[AR] Marathon met minishetlander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laura2span

Re: Marathon met minishetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:45

Begin er maar niet aan.
Mijn tweespan van 1.04m had het soms best moeilijk. Als je het mij vraagt ga je het niet redden.

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 21:13

ok dankje. ik heb besloten nu dat ik eerst even wat ervaring met mennen verder op ga doen met me shetlander gewoon voor mij zelf. en over 1 jaar ofzo ga kijken naar 2 welsh a pony's voor een 2 span. ik heb al wel ervaring met mennen hoor. van me overbuurman geleerd . . . die heeft een paardentram en mocht heel vaak mee trainen enzo. . echt lache vandaar dat ik helemaal gek van mennen en daarvan ook marathon lijkt me zo gaaf iemand verder nog tips??

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:16

Ik zou maar eerst beginnen met dressuurmatig te leren mennen voor je marathons gaat rijden.

En miss een cursus of lessen nemen niet zomaar zelf beginnen.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:24

ik rijd marathon met 2 span welshjes en zo af en toe nu in 4 span alleen rijd ik niet zelf, ben de groom in wedstrijden en tijdens de training zit ik wel achter de leidsels. Mocht je welshjes willen nemen houd er dan goed rekening mee dat het pittige dingen zijn.

Kleine shetties heb ik zelf ook. In enkelspan en bezig in 2 span zijn zo'n 83 cm. Indoor kunnen kleine shets goed meekomen, vooral in 2 en vierspan met erg lichte wagens en menner en groom. Outdoor wordt het veel lastiger bij de reguliere wedstrijden (de hoogte van de heuveltjes en de afstand) maar je kunt wel speciale shetwedstrijden rijden.

Op horseevent zag ik die dartmoor pony's. Als ik straks iets erbij kan hebben ga ik deze pony's zeker aanschaffen voor een 2 span. Kalm in het hoofd met toch lekker brutaal.

Succes met je keuze!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:25

Met wie rij jij mee op wedstrijden.

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 22:14

ok dankje. ja ga ook les krijgen hoor:D van me buurman die kan super goed mennen. ga dan eerst de dressuur matig te rijden. maar ooit wil ik wel marathon doen:D maar dat duurt nog wel ff maar toch :d
eum dankje voor je advies over de welshjes.

ik denk er nog over na ma toch vind ik welshjes geweldige dieren:d
ik bekijk het allemaal nog wel even. mocht iemand nog advies hebben ? over mennen of wat voor ras je zou atviseren?
maar wil eigelijk niet hoger gaan dan stokmaar 1..35/1.40

linlovesyou

Re: Marrathon met minishetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 23:13

manie schreef:
Laat het het volgende ervan zeggen.
Mijn pony van 1.35, rank gebouwde welsh vind ik te klein voor dit werk.
Dus dan vind ik zeker dat je het niet kunt maken met zulke kleine pony's wedstrijden te rijden. De pony's moeten een wagen en twee personen trekken over afstanden van meer dan 15 km en 6 hindernissen.
Als alle omstandigheden perfect zijn wil het misschien nog, maar tref je eens een verregende wedstrijd, dan ben je bezig met dierenmishandeling IMO.
Ook voor een oefenmarathon moet je je afvragen of het eerlijk is.

Ik vind dit wel een klein beetje overdreven. Een pony van 1.35 met een goeie conditie kan echt makkelijk meekomen met 15 km en 6 hindernissen. Kijk een shetje van 83 cm is een ander verhaal, ik denk dat je soms de snorkels echt uit de kast moet halen maar een stukje goter moet het toch makkelijk lukken.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 23:15

Citaat:
Op horseevent zag ik die dartmoor pony's. Als ik straks iets erbij kan hebben ga ik deze pony's zeker aanschaffen voor een 2 span. Kalm in het hoofd met toch lekker brutaal.

Jaaa stoer zijn ze!! Dartmoor is echt een leuke pony voor een marathon ze zijn heel koel maar durven echt alles!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 00:10

linlovesyou schreef:
manie schreef:
Laat het het volgende ervan zeggen.
Mijn pony van 1.35, rank gebouwde welsh vind ik te klein voor dit werk.
Dus dan vind ik zeker dat je het niet kunt maken met zulke kleine pony's wedstrijden te rijden. De pony's moeten een wagen en twee personen trekken over afstanden van meer dan 15 km en 6 hindernissen.
Als alle omstandigheden perfect zijn wil het misschien nog, maar tref je eens een verregende wedstrijd, dan ben je bezig met dierenmishandeling IMO.
Ook voor een oefenmarathon moet je je afvragen of het eerlijk is.

