[AR] [NH]Gedragsprobleem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 14:43

Ik ben een rasechte Belg!! Maar wel een beetje (nogal erg, wel op een goede manier bedoelt!) jaloers op die leuke boerderij van jou!
En geef het nou maar toe, Belgen zijn heel aardige mensen, niet? Haha! Ollanders trouwens ook hoor!!

@LDRD, ik weet wel wat er met haar gebeurd is, maar ik vertel het niet graag. Ze is geboren bij een prof. hengstenhouder, daar is ze ook zadelmak gemaakt, maar blijkbaar moest ze te veel, te snel op zeer jonge leeftijd, en dat is verkeerd uitgepakt. Er zou iemand mee verongelukt zijn (steigeren). Daarna hebben ze haar flink aangepakt met averechts resultaat. Dan heeft ze enkel gediend om mee te fokken. Dan is ze in de handel terecht gekomen, met het verhaal dat ze net zadelmak was, die man loog dat hij het zelf geloofde. De enige die ik nog niet heb kunnen contacteren is de handelaar bij wie de handelaar waar ik ze van kocht ze van heeft. Ik heb wel een achternaam van die man, maar meer weet ik niet en ik kan hem niet vinden. Blijft dan trouwens de vraag of hij iets zinnig wil zeggen natuurlijk.
Als je advies hebt of suggesties, ik hoor (lees) ze graag hoor!

johnnie

Re: [NH]Gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:57

Hahahaha Jaloers hoef je niet te zijn hoor, is een flinke boerderij en voldoende wei voor de paarden. En dan wij wonen hier in de natuur, direct aan het bos 800 hectare dus

Maar even over je merrie, veel doel om na te gaan wat er allemaal gebeurt is zet naar mijn mening weinig zoden aan de dijk. Je hebt voldoende info en je kunt hiermee aan de slag.

Paarden zijn vergevingsgezind dus met wat liefde en geduld en haar op een fatsoenlijke manier weer in het gareel brengen kan heel goed gaan.
De moeite waard want het paard snapt er niks van en kan ook aan al die sorus niks doen. Mensen, ik heb een hekel aan die fokkers die zo met paarden omgaan.

Maar ik merk, der zit bij jou een goede kant aan en dat is de reden waarom ik je graag wil helpen.
Als ik kon kwam ik eens kijken want het intrigeert me enorm.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:04

@Brisk, Ah zo. Vroeg me dat gewoon af omdat ik een paard ken met mega gedragsproblemen, waar helemaal niets bijzonders is gebeurd in het verleden. Ik ben hem uit het oog verloren, maar veronderstel dat zijn huidige eigenaren zich ook regelmatig zullen afvragen wat er met hem gebeurd is in het verleden omdat hij nu zo is. Ook ben ik benieuwd naar dit soort verhalen omdat ik namelijk er zelf ook nog steeds niet uit ben waar het mis gegaan is en waarom.
Maar tips....tsja, het meeste is hier al gezegd denk ik.
Succes ermee in ieder geval!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:10

Soms kunnen het hele kleine dingen zijn die er mis zijn gegaan, zo klein dat misschien de eigenaar het serieus niet in de gaten heeft gehad hoe het op het paard over kwam. Ook kan het natuurlijk iets zijn wat is gebeurt toen de eigenaar niet in de buurt was, en dus nooit geweten heeft.

Maar heel soms zitten ook bepaalde dingen in het karakter van het paard zelf.

En maakt het eigenlijk uit wat nu de oorzaak van het gedrag is? De oorzaak kun je niet meer veranderen, je kunt alleen kijken wat je er aan of mee kunt doen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:14

Als je meer over de oorzaak weet, kan je dat in de toekomst wellicht anders doen en weet je beter hoe je het probleem kunt oplossen.
Lijkt me dus wel van groot belang, voor zover het te achterhalen valt.
Overigens is dit me in 40 jaar paarden nog nooit overkomen vandaar dat ik in mijn geval ook even perplex stond en bijzonder graag een mogelijke oorzaak zou vinden.
Maar goed, we wijken af .

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 15:27

Of het helpt om het verleden te kennen, denk ik zo, hoe meer je weet hoe wijzer je wordt. Het kan altijd van pas komen.
Maar inderdaad, er spelen zoveel factoren mee, het aangeboren karakter, de opvoeding, de opgroei,... Dat is met mensen eigenlijk ook zo he. Er hoeft niet altijd een reden te zijn, maar als er een is is het misschien iets makkelijker op te lossen of bij te sturen.

