[AR] Arabier voor kar met halster?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:00

Als je het op de goede manier toepast, dan wel ja!

A10

Re: Arabier voor kar met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:05

En dat doet ze vast

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:18

heerlijk deze reacties thanks rudi jij snapt me.
even ter info zij mag nooit in een bak gereden wordenivb met been porbleem. ja duidelijk? buiternritjes doe ik afe en toe verder staat ze op de wei. ze is nu 11 en heeft nog nooit!! van der leven een bit in gehad. dus even voor de duidelijk heid op een halster zit natuurlijke druk!? ja snap je het op een bit maken wij een druk wat aangeleerd kan worden maar aangezien dat ik dan 2 dingen moet leren geen een enkel paard loopt gelijk netjes weg met een bit van ohgja dit is links en dit is rechts met een halster worden ze als het ware geduwd! dus veiliger bij haar! als ik nu een bit in zou doen dan zou ik wel een gevaar op de weg zijn!! volgen jullie het zij kent geen bit!!
ze luistert naar commando en druk op de neus.
en nog iets zolang als ik haar heb heeft zij nog nooit weggerend al vindt zij iets doodeng dan bevriest ze als het ware. daar helpt geen een enkel bit mee om haar vooruit te krijgen. dus daarom met halster en nee ik zou dit niet doen als ikhaar niet voor 100% vertrouwde
dat jullie nou.... kunnen rijden met halster ala doe het op jou... manier. maar ik vroeg alleen zijn er meer mensen met een goed afgericht (luisterd naar baas en baas luisterd naar paard) paard, die hun paardje voor de kar zetten zo?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:20

en dan zo'n onderschrift hebben:

Quote:
Een goede ruiter hoort het als zijn paard tegen hem praat.
Een uitstekende ruiter hoort hem zelfs fluisteren.
Maar een slechte ruiter hoort hem niet eens schreeuwen.

en wat bedoel jij hiermee??
ga jij lekker rukken in hun mondjes hou je niet tegen hoor..

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:23

Tja wat voor een reactie verwacht je dan?

Ik kon lezen en schrijven met mijn vorige pony... we gingen voor elkaar door het vuur (mag ik dat zo omschrijven? )
maar ik zou het nooit in mijn hoofd halen om haar met een touwhalster te gaan mennen (ook niet als ze het was gewend) dit zelfde geldt ook voor oogkleppen...

Ik denk dat veel menners geen voorstander zijn van bitloos mennen omdat de mond van het paard erg belangrijk voor ons is, net als onze stem en zweephulp (en dan niet om mee te slaan)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:25

waarom heb je dan niet gezegt waarom je er geen bit in wilt ?
dan kan je zulke reacties verwachten..
Maar ik blijf er bij dat het niet slim is om zonder bit te gaan mennen.

Jeroentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:26

Mriekie: jij kunt wel onze aanvoerder worden van de boktclub ... jij weett t precies te verwoodren

colleen3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:27

* zucht *
lijkt mij niet echt verstandig en veilig.
ik zou het iig nooit doen.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:32

Zucht aan deze kant, houd niet van andere klakkeloos na te doen en probeer het zo aangenaam mogelijk te maken.
Zucht mensen durven vaak gewoon niks anders te doen dan dat ze gewend zijn, dus alles wat anders is is maar slecht?

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:33

Wat is er in vredesnaam natuurlijker aan een halster dan aan een bit Sorry, hoor, maar als je natuurlijk wil doen, moet je er ook niet mee gaan mennen, halster om doen of wat dan ook naar mijn mening.

Ik denk dat het veiliger is je paardje (ondanks de leeftijd) te wennen aan een bit. Als je paard echt er vandoor wil zal hij altijd wel gaan, maar je hebt gewoon meer te zeggen met een bit...maar goed, je vroeg om de mening van anderen...bij deze de mijne

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:41

Okee uitleg bit hoef ik niet te geven denk ik , dat is ieder training voor zich , de merrie weet niet beter, en wie zegt dat een bit veiliger is, ik heb het zo vaak fout zien gaan bij ons op stal wordt bijna alles betuigd, om te kijken wat ze kunnen, 2 keer een heftig ongelijk meegemaakt, en nee die bitten zijn geen rem , paarden sloegen op hol en stopte niet. De merrie reageert al op je stem en teugels aan nemen is meteen reactie, denk dat met bit alleen maar gevaarlijk wordt. En oogkleppen, wie dat gevaarlijke onderwerp heeft uitgevonden. Ze doet veel beter zonder, je zou eerder zeggen belgisch trekpaard dan arabier van mijn merrie. Jullie trainden met bit, wie zegt dat dit beter is, uit ervaring weet ik wel beter, dat mensen vaak niks nieuws durven te proberen terwijl het soms gewoon beter en veiliger is. Vermindert zicht is makkelijk, maar als het dan een keer verkeert gaat, zien die paarden niet wat ze meenenem, zo nam een fjord bij ons een kind op zijn fietsje mee achter de sleep, het beestje bleef maar rennen. Gillend kind hing op de sleep klem met de fiets, uiteindelijk bleef de sleep achter een autoband hangen, bit erin ja, zo n scherp ding heb ik nog nooit gezien, rem welke rem. Veilig oogkleppen? Nee niet echt, het paard zag niet wat er achter hem hing en raakte zo in paniek. Je kan bij die van mij een vuurpijl naast der afsteken en nog staat ze te kijken o hoy ben jij er ook. Mijn vraag is zijn er nog meer mensen die af durven te wijken van de kopier code?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:46

