MustangS schreef:Sinds ik (weer) een eigen paardje heb ben ik me wat meer gaan verdiepen in het NH.. Ik heb verschillende dingen gelezen van Monty Roberts, Pat Parelli en nog een aantal mensen. Ook zit ik vaak op bokt te kijken bij discussies enzo.
Maar als je echt het beste wil voor je paard, kan je gewoon niets meer doen. Tenminste, zo komt het bij mij over.
Ik heb zo snel even geen voorbeelden maar op bijna alles wat er door de 'bekende NH mensen' (zoals Monty en Parelli) wordt verteld, is wel negatief commentaar.
Ik ben sowieso niet iemand die voor hulpteugels, zwepen (behalve als verlengde van je hand), sporen ect. is, maar de dingen die eigenlijk 'goed' voor je paard zouden moeten zijn en zouden moeten zorgen voor een sterkere band tussen jou en je paard, daar wordt ook zoveel negatief over gesproken.
Neem bijv. de join-up. Ik wil hier niet te ver op in gaan omdat er al zoveel discussies over zijn, maar de 1 zegt ,, Ja het is hartstikke goed en je paard kiest jou dan als leider blabla'' en de ander zegt ,, nee je dwingt je paard blabla''.. Als ik iemand zou zijn die voor een join-up zou zijn, zou ik gelijk gaan twijfelen omdat ik mn paard niet wil dwingen iets te doen.
Zo zijn er nog zoveel dingen waar ik eerst voor ben en als iemand dan met argumenten komt die negatief zijn, dan begin ik te twijfelen.
Als je zo rond kijkt op bokt.. Wat is er dan nog goed?
Je paard dag en nacht op een groot stuk land zetten met zijn vriendjes en er niet naar omkijken? (Zoals het in de natuur gaat..)?
Ik ga er dit bijnemen om een antwoord te geven: je eerste opmerking en vraag is dat je al een beetje gelezen hebt van MR, Parelli en andere PN methodes en je zegt als je het beste wilt voor je paard kun je gewoon niets meer doen, zo komt het bij je over
Zo moet het dus niet overkomen.
Het zou als volgt moeten overkomen, je bent zoekende naar een manier om met je paard te kunnen werken, dingen te doen en bovenal plezier beleven in paard rijden en niet gefrustreerd rondhobbelen zal ik maar zeggen. Op de eerste plaats moet je dan niet denken aan al die manieren om met paarden om te gaan en leer het af telkens anderen te geloven.
Een ding moet duidelijk zijn en dat is dat een paard geen mens is en dus ook niet zo handeld. Een paard handeld instinktief.
Ik zou hier meer als een topic mee kunnen vullen maar daar heb je nu niets aan. Je zou om te beginnen eens iets van paardentaal moeten weten, waarom doet een paard zo, of zus. Ik kan je een site¨ paard natuurlijk¨ adviseren. NH is niet meer als een leidraad wat je ook zo moet beschouwen. Als je je verder verdiept in NH kom je vanzelf een methode tegen waar je van zegt hier wil ik wat meer over weten. Kies de manier waar je je zelf goed bij voelt.
Trouwens wat is NH
Gewoon plat uitgelegd een natuurlijke manier om met je paard om te gaan. Dit begrijpt een paard het beste. Als je op een natuurlijke manier met je paard omgaat komt vertrouwen bijna vanzelf enwel van 2 kanten. Met je paard bezig zijn, vooral op een speelse manier levert al een zeer goede band op. De rest is opbouwen en leren dat niets vanzelf gaat.