[AR] Voer voor menpaardjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Voer voor menpaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:59

Onze hackney's krijgen sportbrok en haver, op eentje na, die is te heet en staat op Cavalor Pianissimo. Daarnaast de nodige voordroog. Echt vetrijk eten is het niet, maar ze mogen ook niet te dik worden voor de aangespannen sport.
Ons voer wordt trouwens voorgeschreven door een voedingsdeskundige, ik bemoei me er weinig mee.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 10:25

Ik heb gister Havens gemaild over Moons huidige rantsoen, omdat ik me afvraag of ik goed zit met zijn vitaminering, en kreeg als antwoord dat dat kwartje sportbrok wat ik voer te weinig vitaminen, mineralen en energie bevat. Ze adviseren 0,5 - 1,0 kg Muesli- zonder- haver, afhankelijk van de trainingsintensiteit. Aangezien in granen nauwelijk vit. en min. zitten, en in zeewier nagenoeg alleen min., ga ik maar weer eens verder nadenken. Havens kan ik wel in de buurt krijgen, subli ook.

Van subli hebben ze me aangeraden om Moon ponybrok te voeren. Iemand daar ervaring mee?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:04

Ik vind dat zo knap, advies geven over de telefoon zonder het paard te zien......

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 11:06

Ik denk dat dat redelijk algemeen is, of je met vitaminen/mineralen goed zit. Energie is meer per paard afhankelijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:50

Dat valt wel mee, het ligt eraan hoe goed een paard het opneemt, en dat kun je niet zien aan de telefoon. Er zijn grote KWPN-ers die aan een kwart schep sportbrok per dag genoeg hebben voor vitamines en mineralen, er zijn er die met 3 kilo nog niet genoeg hebben.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:14

Ik heb van de Pavo voedingsdeskundige het advies gekregen mijn pony's in een periode van veel training, een kilo sportmengeling te geven!
Ze krijg nu Subli basisbrok, halve kilo/dag, kuil en weidegang. Bij grotere inspanning (zoals de vierdaagse) ben ik ze van plan om Pavo energy control te voeren. Ik was pas op een clinic van Pavo en de uitleg welke daar werd gegeven mbt de energy afgifte aan een menpaard, vond ik erg logisch en sprak mij dan ook aan.
Als beloning na de arbeid krijgen ze wat Kruidenmelange met een beetje zonnebloemolie en knoflooksuspensie. Dagelijks krijgen ze ook een portie wortelen.
Ze zitten goed in hun vacht, in conditie en zijn niet te vet. Soms iets aan de hete kant, maar net onder controle.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:09

Mrietjesueel schreef:
Van subli hebben ze me aangeraden om Moon ponybrok te voeren. Iemand daar ervaring mee?

Ja, ik heb mijn pony altijd ponybrok gevoerd. Dat ging prima, zolang je niet teveel vraagt. Vond dat hij er met werken erg mat van werd. Prima als je alleen recreatief rijdt, maar te weinig als je wat meer vraagt!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:50

in ponybrok zit net iets minder als in bassisbrok. ik voer in de winter basisbrok, structuurmusli en slobber ( en hooi natuurlijk). Nu staat ze 24 uur per dag op de wei en krijgt af en toe een schepje museli.

Wel ben ik van plan om stucomix pony van cavalor te gaan geven. iemand hier ervaring mee???

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:01

Bij ons krijgen ze al jaren een eigenmerk basisbrok en goede kwaliteit kuilvoer. Als ze meer aan het werk gaan, wordt de hoeveelheid langzaam verhoogd...

Mijn pony's kregen er altijd een handje haver bij, zodat ze iets feller waren.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 22:38

Ik wil iig zo min mogelijk krachtvoer voeren. Hoe meer voer erin hoe meer rommel, vind ik.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:28

Maisie schreef:
Wel ben ik van plan om stucomix pony van cavalor te gaan geven. iemand hier ervaring mee???

Dat wordt bij ons aan de haflingers gegeven, met een halve kilo pianissimo, pulp (in winter) en hooi erbij. Voor de rest staan ze op de wei. Zij hebben nogal snel last van te veel eiwitten en dit hier is een goede combinatie.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:57

Mrietjesueel schreef:
Ik wil iig zo min mogelijk krachtvoer voeren. Hoe meer voer erin hoe meer rommel, vind ik.

Vind ik ook en ik ben dan ook almaar bezig om uit te vogelen hoe en wat...
Mijn A tjes krijgen nu alleen een paar uurtjes weidegang, daarnaast onbeperkt graszaadhooi ( zit geen moer in maar da's ook de bedoeling Knipoog , met een kwart gewoon goed hooi gemengd.
Daarbij nog een halve pavo koek en een handje pony brok van subli.
Het valkje loopt vnl op karakter denk ik wel eens en ziet er prima uit, hij is hoefbevangen geweest en dus ben ik zeer op mijn hoede met hem.
De bruine loopt momenteel voor geen meter, dus daar zit iets niet helemaal goed, vanaf morgen krijgt ie toch wat meer brok met wat zonnebloemolie, ik ga eens kijken hoe dat uitpakt. Hem laat ik ook wat meer op het gras als het kan maar apart hooi voeren gaat niet ivm loopstalgebeuren.
In Paard en voer staat dat je een menpaard het beste een dieet kunt geven waarvan de energie langzaam vrijkomt, zoals complexe koolhydraten en olie.
Nou kan ik alleen niet zo vlug vinden wat complexe koolhydraten precies zijn....

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:02

Gras, als er niet genoeg gras is voer ik ze ruwvoer bij. De nodige mineralen halen ze uit een liksteen. En ze lopen allebei als een os, na een paar uur rijden nog altijd heel vrolijk en voorwaarts! Een van de twee pony's loopt maar voor de wagen, de andere (nog?) alleen onder het zadel.