Wij hebben nu een merkloos tuig, van Tweespan geloof ik, op zich niet slecht maar een stiknaad van het borststuk is wat gescheurd. Ik denk dat we op termijn wel voor een Ideal tuig gaan.
Ik hb nu ook een merkloos tuig. Ik heb e alle marathons meegereden enz, en het is opzich na 3 jaar no wel goed, helaas begint de verf er een beetje af te komen..Maar het voldoen nog goed, ik rij verder geen wedstrijden mee dus dat doet er niet toe. Voor mijn nieuwe paard (die binnen nu en een half jaar verwacht word) komt er wel een ideal tuig!
Ik zie dat er heel veel zijn die een kunstoftuig hebben. Wat zijn hier de voor en nadelen van?
Ook wij hebben kunststof tuigen. Het grootste voordeel (vind ik ) dat het heel gemakkelijk schoon te houden is: hogedrukreiniger erop en brandschoon! en het is ook nog heel sterk. Een minpuntje: het borsttuig en schoftje is één geheel, dus iets lastiger met optuigen.
Ik heb een zwart Ideal enkelspantuig, wat nu helaas even niks ligt te doen op zolder, omdat het voor de schimmel net iets te groot is...
En ik heb pas via internet een heel donkerbruin Lessing tuig maat cob overgenomen, wat ik nog niet heb gebruikt, omdat mijn strengen nog aangepast moeten worden... Hier volgen nog foto's van als het in gebruik is!
Wij hebben een leren BR-enkelspantuig, zwart met bruin onderlegd.
Dit blijft een heel mooi tuig en we gebruiken het nog weleens voor "chique", maar voor dagelijks gebruik hebben we een combinatietuig van Letty uit Veenendaal. Vraag me niet precies welk soort, maar het is een combinatietuig. Volgende week gaan we naar Letty om een tweede erbij te kopen, zodat we er klaar voor zijn als Whisper betuigd is. We hebben gemerkt dat het toch wel enige tijd duurt voor het lekker soepel is en gaan dus eerst Janssen een tijdje met het nieuwe tuig rijden, zodat ze straks allebei lekker zacht zijn.
Tja, waarom kunststof? Het is absoluut makkelijker schoonmaken (Letty heeft tegenwoordig een speciaal middeltje om het ook heel mooi zwart te houden) en het is veel lichter. Ik heb problemen met mijn armen en handen en krijg dat zware borsttuig van het leren tuig amper over het hoofd van Janssen.
Hierbij Djurre in z'n tuig. Het tuig is zo'n 4 jaar oud, ik heb het nu een paar maanden en het bevalt prima. Mooi zwaar tuig en altijd goed onderhouden. Als ik me goed herinner is het gemaakt door een tuigenmaker in Prinsenbeek.
Hoewel er interessant getinte informatie in staat zet ik het topic toch op slot omdat het een verzameltopic is en er geen toestemming voor gevraagd is.