wat hardere tik geven ... "hup lopen, niet eten".

Maar juist die tikken van mij, waren vaak niet meer dan een zachte aai. En dat moest ik even onder de knie krijgen ... daar ging dit topic over Haha!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:21

Isapaardje schreef:
Maar juist die tikken van mij, waren vaak niet meer dan een zachte aai. En dat moest ik even onder de knie krijgen ... daar ging dit topic over Haha!

Dat klopt, een daarom voegt deze reactie ook helemaal niets toe.

Melanie_ schreef:

Al onze menpaarden lopen 'hard genoeg' uit zichzelf....
Daar hebben we de zweep ECHT niet voor nodig.

Waar het omgaat hoe je de zweep correct en handig gebruikt, want zonder zweep kun je gewoon niet mennen. Althans, dan mag het imo geen mennen heten. Dan praat je over rondhobbelen....

Is het tegen een blikje mikken al gelukt Isapaardje? Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 16:26

manie schreef:

Dat lijkt simpeler dan het is.
Maar met die lichtgewicht zweep lukt het me beter dan met mijn "oude" zwaardere menzweep.

Niettemin zit hij ook nog regelmatig tegen het paaltje onder het blikje Tong uitsteken

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:57

Isapaardje schreef:
manie schreef:

Dat lijkt simpeler dan het is.
Maar met die lichtgewicht zweep lukt het me beter dan met mijn "oude" zwaardere menzweep.

Niettemin zit hij ook nog regelmatig tegen het paaltje onder het blikje Tong uitsteken

Gelukkig is je pony toch iets groter dan een blikje Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:59

Weet je dat zeker mjet??

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:00

Sjonniej schreef:
Weet je dat zeker mjet??

Ja, toch wel dacht ik zo Haha!