[AR] Hoe 'even lekker mennen' eindigt in een drama...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ode

Re: Hoe 'even lekker mennen' eindigt in een drama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:51

door_ schreef:

Bovendien wil ik even een kleine offtopic notitie maken richting jou, odje: dat wij van mening verschillen, betekent niet dat je mij persoonlijk hoeft aan te vallen....

Niet gaan janken nu hoor....

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:54

odje schreef:
door_ schreef:

Bovendien wil ik even een kleine offtopic notitie maken richting jou, odje: dat wij van mening verschillen, betekent niet dat je mij persoonlijk hoeft aan te vallen....

Niet gaan janken nu hoor....

Ik ken jou niet, jij kent mij niet, alleen hebben wij een verschillende mening over het onderwerp.
Ik ben niet vies van een goede discussie, maar laten we wel on-topic blijven....

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 13:02

Weetje waarom we wél rijden en de eigenaar dit ons ook laat doen?
omadt het echt heel goed ging, we hebben altijd een winterstop, dan rijden we niet aangespannen... in het voorjaar beginnen we weer heel rustig, samen met de baas erbij... langzaam opbouwen en als dit goed gaat.. blijf je neit alleen maar een beetje om sjokken.. langzamerhand ga je iets verder.. draven.. langer draven... en zolang je er een goed gevoel bij hebt dan stop je niet, of jullie wel..?

aan het berichtje van Foogul heb ik tenminste wat... ik moet hier natuurlijk van leren dit mag niet weer gebeuren... dus ik denk na... mijn fouten?
Nou ik heb een beleerd paard, waar ik super veel vertrouwen mee en van had, een goed tuig daar ligt het niet aan, er rammelt misschien wat aan de kar.. niet geschikt voor in het weiland, en al helemaal niet geschikt om een groom achterop te zetten, wou je die er actheraan laten hangen? het is geen marathonwagen... Vorige x, zijn we zo snel mogelijk weer begonnen om haar weer een goed gevoel te geven, en na een lekkere rit de winterstop in te gaan... Nu ga ik waarschijnlijk na dit ongeluk zo de stop in... Dit is een beetje jammer vind ik zelf, dit blijft ze dus onthouden...
DUS Ik wil niet weer met deze kar rijden, misschien wel helemaal niet meer.. dus klinkt dit beter?

Ik had het kunnen voorkomen, daar heb ik dus te weinig ervaring voor... Als het een maal gebeurd is kan je niks meer doen. Ik heb iets over het hoofd gezien.. dat geef ik toe, anders was het niet gebeurd...maar wát, ik weet het niet.. het ging zó snel! ik weet niet eens hoe ik ben gevallen, ik stond meteen en achter het paard aan...

FF vraagje: Leer je op een koetsiersbewijs wat je moet doen wanneer je kar kantelt?

En nog 1: hebben jullie nog tips voor het verzorgen van het paard? Ik spoel haar benen 3x per ongeveer een kwartier af.. en doe weer nieuwe acederm op de schaafwondjes... ze blijft gewoon in het weiland staan, zodat ze wat blijft bewegen...

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:03

door_ schreef:

Ik ken jou niet, jij kent mij niet, alleen hebben wij een verschillende mening over het onderwerp.
Ik ben niet vies van een goede discussie, maar laten we wel on-topic blijven....

Ach gut

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:04

Moderatoropmerking:
Ik krijg de indruk dat hier wel erg fel van leer getrokken wordt. Het zou fijn zijn als iedereen wat genuanceerder zou willen formuleren. Er wordt te veel op elkaar op persoonlijke wijze gereageerd, ipv dat wordt gekeken naar wat de boodschap is van wat iemand schrijft.

On topic: als ik TS was zou ik dit dier niet meer inspannen, en zelf wél menlessen nemen en/of voor het koetsiersbewijs opgaan. Ik heb het vage vermoeden dat er toch nog een hoop basiszaken te leren zullen blijken te zijn, ondanks de opgedane ervaring.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:07

rensju schreef:
Weetje waarom we wél rijden en de eigenaar dit ons ook laat doen?
omadt het echt heel goed ging, we hebben altijd een winterstop, dan rijden we niet aangespannen... in het voorjaar beginnen we weer heel rustig, samen met de baas erbij... langzaam opbouwen en als dit goed gaat.. blijf je neit alleen maar een beetje om sjokken.. langzamerhand ga je iets verder.. draven.. langer draven... en zolang je er een goed gevoel bij hebt dan stop je niet, of jullie wel..?