Ik vind dit wel een klein beetje overdreven. Een pony van 1.35 met een goeie conditie kan echt makkelijk meekomen met 15 km en 6 hindernissen. Kijk een shetje van 83 cm is een ander verhaal, ik denk dat je soms de snorkels echt uit de kast moet halen maar een stukje goter moet het toch makkelijk lukken.

Mag ik jou eerst vragen hoeveel ervaring jezelf echt hebt in de mensport?
Uit je profiel te halen is dat nog niet erg veel, zeker niet met verschillende types pony's, maar dat maakt niet uit Knipoog

Weet jij wat voor een type pony's op hoog niveau in enkelspan presteren?
De meesten zijn toch behoorlijk aan de maat of redelijk solide gebouwd....

Ik zeg niet dat het niet kan, maar je moet je wel afvragen of het eerlijk is.
Laat ik het zo zeggen, mijn pony heeft een geweldige conditie en enorme vechtlust, maar juist dat laatste maakt dat ze zichzelf gemakkelijk voorbij lopen.
Inmiddels heb ik ervaring in de samengestelde mensport met verschillende pony's qua stokmaat en postuur, maar de ranke welsh van 1.35 vind ik te 'licht' voor dit werk.
Mijn groffer gebouwde D-pony doet het aanmerkelijk makkelijker in ieder geval, mijn oude D-pony ook....
Deze C-pony wil tussen de oren maar al te graag, maar loopt tegen fysieke beperkingen aan. Met name de factor 'eigen gewicht' is te gering
Hij loopt nu voorop in tandem, dus geen sleurwerk en dat gaat perfect.
Misschien is deze uitgebreide toelichting voldoende om duidelijk te maken dat een C-pony wel degelijk te 'klein' kan zijn voor dit werk in enkelspan. In span wordt het een heel ander verhaal.
Een C-pony met meer massa zal ook minder problemen opleveren.

Dus ben eerlijk tegenover je dier en weet ook wanneer ze minder geschikt zijn voor dit werk, dat is de kern van mijn verhaal.
Zie maar wat je ermee doet, maar ik vind het vreselijk om te zien dat mensen met soms te 'lichte' pony's marathons gaan rijden. Dat komt de sport zeker niet ten goede!

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 00:37

\Ja maar het gaat hier toch niet gelijk in marathons op hoog niveau?? Ik weet inderdaad niks van marthons in hoge klasses af maar ik denk niet dat dat hier echt ter zake doet.
Dit is helemaal niet wat de ts vraagt, die wil niet gelijk in hoge klasses gan starten, maar vraagt gewoon of de hoogte een probleem is.
En daarbij zeg ik ook helemaal niet dat mijn pony het wel kan, of dat ik wel veel ervaring heb. Wij zijn dit jaar begonnen met starten, gewoon onderlin en oefenmarathons. Maar mijn pony is ook klein, maar kan toch een 'echte'marathon qua km (op het laagste niveau) uiteraard. Anders zou ze er wel uitgepikt worden tijdes de dierenarts controles. Maar ik denk dat wij het over twee hele andere dingen hebben.

Maar weer ontopic want ik denk ook dat het gewoon net iets te klein is voor marathonwedstrijdjes.
Een tweespan flinke shetten kan hier wel in mee komen maar kan het soms nog wel zwaar hebben denk ik, net wat napie zegt.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:12

De klasse maakt dus weinig uit.
Ik de basis (klasse 1,2 en 3) rijden de hoogste en de laagste klasse het zelfde parcours...

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:13

Zelfs klasse 1 is niet te vergelijken met een oefenmarathon. Klasse 1 is iets heel anders en een stuk zwaarder.

Een mini is gewoon te klein.

Ik zelf merkte heel erg dat toen ik klasse 2 startte ik tegen de grenzen van mijn pony's aan liep. Dat scheeld je in de trajecten 1 km/h!
Kleine pony's kun je als je er nuchter bij na blijft denken prima in lagere klassen starten maar je moet wel eerlijk blijven.
Een mini in de marathon is dus niet eerlijk.

