[AR] bitloos mennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arretje

Re: [AR] bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:59

bolletje schreef:
Hihi weet wat je plaats, ik was de gene die men recreatief bitloos, met voest hoofdstel met arabiertje, lees oude topic, staan ook vele goede argumenten die de traditionele menners niet willen lezen.
Ieder voor zich, als een paard gaat wie zegt dan dat het bit de rem wel is. Als het goed gaat waarom niet, mijn paardje weet niet beter, zou levensgevaarlijk zijn met bit. Maar doe het ook alleen met haar, kan niet met ieder paard. Hoe je ze ook vertrouwd, het blijven dieren, met bit heb ik ze ook ervan door zien gaan en ongelukken zien maken, het is maar waar je paardje het best op reageerd. Die merrie van mij reageert net zoals op die neusriem als die andere op een karrebit. Met lichte hulpen reageert ze al super. Tja denk dat je beter niet op de reacties van de rest zit te wachten, geven enkeld commentaar, in mijn oude topic kreeg ik veel pb met mensen die het eens waren maar niet op bokt durfden te reageren wegens driftige aanvallen van mensen . Hihi, dat zucht lucht zeker op.Haha. Ga ik ook maar eens proberen. Zucht.

Hee Bolletje, nogmaals, als je iets op een internetforum plaatst moet je niet zeuren als daar hele diverse reacties op krijgt. En als je je dan ook nog zo opstelt als jij deed (iedereen die het niet met me eens is wil ik niet horen en moet zijn mond houden en is ouderwets), tsja dan krijg je de meute over je heen. Das het mooie van democratie zou ik zeggen. Maar blijkbaar hou jij niet van tegenspraak en andere meningen, misschien is wonen in Uruzgan iets voor jou?

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:10

Vippie schreef:
Denk dat je wel een verschil moet maken tussen de verschillende soorten bitloze hoofdstellen die op de markt zijn.
Misschien zou je met een niet juist bevestigde hackamore dit kunnen bereiken maar met de andere hoofdstellen kun je never nooit een neus breken.

Met een menstang en te strakke kinketting kun je ook onderkaken breken, om maar een voorbeeld te noemen.

Zoals ik al zei ik rij alle diciplines bitloos, heb Tjo ook bitloos ingereden maar zal NOOIT btloos gaan mennen.
Verder is ene bit zo zacht/scherp als de handen van de ruiter dus als jij een nette stille en zachte hand hebt kun je er gerust een bitje in hangen hoor.

Je hebt wel gelijk hoor Vippie, we proberen natuurlijk een groot en sterk dier onze wil op te leggen. De hulpmiddelen die we daarbij gebruiken kunnen martelwerktuigen worden in de handen van onkundigen of botterikken. Dat geldt voor bitten, neusriemen, hackamores, zwepen, sporen enz. Tis maar net hoe je ze gebruikt. Maar goed, soms is het goed (of leuk ) om je mening een beetje te overdrijven om door te komen...... (stemmingmaken is my middle name hahaha)

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:12

Arretje schreef:
misschien is wonen in Uruzgan iets voor jou?

Weet je hoe traditioneel de menners daar nog zijn

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:19

Tsja, je zult je kledingstijl ook iets aan moeten passen denk ik hahaha

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:38

Arretje schreef:
Hee Bolletje, nogmaals, als je iets op een internetforum plaatst moet je niet zeuren als daar hele diverse reacties op krijgt. En als je je dan ook nog zo opstelt als jij deed (iedereen die het niet met me eens is wil ik niet horen en moet zijn mond houden en is ouderwets), tsja dan krijg je de meute over je heen. Das het mooie van democratie zou ik zeggen. Maar blijkbaar hou jij niet van tegenspraak en andere meningen, misschien is wonen in Uruzgan iets voor jou?

Amen Arretje! helemaal mee eens

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:53

Ik ben mijn jonge hengst aan het beleren voor de kar. Toen ik mijn mooie nieuwe tuig net had heb ik een paar keer met liverpoolstang erachter gelopen. Omdat hij daar erg heftig op reageerde heb ik na een paar keer weer eens een gewone watertrens erin gehangen. Normaal is hij nergens bang van maar nu kwamen we onderweg een hele mooie merrie tegen, ik heb echt een stuk mee moeten rennen en hard in zijn mond moeten trekken voor hij weer stil stond.

Daarna ben ik weer met liverpoolstang gaan lopen, toen we weer een merrie tegenkwamen en hij er weer achteraan wilde, hoefde ik maar één ophouding te geven en hij stond stil (dus veel minder en kortere "pijn").

Vooral omdat je áchter het paard loopt/rijdt heb je gewoon minder te vertellen. Als hij eenmaal aan de kletter is heb je al die paardenkilo's, die trek je gewoon niet stil met je eigen tegengewicht. Als je erop zit kun je je paard nog naar de zijkant leiden maar als je erachter staat/zit lukt dat gewoon niet, en al helemaal niet met een halster lijkt me.

Ok dit is wel een hengst, en dat hij zo graag achter de merries aangaat is de grootste reden dat hij geholpen wordt z.s.m. maar ik blijf erbij dat zo'n stang niet paardonvriendelijk is omdat het een hele duidelijke hulp is in een noodgeval.

