[AR] Wezen mennen met me verzorgpony, anders als verwacht...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Wezen mennen met me verzorgpony, anders als verwacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:50

MarEst schreef:
nee, serieus dat is gewoon waar, daar is iedereen het over eens, die 2 mannen kunnen haar allebei hartstikke goed aan, terwijl ze nog nooit gement hebben, alleen maar de toon in hun stem klinkt anders dan die van een vrouw, en daar luisterd zei naar. hun hebben de teugels ongelijk, of helemaal loshangen enzo, dus dat is gewoon echt waar, dat zeggen de eigenaren ook, en die kennen haar toch wel het beste
Misschien hierdoor???
Zoals Albertine zegt hoe kun je iets leren als mensen dit toestaan?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:52

Ik vind het verschrikkelijk onverstandig en gevaarlijk dat je er als nog maar 13-jarige onervarene op uit trekt met je verzorgpony voor de kar. Ik hoop dat je er van geleerd hebt en dat je inziet dat je geluk hebt gehad. Ik ben blij dat de pony niets overkomen is.

Lekker in de buurt van de boerderij, onder toezicht blijven rijden (in het zadel!) om ongelukken te voorkomen!

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 10:52

Albertine_N @ ja, die man wel maar ze luisterd wel als hij er alleen maar bij in zit, dan weet ze dat en weet ze dat ze gewoon moet luisteren

Echwel@ Daarmee wilde ik alleen even laten zien dat het wel door de stem kwam en niet door de ervaring Knipoog

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 10:54

GamblersCup schreef:
Ik vind het verschrikkelijk onverstandig en gevaarlijk dat je er als nog maar 13-jarige onervarene op uit trekt met je verzorgpony voor de kar. Ik hoop dat je er van geleerd hebt en dat je inziet dat je geluk hebt gehad. Ik ben blij dat de pony niets overkomen is.

Lekker in de buurt van de boerderij, onder toezicht blijven rijden (in het zadel!) om ongelukken te voorkomen!

Ik blijf zowieso altijd op de boerderij, en het was dus ook op de boerderij gebeurt.. alleen tussen de velden loopt een pad waar ik met haar mag rijden, wandelen en mennen, en daar was het gebeurt. ik ga ook nooit meer alleen weg Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:55

Dit heeft niets met ervaring te maken.
je moet ten alle tijden contact met de paardenmond houden.

Als jij dit ziet en je doet het net zo heeft het niets met stem te maken alswel dat de pony voelde dat hij weg kon komen.

Je kunt pas gaan mennen als de pony goed naar je luistert en dit kun je doen door longeren met 2 lijnen, of door aan de lange lijnen te werken.
Laatst bijgewerkt door Echwel op 20-07-06 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:56

Bitch schreef:
Is het die shet in je profiel?

Met alle respect, hoor, ik snap dat dit allemaal eng was enzo, maar ik gok zo even, dat je geen koetsiersbewijs hebt, dus oa geen noodstop kan maken, en dat de pony niet echt heel netjes is ingereden voor de wagen.

Jammer dat het zo heeft moeten lopen, maar het bewijst maar weer dat een paard en kar onder begeleiding van iemand met weinig tot geen ervaring tot hele gevaarlijke situaties kan leidden.

Maar ik neem aan dat je hier genoeg van hebt geleerd, en niet zo snel meer op een karretje klimt ( hoop ik..)

Je hebt nog geen koetsiersbewijs nodig om goed te kunnen mennen hoor..

Zonde dat het zo moest gaan.. ik denk niet dat ik hetzelfde zou doen als jou, als je zo hard mogelijk aan 1 leidsel trek, dan word de pony niet echt gerustgesteld, vind je niet?

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:56

kan hier een slotje op?
Ik merk dat de laatste berichten van die welles nietes berichten zijn........

Verhaal is gedaan, tips zijn gegeven.. klaar toch???

