[AR] Luchtbanden of massieve banden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10603
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:46

ik zeg ook niet dat elke vernieuwing verbetering betekend..

maar zaken als de molenrem en de stuurvertraging zijn toch wel een vooruitgang vind ik zelf..

daarbij kan je tegenwoordig bijna geen nieuwe marathonwagen meer kopen zonder stuurvertraging of molenrem..

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:34

Albert schreef:
en een wedstrijd altijd op de eerste dag gewonnen wordt.


Ging dit maar altijd op, dan was ik er als (men)dressuurmuts klaar mee.

Maar ik snap wat je bedoelt Albert

Toch vind ik massief wel prettiger in de hindernissen, terwijl ik niet zo'n enorme snelheidsduivel ben. Juist het feit dat ik kritieke situaties massief drift en luchtbanden "zich vast happen", maakt dat ik me veiliger voel in de hindernissen op massief.

Maar er zitten ook zeker voordelen aan luchtbanden.

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:03

Tsja, zo zie je maar weer, zoveel maken zoveel smaken..... Ik moet zeggen dat ik in de hindernissen als het echt hard gaat massief rubber veiliger vind (in Hellendoorn van de brug af denderen en dan direkt de hoek om bijvoorbeeld....). Maar ik vind onze luchtbandenkar toch wel fijner rijden hoor!

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:12

Het comfort is hoger met luchtbanden dat klopt, maar ik ben nou eenmaal geen recreatiemens

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:39

Hahaha, nou ik op dit moment wel, uit nood geboren een beetje..... Hoewel ik lekker rondhobbelen ook leuk vind hoor, maar ik zou het liefst marathons gaan rijden......

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:50

Albert schreef:
en een wedstrijd altijd op de eerste dag gewonnen wordt.


Dat zullen de van de Kampjes beamen
Senior: 14e dressur 1e marathon 3e vaardigheid goed voor een bronzen medaille WK Catton Hall. En Mia Allo kukelde toch écht met haar 1e plaats in de dressuur van het podium af....

dus altijd gaat niet op

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:02

Uitzonderingen bevestigen de regel Albertine

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:07

WK 2-span winnnaar Rainer Pointl 13 3 2 (d m v)
winnaar dressuur uiteindelijk 6e

WK 1-span pony
winnaar Suzy Stafford 3 5 11 dit is dus mijn uitzondering
Zilver Dirk van Beckhoven 12 2 1
Brons Anne Chritine Arvidsson 14 1 2
Winnaar gediswalificeerd in marathon.
winnaar tweespan pony's kantelt in marathon

WK 4-span paarden
Winnaar Freund 4 4 1
Brasseur winaar dressuur, uiteindelijk 4e

WK 1-span paarden
Winnaar Marie Karhle 9 3 16
Zilver Jan van de Broek 10 9 4
Winaar dressuur pleite, dwz ik kan haar niet meer vinden, wss afgekeurd voor vaardigheid.

De meeste hebben hun hoge klassering tóch te danken aan de onderdelen die wat snelheid vergen.

Dan kun je nog zeggen dat normaal gesproken de vaardigheid ook op dag één wordt verreden, maar dan zou bv Suzy Stafford echt door hebben moeten rijden, haar gemiddelde na de dressuur en de vaardigheid ligt een stuk lager als haar uiteindelijke plaats. Als ik zo snel kijk zou alleen Freund dan al op kop of er erg dicht bij in buurt staan.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:17

Dat is weer een grondige analyse Albertine

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:21

Ik lees hier even mee, zal straks ook een keuze moeten maken bij mijn toekomstige marathonwagen.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:43

manie schreef:
Dat is weer een grondige analyse Albertine


Voor dat soort dingen máák je tijd als je nog een essay moet schrijven

Mriek, ik heb gelijk hard beslag genomen, maar dat kwam meer omdat ik deze kar al kende ( en m fijn vond) dan uit weloverwogen besluit tov driften of omkiepen dat hoorde ik later pas...maar hij bevalt nog steeds prima. Op mulle stukken na.

palousa_boy

Berichten: 10603
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:11

dat de winnaar de eerste dag al bekend is ben ik het ook niet mee eens..
het komt vaak zat voor dat de eindstand de daaropvolgende dagen veranderd. kijk alleen al naar a10 dr lijstje