aan het berichtje van Foogul heb ik tenminste wat... ik moet hier natuurlijk van leren dit mag niet weer gebeuren... dus ik denk na... mijn fouten?
Nou ik heb een beleerd paard, waar ik super veel vertrouwen mee en van had, een goed tuig daar ligt het niet aan, er rammelt misschien wat aan de kar.. niet geschikt voor in het weiland, en al helemaal niet geschikt om een groom achterop te zetten, wou je die er actheraan laten hangen? het is geen marathonwagen... Vorige x, zijn we zo snel mogelijk weer begonnen om haar weer een goed gevoel te geven, en na een lekkere rit de winterstop in te gaan... Nu ga ik waarschijnlijk na dit ongeluk zo de stop in... Dit is een beetje jammer vind ik zelf, dit blijft ze dus onthouden...
DUS Ik wil niet weer met deze kar rijden, misschien wel helemaal niet meer.. dus klinkt dit beter?

Ik had het kunnen voorkomen, daar heb ik dus te weinig ervaring voor... Als het een maal gebeurd is kan je niks meer doen. Ik heb iets over het hoofd gezien.. dat geef ik toe, anders was het niet gebeurd...maar wát, ik weet het niet.. het ging zó snel! ik weet niet eens hoe ik ben gevallen, ik stond meteen en achter het paard aan...

FF vraagje: Leer je op een koetsiersbewijs wat je moet doen wanneer je kar kantelt?

En nog 1: hebben jullie nog tips voor het verzorgen van het paard? Ik spoel haar benen 3x per ongeveer een kwartier af.. en doe weer nieuwe acederm op de schaafwondjes... ze blijft gewoon in het weiland staan, zodat ze wat blijft bewegen...

Ik bedoelde jou ook niet aan te vallen... bedoelde alleen dat je dit inderdaad had kunnen voorkomen, als je beter was voorbereid en meer kennis had....
En dat je zonder die dingen in situaties verzijld kunt raken die verkeerd kunnen aflopen, en het had nog erger kunnen zijn....

Goed materiaal is ook belangrijk, als er hier iemand foto's op HAW zet met een zadel dat niet past of niet geschikt is, valt iedereen erover, ik vind dit vergelijkbaar, je materiaal, voor welke tak van de sport dan ook, moet in orde zijn...

Ik denk dat het goed is als je meer kennis gaat vergaren over mennen, koetsiersbewijs, menlessen, wat dan ook, zodat je iets meer kennis en ondergrond hebt, en ook op basis daarvan beter weet hoe je moet reageren, dus ook wat zekerder wordt...
Plus... haal er inderdaad een ervaren persoon bij als je het weer gaat proberen.....

Editje: voor de wondjes: goed schoonmaken (evt. met betadine shampoo) en groene leem erop, dat zorgt dat er geen vuil in de wond komt....
Niet te vaak nat schoonmaken, dan hou je de wondjes alleen maar week, gewoon elke dag de leem eraf, goed schoonmaken, en nieuwe leem erop....
Laatst bijgewerkt door _Spooky_ op 13-09-06 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:08

Ik ga het topic trouwens even naar AR verplaatsen.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:17

Commentaar is er al genoeg geven, hoe is het nu met je paardje ik hoop voor jou dat hij/zij snel geneest

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 13:20

Ik ben er net geweest, het gaat verder wel goed, ze eet gewoon ondanks de snee in der tong.. voor het afspoelen was ze heel rustig, stond ze maar wat... en na het afspoelen even druk als normaal(veulen staat dan nog in de wei), ze loopt wel moeilijk, de knie is erg dik en pijnlijk..

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:21

het is banketstaaf. maar jij kan er niks aan doen.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:42

rensju schreef:
Ik ben er net geweest, het gaat verder wel goed, ze eet gewoon ondanks de snee in der tong.. voor het afspoelen was ze heel rustig, stond ze maar wat... en na het afspoelen even druk als normaal(veulen staat dan nog in de wei), ze loopt wel moeilijk, de knie is erg dik en pijnlijk..

Heel veel beterschap ermee

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:12

arans schreef:
het is banketstaaf. maar jij kan er niks aan doen.