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 10:59

Echwel@ ja, ik heb ALTIJD contact met z,n mond, zowel onder het zadel als met het mennen, ik heb zoals ik al eerder heb gezegt eerst grondwerk gedaan en daar luisterde ze super! echt en daarom dacht ik dat we er nu wel klaar voor waren

Oliviaatje@ ze was niet geschrokken ofzo, ze had geen zin meer, maar dat hielp trouwens wel, maar daarna ging het allemaal zosnel en reageerde ze gewoon niet meer op de teugels, wat bij het longeren enz, juist heel goed ging

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 11:00

Cavellino@ ja, hier kan een slotje op Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:04

Lieve schat met grondwerk sta je vlak bij de pony dus is er altijd oogcontact en eventueel lichamelijk contact.
Met lange lijnen loop je een eindje achter de pony en kan ze dus alleen naar jouw stem luistern, en zal ze moeten leren daarop te vertrouwen.
Ze ziet jou dan niet en zo kun je leren met je stem welke intonatie zij goed op reageert.

En waarom slotje???

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:07

MarEst schreef:
En het was gewoon dat de pony geen zin meer had, met rijden kun je dr echt geen beginners op zetten maar alleen gevorderden, dan luisterd ze wel naar me, maar met mennen luisterd ze heel goed naar mannen, want die hebben dat strenge in hun stem zitten.. De pony schrok dus niet! dat weet ik echt zeker want opeens begon ze wat te klieren, eerst halthouden en daarna dus draven en daarna dat bokkken en stijgeren en rennen...

Nou gelukkig is dit weer met een sisser afgelopen.
Wat je schrijft over geen zin hebben en klieren etc. getuigd over weinig inzicht in het wezen paard. Zo werkt het bij mensen misschien, maar niet bij paarden. Waarschijnlijk heeft de pony ergens last van gehad, misschien van het tuig, misschien van die vervelende insekten etc.

Mennen is moeilijker dan paardrijden, omdat je veel minder contact met je paard hebt. Ik wil je aan bevelen je koetsiersbewijs te gaan halen of menles te nemen aangezien je hier veel leert over mennen en met een aanspanning aan het verkeer deelnemen.
Ook leer je (als het goed is) hoe je moet omgaan met een paard dat op hol slaat. Zo hard mogelijk aan 1 leidsel trekken is niet de juiste manier, maar dat had jezelf al 'uitgevonden'

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 11:08

Ik heb ook met lange lijnen gewerkt, ik dacht dat lange lijnen ook bij grondwerk hoorde? en daar reageerde ze dus wel op maar daar luisterde ze gewoon altijd en heeft ze nooit proberen te rennen dus heb ik hhaar alleen maar beloond met mijn stem want ze deed niks verkeerd

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:10

Met oogkleppen voor zodat ze alleen op jouw stem is aangewezen..

En laat anders een echte ervaren menner eens naar het tuig, bit, wagentje enz kijken.

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 11:10

nee echt waar, het was niet dat ze ergens last van had, dat zeggen de eigenaren en die kennen haar wel goed hoor! maar ik ga gewoon stoppen met mennen en gewoon andere dingen doen

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 11:12

ze heeft geen oogkleppen, en ze heeft hetzelfde bit als met rijden dus het bit kan het niet zijn, maar waarom zou ze dat dan niet laten merken als ik aan de lange lijnen werk, ook met al haar tuig, en waarom laat ze dat niet merken als die meneer er mee ment?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:13

Dus probeer dan wel oogkleppen, een paard kan nl. achter zich kijken.

En met oogkleppen zijn ze op andere dingen geconcentreerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:14

Oliviaatje schreef:
Je hebt nog geen koetsiersbewijs nodig om goed te kunnen mennen hoor..

Ben ik niet helemaal met je eens.
Ik heb zelf ook pas na een jaar of wat mijn koetsiersbewijs, maar heb ter dege wel het eea geleerd bij het koetsiersbewijs, w.o. de leidselvoering.
Tevens sta je wat steviger in je schoenen als je eerst onder begeleiding hebt ' geoefend' met mennen, zeker op de leeftijd van de TS.