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:12

Albertine_N schreef:
Op mulle stukken na.

daarom twijfel ik dus ook, zit hier wel op de veluwe met veel zand...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:06

Ik raad je aan om luchtbanden te nemen hoor Marieke!
Trekt makkelijker voor je pony en ook lekkerder voor je rug als je gaat stuiteren door het bos.

palousa_boy

Berichten: 10603
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:13

dat stuiteren kan ik idd uit eigen ervaring vertellen. echter als de vering van je wagen goed in oorde is dan heb je er weer minder last van.

het mooist zou natuurlijk zijn om dan 2 setjes wielen te hebben, als je wedstrijd moet rijden dan doe je de harde eronder en als je het bos in gaat gebruik je de luchtbanden..
de wielen zijn echter niet gratis..
maar misschien kan je wel een goede korting krijgen als je ze bij je nieuwe wagen neemt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:36

Je wagen wordt ook een heel stuk zwaarder als je de mogelijkheid kiest om je wielen te verwisselen. (en het is weer iets wat kapot kan gaan)

Albert

Berichten: 5794
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:15

Bij de meeste marathonwagens kan je inderdaad redelijk gemakkelijk de wielen wisselen, net als bij een auto. Alleen lichte enkelspanwagens hebben dat vaak niet, daar zou het juist handig zijn.

Kijk; het is aardig om toprijders te nemen om het tegendeel te bewijzen van wat ik zei over het winnen van een wedstrijd op de eerste dag.
Toch wil ik een beetje gelijk
De puntenverschillen in dressuur zijn door de toprijders in de marathon goed te maken, maar een verprutste dressuur telt relatief zwaar door in je marathon, om je verloren punten goed te maken moet je relatief veel risico's nemen in de hindernissen.
Voorbeeld:
Mieke van tergouw rijdt in de dressuur tweespan paard proeven van pakweg 28 á 34 punten; dan moet de concurentie er flink aan trekken om de opgelopen achterstand goed te maken. Dat doen ze, maar door zo te jakkeren met hun span blijft het puntenverschil bestaan of het groeit zelfs.
Door zo scherp dressuur te rijden hoefde ze in de marathon niet tot het gaatje te gaan om toch de wedstrijd te winnen.
Maar weinig paarden kunnen het aan om beide disciplines op topniveau te combineren.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:21

Voor een klasse 123 kan het kloppen, maar als je naar een gemiddelde uitslag kijkt blijkt dat de rijders die bovenaan eindigen meestal in alledrie de onderdelen hoog zaten; dat zijn de betere rijders van die groep.
Bv Aalten vorig jaar
http://www.hoefnet.nl/drivingresults/2005/NED/AALTEN/totaal.htm
IJsselsteyn geeft in sommige gevallen weer een ander beeld
http://www.hoefnet.nl/drivingresults/2005/NED/YSSELSTEYN/totaal.html
evenals Noordwolde
http://www.hoefnet.nl/drivingresults/2005/NED/NOORDWOLDE/totaal.html
Verder heb ik Mieke in geen tijden een 28 puntenproef zien rijden, maar daar kan ik overheen gekeken hebben, en in Salzburg werd een marathonkrack wereldkampioen. Zijn achterstand liep door het genomen risico iig niet op. Van de Kamp en Dirk van Beckhoven idem dito, al valt op de riscante rijstijl van Arvidson nog wel een opmerking te maken.
Als je kijkt naar het WK Catton Hall zijn de enige die constant bovenin zitten de Duitsers, maar daarvan heeft géén één de dressuur gewonnen.
Kun je zeggen dat Nederland twee onderdelen dressuur heeft gewonnen, maar waar waren die in de marathon? De een kantelde, de ander reed (discutabel ok, maar jury heeft 't laatste woord) verkeerd. Over risico nemen gesproken....

De enige die ik wereldkampioen heb zien worden met een winnende dressuurproef was Tobias Bucker in 2003. Hij won de dressuur met 39 pnt werd 3e in de marathon en iets van 5e in de vaardigheid. En hij was idd ook weer ene van die hoog scorende Duitsers in Engeland
Maar dat is echt meer uitzondering dan regel.