Johnie, je bent altijd welkom hoor! Of als je iemand kan aanraden die instructie geeft.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:28

LDRD schreef:
Als je meer over de oorzaak weet, kan je dat in de toekomst wellicht anders doen en weet je beter hoe je het probleem kunt oplossen.
Lijkt me dus wel van groot belang, voor zover het te achterhalen valt.
Overigens is dit me in 40 jaar paarden nog nooit overkomen vandaar dat ik in mijn geval ook even perplex stond en bijzonder graag een mogelijke oorzaak zou vinden.
Maar goed, we wijken af .

Overgrote delen van opvoedings, aangeleerd of ingeprent gedrag zullen heel moeilijk te achterhalen zijn. Ben het met je eens dat informatie nodig hebt echter met deze informatie kun je zeer weinig doen.
De kunst bestaat erin een paard positief te manipuleren, enwel op een dusdanige wijze dat hij het geleerde met plezier gaat doen.

Een paard op een verstandige wijze iets leren en dit te accepteren heeft met vertrouwen te maken. Als het paard je vertrouwd en respect voor je heeft leer je een paard heel veel. Achtergrond informatie is prima, maar zet geen zoden aan de dijk een paard iets te leren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:50

johnnie schreef:
Overgrote delen van opvoedings, aangeleerd of ingeprent gedrag zullen heel moeilijk te achterhalen zijn. Ben het met je eens dat informatie nodig hebt echter met deze informatie kun je zeer weinig doen.
De kunst bestaat erin een paard positief te manipuleren, enwel op een dusdanige wijze dat hij het geleerde met plezier gaat doen.

Een paard op een verstandige wijze iets leren en dit te accepteren heeft met vertrouwen te maken. Als het paard je vertrouwd en respect voor je heeft leer je een paard heel veel. Achtergrond informatie is prima, maar zet geen zoden aan de dijk een paard iets te leren.

Het punt is dat ik de totale achtergond van dit paard als mijn broekzak ken, ik heb hem namelijk gefokt en zelf in training gehad. Weet dus ook hoe ermee omgegaan is en weet ook precies wánneer de problemen begonnen zijn. Het waarom is me echter volledig duister, mede omdat de gedragsverandering zó extreem was/is en het in héél kort tijdsbestek heeft plaatsgevonden.
Helaas ben ik hem nu uit het oog verloren omdat ik met de huidige eigenaresse ook om die reden niet meer 'on speaking terms' ben.
Ik ben er wel van overtuigd dat als meer duidelijk is over het waarom, en dat zal wel nooit duidelijk worden vrees ik, dat je beter in staat bent het gedrag op de juiste wijze te benaderen.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:00

Ik denk dat je het anders moet zien.

Achtergrond informatie is zeker wenselijkechter met het zet geen zoden aan de dijk bedoel ik het volgende: ik neem gewoon een voorbeeld;

Een paard is met geweld geleerd een zadel op te krijgen en dit te accepteren. uiteindelijk veroorzaakt dit het bekende bokken, het afvallen van de ruiter enz enz.
Het paard moet toch uiteindelijk weer onder het zadel. Je kunt zeggen, alee dan het zadel niet meer op, dit slaan we over. Nee, het paard zal anders moeten worden geleerd het zadel te accepteren, maar dan wel met een methode die begrijpelijk is voor het paard en wat veel belangrijker is dat het paard wellicht fijn gaat vinden.

Maar als je weet hoe de problemen zijn begonnen, wil je deze hier kwijt dan? Je mag ze me ook pben, dan blijft het tussen ons

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:19

PB je wel even.

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:39

Brisk schreef:
Of het helpt om het verleden te kennen, denk ik zo, hoe meer je weet hoe wijzer je wordt. Het kan altijd van pas komen.
Maar inderdaad, er spelen zoveel factoren mee, het aangeboren karakter, de opvoeding, de opgroei,... Dat is met mensen eigenlijk ook zo he. Er hoeft niet altijd een reden te zijn, maar als er een is is het misschien iets makkelijker op te lossen of bij te sturen.

Johnie, je bent altijd welkom hoor! Of als je iemand kan aanraden die instructie geeft.

Dat ik welkom zou zijn geloof ik graag