[AR] [VD] Ze wil mij dwingen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:39

zorg voor een andere beloning. als ik iets nieuws wil aanleren, begin ik nooit met snoepjes. soms komt het later, als ze minder gemotiveerd worden. vor mijn kruising shet is een flinke krabbel over de borst al een hele beloning, daar doet ze dan ook véél voor! dat heb ik ook liever dan met snoepjes, puur om dit soort gedrag te voorkomen.

simodi

Re: [VD] Ze wil mij dwingen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:46

Ik doe ook veel grondwerk met mijn merrie en beloon haar tussendoor alleen met stem ("braaaave merrie!") en inderdaad een aai over d'r bol of zacht klopje op de hals. Heel in het begin gaf ik wel af en toe een stukje wortel om een joinup of achteruitgaan te belonen, maar daar ben ik heel snel mee gestopt omdat het paard anders alleen achter je aanloopt, omdat ie 1 grote wortel in jou ziet!!

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:16

In het boek van Inge Teblick, Grondwerk, staat exact beschreven hoe je je paard kunt leren beleefd te zijn en te wachten tot jij besluit het voer te geven. Door de zogenaamde "bridge" die kan bestaan uit een woord, of het geluid van de clicker. Die geeft exact het moment aan dat het gevraagde goed uitgevoerd werd, en pas daarna krijgt je paard zijn beloning (in dit geval het voertje).
Timing is wel cruciaal, foutieve timing kan leiden tot ongedurigheid bij je paard of je beloont het verkeerde, waardoor verwarring kan ontstaan.
Dat boek vind ik een absolute aanrader voor iedereen die met grondwerk of vrijheids dressuur aan de gang wil.

Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:43

geen snoepjes geven idd.. wordt ze alleen maar dominant van! als ik mijn paardje bijvoorbeeld freestyle krijgt hij pas op het eind iets lekkers. Terwijl we bezig zijn beloon ik hem d.m.v mijn stem en een aai. Werkt heel goed en ik denk ook dat je, als je tijdens je oefeningen hem teveel lekkers geeft, het paard alleen maar meer gaat bedelen om eten en uiteindelijk meer aandacht heeft voor het eten als voor jou.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:27

Marije > Kijk eens in dit topic heeft mijn paard meer aandacht voor het snoep dan voor mij?

Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:05

wat een lief beestje! de fotoos zijn leuk.. bij jou is het paardje idd echt met jou bezig maar het kan toch best zijn dat er paardjes zijn die meer op het lekkers gaan letten door veel belonen met eten dan op hun baasje bij zulke oefeningen.. bij jou niet, nou prima! ik zag dat ze al heel wat kan.. hoe lang ben j al met haar aan het oefenen,, het ziet er leuk uit !

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:14

Ik ben nu een jaar met hem bezig en met hem begonnen als 2,5 jarige hengst. Hij is na een paar maanden gecastreerd, puur omdat het niet nuttig is om een papierloze paard hengst te houden. Altijd alleen op stal enzo. Maar ik geloof dat je ieder paard met voedsel kunt belonen mits je consequent bent met het uitdelen ervan. En daar zit hem meestal de kneep

Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:29

en daar sla je de spijker op zijn kop! Consequent zijn.. ozo moeilijk maar een van de belangrijkste dingen met het omgaan met je paard
maare je hebt in dat jaartje veel voor elkaar gekregen .. leuk hoor! en veel succes met inrijden wat nu ook snel zou gaan gebeuren nu hij 3,5 is

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:32

Ik zit er ook al af en toe op. Vanaf dat hij 3 is rij ik hem af en toe. Hooguit 2, 3 keer in de week. In de bak hooguit 20 minuten voorwaarts neerwaarts of lekker een buitenritje! En ik men met hem. vindt hij ook geweldig

Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:50

gaaf al die afwisseling,, wordt hij goed verkeersmak van ik ga morgen ook weer eens het bos in.. heerlijk!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:05

gewoon niks geven.

bij mij paard is zo. Als ik zijn hoeven wilt uit krabben dat hij meteen denkt dat ik daar een snoepje hebt.

ik geef gewoon niks aan hem.

met eruit halen uit de padock ook. zit hij ook om snoepjes te vragen (terwijl ik geen vd gedaan hebt)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:13

randalinpony schreef:
( En trouwens al die blabla over rangorde en snoep... wil degene die zijn paard voor een schouderklopje kan laten liggen, dat hier even melden? En het geldt niet als je met dwang en straf werkt.)

Ik ben dus ook zo'n miep die tegen het belonen met snoep is. Ik heb mijn paardje 'geleerd' om rust als beloning te zien. Een vluchtdier, zoals een paard is, is gebaat bij geborgen en veiligheid. Dus rust is een grotere beloning dan eten.

Hij is dat zeker zo gaan zien, dus als hij iets goed doet, 'bedelt' hij om rust. Klinkt raar, maar ik aai/krabbel hem op zijn voorhoofd, tussen zijn ogen. Hij is nu al zover dat als hij iets voor mij doet (zoals stilstaan op commando of zijwaarts (via Parelli) hij zijn hoofd mijn kant op draait en laat zakken voor zijn 'beloning'. Het werkt nu ook andersom. Hij wordt rustig door deze beloning wat ook erg handig is in geval van stresssituatie's. Hij weet dat aaien over zijn voorhoofd betekent: het is veilig, het is goed.

Tot nu toe krijg ik net zoveel van hem gedaan als een ander, zonder snoep of eten te hoeven gebruiken. Ik ben er zelf van overtuigd dat ik hem (ik wil ook meer aan VD gaan doen) ik met deze methode van beloning ook andere oefeningen, zoals liggen, kan laten doen.