Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Srtha schreef:Ben het niet met je eens hoe vaakere je stompen geeft dan word die KOPSCHUW!! nou ik zou dat niet willen dat ik niet aan mijn pony zijn hooft mag komen lekker dom dan verpest je het helemaal
karoliena schreef:Als die van mij bijtend doe ik twee dingen. Of ik pak een velletje in hun hals en knijp daar heel hard in, heeft ongeveer hetzelfde effect als dat een andere hun zou straffen en zou bijten. Of ik pak de bovenlip vast en knijp daar heel hard in. Als ze raak hebben gebeten krijen ze echt wel een slag voor hun hoofd, en ze zijn er echt niet kopschuw van geworden.
Citaat:Wat ik even niet begrijp is dat iedereen loopt te zeiken over het feit dat ze al een hoofdstel in heeft en longeert. Waarom?? Als ze er nu al mee begint dan heeft hij lang de tijd om te wennen eraan.
CelticCry schreef:Citaat:Wat ik even niet begrijp is dat iedereen loopt te zeiken over het feit dat ze al een hoofdstel in heeft en longeert. Waarom?? Als ze er nu al mee begint dan heeft hij lang de tijd om te wennen eraan.
Waarom iedereen zo loopt te zeiken, de reden daarvan zou kunnen zijn dat 2 jaar de leeftijd is waar een paard wisselt ( tot zijn derde/vierde jaar ). Een bit kan pijnlijk zijn ook al wordt dit soms niet bemerkt. Longeren is belastend voor de benen, ook op een grotere volte.
Werk aan de lange lijnen enz. is ook niet goed, om het simpele feit: het lichaam is nog niet uitgegroeid. Spelen enz. moet geen probleem zijn.
Ook voordat je begint aan longeren, aan de lange lijnen enz. behoort je paard de basis wel te kennen. Je begint makkelijk en bouwt het zo verder op.
Zelf heb ik ook een hengstje, tot een aantal maanden geleden geen problemen met hem gehad. Maar de afgelopen maanden is het steigeren, bijten en meer van dit dominante gedrag. Op een rits heb ik van alles geprobeerd en niets werkte. Consequent straffen, stem gebruiken en terug bijten in het oor. Een maand terug ben ik begonnen met Parelli en het gedrag wordt al een stuk minder. Helemaal over is het nog niet maar minder al wel.
Consequent zijn en duidelijk zijn kan de oplossing zijn.
menda schreef:he hallo![]()
![]()
![]()
wat lopen de meeste van jullie te zeiken zeg arm dier een hoofdstelletje om dat meisje vraagt om advies en moet zich nu alleen maar verdedigen tegen iedereen ze deed het niet om afgezeken te worden.Als je een twee jarige shetlander of ander soort ras beleerd in het tuig is het niet zielig.en een meisje dat haar shetlander wat wil beleren en hem een hoofdstelletje om doet is wel zielig.waar zit jullie verstand help haar waar ze wel wat aan heeft
ik heb ook een shetlanderhengst snap pricies wat je bedoeld heb liever 2 kwpn hengsten op stal dan 1 shetlanderhengst ze kunnen goed vevelend zijn.toch kan ik niet zonder ze
heel veel succes ermee ik denk dat je aan het advies van anouka en zo zijn er nog een paar veel heb succes![]()
![]()
menda en een hoefje van ukkie en laika
merrieveulen schreef:jouw pony pubert, en kijkt of hij het leiderschap kan overnemen. dat is normaal. als je hem echter de kans geeft, en niet afstraft (op een paardwaardige wijze, laten we duidelijk zijn), zal het alleen maar erger worden, en zal hij echt met je in gevecht gaan.
je moet hem duidelijk domineren. dit kan geweldloos door bij ongewenst gedrag recht voor hem te gaan staan, en dreigen op hem af te lopen. neem grote passen en blaas jezelf op. hoofd omhoog. hij moet dan zonder verdere aanraking achteruit gaan. als hij blijft staan, duw je hem tegen de borst. niet te lang, gewoon één stevige douw. als hij steigert, wacht je tot hij weer beneden is en doe je het opnieuw. als hij probeert weg te komen, geef je even mee, daarna beloon je hem. het proberen weg te komen is een duidelijk teken van ondergeschiktheid, en dus een teken dat hij je als leider ziet. het beste is als hij achteruit gaat. dat is iets zeer onderdanigs voor een paard. als hij achteruitgaat, beloon hem dan. als hij laat zien dat jij de leider mag zijn is dat immers goed gedrag. als hij bijt, oid, dan doe je dat gelijk. zo hoef je hem niet te slaan of schoppen, en is de boodschap toch duidelijk in zijn eigen taal.