Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rudi schreef:Sjonge jonge wat een stomme reacties zeg!!!!
Dat zegt heel veel over jullie....:@:@
Denk je nou echt dat het verschil maakt als haar arabiertje ervandoor gaat met of zonder bit? Willen jullie zeggen dat je een op hol geslagen paard stopt met bit? NEE!!! als een paard echt weg wil is hij toch weg.
Ik vind het eigenlijk best stoer!
En als je je paardje goed beleerd en zeker weet dat hij te vertrouwen is in het verkeer., waarom niet'? Heel veel succes ermee ik vind het super;)
ardo_iggy schreef:Mennen is iets heel anders als wanneer je er op zit.
Dan heb je benen stem en als er wat gebeurd ben je snel er bij.
Zit je op de kar en er gebeurd wat moet je maar zien of je snel bij je paard kan komen.
En bij het mennen heb je alleen je stem de zweep en de leidsels.
tamary schreef:Jij kent je paard het beste, maar blijf realistisch in je keuze van optoming. Een optoming is zo scherp/zacht als de handen van de ruiter/menner. En de keuze van optoming hangt net zo goed af van de mond en het karakter van het paard. Het kiezen van een niet standaard menoptoming kan best, mits je net zoveel controle hebt als met een normale optoming. Je hebt als je ment immers alleen je stem, teugels en eventueel een zweep om je paard onder controle te houden.
Ik gebruik zelf ook geen kleppen(ben nu nog aan het oefenen met lange lijnen, etc.), maar ik ben er achter dat mijn paard veel gemakkelijker rechtuit blijft lopen als hij kan zien wat dat rare iets is. Hoe moeilijker dat voor hem is hoe meer hij zwalkt. Dat is onder het zadel soms irritant, maar voor de kar is dat een stuk lastiger. Daarnaast zoekt hij nogal eens contact met mij als ik erachter loopt door om te kijken met kleppen kan dat niet.
Verder is de vraag wat je wil doen als je paard eenmaal betuigd is. Als je wedstrijden/show wil rijden zal je paard in "uniform" moeten. Wil je lekker buitenrijden en plezier hebben kies je een optoming die bij de combinatie past, en waarbij je controle over je paard hebt. Als dat bij dit paard kan op een halster en zonder kleppen, ok.
Gewoon lekker mennen zoals de melkman en de schillenboer van vroeger, ipv zoals de edelman uit 1800 met een trits grooms, status om hoog te houden, etc.
Steek wel meer tijd in je training! De verstandhouding met je paard moet heel goed zijn en je paard moet er het karakter voor hebben, je wil immers eventuele problemen voorkomen.