[AR] [LO] 'want met een halster kun je niet longeren'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:31

Ook afhankelijk van het paard, ik longeer zelfs alleen met beschermers meer niet met mijn ene paard, hem kan ik goed sturen op mijn hulpen loopt lekker over de rug en kan zijn energie kwijt.

De merrie longeer ik met gogue omdat die zich nog veel meer in haar spieren moet ontwikkelen en leren om de rug los te laten. Met alleen beschermers gaat hoofd lucht in met de rug weggedrukt.
Voor duidelijkheid, zij wordt verder niet gereden.

Het is longeren alleen op heel andere wijze met andere doelstelling!

Daiwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:36

ik longeer ook altijd met halster hij is nu 3,5 jaar en luisterd er heel goed op ik doe alleen met hoofdstel als ik erop ga

Aeris

Re: [LO] 'want met een halster kun je niet longeren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:53

Als ik een heel lichte training in gedachte had, gewoon even de beentjes strekken dus, dan longeer ik ook gewoon met een halster. Ze loopt er lekker ontspannen op, en luistert even goed naar mijn stemcommando's alsof ze een hoofdstel in had. Dus ik zie niet in waarom je niet met een halster zou kunnen longeren?

Trouwens, hier in Oost Vlaanderen is er enkele maanden geleden een uitbraak geweest van een soort van schimmelplaag, bijna alle paarden op maneges hadden enkele plekken. De mijne had ook twee plekes, eentje naast haar mond/neus, en een andere waar de singel zou moeten liggen.
Ik wou niet dat het in mijn spullen zou trekken, daarom heb ik die maand enkel gelongeerd met een halster, omdat dat wat gemakkelijker uit te wassen is dan een hoofdstel, en ik moet zeggen, dat ging prima

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:02

Tuurlijk kun je met alleen een halster longeren. Het ligt er alleen een beetje aan met welk DOEL je longeert.

Als je alleen beweging wilt geven, of je bent nog in het stadium van de opvoeding dat het dier moet leren luisteren naar stemcommando's, dan kun je uitstekend alleen met halster werken.

Echter, als je echt trainingsgericht bepaalde spiergroepen wilt stimuleren, dan heb je toch al snel een hulpteugel of dubbele longe nodig.

Mensen die zeggen dat je met een bijzetteugel of slofteugel het hoofd in positie dwingt en vastzet, hebben de JUISTE werking van betreffende hulpteugel nog niet begrepen en zouden zich imo beter daar eerst in kunnen verdiepen voordat ze hun ongefundeerde mening verkondigen. Dat is namelijk niet zo slim