Op zich is het natuurlijk een mooi idee zo zonder bit maar met al dat verkeer is het eigenlijk geen optie vind ik.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:58

Dit probeerd iedereen duidelijk te maken.
Maar ze willen gewoon geen andere mening horen dan van hun zelf.Ze bestempelen het met bit rijden als ouderwets.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:01

Haha lees goed in oude topic, kreeg heel veel meewerking van mijn kant ze zijn er wel, maar niet veel , vanwege de felle reacties , zuchten mensen eerst en denken na laat ik maar niks neerzetten hier, heb geen zin in commentaar.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:03

Omdat het gewoon zelf moord is als je bitloos gaat mennen.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:06

En dan wil ik niet denken aan de mensen die er niet om gevraagd hebben met bitloos rijden. Als die in een ongeluk betrokken worden

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:11

bolletje schreef:
Haha lees goed in oude topic, kreeg heel veel meewerking van mijn kant ze zijn er wel, maar niet veel , vanwege de felle reacties , zuchten mensen eerst en denken na laat ik maar niks neerzetten hier, heb geen zin in commentaar.

Wat een flauwekul zeg, kreeg heel veel medewerking maar niet veel.....
Tuurlijk zijn er niet veel, ik heb nog nooit een menpaard zonder bit gezien, en ik zal de enige niet zijn hoor. Er is echt bijna niemand die bitloos ment, en dat is heus niet alleen omdat menners ouderwets zijn..... Ga nou asjeblieft een keer nadenken.....

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:57

Er zijn er ook weinig die dressuurmatig rijden bitloos hoe komt dat, daarodat het op wedstrijden niet gebruikelijk is. Als je ment op wedstrijden dan mag je ook niet bitloos, hoezo rijden er zo weinig mensen bitloos , omdat het op wedstrijden niet kan. Het is meer voor de recreatie ruiter.
Zucht

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:11

En jij denkt dat ik alleen maar op wedstrijdterreinen kom? Dat valt nogal mee hoor..... En de meeste menners rijden geen wedstrijden, dus jouw stelling dat er daarom niet bitloos gemend wordt klopt niet. En ook recreatiemenners (en daar ken ik er meer van dan wedstrijdmenners) rijden niet zonder bit, dat zijn echt hele grote uitzonderingen.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:32

Ook veel recreatie ruiters rijden met bit. Omdat het nog weinig gedaan wordt. Snap het ook wel, het kan niet met ieder paard, je kan ook niet met ieder paard mennen. De merrie van mij reageert beter op een neusband die strak trekt dan een bit met scharen dan raakt ze helemaal in paniek. En ja de rem zit er duidelijk op. Maar is ook alleen bij de meine, zeg ook dat het niet voor iedereen kan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:40

dus bolletje, recreatieruiters rijden met bit OMDAT het weinig gedaan wordt. waar slaan die argumenten van jou op?
Ik ben ook voorpaardvriendelijkheid, maar toch men ik met stang, rij met een enkelgebroken trens. Ik heb een zachte stille hand en mijn merrie heeft nog NOOIT maar dan ook echt nooit de mond kapot gehad. De hand van de ruiter bepaald alles, als jij geen rustige hand hebt, leer dan eerst omgaan met de leidsels voordat je andere in jou misere betrekt!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:45

Zuxht , genoeg argumenten gegeven lees even terug in het oude topic, geeft niet lezen is moeilijk he

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:46

Schrijven ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:48

bolletje schreef:
Zuxht , genoeg argumenten gegeven lees even terug in het oude topic, geeft niet lezen is moeilijk he

daar weet jij alles van, he Bolletje!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:52

Tja wordt een beetje moe van jullie ondertussen, ze vraagt positieve meningen, ze krijgt gelijk de volle lading, denk dat je het anders moet formuleren.
Bitloos mennen, wie doet het ook?
??

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:58

Niemand, moet je niet willen namelijk.....

Zij krijgt trouwens niet de volle lading, tenminste niet wat mij betreft, zij stelt een vraag en ik geef daar mijn antwoord op. En ze vraagt niet alleen om positieve reacties, maar ze vraagt of het kan of niet. Dat is heel verstandig lijkt mij. Maar met jou hebben we wat minder geduld denk ik bolletje, en ik denk dat dat voor een groot deel te maken heeft met jou vooringenomenheid. Ennuh, ik word ook wel een beetje moe van jou hoor bolletje.....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:02

TJTlover schreef:
Misschien ben ik dan nog niet bekend met de sport

Hier zit een beetje het grootste probleem.
Je weet nog niet wat de sport inhoudt, maar zou je wel meteen willen afscheiden van de massa.

Als zij zich dus eerst in het mennen had verdiept, had ze zelf een ander verhaaltje op kunnen zetten (of het niet meer hoeven plaatsen), waardoor de reacties anders waren.

Als er staat: Kan ik bitloos mennen als ik ze ga beleren? Dan heeft iedereen zoiets: Weet iemand zonder verstand die het nieuwe wiel gaat uitvinden.
Als er had gestaan: Ik heb me verdiept in het mennen en kwam geen bitloze menners tegen. Waarom is dit en heeft dit een reden? Zou ik zelf eventueel wel mijn shetlanders bitloos kunnen beleren.

Dan was het al een heel ander verhaal geweest.

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:05

Nou ja Sjonniej, niet iedereen kan zich even goed uitdrukken, en je moet ook ergens beginnen, ik vind niet dat we TJTlover gelijk moeten afschieten hoor.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:06

Nee maar doordat zij zo kort door de bocht kwam, kwam het wel meteen op iedereen over van: Weer iemand die nog niets van mennen afweet en graag anders wil zijn...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:07

ze vraagt nog eerst advies, en ik hoop dat TS onze reacties leest en er over gaat nadenken!

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:11

Ja dat hoop ik ook.

@ Sjonniej: Das misschien wel zo, en misschien had ze ook wel even beter moeten zoeken in de oude topics..... Maarrrrrrrr we moeten toch ook wel een beetje mededogen met de onwetende medemens hebben toch???? Niet dan???? Een beetje???? Soms???? hahaha