Meer te zeggen met bit nee, dat niet, heb een haf die rijd ik ook met halster, super de rem zit erop, doe een bit en ik durf niemand erop te zetten, hij is heel snel bang, als hij rent houd een bit hem niet tegen. Met een touwhalster kan ik wel remmen. Het ene paard reageert gewoon beter dan de andere, en alles is te leren, een bit is nou eenmaal iets wat standaard erin zit gestampd, bij gebrek aan beter, kwestie van trainen en zit ook tussen je oren. Paarden kunnen op zoveel manieren getraind worden , dus waarom zo ook niet. En ik rijd erop en men met haar omdat ze buiten op de wei staat, maar ze dolgraag eruit wil en ze het heerlijk vindt om te werken voor je.

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:47

geloof niet dat er een opmerking gemaakt is over "alles wat anders is is maar slecht"

maar ik denk dat er een groot aantal menners geen voorstander is van bitloos mennen. Zo zal er ook een grote groep ruiters zijn die geen voorstander zijn van bitloosrijden...
maar zo is er ook weer een grote groep ruiters die niks van mennen moet hebben. Zo heeft ieder zijn eigen voorkeur.
De meeste menners zullen je het advies geven om het niet te doen, dat houdt natuurlijk niet in dat je daar naar moet luisteren.

Als je het gaat proberen, wens ik je oprecht veel suc6... en ik ben benieuwd hoe het gaat.

Jeroentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:49

ik ben er niet eens meer benieuwd naar mriekie

*pakt status van aanvoerder weer af*

dit soort topics horen gewoon niet te bestaan ...

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:52

Mennen is iets heel anders als wanneer je er op zit.

Dan heb je benen stem en als er wat gebeurd ben je snel er bij.

Zit je op de kar en er gebeurd wat moet je maar zien of je snel bij je paard kan komen.
En bij het mennen heb je alleen je stem de zweep en de leidsels.

Jeroentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:53

*benoemt mriekie weer tot aanvoerder want de uitleg op msn is duidelijk*

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:53

Tja zo zullen er altijd voor en tegenstanders zijn, maar ik bedoel het gaat goed, dus is was benieuwd of er nog meer mensen waren.Voor veel mensen geld, bit doet iedereen en gaat goed, waarom wat anders proberen. Zo n type ben ik niet, probeer alles en wat niet lukt pech. Heb alles gedaan dresuur , springen, western, dus nu dacht ik goh dat heb ik ook niet geprobeerd, had het paardje er niet voor. En vindt het heel leuk om te doen. Tot nu toe, beetje koud op een zitje maar wel minder vermoeiend dan rijden

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:54

Ja snap je wel , dat het anders is, maar waarom zou het niet kunnen, als de merrie niet beter weet?

Vlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:54

rudi schreef:
Sjonge jonge wat een stomme reacties zeg!!!!
Dat zegt heel veel over jullie....:@:@
Denk je nou echt dat het verschil maakt als haar arabiertje ervandoor gaat met of zonder bit? Willen jullie zeggen dat je een op hol geslagen paard stopt met bit? NEE!!! als een paard echt weg wil is hij toch weg.
Ik vind het eigenlijk best stoer!
En als je je paardje goed beleerd en zeker weet dat hij te vertrouwen is in het verkeer., waarom niet'? Heel veel succes ermee ik vind het super;)

Amen!!
De exacte verwoording van mijn gevoel bij dit topic

Vlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:56

ardo_iggy schreef:
Mennen is iets heel anders als wanneer je er op zit.

Dan heb je benen stem en als er wat gebeurd ben je snel er bij.

Zit je op de kar en er gebeurd wat moet je maar zien of je snel bij je paard kan komen.
En bij het mennen heb je alleen je stem de zweep en de leidsels.

Die leidsels heb je bitloos nog steeds, er ligt dan echter geen druk in de mond maar op de neus.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:59

Jij kent je paard het beste, maar blijf realistisch in je keuze van optoming. Een optoming is zo scherp/zacht als de handen van de ruiter/menner. En de keuze van optoming hangt net zo goed af van de mond en het karakter van het paard. Het kiezen van een niet standaard menoptoming kan best, mits je net zoveel controle hebt als met een normale optoming. Je hebt als je ment immers alleen je stem, teugels en eventueel een zweep om je paard onder controle te houden.