Het zou mooi zijn als er meer mensen overall zouden winnen met een winnende dressuurscore, maar voorlopig kun je niet zeggen dat de wedstrijd altijd de eerste dag al gewonnen wordt.

palousa_boy

Berichten: 10603
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:35

Albert schreef:
Kijk; het is aardig om toprijders te nemen om het tegendeel te bewijzen van wat ik zei over het winnen van een wedstrijd op de eerste dag.
Toch wil ik een beetje gelijk
De puntenverschillen in dressuur zijn door de toprijders in de marathon goed te maken, maar een verprutste dressuur telt relatief zwaar door in je marathon, om je verloren punten goed te maken moet je relatief veel risico's nemen in de hindernissen.
Voorbeeld:
Mieke van tergouw rijdt in de dressuur tweespan paard proeven van pakweg 28 á 34 punten; dan moet de concurentie er flink aan trekken om de opgelopen achterstand goed te maken. Dat doen ze, maar door zo te jakkeren met hun span blijft het puntenverschil bestaan of het groeit zelfs.
Door zo scherp dressuur te rijden hoefde ze in de marathon niet tot het gaatje te gaan om toch de wedstrijd te winnen.
Maar weinig paarden kunnen het aan om beide disciplines op topniveau te combineren.


ik moet wel toegeven dat je in de dressuur gewoon moet proberen je punten te pakken, heb je helemaal gelijk in..
maar als de winnaar na de dressuur al bekend zou zijn, waarom zou je die andere 2 onderdelen dan niet schrappen?

Albert

Berichten: 5794
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:32

palousa_boy schreef:
ik moet wel toegeven dat je in de dressuur gewoon moet proberen je punten te pakken, heb je helemaal gelijk in..
maar als de winnaar na de dressuur al bekend zou zijn, waarom zou je die andere 2 onderdelen dan niet schrappen?


De wedstrijd heet samengesteld, al zie ik veel dramatische dressuurproeven en vervolgens het betere ruk- en plukwerk in de hindernissen, dat was mijn punt. We dwalen nogal af, geloof ik.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:52

Jeetje Albertine, je maakt ook overal een studie van.

Maar de dressuur van de rubrieken die jij aanhaalt zit zo dicht bij elkaar dat dat met een goede marathon wel weer goed te rijden is.

Cowgirl

Berichten: 23928
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 16:53

wow wat een reacties.

Jullie zijn beduidend al veel verder dan ik
De technische woorden vliegen me hier om de oren.

Voor mij is dit mijn eerste wagen en ja hopelijk ook een wagen om een keertje een wedstrijdje mee te starten.
Maar voor alsnog is hij meer om s'avonds een rondje te rijden als ik na een dag hard werken simpelweg niet meer op paard kan zitten ivm rug.

Ik heb inmidels nog een wagen op het oog een Clever pony solo.
Maar ben bang dat die te klein is voor mijn fjord.
Deze staat echter wel op luchtbanden.

In iedergeval bedankt voor de t ips en als het zover is horen jullie het wel.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:40

De clever pony wagens raad ik je sterk af.
Ga eens achterop staan en spring voor de grap eens een keer op de treeplank. Je voorwielen schieten meteen een meter de lucht in. Bij de zwaardere clever wagens is dit minder heb ik gehoord maar bij de pony wagen is dit echt een probleem.

Als ik zo hoor wat jij er mee wil doen zou ik voor luchtbanden gaan. Rijdt een stuk comfortabeler.

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:57

Idem bij de wedstrijdwagens (enkelspan) van Leon, ook daar komen de voorwielen te snel van de grond.

Ik zou in jouw geval voor luchtbanden gaan cowgirl. Kijk eens rond en als je iets op het oog hebt, probeer dan ook een proefritje (als dat mogelijk is). Er zit in de vering ook nogal wat verschil, sommige wagens zijn ontzettend stug geveerd en das niet prettig rijden....

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:32

Dat van die voorwielen maakt dus niet zoveel uit in enkelspan.
Trekt lekker licht voor je paard en achterover kiepen gebeurt toch niet.
Mijn wagen doet het ook wel een (over een hobbeltje of als de groom extreem achterover hangt), maar ik wordt er werkelijk niet heet of koud van.