[AR] Inspannen na ongeluk...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:57

Zorg de eerste keer dat er niets mis kan gaan. Misschien heeft hij zoveel vertrouwen voor de wagen (hij loopt er tenslotte al jaren gewoon voor) dat hij daar helemaal geen angst voor heeft.
Begin rustig als je alle tijd hebt, de juiste mensen en een geschikte vertrouwde lokatie. Kijk goed naar hem, hij bepaalt of je alleen een tuig oplegt of dat je hem gewoon voor de wagen kan zetten en bijv een rondje in de bak kan rijden.
Misschien dat hij straks nerveuzer is langs de weg omdat er opeens "gevaar" was en hij zal dan alerte op dingen om hem heen kunnen zijn. Eventueel dat er dan iemand met hem mee loopt zodat hij deze persoon ziet en hier het vertrouwen vandaan haalt.

superfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:59

Stap voor stap weer aan het vertrouwen gaan werken en het paard alle tijd gunnen. Vooral niet te hard van stapel lopen

diesel_

Re: Inspannen na ongeluk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:18

ik zou vooral vertrouwen uitstralen, niet laten merken dat jij bang bent dat het fout gaat..

Citaat:
Zorg de eerste keer dat er niets mis kan gaan. Misschien heeft hij zoveel vertrouwen voor de wagen (hij loopt er tenslotte al jaren gewoon voor) dat hij daar helemaal geen angst voor heeft.

precies! hij kan het in ieder geval...

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:39

Ik vraag me af of je als een paard onder de man schrikt van bijv een hond, je dan ook weer opnieuw begint met hangen....

gillian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 00:13

Beste mensen, bedankt allemaal voor jullie tips!!
Helaas heb ik besloten om er toch mee te stoppen.
Ook als een ervaren iemand met me mee gaat, zal ik uiteindelijk weer zelf de leidels in handen moeten nemen en dat is iets wat ik niet meer aandurf.
Ik ben zelf heel eerlijk gezegd best een scheiterd, en als ik er mee doorga geef ik die angst door aan m'n paard en dat wil ik niet.
Het is en blijft tenslotte een hobby en een hobby moet leuk blijven
Voor allebei.

Verder "schrok" ie niet "gewoon" van een paar honden, maar ging echt op hol, onbestuurbaar recht op een kruispunt af waar ze 80 rijden (en enkele achterlijken nog wel harder), als er op dat moment een auto (of vrachtwagen...) aan was gekomen, hadden we het waarschijnlijk niet meer na kunnen vertellen.
Dit alles met een normaal gesproken bom-proof paard dat al járen in het tuig loopt.
Dus m'n angst is niet zomaar een beetje aanstellerij
Vandaar dat sommigen aangaven om helemaal opnieuw te beginnen, voor het vertrouwen van het paard

M'n kar en tuig worden gemaakt en dan zal ik het zsm te koop aanbieden.

pablopicasso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 23:33

HOI begrijp je beslissing heel goed. Ik ben ook al 2 keer met de wagen om gegaan oke is wel anders dan een paard aan de kletter. Ik heb dalijk ook een Fries die voor de wagen gaat en ben benieuwt hoe hij het gaat doen. Ik heb ook een A Welsh en die gaat ook goed voor de wagen maar die is veel kleiner en kan je toch makelijker houden. Ik ga ook nooit alleen weg. En dan moeten we wel is met 4 handen de pony weer tot orde roepen. Het kan altijd gebeuren in elke sport is er risico, en hoopt dat het goed blijft gaan. En dan komt er wel is een tijd dat je geen vertrouwen meer hebt is geen schande. Jij kent je zelf en je paard het beste doen wat jij heb beste lijkt. Ik ga dalijk met frise moet weer mennen en hopen dat het goed blijft gaan zonder brokken. Veel sterkte.