Ik gebruik zelf ook geen kleppen(ben nu nog aan het oefenen met lange lijnen, etc.), maar ik ben er achter dat mijn paard veel gemakkelijker rechtuit blijft lopen als hij kan zien wat dat rare iets is. Hoe moeilijker dat voor hem is hoe meer hij zwalkt. Dat is onder het zadel soms irritant, maar voor de kar is dat een stuk lastiger. Daarnaast zoekt hij nogal eens contact met mij als ik erachter loopt door om te kijken met kleppen kan dat niet.

Verder is de vraag wat je wil doen als je paard eenmaal betuigd is. Als je wedstrijden/show wil rijden zal je paard in "uniform" moeten. Wil je lekker buitenrijden en plezier hebben kies je een optoming die bij de combinatie past, en waarbij je controle over je paard hebt. Als dat bij dit paard kan op een halster en zonder kleppen, ok.

Gewoon lekker mennen zoals de melkman en de schillenboer van vroeger, ipv zoals de edelman uit 1800 met een trits grooms, status om hoog te houden, etc.
Steek wel meer tijd in je training! De verstandhouding met je paard moet heel goed zijn en je paard moet er het karakter voor hebben, je wil immers eventuele problemen voorkomen.

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:09

tamary schreef:
Jij kent je paard het beste, maar blijf realistisch in je keuze van optoming. Een optoming is zo scherp/zacht als de handen van de ruiter/menner. En de keuze van optoming hangt net zo goed af van de mond en het karakter van het paard. Het kiezen van een niet standaard menoptoming kan best, mits je net zoveel controle hebt als met een normale optoming. Je hebt als je ment immers alleen je stem, teugels en eventueel een zweep om je paard onder controle te houden.

Ik gebruik zelf ook geen kleppen(ben nu nog aan het oefenen met lange lijnen, etc.), maar ik ben er achter dat mijn paard veel gemakkelijker rechtuit blijft lopen als hij kan zien wat dat rare iets is. Hoe moeilijker dat voor hem is hoe meer hij zwalkt. Dat is onder het zadel soms irritant, maar voor de kar is dat een stuk lastiger. Daarnaast zoekt hij nogal eens contact met mij als ik erachter loopt door om te kijken met kleppen kan dat niet.

Verder is de vraag wat je wil doen als je paard eenmaal betuigd is. Als je wedstrijden/show wil rijden zal je paard in "uniform" moeten. Wil je lekker buitenrijden en plezier hebben kies je een optoming die bij de combinatie past, en waarbij je controle over je paard hebt. Als dat bij dit paard kan op een halster en zonder kleppen, ok.

Gewoon lekker mennen zoals de melkman en de schillenboer van vroeger, ipv zoals de edelman uit 1800 met een trits grooms, status om hoog te houden, etc.
Steek wel meer tijd in je training! De verstandhouding met je paard moet heel goed zijn en je paard moet er het karakter voor hebben, je wil immers eventuele problemen voorkomen.

Wat heb jij dit super gezegd!! Ik wens je veel succes met het verdere beleren van je paard!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 22:14

super verwoording dit. je legt het uit met duidelijke ergumenten dank je eindelijk mensen die nadenken. ik vraag nog 1 LEES ALLEEN REAGEREN ALS JE DIT OOK DOET! NEE hou je er dan buiten als je alleen maar met dingen als msn taal of zucht kan komen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:17

Doe wat je niet laten kunt.

Maar toch wil ik even kwijt dat jij degene bent die een methode afkraakt, ipv. dat de anderen zeggen dat zonder bit rijden héel slecht is voor je paard.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 00:14

Ik ben het met je eens dat er meer wegen naar Rome leiden, maar waarom ment men al jaren (eeuwen) met een bit??
Omdat het blijkbaar beter werkt. Als jij met minder genoegen neemt prima.....

Ik ben zelf ook niet het type dat iets doet omdat het eenmaal zo hoort. Men zelf zonder oogkleppen en ik kan uit ervaring zeggen dat het voor en nadelen heeft. Voor mij wegen de voordelen op tegen de nadelen, maar dit geldt voor mij persoonlijk.

Toch vind ik oogkleppen toch anders dan een bit. Een bit is namelijke net zo scherp als de hand van de menner. Daar komt bij dat je er niet perse een liverpoolstang in hoeft te hangen, een dubbelgebroken trens werkt ook....

Maar helemaal zonder bit lijkt mij onverstandig. Je zult je paard ook moeten leren voor een wagen te lopen, leert het dan ook gelijk een bit accepteren.

Succes