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:17

Pony's onder 1 meter zijn helemaal te klein voor marathons. Ze mogen dan nog zoveel conditie hebben maar ze hebben de macht niet. Er zijn wedstrijden die goed te rijden zijn met pony's vanaf 1.05

Maar dan wel tweespan!!

een enkelspan pony rond de 1.35 moet kunnen maar ligt wel aan de bouw van pony en aan de wedstrijd

vergelijk bijvoorbeeld maar eens Ommen met rijssen,

Maar nogmaals met minishetten moet je lekker dressuur vaardigheid mee gaan rijden als je dan toch graag wedstrijden wilt gaan rijden.

Succes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:47

Pony van 1.35 gaat prima, daar moet je alleen niet van verwachten dat hij bovenaan staat in een marathon.
Met uitzonderingen van extreem zware wedstrijden door regen enzo, kan dat prima.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:00

Heb verschillende marathonaanspanningen gezien met minishetjes, op het vlakke kunnen ze best goed meekomen en in de hindernissen natuurlijk lekker wendbaar, MAAR zodra je in mul zand komt hebben die beestjes wel heel wat te sjouwen!!!!!! Om nog maar te zwijgen van de waterpartijen waar een grote pony/paard 'maar' tot de knieën in staat... kijkt en vergelijkt waar zo'n minishetje qua hoogte uitkomt Knipoog

Zou inderdaad grote shetten van min. 1.10 gebruiken of A-welshjes (mijn persoonlijke voorkeur, maar ja das wat anders). Veel plezier met mennen, ervaring kun je natuurlijk wel heel goed met je mini opdoen, lekker in de bossen en de velden, is het trouwens de bruinroan uit je profiel? Oehh lekkurrr beestje!! Je kunt er wel véél lol aan beleven dat is zeker!

Gentle_Giant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:03

naar aanleiding van dit topic maak ik me ook opeens zorgen.. mijn aanstaande weslh is ong 1.17 en die kan toch wel een marathon lopen.. ze hoeft van mij echt niet in de top ofzo te staan, maar wil graag eerst enkelspan ervaring opdoen in de wedstrijden voordat ik er meteen met 2 doorheen ga Lachen....
Ik dacht altijd dat wehlsjes het wel konden Ja

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:06

Je hoeft je geen zorgen te maken, maar realiseer je wel dat kleine pony's weinig massa in te brengen hebben.
Dus in mul zand of in waterbakken hebben ze het gewoon ZWAAR.
Ben dan eerlijk tegenover je pony en verwacht geen toptijden in de hindernissen.....
Voor het ervaring opdoen is het echter niet verkeerd.

En je hebt gelijk welshen kunnen het, maar wel voor een groot deel vanwege het karakter en juist daarin heb je als eigenaar een grote verantwoordelijkheid in mijn ogen. Want doorgaan zullen ze allemaal ten koste van alles.....

Gentle_Giant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:12

mij lijkt het alleen maar super om mee te doen Haha!
Ik wil ooit wel tweespan gaan rijden, maar dan moet er eerst 1tje bij en wat ervaring/les bijkomen Ja

Maar met twee zou het dus wel gewoon goed kunnen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:17

Kan prima, zolang je de vlakke wedstrijden uitzoekt en je pony verdomde goed in de gaten houdt Knipoog

Gentle_Giant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:16

hahah * ziet zichzelf al gaan door de bergen Tong uitsteken*

komt goed Knipoog

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:41

Trex schreef:
hahah * ziet zichzelf al gaan door de bergen Tong uitsteken*

komt goed Knipoog

Nou Hellendoorn komt aardig in de buurt anders Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:49

Of Ommen, of de hindernissen in Vrouwenpolder.

Gentle_Giant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:19

nouja vollopig is ze er nog niet en moet ik nog helemaal beginnen Tong uitsteken

dus duurt nog ff

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:42

Hellendoorn kunnen mijn (grote) shetten wel aan. (goed getrainend) Tis natuurlijk wel thuishaven... Scheelt dat ze niet anders kennen natuurlijk. Knipoog

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 22:45

ok dankje voor het advies. ik ga gewoon veel ervaring opdoen met me shet hier in het bos . en dan zie ik over een tijd wel weer verder ma toch denk ik ook een span a welsjes. in ieder geval bedankt iedereen !!