Sorry als zij er niets aan kan doen wie dan wel?
Het paard, dat is een wezen wat niet zelfstandig denkt goh ik ga een voor een karretje lopen
'
Idd met het koetsiersbewijs leer je ook over wagens, vering en alle andere zaken die nodig zijn voor het mennen.

Je neemt voor je met een paard op buitenrit gaat toch ook eerst lessen..

Ik zou ook niet zo de winterstop ingaan, want dan gaat hij dat met een nare ervaring doen

Volgende week rustig en met beleid inspannen, een ervaren iemand erbij, om het dier weer zelfvertrouwen te geven.
Dat is belangrijker voor hem dan voor jou..

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:18

Die tong zou ik me niet zoveel zorgen over maken. Dat geneest vaak heel snel.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 14:42

Oke, dat dacht ik ook.. maar de kar is in diggelen, die kán er misschien wel weer bovenop komen.. voor haar is het beter om voor de winter nog even in te spannen net als de vorige keer... Ik kijk eerst hoe ze er vanaf komt...en die kar... liever niet weer btw, ik ben zonder les op buitenrit gegaan(ohz)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 17:20

zijn er nog tips wat ik met haar kan doen qua beweging/verzorging?
en heeft er iemand misschien verstand van verzekeringen ivm of ik daar wat uit kan krijgen, want ik heb hun kar stuk gemaakt..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:21

Even je WA verzekering bellen of deze dit vergoeden

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 23:43

Altijd erg vervelend dat er eerst iets moet gebeuren voordat je er van kan leren. Ik weet natuurlijk ook niet precies wat er gebeurd is. Heb op de les inderdaad ook gezien dat een kar zo om ligt. Onder de man trek je ze om als ze weg willen maar voor de wagen werkt dat helaas niet.
Maar ik hoop dat het paard snel hersteld en dat ze daarna nog in te spannen is. Maar doe het aub wel met een ervaren persoon erbij en misschien kan je van de winter wel bij iemand achterop. Daar leer je toch een hoop van wat je weer in het voorjaar kan gebruiken. En menners zitten vaak verlegen om grooms en zijn blij als iemand zivh aan biedt. Ik denk dat het koetsiersbewijs hier trouwens weinig zou hebben uitgemaakt. Dat gaat meer over correct inspannen en sturen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 10:28

Ik ben er net weer geweest, even de benen afspoelen even lekker poetsen tussendoor en de wondjes wat verzorgd... het gaat al stukken beter, de kreupelheid is nog wel te zien, maar niet erg meer.. dus dat ziet er wel goed uit..

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:57

Fijn dat het beter gaat

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 17:51

Ja echt!!! het paard zou maar voor altijd kreupel blijven... ze is ook drachtig, hoop dat dat een beetje meevalt... Kan zon veulentje of embryo ofzo ook dood gaan door stress bv? Niet door het vallen denk ik zelf..

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:19

Het valt vast allemaal wel een beetje mee.
Ik zou wel even een goed gesprek met de eigenaar hebben. Dat je het heel erg vervelend vind en hoe het moet met de schade.
Zo kunnen ze je nooit iets verwijten.

Fijn dat het wat beter gaat.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 21:44

Dank jullie voor de lieve reacties...!
We zijn nu even bezig met de verzekering of dat nog wat uit kan halen... en we zijn eerst verder alleen maar bezig met het paard... Zij is de grootste zorg en zij gaat dus voor..
Het tuig moet ook gerepareerd worden, een paar naadjes zijn gescheurd, en de broek is echt stuk... Die kar kan van mij de schroothoop in, al denken zij er anders over.. dus die moet ook weer opgeknapt worden... Maar mijn pappa is superhandig daarin dus geloof dat dat wel goed komt...
Ik voel me nog steeds heel erg schuldig, er hangt een beetje een andere sfeer soms, maarja ik probeer zoveel mogelijk te laten zien dat ik erg veel om haar geef enz...

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 18:56

Inmiddels is de dierenarts toch maar even langs geweest, in het begin ging het super, bijna geen kreupelheid meer... maar na een paar dagen ging eht achteruit.. super kreupel.. en nog steeds een hele dikke knie aan de voorkant..
Er zat gelukkig geen etter in, alleen vocht.. ze heeft eenmalig een antibioticaprik gekregen en ik moet de wond schoonhouden... verder zei die dat het ong 3 tot 5 maanden kan duren voordat het over is..!!! dat word dus volgend zomer pas weer rijden, omdat ze in maart ook nog een veulen krijgt!!