Ik ben ook van mening dat je pas echt leer mennen als je zelf de wijde wereld intrekt, net zoals autorijden, maar het is zeker geen onverstandige aanvulling.

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 11:15

maar waarom zou ze zonder oogkleppen dan wel naar die meneer luisteren en niet naar mij? Knipoog gewoon een vraagje he Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:21

Omdat ze hem kan zien.

Ga aan de lange lijnen met oogkleppen werken, net zolang tot ze precies doet wat jij wil.

En even tussen haakjes, shetlanders zijn de meest eigenwijze paardjes om mee om te gaan.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:23

Die 'meneer' reageert waarschijnlijk sneller, adequater, vlugger etc. op de pony hierdoor is hij de reactie van de pony voor.
Dit heeft echt helemaal niks maar ook echt niks met 'overwicht in de stem' te maken of man/vrouw zijn te maken, wel alles met timing aan aanvoelen van het paard....

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:25

Echwel schreef:
En even tussen haakjes, shetlanders zijn de meest eigenwijze paardjes om mee om te gaan.

en de meeste van hun baasjes de eigenwijste mensjes....

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:25

en mennen met een trensje gaat ook niet altijd goed.. niet dat het neit kan.. maar je hebt gewoon op dat soort kritike momenten veel minder te vertellen..

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:31

@MarEst:

Stop niet gelijk met mennen, dat zou zonde zijn. Zorg dat je iemand vind die ervaring heeft en die het leuk
vindt om het jou te leren. Zorg dat je iemand bij je hebt! Ik heb zelf 4 van die eigenwijze monsters Pling weet
hoe ze kunnen zijn. Maar weet ook hoe leuk het is. Je leert mennen door het veel te doen.

Vindt dat je goed op de reacties reageert. Jij wilt wel wat leren. Zorg voor goede begeleiding en ga niet alleen.
Heel veel succes met je shet!

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:33

Albertine_N schreef:
Echwel schreef:

en de meeste van hun baasjes de eigenwijste mensjes....

Eigenwijs maar wel leuk Haha!

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 14:03

Echwel@ oké ik wist niet dat ze hem kon zien.. Knipoog
en ja, shetjes zijn eigenwijs Tong uitsteken Lachen
Manie@ volgens mij heb je daarin ongelijk, want hij reageerd echt niet sneller, hij denk meer van, laat maar lopen komt wel goed en ook toen ik ging mennen zeg maar had ik de teugels nog niet eens op maat, en toen zei die: laat de teugels maar wat losser, dan heeft ie wat meer vrijheid om te lopen... en weetje, bij hem doet de pony gewoon niks verkeerd maar als ze bijvoorbeeld niet stil wil staan dan denkt die meneer van: ach ja,, en stapt gewoon al uit de kar... ik zou haar dan eerst laten stil staan voordat ik uit de kar zou stappen...
Buxy@ ja, maar ik weet niet wat de eigenaren vinden van een ander bitje...
Bontegevaar@ Maar de eigenaren willen vast niet dat ik weer met haar ga mennen, want ze vinden het gewoon te gevaarlijk met haar, ze vertelde vandaag dat ze vroeger ook eens gement werd alleen dat ze dat nooit meer hadden gedaan omdat dat niet kon zeiden hun. Ik zou best wel weer willen mennen, idd als er een ervaren iemand bij in zit, maar de kar was dus gemaakt maar de eigenaar zegt dat het zo gevaarlijk is omdat ie nu heel gemakkelijk afbreekt... Als ze voor zaterdag het hebben vervangen ga ik met die meneer mennen, maar dat kon hij nog niet beloven, ik hoop het wel, kijken hoe ze reageerd.. Lachen en ik geloof natuurlijk ook dat mennen heel leuk kan zijn! maar ik ken eigenlijk geen ervaren mensen die mij eventueel kunnen helpen als de eigenaren mij en Ester nog een kans geven...